Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Plágium a Nemzeti Alaptantervben?

2012. február 09. - Tanbácsi

 

A Nemzeti alaptanterv nem doktori dolgozat, ahol a tudományos eredetiség számít. Annál jobb, minél kevesebbet piszkálják, és még az is kiderülhet, hogy a nevelést nem a nemzeti együttműködés rendszere találta fel.

A Népszava újságírója éles szemmel fedezte fel, hogy az új Nemzeti Alaptantervben előfordulnak olyan részek, amelyek lényegében megegyeznek a már hatályos szabályozással. Ezen az alapon persze azt is mondhatnánk, hogy a cím is lopás: hiszen eléggé el nem ítélhető módon már a 1995-ös alaptantervet is nemzetinek hívták (Magyar Bálint idején, micsoda szörnyűség!) így aztán a jelenlegi kormány elesett azElső Nemzeti Alaptanterv kiadásának lehetőségétől.

Csakhogy az alaptanterv nem doktori disszertáció, ahol az eredeti tudományos teljesítményt díjaznák. Épp ellenkezőleg, mivel ez a dokumentum tartalmazza az iskolák számára kötelező tartalmat az a szerencsés, ha nem változtatgatják folyton. A szerencsés, ha a szükséges módosítások fokozatosak és kiszámíthatóak. Arról már nem is beszélve, hogy mivel a neves tanügyi dokumentum formáját tekintve egy kormányrendelet melléklete, a kormány csak saját magától lophatná el, ami még a tulajdonátrendezéssel kapcsolatos laza kormányzati viszony körülményei között is nehezen képzelhető el.

Az idézett mondatban nem is ez a ciki a kormányzat számára. Hanem a tartalma. Mi is az, ami szerepelt a régi tantervben és átkerül az újba is? "A Nat nemzeti, mert fontos szerepet szán az ország és tágabb környezete, a Kárpát-medence megismerésének, a nemzeti hagyományoknak, valamint a nemzeti identitás fejlesztésének (...) az iskolai oktatás minden szintjén minden gyereknek meg kell ismerkednie a nemzetet alkotó hazai kisebbségek kultúrájával, közös történelmünkkel. Ugyanakkor a Nat a fejlesztési feladatok meghatározásakor (...) azokra a tartalmakra összpontosít, amelyek Európához tartozásunkat erősítik." Teljesen rendben van, nemzeti értékek, kisebbségek kultúrája, Európához tartozás, ezek természetesen képezik részét az oktatási tartalmi alapjainak. (Többet erről Trencsényi László kiváló interjújában).

Csakhogy az egyik fő érv az új alaptanterv gyártása melletti egyik fő érv az, hogy az eddigi értékmentes nihilizmust fel kell váltani egy igazán értékalapú dokumentummal. Mert, mint azállamtitkár fogalmazott: "Minden pedagógus munkájában, a mindennapokban jelen kell lennie egy olyan értékrenden alapuló nevelésnek, amelyet az alaptörvényünk és a Nemzeti Együttműködés Programja meghatároz. Viszont, ha az értékek eddig is szerepeltek az alaptantervben, akkor értelmetlen az egész. Sőt, még az is kiderülhet, hogy eddig is neveltek az oktatási intézményekben, és ez nem kizárólag az alaptörvényben és a NYENYI-ben bevezett forradalmi újdonság.

Ettől még persze bőven van más baj az új NAT-tal, de erről majd máskor.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr744194035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása