Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Orbis pictus

2010. június 20. - Tanbácsi

"A munka becsülete megkopott, a tisztesség helyébe az ügyeskedés lépett, az igazmondást a gátlástalan hazudozás váltotta fel."

Ez az a kiindulópont, amelyből az oktatásért felelős államtitkár (a kormány egyik legtöbbet nyilatkozó tagja) kiindul. A világ szörnyű és egyre rosszabb hely. Azért ilyen, mert vannak akik ilyenné akarják tenni.

Ha így van, akkor kész a recept: meg kell rendszabályozni mindenkit, aki nem felel meg az elvárásoknak. Mert elvárások vannak, és természetesen az éppen aktuális hatalom mondja meg, hogy mik ezek. Követelmény, számonkérés, büntetés: ezen alapul az iskola. A buktatás nem szükséges (vagy éppen szükségtelen) rossz, hanem maga a megtestesült iskolai hatalom.

Aki nem felel meg az elvárásnak, az aztán mehet a "kislétszámű felzárkoztató osztályba". A Kádár korszakban ezeket jóval őszintébben C osztálynak nevezték. A szegregáció, aminek állítólagos növekedése a kormányprogram vitájában még az előző kormány tehetetlenségének volt következménye, maga lett a megoldás.

"A munka becsülete megkopott, a tisztesség helyébe az ügyeskedés lépett, az igazmondást a gátlástalan hazudozás váltotta fel."

Ez az a kiindulópont, amelyből az oktatásért felelős államtitkár (a kormány egyik legtöbbet nyilatkozó tagja) kiindul. A világ szörnyű és egyre rosszabb hely. Azért ilyen, mert vannak akik ilyenné akarják tenni.

Ha így van, akkor kész a recept: meg kell rendszabályozni mindenkit, aki nem felel meg az elvárásoknak. Mert elvárások vannak, és természetesen az éppen aktuális hatalom mondja meg, hogy mik ezek. Követelmény, számonkérés, büntetés: ezen alapul az iskola. A buktatás nem szükséges (vagy éppen szükségtelen) rossz, hanem maga a megtestesült iskolai hatalom.

Aki nem felel meg az elvárásnak, az aztán mehet a "kislétszámű felzárkoztató osztályba". A Kádár korszakban ezeket jóval őszintébben C osztálynak nevezték. A szegregáció, aminek állítólagos növekedése a kormányprogram vitájában még az előző kormány tehetetlenségének volt következménye, maga lett a megoldás.

A világ kétségkívül változik, mifelénk talán az elmúlt 20 évben még gyorsabban is, mint másutt. Kétfajta reakció lehetséges. Az egyik a modernizáció, a változás a világgal. A másik a változás megállítása erővel, a csodálos múlt erőszakos helyreállítása. Igy válnak a langyosan tekintélyelvű 70-80-as évek egy állítólag jobboldali és keresztény oktatáspolitika hivatkozási alapjává, (ó azok a csodálatos ifjú évek).

<

A szituáció egyáltalán nem új a törtélemben. A középkor végén a gazdasági változások, a reneszánsz és humanizmus, majd a reformáció új szellemi irányzatai kikezdték a hanyományos tekintélyeket.

Az egyik válasz az oktatás modernizálása az új, önálló egyetemek (köztül Bologna ) létrejötte, új oktatási formák megjelenése, a régi korlátok széttörése volt. Egyik nagyszerű csúcsteljesítménye Comenius munkája az Orbis Pictus: a világ bemutása a diákoknak kor csúcstechnológiájával, a nyomtatott, képes könnyvel. Hogy az iskola is olyan érdekes hely legyen a tanulónak, mint a vásár, ahova szeret járni, indokolja munkáját a mester.

A másik út  a fegyelmezés, kötelező gondolkodás, a tekintély erősítése, a büntetés, akkori formájában at index, a gályarabság, a máglya volt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr112464830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_12009 2010.06.20. 12:31:03

Az eredmény a fontos. A módszer másodlagos. Amit látok motanában, hogy egyre képzetlenebb, egyre felületesebb tudással rendelkező, viszont nagyon öntudatos fiatalság érkezik a munkaerőpiacra. Jogaik érvényesítésében élenjárnak, a kötelesség alól való kibújásban is. Viszont a munkafegyelmet és általában bármilyen fegyelmet fasizsmusnak tartanak. Számukra az egyetem is csak egy jó szórakozás volt, a munkahely meg ennek folytatása. Okai? A rosszul értelmezett liberalizmus, a Politically Correct fasiszta nézetrendszer elterjedése, a versenyszellem száműzése és a mindenáron való egyenlősdi. Ez az ember természetes ösztönei ellen való dolog ezért elítélendő és száműzendő. Aki jól teljesít, aki sokat dolgozik a sikerért, aki ki tudja használni és ki is használja a tehetségét, az kapjon elismerést, mégpedig nem negligált elismerést, aki viszont nem dolgozik eleget, azt büntessék meg. Akár bukással is. Más eredményre vezető módszer nincs. Meg kell csak nézni az eredményes nemzeteket oktatáso morálját, mint pld. szingapúr, japán, kina stb, vagy az eredményes iskolákat, az un. demokráciákban. Az elit iskolákban a mai napig vasfegyelem van és versenyszellem. A PC értelmiség által működtetett iskolákban viszont fene nagy "szeressűk egymást gyerekek" stíkus termeli a sok sok használhatatlan, ám de öntudatos senkiket.

Vasgereben 2010.06.20. 13:46:17

A te és a PSZ hozzáállására jellemző, hogy azt a jogász végzettségű - ergo nem tanár, ahogy minisztere a szocológus Magyar Bálint sem volt az! - Südi elvtárat fogadta be, jogédőként, aki a legátkosabb liberális áokfutás egyik strvezőjevolt az opktatásügyben! Galló olvtársnőéknek igencsak vastag a bőra képükön és igencsak "elfogadni" látszanak az új szemléletet! Rólad meg nincs mit mondnom, a két évnyi tanitás igencsak nagy szakértőjéve tehetett az oktatásügynek! Mellesleg , pofátlanságak tekintem Comeniusr a hivatkoznod, miközben kedvenceid pont a comeniusi elvek ellentétét valósitják meg már évek óta!

Ismeretlen_17565 2010.06.20. 14:19:40

Ez a vasgereben nem az igazi vasgereben, valamikor az én nicknevemen kezdte el lenyúlni a nevemet, amivel már évek óta be vagyok regisztrálva, jelszóval, email címmel. Inkább abbahagytam, de most valaki felhívta a figyelmet, hogy egy névre csak egy valaki regisztrálhat be, és csak a jelszó tudásával léphet be. Vagyis a fenti vasgereben csaló: nem is lehet regisztrálva, ennél fogva nem léphet be, nyilván nem is szokott (hiszen nem tud), csak kívülről partizánkodik. Ritkán érek rá, ha a bejegyzéseket el is olvasgatom, a kommenteket nem, hát ez botrány, hogy egy félfasiszta alak lenyúlta a nicknevemet. Írtam a szerkesztőknek, remélem örökre kitiltják az IP címével együtt! Szégyen a stílusa is, kikérem magamnak.

Feri 2010.06.20. 15:08:31

Ez a bejegyzés most kivételesen demagógra sikeredett, bocsánat. Hoffmann Rózsa nem a kedvencem, de itt most kivételesen visszafogottan, normálisan nyilatkozott arról, amit mi szülők nagyon sokan érzünk: valamit az elmúlt években vegytisztán kivontak az iskolákból, ami nagyon károsnak bizonyult. Szükséges minden kultúrában egy egészséges mester-tanítvány tisztelet, a tudás és az idősebbek egészséges tisztelete. Teljesen szimpatikus a pedagógusok szakmai tiszteletének visszaállítása, felesleges terheik csökkentése is. Az pedig, hogy a "nehéz esetekre" külön figyelmet fordítunk, szerintem teljesen jó célkitűzés. Szakmailag is régen elismert, hogy a "renitens" gyermekek gyakran egyszerűen csak másféle, eltérő figyelmet, más tanulási módszert igényelnének, ami egy klasszikus osztályban nem megvalósítható. Persze ha most az a cél, hogy "bármit mondanak EZEK, azt nekünk ócsárolni kell" (klasszikus primkó Gyurcsány kommunikáció), akkor mindent ki lehet forgatni, bármit be lehet rasszizmusnak stb. állítani. Szerintem ez a cikkben pedig egyértelmű hitvallás az integráció mellett: "– A társadalomban – és így az oktatásban is – az integráció egy semmi által meg nem kérdőjelezhető cél: el kell érni, hogy különböző hátterű és adottságú emberek képesek legyenek együtt dolgozni, tanulni, élni. Ugyanakkor mára bebizonyosodott, több felzárkóztatásra szoruló gyereket csak kis csoportokban lehet oktatni. Szükség van olyan elkülönítésre is, ahol a problémához mérten egyéni fejlesztést nyújthatnak a tanárok a gyereknek azért, hogy minél előbb integrálható legyen. Nem arról van szó, hogy előítélettel kiemeljük azokat, akik valamiért nem tetszenek, hanem arról, hogy minden problémával küszködő gyereknek megtaláljuk azokat az egyéni utakat, amelyek a későbbi beilleszkedését, tehetsége maximális kibontakozását szolgálják. "

Vasgereben 2010.06.20. 15:09:27

3. te csirkefogó! ezt a figurát már más jobbosokkal is lejátszottátok! hiába na, márcsak ennyi maradt a beszart ballibeseknek! De ha elkaplak megnyúzlak a gerebenemmel! OK?

Ismeretlen_159036 2010.06.21. 00:07:55

1. Az állandó fasiztázás ritkán emeli az érvelés színvonalát. Amit érdemben felvetsz, az viszont szerintem is fontos. Valóban a tekintélyelvű, szigorú korai nevelésből lesznek a fegyelmezett és teljesítményorientált, sikeres felnőttek? Egyáltalán nem biztos. A 6 éves nem ugyanolyan, mint a 16 vagy 26 éves, egészen más motivációra van szüksége. A kisgyerekkori (ne felejtsük, itt a 6-10 évesekről beszélünk) megalázó fegyelmezés sokkal inkább vezet alacsony önbizalomhoz és emiatti gyenge teljesítményhez. Ami meg a nemzetközi példákat illeti érdemes észrevenni, hogy nem véletlen, hogy az általad emlegetett országokból nagy számban küldik a dikákok a "laza erkölcsű" amerikai egyetemekre.

Ismeretlen_159036 2010.06.21. 00:19:29

4. A diákok tisztelete és szerete (a kettő hosszú távon inkább együtt jár, mint kizárja egymást) a pedagógus számára a legfontosabb motiváció. De a tiszteletet nem lehet törvénnyel előírni: az csak a tanár személyiségén, felkészültségén alapulhat. Ehhez kellene több segítséget nyújtani. Az teljesen rendben van, hogy a "nehéz esetekkel" külön foglalkozni kell (amúgy szinte minden gyerek az, csak más-más módon). Ha ehhez ad (bármelyik) kormány még több pénzt, szakmai támogatást, második pedagógust, szakembert megemelem a kalapom (Pokorni és Lázár lényegében ezt ígéri: drukkolok nekik). De ez nem megy elkülönítve. Mitől érné utol a többieket a gyerek egy olyan osztályban, ahol csupa problémás gyerek van, és ahova minden tapasztalat szerint kevesebb és rosszabb pedagógus, figyelem, felszerelés jut? Az ilyen fajta elkülönítés leginkább arra jó, hogy valahova máshova tolja át a pedagógus a "problémát".

Ismeretlen_159036 2010.06.21. 00:28:01

2. Szüdi János (akinek a nevét sem tudod leírni) tényleg nem pedagógus. Nem is tanítani vették fel a szakszervezetbe, hanem jogásznak. Annak meg kíváló.

Ismeretlen_49339 2010.06.21. 06:25:47

legyél kedves, aranyos, de amikor jönnek a százalékos megmérettetések, akkor nem azt figyelik-mérik, hogy mennyire volt emberi az oktatásod, hanem azt, milyen százalékban oldották meg a teszteket a tanulók, ráadásul a felmérések sem fedik a követelményrendszert, s míg elméletet-tananyagok tömkelegét kell beléjük plántálni, addig kompetenciát mérnek, melyet még nem is gyakorolt, tehát a megszerzett tudását nem tudta úgy szelektálni, hogy azt képes legyen bármelyik órán elővenni, hasznosítani - persze vannak kivételek, de a sok hhh-s gyerekkel igen nehéz kompetenciát mérni, mikor émég el sem tudja olvasni a feladatát, s aki meg elolvassa, az is értelmi analfabéta, mert nem érti, mit is olvasott az oktatás egy nagy labor volt és az is, mert mindenki beleszól - ráadásul büntetlenül sokan úgy írnak törvényeket, határozatokat, oktatási javaslatokat, hogy közelről sem láttak - azaz nem tanítottak diákokat :) ez a magyarországi helyzet

Vasgereben 2010.06.21. 07:13:17

persze, jogásznak! Az első eredmény már látszik is: a PSZ az AB-hez fordul az egyházi iskolák állitólagos favorizálása miatt! No persze, mert azokban nem lehet Szüdi János és a többi gazfickó (Magyar B , Hiller, Arató s társaik) marhaságait, rombolásait megvalósitani! Amugy itt vagy nekünk te is, A mérhetelen nagy szakértelmeddel és tapasztalatoddal, amivel osztod az észt abban, amiben legfeljebb inas lehetnél !

Ismeretlen_159036 2010.06.21. 15:18:34

A felmérések fedik a követelményrendszert, hanem a tanári gyakorlat. A NAT évek óta kompetencialapú, tehát nem tanyanyagot, hanem képességeket határoz meg. Ezen belül az iskolák szabadsága nagy. Azért kell újfajta oktatás, hogy ne legyen olyan gyerek, akinek mondjuk 15 éves korában is gondot okoz egy-egy feladat megértése. Meg persze felnőtt se.
süti beállítások módosítása