Életpálya és fizetés
Nem bohócok és nem ostobák. És a Kormány?
A Pedagógusok Szakszervezete javaslatai
A XXI. század magyar közoktatásügye megkívánja, hogy a pedagógusszakma visszanyerje az őt megillető társadalmi megbecsülést. A szakma rangja biztosíthatja hosszú távon, hogy a pályára alkalmas és a nevelés-oktatás iránt elkötelezett fiatalok a pedagógus hivatást válasszák. Ehhez foglalkoztatási biztonságra, biztos megélhetést nyújtó keresetekre és a szakmai kibontakozás lehetőségére van szükség.
Pedagógus életpálya-modell // Pedagógusok Szakszervezete
A pedagógusok szakszervezete közzétette javaslatait a pedagógus életpálya modellre. Mivel a szakszervezet (igen helyesen) az érintettek érdekeit védi, ezért aztán kissé egysíkú a modell: elsősorban a jövedelmek növeléséről és a munkaterhek csökkentéséről szól.
Azt persze szívesen megkérdezném, hogy melyik a fontosabb? Az alapbér, vagy a minőségi bér? A segítők számának növelése, vagy a pedagógus állások megtartása? Mert mindenre aligha lesz egyszerre pénz.
A kormány dolga egy ilyen helyzetben persze más. Neki védeni kell a szülők és gyerekek érdekeit, és a hosszú távú társadalmi (nemzeti, ha tetszik) érdekeket is.
Ezért aztán egy kormány által előterjesztett modellben kellene szólni a tehetséges fitalok pályára csábításáról, a minőség fejlesztéséről, az iskolai hatékonyság növeléséről, a kiégett pedagógusok szuperviziójáról, a szakmai tudás folyamatos megújításáról is. És persze a lehetséges béremelésről - őszintén.
Nagyon várjuk már.