Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Mi a baj a szegregációval?

2011. január 23. - Tanbácsi

A szegregált oktatás szükségszerűen rosszabb minőségű? Az integráció tönkreteszi az oktatás minőségét?  A hátrányos helyzetű gyerekeknek is jobb, ha külön nevelik őket? Mi ez az egész, nagy izgalom az együtt vagy külön nevelés körül?

Vizsgáljuk meg néhány gyakran elhangzó vélemény igazságtartalmát, kizárólag a kutatások tükrében.

A szelektáló oktatási rendszerek magasabb minőségűek?

Nem.

A PISA vizsgálatok eredménye ismét azt mutatta, hogy azok az országok sikeresek az oktatásban, ahol kicsi az iskolai közötti különbség. Magyarország ebből a szempontból nagyon rosszul áll: ez az a fejlett ország, ahol a szülők társadalmi helyzete leginkább meghatározza a tanulók eredményét.  Ennek következménye aztán az, hogy az elmúlt évek viszonylagos javulása is csak közepes eredményre elég. Ráadásul ez afféle kegyelemhármas, olyan átlag, amelyik elfedi a nagyon gyenge teljesítményeket

Jobb-e a hátrányos helyzetű diákoknak az elkülönített oktatása?

Nem.

Egyszerűen azért, mert azonos feltételek mellett is sokkal kisebbek az elvárások. Alacsony az elvárása a környezetnek ("attól az iskolától szép, hogy a szakiskolába bekerülnek a gyerekek"). Alacsonyak a szülői elvárások ("azért irattuk ide a gyerekek, mert ezt biztos elvégzi"). Ami még fontosabb: a tanári elvárások is alacsonyabbak - ez pedig nagyon nagy hatással van az oktatás eredményességére. Ezt olyan típusú kísérletekkel tudták a kutatók igazolni, ahol egy egy iskola véletlenszerűen kiválasztott diákjairól azt mondták a tanároknak, hogy valamilyen szempontból tehetségesebbek, mint a többiek. Csodák csodája, ezek a diákok aztán tényleg sokkal jobban teljesítettek, egyszerűen azért, mert a tanárok másképp kommunikáltak velük. További részletek a tanári elvárások szerepérő.

Most képzeljük el ezt egy olyan iskolában, ahova csupa olyan diák jár, akiket a széles társadalmi környezet nehezen oktathatónak tart: milyenek lesznek az elvárások? A problémás gyerekek iskolában a gyerekek jó eséllyel tényleg problémások lesznek. És persze szó sincs egyenlő feltételekről: a szegregált városi vagy kistelepülési iskoláknak van a legkevesebb pénze, felszerelése, és van a legkisebb esélye megtartani a jó tanárokat. A szegregált iskolában tanuló diák tehát eleve rosszabb minőségű oktatást kap, ahol a legnagyobb a szükség, ott a legkisebb a segítség.

Árt-e az elérő képességű diákból álló osztály a jobb képességű tanulóknak?

Nem.

 Nahalka István 108 féle módon hasonlította össze a homogén és heterogén osztályok teljesítményét a kompetenciamérésen. Ebből összesen négyszer tapasztalta, hogy a csak az egyforma diákból csoport eredményesebb volt, az összes többi esetben a jó képességű tanulók teljesítménye is jobb, vagy legalább azonos volt a vegyes  osztályokban.

Hasonló eredményt hozott a kimondottan az integrációs programok szakmai eredményességét vizsgáló kutatás is. Azt mutatta, hogy az integráció, megfelelő szakmai feltételekkel nem csak a hátrányos helyzetű diákok eredményét javította, hanem a többiekét is. Ennek oka többféle lehet, de aligha nagy tévedés, ha feltesszük, hogy az iskolában kialakult, a diákra jobban figyelő pedagógiai kultúrának is szerepe van benne. Mert minden diák "másmilyen", csak ez nem mindig olyan nyilvánvaló, mint a roma, vagy a szegény diákok esetében.

Járható út-e az integráció?

Igen.

A kutatási eredményeket időnként félreértik, sőt néha  szándékosan félremagyarázzák. Ennek ellenére kimutatható, hogy a szegregáció felszámolása járható út. Az elmúlt időszak integrációs programjai valóban elértek némi haladást. Az integráció nem könnyű: sok pénzre van szükség és főleg szakmai segítségre annak érdekében, hogy a pedagósusok hatékonyabban dolgozzanak. Gyakran teljenen új godolkodásmódra van szükség az iskolában és a társadalmi környezetben egyaránt. A szegregáció felszámolása nem a megoldás, hanem feltétele az értelmes megoldásoknak.

Sajnos a közoktatási törvény koncepciója, magasságiszonyos struccként fúrja fejét a homokba, sőt még ront is a helyzeten. Ha azonban jelenlegi kép nem változik, sőt az addigi eredményeket is sutba vágják, annak katasztrófálisak lesznek a következményei az oktatás egészére nézve.

Az integráció nem könnyű, de hosszú távon megéri. Keneddy mondta annak idején az mondt a Holdra szállásról:

"Mi nem azért akarunk a Holdra jutni ebben az évtizedben, mert az könnyű, hanem azért, mert nehéz. Ez a célkitűzés lesz képességeink igazi próbája és mércéje. Elfogadjuk a kihívást, nem odázzuk el a dolgot és az a szándékunk, hogy győzzünk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr232604485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csavarhúzós 2011.03.08. 12:11:52

>A PISA vizsgálatok eredménye ismét azt mutatta, hogy azok az országok sikeresek az oktatásban, ahol kicsi az iskolai közötti különbség.
-Én nem ezt látom. USA-ban pl. a mienknél kisebb, mégis előttük vagyunk.
Homogén(ebb) társadalomban könnyebb homogén iskolát csinálni. Gettósodott társadalomban pedig nehezebb, de ebből nem következik, hogy a homogén iskola OKOZZA a jobb eredményeket. Tehát ha a román vagy bolgár iskolarendszert homogénebbé tennénk, akkor nem érnék el a finn szintet, szerintem még az USA szintjét sem.

-Ami a tanári elvárások szerepét illeti, a kísérletben nem volt kontrollosztály (tudtommal). Tehát osztályon belül, egymáshoz képest eltérően fejlődtek a késői kivirágzóknak és a "nem különösebben tehetséges"-nek minősített diákok, ám azt nem tudjuk meg, hogy az osztály átlaga milyen lett egy másik osztályhoz képest. A viszonyítás mindig relatív, a "kitűnő"-séghez kell egy háttér, akikhez képest kitűnik az egyén. Ilyen értelemben az egyesekre irányuló fokozott tanári figyelem zéró összegű játék az osztály egésze szempontjából, itt tehát irreleváns. Ugyanúgy lehet vele érvelni az inhomogén osztályok ellen, mint mellette. Ha a tanári elvárások az egész osztállyal szemben alacsonyabbak, az miért rosszabb, mint ha csak az osztály azon tagjaival, "akiket a széles társadalmi környezet nehezen oktathatónak tart"? Szerintem utóbbi egy fokkal rosszabb, a diákok önértékelésének konkrét-relatív viszonyokhoz kötöttsége miatt.

>Árt-e az elérő képességű diákból álló osztály a jobb képességű tanulóknak?
>Nem.
-Szerintem attól függ. Önmagában a rosszabb képesség nem árt, de mondjuk az iskolai erőszak igen. (Volt benne részem...)

>Nahalka István 108 féle módon hasonlította össze a homogén és heterogén osztályok teljesítményét a kompetenciamérésen.
-Sajnos a blogjában azt a cikket nem lehetett kommentelni, másik cikke alatt kifejtettem, hogy miért hibás a következtetése. Diáknak lenni veszélyesebb, mint nyugdíjasnak, mert a diákok jóval fiatalabban halnak meg - ez is igazolható statisztikailag. Ott meg arról volt szó, hogy az osztályban lévő alacsony CSHI összefügg azzal, hogy a kiválóknak mennyi a CSHI-je (azonos beiskolázási körzet), a PHI pedig eleve csak alacsony CSHI esetén lehet magas, tehát a talált összefüggés nyilvánvaló, és mit sem mond arról, hogy árt-e az eltérő képességű/hátrányos helyzetű osztálytárs a többieknek.

>Ennek oka többféle lehet, de aligha nagy tévedés, ha feltesszük, hogy az iskolában kialakult, a diákra jobban figyelő pedagógiai kultúrának is szerepe van benne
-Igen, és kontrollként csak az "átlag" iskola van ott, az nem, hogy ugyanezek a "jobban figyelő" pedagógusok nem hátrányos helyzetűeket tanítanak.

Tanbácsi 2011.03.09. 23:06:45

Mivel nem rendelkezem Nahalka Istvánhoz hasonló türelmes magyarázó vénával, inkább beillesztem az Oktpolcafé magyarázatát:
oktpolcafe.hu/lemorzsolo-szelektalo-es-kompenzalo-kozoktatasi-rendszerekrol-0319412#more-412
süti beállítások módosítása