Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Pedagóguskamara és elitképzés: minőség vagy porhintés

2010. október 22. - Tanbácsi

Nem tudunk semmit, de azt nagyon.

Miután az oktatási kormányzat továbbra sem részelteti a szakmai közvéleményt abban a szerencsében, hogy megossza velük a leendő forradalmi közoktatási törvény koncepcióját, továbbra is a kremlinológia bevált módszereivel leszünk kénytelenek következtetéseket levonni.

Gloviczky államtitkár úr szíves közlése szerint lesz pedagógus kamara:  Kötelező lenne a kamarai tagság a pedagógusoknak//Népszabadság. Ez az ötlet időnként már a rendszerváltás idején is felmerül, de aztán el is halt. Nem véletlenül. A "hivatásrendi" típusú kamarák azokban a szakmákban indokoltak, ahol az többségében független státusú szakértők dolgoznak: ügyvédek, könnyvizsgálók, közjegyzők stb.

 

Nem tudunk semmit, de azt nagyon.

Miután az oktatási kormányzat továbbra sem részelteti a szakmai közvéleményt abban a szerencsében, hogy megossza velük a leendő forradalmi közoktatási törvény koncepcióját, továbbra is a kremlinológia bevált módszereivel leszünk kénytelenek következtetéseket levonni.

Gloviczky államtitkár úr szíves közlése szerint lesz pedagógus kamara:  Kötelező lenne a kamarai tagság a pedagógusoknak//Népszabadság. Ez az ötlet időnként már a rendszerváltás idején is felmerül, de aztán el is halt. Nem véletlenül. A "hivatásrendi" típusú kamarák azokban a szakmákban indokoltak, ahol az többségében független státusú szakértők dolgoznak: ügyvédek, könnyvizsgálók, közjegyzők stb.

 

A Budapesti Ügyvédi Kamara honlapja szerint: "A Kamarának, mint a törvény által létrehozott ún. köztestületnek az elsődleges célja és feladata az ügyvédek közhitelű nyilvántartása és önigazgatáson alapuló igazgatása. A Kamara szervezi az ügyvédek folyamatos szakmai továbbképzését, választott szervei útján tagjai felett fegyelmi jogkört gyakorol, képviseli a budapesti ügyvédeket a nemzetközi ügyvédi közéletben és aktívan közreműködik az ifjú ügyvédnemzedékek képzésében." A lényeg tehát az, hogy az és csak az az ügyvéd akit a kamara annak elismer. Aki nem felel meg az elvárásoknak, az ki is zárhatják, és ezzel elveszti a megélhetését is. Ez az önálló szakmákban indokolt: ez a rendszer garantálja, hogy ha ügyvédhez fordulok (elvben) tudhatom, hogy megfelelő szolgáltatást kapok.

Csakhogy: a pedagógus nem önálló foglalkozású értelmiségi, hanem alkalmazott. Képzését az állam jogszabályokban szabályozza, foglalkoztatására a munkajogi szabályok vonatkoznak. Nem véletlen, hogy a pedagógusok érdekképviseletével általában szakszervezetek foglalkoznak a világban is. Igaz, ezek a szakszervezetek a közvetlen érdekképviselet mellett gyakran foglalkoznak általánosabb szakmai tevékenységgel is. Az sem véletlen, hogy a többségében hasonló helyzetben lévő orvosokat képviselő Magyar Orvosi Kamara is inkább szakszervezetként viselkedik.

Hogy gondolja a minisztérium? A sikeresen diplomázott pedagógus nem helyezkedhet el, amíg nem veszi fel a magas kamara? A kamara megvonhatja a tagságot és így kirúgathatja a saját iskolája szerint jól dolgozó tanárt? Hogyan illeszthető ez a jogrendbe? Azon túl, hogy kétharmaddal...

Persze lehet, hogy egy valódi hatalom nélküli kamara születik. Akkor csak egyszerűen  az a cél, hogy lojális érdekképviseletet kapjanak a mostanában önállóskodó szakszervezetek helyett.

Kevésbé problémás a másik elképzelés, az egységes ötéves tanárképzés bevezetéséről. (Ehhez amúgy nem kell törvény, a pedagógusképzést kormányrendelet szabályozza). A javaslatnak komoly előnyei lennének, többek között az, hogy különösen egy jó ösztöndíjrendszerrel együtt valódi elitképzés lehetne. Azonban jópár következménnyel számolni kell.

Először is a korábbi évek tömeges túlképzését nem lehet folytatni ebben a rendszerben. Ez azonban azt is jelenti, hogy a jelenlegi több mint 10 intézményben zajló tanárképzés helyett legfeljebb 3-5  központnak kellene létrejönnie. Évtizedes tanárképző hagyományok tűnnek el, vagy jobb esetben olvadnak fel a nagyobb egységekben. Ráadásul célszerű lenne az óvopedagógus és tanítóképzést is ötévessé tenni, és ezekben a centrumokban koncentrálni.

Másodszor ebben az esetben elkerülhetetlen az alkalmassági vizsga bevezetése a képzés elején. A jelenlegi modell abból indul ki, hogy alapképzésben és a mesterképzésbe való belépésnél derül ki, hogy ki akar tanár lenni és ki alkalmas rá. Azonban, ha egységes 5 éves elitnek szánt képzés van, akkor nyilván pazarlás olyanokat beengedni, akik alkalmatlanok a pályára.

Harmadsorban, ha a tanári kimenet lehetősége megszűnik, még értéktelenebb lesz a bölcsész bachelor diploma és még kevesebben fognak jelentkezni a természettudományos alapképzésekre. Szóval, ha komolyan gondolják, az egyetemeknek sokkal több baja lesz ezzel a rendszerrel, mint a bolognaival - igaz az eredmény is jobb lehet.

Ehhez képest a kormányközeli GOSZ javaslatai jól mutatják, hogy milyen irreális reményeket sikerült kelteni a pedagógusok között: Kevesebb óra a tanároknak, több óra a diákoknak, kevesebb tananyag és sokkal jobb fizetés. Nem mintha nem lehetne mindegyik mellé erős érveket találni: csak épp a források nem látszanak sehol.

Az oktatáspolitika különösen érzékeny a koncepció koherenciájára. Törvényt alkotni csak akkor lenne szabad, ha világos helyzetértékelés, az erőforrások számbavétele és a döntések következményeinek felmérése után ez feltétlenül szükséges. Ma ennek nyomát se látni.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr12464894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_11659 2010.10.22. 15:36:39

Az egyik - szerintem döntő - dolog a mutyi nélküli pályaalkalmassági vizsgálat.(nehéz elképzelni, de hátha...:) A másik - szerintem talán fontos - dolog, hogy a 'kamara' úgy hülyeség, ahogy van.

Ismeretlen_60145 2010.10.23. 07:06:37

Teljesen egyetértek (amin magam is meglepődtem)!

Ismeretlen_11256 2010.10.23. 21:14:48

honeybadger: nagyon egyetértek. és talán még a tanárképzés megkezdése előtt kéne. nem akkor, amikor már - esetleg költségtérítéssel - elvégezte az egyetemet az illető. a kamara egyébként tényleg úgy hülyeség, ahogy van.

Vasgereben 2010.10.25. 10:38:36

Ha tényleg tanár lennél, tudhatnád, hogy a sikeresen lediplomázott pedagógus még távolról sem tanár! legfeljebb tanárinas! Évek kellenek hozzá, mig annak tekintheti magát! S ez alatt az évek alatt felügyelet alatt kellene álljon! Hogy ne rögződjenek benne rossz automatizmusok, szokások. Hogy azokra idejében felfigyeljenek. Az alkalmatlanok pályáról való eltávolitásáról már ne is szóljunk! Azt sem fogja megtenni az az iskolavezetés, amely azért vette fel, mert nem kapott jobbat, vagy mert valaki valakije, vagy mert annyiért elvállalta, amennyiért más nem! Mi a fenének berzenkedsz annyira minden ellen, amit az oktatásügy javitása céljából vezetnek be? Annyira jónak találod a Magyar-Hiller féle ámokfutás eredményeit? Beirásaid alapján, joggal tételezem fel, hogy ennek a 12 éves rombolásnak tevékeny résztvevője lehettél! S most azért esz a fene, mert a művedet leállitották és mindent visszacsinálnak! Nyilvánvaló, hogy humán-vagy társadalomtudományi szakon végezhettél, őket lehet ilyen könnyen megvezetni, rossz pályára állitani.

Ismeretlen_159036 2010.10.25. 19:37:16

@vasgereben Ismét nem találtál. Reálszakos vagyok. Így aztán a minimum az, hogy minden változásnál felteszek néhány alapvető racionális kérdést, és próbálok választ találni. A Te kommented kapcsán például azt, hogy miért tudná jobban megítélni a távoli kamara a pedagógus alkalmasságát, vagy segíteni a pályakezdést, mint a vele egy tantestületben lévő kollégák és az azt irányító igazgató. És hidd el, ha például a pályakezdőket segítő mestertanárok rendszerét vezetné be az új kormány, boldogan tapsolnék nekik.

Ismeretlen_13250 2010.10.26. 09:49:53

Na meg van, aki irreál szakos, viszont most beletrafált: a cél valóban a központ által nem megfelelőnek ítéltek kiszűrése. A központ manapság mindig tudja, ki nem alkalmas. Ld. környezetvédelem, például. Sőt, azt is tudja, ki a bűnös, vizsgálódás nélkül.
süti beállítások módosítása