Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Keménykalap és krumpliorr

2010. szeptember 25. - Tanbácsi

A PDSZ új elnöke erős startot vett: nyilatkozatában nem kíméli a mostani kormányt sem.

A lényeg az, hogy a szakszervezet végre az azzal fogalkozik az ami a dolga. A következő lépés: együttműködés a szakszervezetek között és közös program a pedagógusok és az oktatás védelmében.

 

A blogger jó párszor köszörülte már torkát a PDSZ-en, most úgy illik, hogy kalapot emeljen. A PDSZ új elnöke igencsak kiosztja nyilatkozatában az előző kormány mellett a jelenlegit is.

 

A pedagógus munkájának véleményezése most az iskola kezében van. Az objektivitás érdekében azonban szükség volna valamilyen külső értékelésre is: ebben egyetértünk. Abban már nem feltétlenül, hogy ennek a szakfelügyeletnek kell lennie. Ami eddig az elképzelésről napvilágra került, az a hatvanas-hetvenes évek gyakorlatára emlékeztet, aminek az volt a sötét árnyéka, hogy a szakfelügyelő kirúgathatta az embert. A KDNP oktatási programja sok más kérdésben is azt mondja: vissza kell térni a múlt században bevált módszerekhez. Én ebben nem hiszek. Nem gondolom, hogy azok ma az üdvözítő módszerek, ahogyan például az én időmben működött az iskola. Diákkoromban például a rosszul tanuló gyerekre azt mondták, hogy buta és lusta, és adtak neki két pofont, pedig „csak” diszlexiás volt.

Népszabadság - 'Nem gondolom, hogy bohócsipkát kellene felvennem'

Egy-mást érdemes vitatni. Miközben valóban szükség  lenne (szakképzett) pedagógiai asszisztensre, ugyanakkor aligha lehetett 12 ezer elbocsátott pedagógiai asszisztens az elmúlt években, különösen mert sosem volt ennyi belőlük. Az előkészítő év meg továbbra se jó ötlet.

De a lényeg az, hogy a szakszervezet végre az azzal fogalkozik az ami a dolga. A következő lépés: együttműködés a szakszervezetek között és modern program a pedagógusok és az oktatás védelmében.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr902464883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_13250 2010.09.27. 07:57:49

Lehet, hogy a jelenlegi kurzus megteremti önmaga ellenében a civil világot?

Ismeretlen_60145 2010.09.27. 11:22:12

Mendrey a PDSZ első kongresszusán Hornnal és Pokornyval - és sokunkkal - együtt jobb iskolát remélt. Előrelépés történt, az említettekből miniszterek, jómódú emberek lettek. Egy szimpatikus tanító pl. az ÁPV Rt.-hez. Kerpen is megdolgozott az új egzisztenciájáért. A ballib felejti a kádereit, a Fidesz korrekt: honorál. A témához: az állami szakfelügyelet hiánya azt jelzi, hogy aki fizet, azt nem érdekli, mire használják a közpénzt. Amíg lehet belőle lopni (közbeszerzések). Azt jelenti, hogy az eleve hatáskör nélküli, az igazgató által gondosan kialakított, engedelmes nevelőtestület csak a kísérőzenét szolgáltatja az iskolaigazgató minden szakban és neveléstudományi részterületen megfellebbezhetetlen döntéseihez. A mai iskola nem a tanulóért működik. Az igazgató a szakapparátus része, tevékenységének lényege: ne okozzon gondot a kvázi fenntartónak.

Ismeretlen_159036 2010.09.27. 15:59:03

@Atlasz Ami a szakfelügyeletet illeti ennek van egy nagyon fontos kérdése: azt, hogy az iskolát értékeli, vagy egyes pedagógust. Az iskola értékelése OK, volt is erre kísérlet az utóbbi időben. Leginkább azért nem működik még elég jól, mert ilyen korszerű értékelési rendszer elég sokba kerül, és valahogy mindig volt fontosabb cél. Ezért aztán van is kétségem, hogy a mostani oktatásirányítás meddig jut majd el. Ami gond az az, amikor a mostani tervek az egyes pedagógust akarják ellenőrizni, ami valóban lehetetlenné teszi azt, hogy az iskola szakmai közösségként, az igazgató meg szakmai vezetőként működjön.

Ismeretlen_60145 2010.09.27. 19:02:11

3. Tanbácsi : én azt éltem meg, hogy az iskolát és az igazgatót azonosítják kifelé is, az egyes pedagógussal szemben is. Az iskola értékelése többnyire őt minősíti. Az említett kísérletet nem ismerem, de tapasztaltam a minőségbiztosítási rituálék egyikét-másikát. Szerencse dolga, hogy hol milyen igazgató működik: ért-e valamit a vezetéshez, a pedagógiához. (Természetesen minden szakmához ért, ez a beosztásához tartozik, mint köztudott: kinevezésétől fogva ő a legokosabb az iskolában.) Az egyes pedagógus munkája több tényezőtől függ: az egyik az iskola, a feltételek, a légkör. El tudnék képzelni olyan szakfelügyeletet, amely védi a sorból kilógó pedagógust. Mert csak azzal van gond. Az alkalmatlanok egzisztenciális okokból nyalnak és lapítanak. Most veszem észre, hogy előcenzúrázol, sajnálom! Az ilyen helyeket kerülöm.

Ismeretlen_159036 2010.09.27. 20:11:18

@Atlasz Az a baj, hogy a központi szakfelügyelet nem tudja a sorból kilógó pedagógust védeni, épp ellenkezőleg, a kis helyi (és általában rugalmas) keretek helyett egy nagy állami klisét vezet be. Az iskola egészének légköre, működése és főleg eredményessége igenis mérhető. Ez viszont nagyon is alkalmas lehet arra, hogy világossá tegye az intézményvezető alkalmasságát. Ahhoz persze, hogy ennek értelme is legyen, kell egy olyan fenntartói rendszer, ahol az intézményvezetőt nem a helyi politikai játékok alapján nevezik ki gyakran. Amúgy nem cenzúrázok. Mint Te is tapasztalhattad a tisztes regisztrált felhasználók természetesen automatikusan kommentelhetnek. A vendégeket viszont kénytelen vagyok előolvasni, mivel egynéhány közülök visszaélve a névtelenséggel rasszista szövegeket nyom.
süti beállítások módosítása