Életpálya és fizetés

Nem bohócok és nem ostobák. És a  Kormány?

A Pedagógusok Szakszervezete javaslatai

A XXI. század magyar közoktatásügye megkívánja, hogy a peda­gógus­szakma visszanyerje az őt megillető társadalmi megbecsülést. A szakma rangja biztosíthatja hosszú távon, hogy a pályára alkalmas és a nevelés-oktatás iránt elkötelezett fiatalok a pedagógus hivatást válasszák. Ehhez foglalkoztatási biztonságra, biztos megélhetést nyújtó keresetekre és a szakmai kibontakozás lehetőségére van szükség.

 

Pedagógus életpálya-modell // Pedagógusok Szakszervezete

A pedagógusok szakszervezete közzétette javaslatait a pedagógus életpálya modellre. Mivel a szakszervezet (igen helyesen) az érintettek érdekeit védi, ezért aztán kissé egysíkú a modell: elsősorban a jövedelmek növeléséről és a munkaterhek csökkentéséről szól.

Azt persze szívesen megkérdezném, hogy melyik a fontosabb? Az alapbér, vagy a minőségi bér? A segítők számának növelése, vagy a pedagógus állások megtartása? Mert mindenre aligha lesz egyszerre pénz.

A kormány dolga egy ilyen helyzetben persze más. Neki védeni kell a szülők és gyerekek érdekeit, és a hosszú távú társadalmi (nemzeti, ha tetszik) érdekeket is.

Ezért aztán egy kormány által előterjesztett modellben kellene szólni a tehetséges fitalok pályára csábításáról, a minőség fejlesztéséről, az iskolai hatékonyság növeléséről, a kiégett pedagógusok szuperviziójáról, a szakmai tudás folyamatos megújításáról is. És persze a lehetséges béremelésről - őszintén.

Nagyon várjuk már.