Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Hoffmann Rózsa győzött?

2011. február 17. - Tanbácsi

Úgy tűnik, a siófoki frakcióülés után új lendületet kapott a Hoffmann program. Pokorni elkezdett lelkesedni, A HÖOK beéri üres ígéretekkel, és még a 300 milliárdos többletkiadás is zöld utat kaphat.

Először Pokorni elkezdte kedvelni a felsőoktatási törvényt. (Az nem teljesen világos, hogy ez a már ismertetett rövid szösszenet, vagy egy titkos teljes változat). Ráadásul elkezdett ő is a meglehetősen misztikus teljesítményelvű és minőségalapú finanszírozásról beszélni. Gyanítom, hogy a teljesítmény és a minőség mértékét majd a kormányzati bölcsesség határozza meg.

Még aggasztóbb a HÖOK igazodása.

Emlékezzünk csak: az eredeti törvénykoncepció többek között a hallgatói vizsgák számának központi korlátozását, a tanulmányi és vizsgaszabályzatnak a hallgatók nélküli elfogadását, a hallgatói képviselet arányának csökkentését  tartalmazta. Ehhez képest  az új javaslat igencsak kevés garanciát tartalmaz arra, hogy a hallgatók érdekeit érdemben figyelembe veszik majd. Maradt a archaikus mester-tanítvány viszony, és  bekerült egy egészen diplomatikus mondat: "A hallgatói jogok és kötelezettségek kiegyensúlyozottsága vitatott." Aha.  Nem véletlen, hogy a hallgatók nincsenek különösebben lenyűgözve, és aggódva érdeklődnek, hogy mi is a megállapodás.

Még meglepőbb a közoktatási törvény teljes áttörése. Korábban úgy tűnt, hogy csak második félévben kerülhet a parlament elé, ami időtt hagyott volna további munkára. Ehhez képest egy mai közleményből az derült ki, hogy a törvényszerűség még tavasszal elkészül. (Az erről szóló közlemény szöveges matekpéldát is tartalmaz. Ennek megfejtőjét elküldik majd az OECD-nek, mert jelentősen javítja a PISA eredményt. :) ) A javaslat továbbra is tartalmazza az összes korábbi őrültséget a pedagógusok minősítésétől a szegregáló programokig. Ráadásul az is kiderült, hogy a nagyszabású terv  legalább háromszáz milliárdba kerül.  Ezt érdemes összevetni azzal, hogy hónapok óta egy 600 milliárdos megtakarítást próbál összekaparni a kormány.

Szóval akármilyen szemüveget veszünk fel, folytatódik a mániák és a józan ész küzdelme. Én az előbbiek állnak nyerésre.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr62666695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

billy reed 2011.02.17. 17:51:43

Már kezdettől látjuk, hogy Hoffmann Rózsa mentálisan valahol elakadt a 30-as és a 70-es évek között.
Hat érettségi tantárgy???
Tehát aki kiváló töris, hadd szenvedjen a kémiával és fordítva! Nehogy már fiatalon legyen ideje elmélyedni abban,amiben jó!
Egy velünk szomszédos országban két / 2!/ kötelező tárgy van /a helyi nyelv és irodalom valamint egy idegen nyelv / és három választható.
Itt meg: avítt, poros, molyrágta ötletek sora.
Tipikusan íróasztal mögött ülő, semmihez nem értő, vagy a múltban rekedt "szakértők" zagyvaléka az egész.
És esetleg megkérdezni és meghallgatni!!! a pedagógusokat-szülőket-diákokat?
Tudomásul kellene venni: ez a 21. század.
Már várom, hogy mikor vezetik vissza a görög és latin nyelvet.

titantoma 2011.02.17. 17:59:13

@billy reed: Szenvedjen a kémiával? Ja... nehogymá' természettudományt is tanulni kelljen, úgy sincs elég bölcsész/jogász/közgazdász/kommunikáció szakos munkanélküli. Természettudomány kell. Tudod, a tájékozottság magabiztossá tesz.

lüke 2011.02.17. 18:01:14

@billy reed:
MSZMP-s french teacher
na-na, a latinnak lenne haszna, mert a váz nem lenne rossz
megkönnyítené a nyelvtanulást a magyaroknak

hü de hasonlit ez a Pokorni Cohn Benditre,már ezen a képen

rmr 2011.02.17. 18:02:39

A hallgatók örüljenek, hogy teljesítményükre és szociális helyzetükre tekintet nélkül ingyen tanulhatnak. Az állam meg, mint fenntartó, hadd döntse el, mit követel.

Fair_ 2011.02.17. 18:06:44

Tegye fel a kezét aki sunázná. :)

Őszintén mondom, nem értem ezek miért harcolnak..

Ők tudják?

Hogy legyen újra 50-es évek?

Szép cél.

Esküszöm, szerintem Rózsika azzal álmodik, hogy körmös, meg kukoricára térdepeltetés az egyetemeken, stb.

Élje ki magát inkább alvás közben.

Fair_ 2011.02.17. 18:17:24

Mondjuk a 6 érettségi tárgy felvetése után azonnal kellett volna úgy kirúgni Rózsikát, hogy pártoktól teljesen függetlenül emelkedjen egyre magasabbra.

Innen üzenem azoknak akiknek fogalmunk nincs mi a felsőoktatás baja, de próbálják megoldani:

1./ MAGOLÓGÉPEKET nevelnek az általános és a középiskolákban (a pontszámőrület miatt)
2./ MAGOLÓGÉPEK bejutva a felsőoktatásba
szintén csak magolni fognak.

3./ Ha elvégezték elfelejtik az egésze 95%-át.

4./ A munkaerőpiacon meg csak néznek

MEGOOLDÁS?

1./ Ha valakit a biológia érdekel akkor foglalkozzon azzal leginkább, ha valakit a matek akkor azzal.

2./ Na MAGOLÓGÉPEKET KÉPEZZENEK, hanem gondolkodó, értelmiségi embereket is.

3./ GYAKORLATI KÉPZÉSEK!!!!!!!!!!!

Na kb ennyi előljáróban.

Az hogy felemelik a pontszámokat, és lecsökkentik a helyeket mondjuk annyira, hogy 440-460 ponttal lehet bejutni, azzal azt érik el hogy tényleg csak a legelvetemültebb magológép hülyék jutnak be.

Ez meg nem lehet cél (hogy felgyorsítsák a kontraszelekciót)

Nincs magyar a legjobb kétszáz egyetem között 2011.02.17. 18:17:27

"Nemzetközi mércével mérve a magyar egyetemeket alig jegyzik a világban. Magyar egyetem nincs az első 200-300-ban, több régiós versenytárs is megelőz minket" – mondta Tóth Csaba a Republikon Intézet stratégiai igazgatója az A38-as hajón rendezett szerda esti felsőoktatási fórumon. A Tóth Csaba által bemutatott összehasonlító adatsorok alapján Magyarországon alacsony az idegen nyelvű képzések aránya, nemzetközi kutatásokban alig vesznek részt az egyetemek, a publikációk idézettsége is alacsony.

bájgúnár 2011.02.17. 18:18:11

@Fair_:Én elhiszem, hogy teljesitménynélkűl szeretnének sokan diplomát.Meglátszik az egész elcseszett oktatásunk eredménye minden területen.
Igen a diplomáért izzadjanak "vért" Nemcsak nekik hanem ennek az országnak is hasznára válik.

persicsbalint 2011.02.17. 18:18:49

@billy reed:
Megforditva: aki pedig a termeszettudomanyokban van otthon, annak ne kelljen tanulnia tortenelmet, irodalmat es idegen nyelvet, oke? Olyan nincs, hogy csak a termeszettudomany fujfujfuj, mas meg johet, mert az soft skill. A termeszettudomanyos ismeretek a vilagban valo korrekt tajekozodast segitik elo, anelkul elegge sok csalo at tudja verni az embert (magneses elven mukodo vizkotelenito es hasonlok...uramatyam). Ezert kell tanulni termeszettudomanyos ismereteket is, tortenelmes is, meg ugy mindent. Ettol erettsegi az erettsegi, hogy szamon keri az altalanos muveltseget (megsugom, egy matekerettsegit 100%-osra egy versenyzo kb. 15 perc alatt csinal meg, igy 3 ora alatt mindenkinek illene 100%-osra megcsinalnia, akinek egy kis esze van).

Rubicon 2011.02.17. 18:18:58

Biztos mindenki megkapta a maga is kenőanyagát...aztán bekussolt.

Satrafa 2011.02.17. 18:20:49

@rmr: Az adófizetők lehet, hogy annyira nem örülnek ennek, és az sem biztos, hogy kegyként kellene beszélni a felsőoktatásról. Az állam meg hadd döntse el mit követel, de talán a befizetett pénzemből megilletne, hogy meg is indokolja. Mert eldönteni indoklás nélkül bárki el tudja, a más pénzéből.

Fair_ 2011.02.17. 18:24:46

@bájgúnár:

"Én elhiszem, hogy teljesitménynélkűl szeretnének sokan diplomát.Meglátszik az egész elcseszett oktatásunk eredménye minden területen.
Igen a diplomáért izzadjanak "vért" Nemcsak nekik hanem ennek az országnak is hasznára válik."

MONDOK VALAMIT.

Azokkal is KURV* NAGY gond van akik "VÉRT IZZADNAK" a te szavaiddal élve és benyalják 100%-osan az egészet (mondjuk pl. KÖZGÁZRA JÁRNAK)

OK, benyalják, vért izzadnak.

Rendben. Örülsz neki.
De a végén sz*r se lesz belőlük mert nem ÉRTIK!!!

+ a suli után fél évvel mar majdnem mindent el is felejtenek.

Érted? :)

Na ez is gáz.

Fair_ 2011.02.17. 18:27:17

Gyakorlatilag az egyetemek / főiskolák legalább 95%-a elveszi még azoknak a tehetséges és okos diákoknak is a kedvét akik amúgy szeretnék az adott szakmát csinálni.

Ezt vegyük már észre.

Gyakorlati oktatás nulla, ezer éves sz*rokat tanítanak a legtöbb helyen (tisztelet a kivételnek)

persicsbalint 2011.02.17. 18:27:33

@Fair_: A sok kotelezo erettsegi targy nem jelenti automatikusan azt, hogy magologepeket kepzunk. Lehet ugy is tanitani fizikat, kemiat, tortenelmet, hogy a diakok az osszefuggeseket, a lenyeget, a tantargy esszenciajat tanuljak meg, es nem "mindent", nem csupan a szaraz tenyanyagot. Nyilvan a tenyanyagot sokkal egyszerubb szamonkerni es ertekelni, ezert is szeretik jobban tanitani azt a rossz kepessegu oktatok. Azonban ettol emg nem szuksegszeru, hogy az erettsegin tenyanyagot kerjenek vissza, hanem felmerjek, hogy az adott erettsegizo azzal a tudomanyaggal (igen, a tortenelem is az) mennyire van tisztaban: erti-e az elveit, modszereit, alapveto kovetkezteteseket, megallapitasokat tud-e tenni. Erre valo az erettsegi.
Termeszetesen komolyabb, tovabbtanulasra vagyo fiataltol melyebb, tobb pontos, tenyszeru ismeretet kell elvarni, erre lenne valo az emelt szintu erettsegi (regebben felsooktatasi felveteli).

Masreszt: a fiatalok nagy tobbsege (90% felett) nem tudja, mi akar lenni, mivel akar foglalkozni, meg azok sem, akik egyetemre akarnak menni. Ok altalaban a jelentkezes beadasa elott 1 honappal meg azt sem tudjak, hogy az altaluk kinezett kepzes mit jelent, mely egyetemeken oktatjak, es mire lesz jo ez neki. Rettenesen vakon vannak. Altalaban ok nem azokbol a targyakbol erettsegiznek vagy fakultaciot valasztanak, ami erdekli is oket, hanem azt, ami megy, amit konnyen el tudnak sajatitani, hiszen abbol egy otos tobbet er, mint egy masik targybol a harmas a felveteli pontszam megallapitasanak. Azonban nem hiszem, hogy aki szinotos tortenelembol es van ket felsofoku nyelvvizsgaja, jobb vegyszermernok lesz, mint aki lehet, hogy tortenelembol nem jo, de negyes kemiabol es egy egyetemi felvetelin helyt tud allni, mert erti (kitozott) szakmaja mukodeset es van erzeke hozza es meg erdekli is.

Kivlov 2011.02.17. 18:27:56

@Fair_: a közgázon nem kell vért izzadni ha jól csinálod. kérdezz meg egy közgázost, ismerős-e nekik a "Fővám téri szabadidőközpont" elnevezés...

de jó is volt oda járni! :D

Fair_ 2011.02.17. 18:33:10

Ezt nézzétek meg, csak hogy milyen szintű emberek járnak egy CORVINUS-ra pl vagy PSZF-re... Pedig a CORVINUS elméletileg az istencsászár, minden magológép ide jelentkezik, olyan magas pontszámokkal lehet bejutni hogy összevizeled magad...

Olyan kérdésekre nem tudnak válaszolni, hogy nem hiszel a fülednek!!!

VIDEO:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Q9bfhPmwbYM

Fair_ 2011.02.17. 18:34:07

Ezt nézzétek meg, csak hogy milyen szintű emberek járnak egy CORVINUS-ra pl vagy PSZF-re... Pedig a CORVINUS elméletileg az ist*ncsászár, minden magológép ide jelentkezik, olyan magas pontszámokkal lehet bejutni hogy összev*z*led magad... :)

Olyan kérdésekre nem tudnak válaszolni, hogy nem hiszel a fülednek!!!

VIDEO:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Q9bfhPmwbYM

bontottcsirke 2011.02.17. 18:35:02

Ha 2 tárgyból van érettségi akkor ne legyen érettségi. Most komolyan, az a baj hogy le kell ülni tanulni?

Kivlov 2011.02.17. 18:35:04

@Fair_:

???
én 5 éve jártam a közgázra, de pont h nem magológépek voltak, hanem olyanok akik az órán megtanulták az anyag felét, a másik felét meg egy olvasatra. vagy szimplán IQ-ból kilogikáztak sokmindent. persze voltam "seggenülősek" is, de nem ez volt a jellemző...

is 2011.02.17. 18:41:29

@Kivlov: mindig is mondták, hogy a kozgaz egy szabadidokozpont. egy rendes egyetemen annyit es olyan komplex dolgokat adnak le, hogy azt te nem logikazod ki semmilyen IQ-bol, hanem tanulsz, meg gyakorolsz, mint a guzu.

Kivlov 2011.02.17. 18:43:27

@is:

gyakorolni? azt is kellett néha, évente egyszer. amit sok gyakorlással tanulsz meg az egy kvázi betanított munka.
én a logikázást és a gondolkodást preferálom...

Fair_ 2011.02.17. 18:46:47

@persicsbalint:

"Azonban nem hiszem, hogy aki szinotos tortenelembol es van ket felsofoku nyelvvizsgaja, jobb vegyszermernok lesz, mint aki lehet, hogy tortenelembol nem jo, de negyes kemiabol es egy egyetemi felvetelin helyt tud allni, mert erti (kitozott) szakmaja mukodeset es van erzeke hozza es meg erdekli is."

TÖKÉLETESEN MEGFOGALMAZTAD EGY MONDATBAN A PROBLÉMA LÉNYEGÉT!

Rézvirág 2011.02.17. 18:47:49

@billy reed: Navárjunkegykicsit. Az érettségi _általános_ műveltséget feltételez. Egy kémikus is hozzon csak össze egy kettest gimis töriből. Szakbarbárság ráér az egyetemen.

titantoma 2011.02.17. 18:49:00

Műszakin volt olyan zh, hogy használhatsz bármit. Be is nyomtak olyan feladatot, hogy amit le sem adtak. Na ott használni kellett az agyad, mert ki lehetett logikázni a tanultakból, hogy kell megcsinálni. Mondjuk nem is ment mindenkinek, 50+% meg is bukott.

Elstron 2011.02.17. 18:50:08

@Kivlov: Ez erősen szakfüggő a közgázon, mint ahogy mindenhol. A pénzügy, számvitel, gazdelemző szakok nagyon kemények, a komédia, turizmus, és társai meg viccesek.

@Fair_: Ha már ennyire faszagyerek vagy, akkor biztosan ismered az ELTE vs. BME részt is:www.youtube.com/watch?v=s233IA1f2L4&feature=related
barom...

persicsbalint 2011.02.17. 18:51:18

@Fair_: Egyreszt nem kene kiabalni (Caps Lock), masreszt ez nem a kozoktatas es az erettsegi problemaja, hanem a felsooktatasi felveteli rendszere. Ettol fuggetlenul tartom, hogy szukseges a kemeny erettsegi (regen se volt kotelezo erettsegit szerezni...), de en ugyanugy bevezetnem (vissza) a felsooktatasi felvetelit, ha lehetne, intezmenyenkent: mondjuk egy BME kemenyebb felvetelit irathasson, ha akar, mint egy OE vagy egy SZE. Hasonloan egy Corvinus vs BGF. Egy egyetemnek legyen autonomiaja eldonteni, hogy kit vesz fel, es akit felvesz, az milyen kompetenciakkal rendelkezik. Ne a kozepiskolai kimenet dontse el a felsooktatas bemenetet. Ket okbol sem: egyreszt semmi koze egymashoz a ket dolognak, masreszt ez a modszer utal arra, mintha a felsooktatas is kozoktatas lenne, azaz kotelezo lenne resztvenni benne. Pedig nem. Egyetemre csak az menjen, aki tenyleg diplomat es tudast akar szerezni, nem csak papirt.

Kivlov 2011.02.17. 18:51:54

@Elstron:

persze. a számvitel az kemény, az fix.
akkor sem kell vért izzadni...

rmr 2011.02.17. 18:53:14

@Satrafa:

Nem vagyok oktatási szakértő, de úgy gondolom, hogy színvonalas felsőoktatást csak úgy lehet fenntartani, hogy vagy szolgáltatásszerűen alakítjuk ki - ahol tekintettel lehet lenni a hallgatói igényekre is - ahhoz viszont kell, hogy akik igénybe veszik, meg is fizessék azt, vagy ingyenes "közszolgáltatásként" nyújtjuk, akkor viszont nagyon szigorú feltételeket kell állítani benntartózkodásra, kimenetre, stb. (tőlem vegyenek föl fűt-fát, aztán majd dobják ki őket).

Ezért vicces, hogy van egy teljesen szétb@szott rendszer, és egyesek azon rínak, hogy jaj, nem lehet majd lébecolni - a te pénzedből btw.

Amúgy pedig igenis lehet kegyként beszélni az ingyenes felsőoktatásról, ugyanis az senkinek sem jár, bármilyen sokan is hiszik azt.

Fair_ 2011.02.17. 18:56:08

@Elstron:

Miert lennék "barom" te köcsög?

Amúgy ismerem az ELTE BME-s részt is ugyanolyan hülyek ott is.

Amúgy meg nem tudom mit szólnál ha a világon csak "A pénzügyesek, számvitelesek, gazdelemzők" lennének mert az jó és kemény.

Ellenben nem lennének újságírók (kommunikáció), és az indexet is pénzügyesek irnak neked.

Nem lenne turizmus, mert a hotelekben számvitelesek lennének!

IDiota vagy

Fair_ 2011.02.17. 19:01:09

Amugy azert vagyok ilyen ideges mert vagy egy FULL SZ*R + kontraszelektív okatatási rendszerünk az óvodától a PhD képzésekig bezárólag.

Ez még nem elég....

Jön ide egy banda hogy MÉG sz*rabbat csináljon belőle. Ha már úgy is a szakadék felé megy az egész oktatási rendszer (mert elavult sz*r) akkor nosza nyomjuk telibe a gázt!

Nem ám hogy PÁLYAALKALMASSÁGI lenne a felvételinél a fősulira/egyetemre hogy a szerencsétlen teljesen alkalmatlan-e PSZICHOLÓGUSNAK, TANÁRNAK, PROGRAMOZÓNAK, VAGY BÁRMINEK...

Nem ám hogy végre GYAKORLATI KÉPZESEK IS LEGYENEK OTT valódi szakemberek irányításával.

Nem.

Inkább csináljuk azt amit eddig - csak még szarabbul.

Elstron 2011.02.17. 19:04:06

@Fair_: Kezdjük azzal, hogy a videóban csak a rossz válaszok voltak összevágva. A megkérdezettek többsége jól válaszolt a kérdésekre, csak ők nem szerepelnek a filmben (erős torzítás).

Egyébként - gondolom - mindkét egyetemre jártál már (BCE, BME), hogy ennyire osztod itt az észt... mert én jártam / járok, és közel sem látom olyan borúsan a helyzetet, mint az itt jajongók nagy része.

Igen, hülyék mindenhol vannak, de a hallgatók nagy része tehetséges, és kiváló mérnök / közgazdász lesz belőlük.

Egyébként meg te kezdtél el pattogni a gyenge képzés miatt, csak hoztam néhány példát a kemény szakokra, ennyi.

xtolzig 2011.02.17. 19:04:48

Corvinus nagyon messze van már az "übercsászártól", jóval komolyabb, piacibb üzleti iskolák vannak az országba, a piacon működö vállalatok nagy része egyáltalán nem kiváncsi corvinusosokra, mivel csak bekerülni nehéz(és az is csak azért mert kevés embert vesznek fel egy-egy szakra és magasabban lehet határt huzni kisebb létszámnál), de tanítani nem igen tanítanak és nem követelnek semmit, fele azt se tudja mi az a kontírozás, egy alapvető Pü.Műv.Ráf-ot nem tud hova tenni, azt se tudja hogy létezik ilyen, beruházásértékelés addig terjed amit még Adam Smith leírt, egy HedgeFund működési rendszerét, egy opciós arbitrázsművelet jelentését sem értik, nem hogy mit kéne vele kezdeni, stb. BGF-PSZF-ről évente tucatjával menekülnek át az emberek corvinusra mert ott "semmit nem kell csinánlni"(a legdurvább vizsgaidőszak 1,5 hét alatt megvan utána megy az ivás-hányás), míg bgf pénzügy számvitel-el analízisből és valszámból az első két félévbe meg/ki vágják az évfolyam 80-85%át, pénzügyi számvitel szigorlaton meg a másod évesek megmaradó 80%át vágják ki, ha esetleg még ez is megvan akkor harmad évesként a maradék 80%-át vágják ki komplex üzleti elemzésből és 15en végzünk időbe az induló 570ből átlagba.
(de az IBS is jóval komolyabb(piacibb) iskola mint a BCE, csak ugye ott 1M a tandíj cserébe...)
Na de a lényeg, a 6 érettségi tárgy tényleg egy baromság, a magyaron, matekon, angolon(és nem más nyelv, az csak az angol után jöhet, így ennek kötelezőnek kéne lennie) kívül legyen kötelező kettőt választani és akkor mindenki olyat tud választani ami a későbbi szakjához kell. Azt meg hogy ezek ne KOmédia meg egyéb bohóc szakok legyen amiket választanak, egyetlen egy dologgal meg lehet oldani egyetlen perc alatt: meg kell vonni az állami finanszírozást az összes nem nemzetgazdaságilag hasznos szaktól és csak azokat támogatni adóforintokból ami a nemzetgazdaság számára megtérülést hoz(akár anyagilag(info-mérnök-elitgazdaságtud) akár "humánilag"(eü., 1-2 szoc munkás, 10-20 jogász/év). Többi szaktól minden támogatást megvonni és a piac be fogja szabályozni 1 tanév alatt, hogy minek van értelme és miből mennyi kell.
Ja illetve a Tomcat-es videohoz amit itt linkelt valaki, annyit hogy hihetetlen egy hatásvadász ostoba szarházi "alkotás" megkérdez 1000 embert abból 5 nem tud ilyet hogy mi lesz a tollal a holdon illetve van-e tengerpart Csehbe és akkor bevágja azokat... nevetséges, szánalmas próbálkozás.

Bisztő Gyalla · http://gyulszi.blog.hu 2011.02.17. 19:04:54

Mongyuk nekem a rencer nem engette, hogy tanujjak, de azt megmondhatom, hogy szép erkölcsös fiatalságot kell nevelni, akik okosok, és sokmindenhez értenek, mer teszemazt, ha például mekkell nekik oldani valami feladatot vagy az életük eggy bizonyos fordulóponthoz ér, akkor csak a tudás az, ami a legszükségesebb nekik meg az ismeret, emellett meg szükség van az erkölcsre, hogy ne vesszen ki a fiatalságbol a morál meg az élet kötelességei irányába mutatott áhitat meg a tenniakarás, amejjel enbertársaikat segitik szűkös óráikba erkölcsös hozzáállással.

Fair_ 2011.02.17. 19:09:43

@Elstron:

HAMIS a válaszod.

"Az ELTE-n a holdas kérdésre 11 helyes és 18 rossz választ kaptunk. Eötvös Lorándot 4 tudta, 6 nem tudta, 2 valamit nyögött, de nem nevezhetjük érdemi válasznak. A BME-n a holdasra 17 jó és 18 rossz választ kaptunk. A második világháborút a BME-n 20 diák tudta, 17 nem. Összesen 75 diákot kérdeztünk a két egyetemen."

Amúgy még mindig azt mondom hogy ugyanúgy igény van különböző képzésekre.

Csak egy idióta gondolkodik úgy hogy "ez KEMÉNY ide megyek hogy szopjam a f*szt."

A normális emberek eldöntik hogy...

- közgázt
- pénzügyet
- atomfizikat
- orvoslást
- hegedülést
- hegedűkészítést
- turizmust
- vagy mi a pics*t

akarnak tanulni

ÉS ha történetesen a turizmusban szeretnének dolgozni, NEM FOGNAK csk azert pénzügyesek lenni hogy elmondhassák: jol szoptam vele...

idiota...

nadiposzata 2011.02.17. 19:20:28

Az egyik gond, hogy pl az agrár BSc diplomás évfolyamtársam megkérdezi órán, hogy lehet-e a fogamzásgátlóra rezisztensnek lenni?

A pozitív az egészben, hogy legalább 22 évesen végre kiderül a számára és meg is merte kérdezni.

Épp most harcolta ki, hogy elfogadják a középfokú eszperantóját.

Életre való, csak mi a fenét keres ott?

Ma pl óra után hallottam, hogy egy fiú odament a tanársegédhez és leakarta adni a tárgyat, mert ez neki túl sok. Így a második óra után. Ez a szabadon választható tantárgyat azért indították, mert problémák voltak a gyerekek élettan órán nyújtott teljesítményével. Szájba rágják a ZH kérdéseket. Ez a bevezetés. Ő pl mi a fenének jár oda?

A keresztévfolyam felének halványlila segédfogalma sincs, hogy mit tanul és a nyári összefüggő gyakorlatokat is el akarja lógni. Nem ismeri fel a térképen Amerika keleti partját, nem ismeri a Marshall-keresztet, nem tudja, hogy a nukleotidok hogy szeretik egymást, nem tudja, hogy a klorofillban Mg van. Nem tudja mi a maláta. És ez egy erősen agrár képzés max. 20 fővel évente. A többi gyurmaszakkörös tömegképzésbe bele sem merek gondolni.

Elstron 2011.02.17. 19:21:00

@xtolzig: Azért ezen a gondolatmeneteden még dolgozzál, vagy savanyú a narancs, hogy csak a PSZF-re vettek fel...?

Az véletlenül sem lehet, hogy simán csak jobb képességű emberek járnak oda, azért nincs akkora bukási arány?

Ha ekkora király a PSZF, akkor miért a Corvinuson tanít a szakma krémje? Pl. a PSZ szak felelőse a könyvvizsgáló kamara elnöke, de monetáris tanácsi tagok, MNB-s osztályvezetők is szép számmal tartanak órákat.

Ha ennyire gagyi, akkor miért kapnak a PSZ-en végzettek mérlegképes könyvelői végzettséget a diploma mellé, minden egyéb vizsga nélkül?

Miért nálunk hirdet gyakorlati helyeket az összes nagy pénzügyi/könyvvizsgáló cég? (PWC,KPMG, stb...)

Az arbitrázsokat pedig már másodévben tanítják, de a komoly pénzügyi rész csak harmadévben jön.

"a legdurvább vizsgaidőszak 1,5 hét alatt megvan utána megy az ivás-hányás"

Nincs olyan ismerősöm, aki ne töltene egy hónapnál többet a vizsgaidőszaki felkészüléssel.

Nekem is járt ismerősöm a PSZF-re, ugyan ezt a nagypofájú dumát adta elő, de felsőfokú angollal sem tudott 1 év alatt elhelyezkedni a szakmájában... arról nem beszélve, hogy 6 év alatt végezte el a főiskolát.

Arról meg ne is beszéljünk, hogy a helyesírás alapkövetelmény kéne hogy legyen, ha már egyszer ilyen nagy mellénnyel vagy...

Fair_ 2011.02.17. 19:22:29

@xtolzig:

"nemzetgazdaság számára megtérülést hoz(akár anyagilag(info-mérnök-elitgazdaságtud) akár "humánilag"(eü., 1-2 szoc munkás, 10-20 jogász/év). "

Te vagy a hónap legnagyobb szakbarbár hülyéje.

Nem tudom mit szólnal te ökör, ha az egyik nap felkelnél, és azt látnad hogy mindenhol infos, mérnök, közgázos van, elvétve 1-2 soc munkás, 10-20 jogász...

Ezek írnának újságot, sütnék a kenyeret, számláznának, nyomoznának, lépnének fel színházban, edzenék a vízilabda válogatottat... gyógyítanának SZÖGMÉRŐVEL.

De szép lenne...

Fair_ 2011.02.17. 19:24:39

@Elstron:

"Ha ekkora király a PSZF, akkor miért a Corvinuson tanít a szakma krémje? Pl. a PSZ szak felelőse a könyvvizsgáló kamara elnöke, de monetáris tanácsi tagok, MNB-s osztályvezetők is szép számmal tartanak órákat."

A szakma KRÉMJE soha nem tanít egyetlen főiskolán vagy egyetemen sem.

Ők dolgoznak.
+ nem mennek el MNB osztályvezetőnek
stb.

Elstron 2011.02.17. 19:29:35

@Fair_: Te jajongtál korábban a magológépek, az agyatlanok, és társaik miatt.

Nem is mondtam, hogy direkt menjen olyan szakra, ami keményebb. Menjen arra, ami érdekli, de akkor ti se hozzatok fel olyan példákat, ami mondjuk egy adott egyetem leggyengébb szakjával példálózik, miközben vannak komoly, színvonalas képzések is ugyanott. Ismétlem, csak példákat említettem ilyenre is - olyanra is.

A videós résznél pedig te is elismerheted, hogy torzít, hiszen nem a helyes / rossz válaszok arányában mutatja be a hallgatókat, hanem erősen negatív irányába torzít.

Fair_ 2011.02.17. 19:31:20

Hogy kicsit elvegyük a hülye vita élét, és ezzel megállapítsuk hogy minden szakmára igény van, és a legjobbak MINDIG a legjobbak lesznek, bármi is történik a világban....

Egyetemmel, vagy egyetem nélkül is.

Nos, itt egy kis vidám lazító videó, mennyit is tudnak a szőke amcsi nők Budapestről:

www.youtube.com/watch?v=jj6AQCMLUNc&feature=related

:))

Elstron 2011.02.17. 19:33:21

@Fair_: De igen, ha úgy érzi, hogy az általa megszerzett, rendkívül értékes szaktudást szeretné továbbadni a következő generációnak. Ha nem az általam említett emberek, akkor mégis kik pl. a közgazdaságtan, pénzügy, számvitel krémje?

Ugyanígy említhetném a műszaki tudományokat is, ott is számos előadást tartanak valódi gyakorlati szakemberek...

blr 2011.02.17. 19:35:10

@persicsbalint: "Lehet ugy is tanitani fizikat, kemiat, tortenelmet, hogy a diakok az osszefuggeseket, a lenyeget, a tantargy esszenciajat tanuljak meg, es nem »mindent«, nem csupan a szaraz tenyanyagot."

Lehet. De nézz bele egy mostani általános vagy középiskolai tankönyvbe. Én egyik-másikon sírni tudnék.

Elstron 2011.02.17. 19:38:24

@Fair_: Legyen ez a zárszó, egyetértek... :))

persicsbalint 2011.02.17. 19:42:11

@blr: Latod, ezen lehet valtoztatni. Ez is resze kellene legyen a kozoktatas atalakitasanak, nem csak a populista frazisok (visszaallitottok a buktathatosagot stb.). Csak ehhez jo szakpolitikusok meg esz kene. De eddig egyik kormanynak sem volt ez meg, es a mostaninak sincs.

xtolzig 2011.02.17. 19:47:43

@Elstron: Nem akarok ebbe vitát nyitni igazából(főleg mert 2 félév MSC-t hallgattam corvinuson, csak mivel teljesen értelmetlen, 1 előadásnyi újat nem mondtak nagyjából összen a 2 félév alatt, így jelenleg egy angliai egyetemen fejezem be az MSC-t), de az a baj, hogy annyi ostobaság hordtál itt össze, hogy a nagyrészére irok azért valamit.
Felvettek volna BCE-re is költségtérrel("sajnos" én nem magoltam be 4 éven keresztül 23 eszteperantó meg lovári nyelvvizsgát a pluszpontokért), ha megjelölöm(és HVG, Diploma különszám és stb folyóiratokba nem sorolták volna és imnden értelmes szempont szerint BCE elé a BGF-et) és ha lett volna értelme oda jártam volna, engem nem zavar a tandíj semmilyen mértékben, a legjobb ötletnek tartanám ha csak tandíjas szakok lennének mindenhol.
Igen annyival jobb képességű emberek járnak oda, hogy mennek át az emberek BCEre akik BGFen nem birják és ott fele ennyi erőbefektetéssel végigcsinálják végigpartizás mellett is.
Szakma krémje? A szakma krémje a közszférát jelenti, ahol a kinevezettek és láblógatók 99%a politikai haver-barát kinevezett? Monetáris tanács? a jelenlegi gyurcsánybábokra gondolsz, akik szakmai hozzáértése abba merül ki jelenleg, hogy politikai bosszúból emelik az alapkamatot 0,75%-al miközben egyetlen egy szakmai érv sincs mellette és a piac is nevetve fogadja? Hát igen a szakma krémje.
Én szivesebben tanulok az üzleti szférából jövő bankároktól, könyvvizsgálóktól, adószakértőktől és HR vezetőktől, mint "ugycsinálok mintha dolgoznék valamit" közszféra, politikai strómanoktól.
Illetve igen a pszf számvitel tanszék feje, Sztanó Imre, egy senki a szakmában. Valóban, köszi hogy felhivtad a figyelmemet rá.
Automatikusan kap mérlegképest minden pénzügy-számvitelen végzett pszf-en(pénzügy szakirányon is, olyan számvitel alapozás van, hogy az első 3 félév után komolyabb számvitel tudással rendelkeznek a hallgatók mint bárhol máshol MSC után is akár...).
Big4 meg a BCE?:D Az ajtóba próbálják már elkapni a hallgatókat szakmai gyakra vinni pszfről, folyamatosan karriernapokat és HR előadásokat szerveznek minden félévbe.
Hát amelyik ismerősöd 6 év alatt végzete el, az rendkívül ostoba lehetett, de 1 évet valóban a 80% csűszik mert olyan sok tárgy van olyan követelménnyel hogy a vizsgaidőszakok fele legalább olyan amit lehetetlen teljesíteni 5 hét alatt és igy csusznak a tárgyak mert el sem tudsz menni vizsgázni belőle.
És ha nem talált 1 év után se munkát, az ismét ezt erősiti hogy szerfölött buta lehetett illetve gondolom HR vagy stb fél-vicc szakon végzett(ha meg nem akkor a sikeres magológépek táborát erősítve már államvizsgára elfelejtett valsz minden és ez ki is derült gondolom egyből amint alkalmazni is akarták volna valamire), azzal nem nagyon kell csodálkozni.
Mivel telefonról írok, nem fogok a helyesírással foglalkozni, de ez nyílván a legfontosabb dolog a témában.

nadiposzata 2011.02.17. 19:49:07

@persicsbalint: mert valószínűleg abban az időben ők is kifogták a szar tanarakat.

xtolzig 2011.02.17. 20:00:17

@Fair_: Ezen nem szakbarbárság kérdése, ez szimplán a közpénz felhasználás optimalizálása. Nem engedhet meg magának 56000 államilag finanszirozott hallgatót egy ilyen finanszírozási állapotban lévő ország. Ezt a számot nyilván úgy kell csökkenteni, hogy közpénz oda jusson ami a köz számára újabb(és lehetőleg a befektettehez képest több) erőforrást állít elő illetve nyilván oda, ami alapvető állami funkció képzés tekintetébe is és az adott társadalom fejlettségéhez képest a piac nem képes megtermelni.
A többi évi 4-5db szükséges romanológia meg könyvtár meg egyiptológia meg kommunikáció, marketing szakost ki fogja termelni a piac, a többi meg finanszrozza magának ha tényleg kizárolag csak ezt a lehetőséget látja maga előtt mint jövő.
Az újságiráshoz meg nem gondolod komolyan hogy diploma KELL....

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.02.17. 20:01:42

@blr: Mit akarsz? A tavalyelőtti kiadásban végre sikerült az egyik legnagyobb kiadónak fölfedeznie, hogy a méter definíciója húsz évvel korábban megváltozott, és végre kijavította.

Nem véletlen, hogy aki egy kicsit is ért hozzá, nem tankönyvből tanít. Az egy másik kérdés, hogy vezetői/szülői nyomásra meg kell vetetni sok helyen, illetve, hogy mivel a tanerő tulajdonképpen maga kell, hogy kitaláljon mindent, sokkal többet dolgozik ezen, mint amennyi a dolga lenne.

the_line 2011.02.17. 20:11:32

A természettudományos jellegű munkát végzők / azt tanulók sok esetben azt vallják, hogy az ő tudásuk a legfontosabb, sőt kizárólag az a fontos, csak az kellene a társadalomba. Ez blődség, de most ne menjünk bele...

Aki érdeklődik a természettudományok iránt, az érettségizzen belőle. Az alacsony érdeklődés nem kevéssé a szar oktatásnak köszönhető... És persze aki természettudomány iránt érdeklődik, annak szintén ne vegyék véresen komolyan a humán tantárgyakat. És fordítva a humán érdeklődésűeknél.

Matek, magyar, töri, meg egy idegen nyelv lehet alap. Ezeken kívül választható 1 v 2. Azt is meg lehet csinálni, amit anno 10 éve Finnországban láttam:választhattál irányt (humán-termtud), és tárgyakat is, amelyik irányt nem választottad, abból volt válogatott tesztsor. Pl. Humán: választottad a törit, irodalmat, erre volt még 1 db matek és 1db fizika-biológia-kémia mix teszt vegyesen, de alap kérdésekkel. Meg persze az idegen nyelv. Valami ilyesmi volt(gondolom variálható volt, hogy miből teszel teljes, miből mix érettségit, bár erre nem emlékszem pontosan). Persze a finn oktatás nem csak ezért van fényévekre a magyartól. Ott az oktatás már gimiben sokkal gyakorlatiasabb, kísérletek vannak, csoportos munkák tömkelege az órákon. Otthoni munka, kis lightos kutatás, interaktív, kérdésekkel, véleményekkel is operáló tanítás...Már csak az is mutatja a nézőpontbeli különbséget, hogy a torna óra sport óra volt, 1 év "általános mozgás" után választható sportokkal, délutánonként. Persze, hogy nem rühellték a tesiórát, mint a kislabdadobó kislányok, meg a korláton kínlasztott 80-90 kilós fiúk... Hát ennyi. Mi lenne,ha Rózsikáék nem a 70-as évekbe, hanem mondjuk Skandináviába utaznának el a tippekért....

k12pista 2011.02.17. 20:15:33

@billy reed: Nem is hüjeség, st ha lehet az óhébert is :)
Totál mind 1, ezzel a mai korosztállyal úgyis csak a felszinen fog lavírozni rózsaszál.
Semmi esélye.
A mai idóta negyedikes már youtube, facebook - on nő fel. Magas ívben le..ja a naccságos asszony ideáit
oszt jónapőot
A jók pedi elmennek majd' mint tették a 20-as -30-as években azok akikből NObel díjas lette (DE nEM a híres KLÉBERSBERG féle oktatásban)

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.02.17. 20:24:19

@the_line: Konkrét természettudományos tárgy (biosz, fizika, kémia, földrajz) helyett Magyarországon is van lehetőség integrált természettudományos tárgyat választani.

Viszont a két TT tárgy szerintem alapvető (a matekot is ideszámolva). A mai magyar oktatás olyannyira el van tolódva a humán tudományok felé, hogy annak a hatásai nagyon szerteágazóan meghatározzák a magyar társadalom sok területét. A fizika például kimondottan az a tárgy, amelyik a gondolkodást fejleszti, és amit nem lehet elvégezni magolva. Viszont mivel nem érettségi tárgy, a legtöbben megelégszenek az egyeskkel-kettesekkel, elvégre megbuktatni jó eséllyel nem fogják (nyílván ekreszteshadjáratot indítanának a szülők az ellen a fizikatanár ellen, aki egy évfolyam 30-40%-át bekéreti egy augusztus végi beszélgetésre).

k12pista 2011.02.17. 20:42:28

@Benbe: Engedtessék + jegyeznem: a matematika nem természettudomány. Sokkal inkább az önkifejezés eszköze, épp úgy mint az anyanyelvünk. Sokkal több annál!

Tanbácsi 2011.02.17. 20:51:13

@rmr: Nem az megoldás, hogy ingyér van azt azt kapsz, amit akarok. Esetleg jobb volna normális (diák és munkaerőpiaci)képzést csinálni, és fizetni érte valamit. Értelmetlen képzést csinálni a legdrágább a hallgatónak meg az országnak is.

Tanbácsi 2011.02.17. 21:18:59

@Nincs magyar a legjobb kétszáz egyetem között: Szövegértésből kiváló :) . Ez a probléma lényege, amivel foglalkozni kellene. A világban ugyanis nem a kötelezően bemagolt lexikonok számával, hanem a világszínvonalú tudományos teljesítménnyel mérik a felsőoktatás minőségét. Ehhez pedig az kell, hogy a hallgatók is képesek legyenek bekapcsolódni a tudományos munkába és lehetőséget is kapjanak rá. Erről lenne érdemes beszélni, és nem a szokásos gumicicákat csócsálni. Több erről itt: nepiskola.blog.hu/2010/11/16/vesztes_pozicio_udpated

Tanbácsi 2011.02.17. 21:22:49

@persicsbalint: Mélyen egyetértek. Szerintem a természettudományos érettségi a legkisebb baj. Olyan érettségit kell csinálni belőle, és arra kell felkészíteni, ami az általános műveltséget méri. A többi érettségi tárgy az elmúlt években el is indult ebbe az irányba, utálják is a szakos kollégák. "El lehet érni a kettes tanulás nélkül némi gondolkodással is." Szerintem kábé ezért a némi gondolkodásért jár a gyerek suliba.

Tanbácsi 2011.02.17. 21:27:33

@Fair_: Persze. De hát akkor a mi kis vegyészpalántánk majd nyom egy emelt szintű kémiát és jóval több pontot kap. A nyelvvizsga nehezebb kérdés, mert valamilyen (angol) nyelvismeret a természettudományos tágyakban is elengedhetetlen.

Tanbácsi 2011.02.17. 21:30:47

@titantoma: Kb. itt kezdődik a felsőoktatás.

Tanbácsi 2011.02.17. 21:34:17

@blr: Példul tölthetné az idejét ezzel az oktatási államtitkárság a helyett, hogy egyszerre két törvénnyel erőlködik.

Tanbácsi 2011.02.17. 21:39:36

@Benbe: És nyilván ez az elmaradás nagyon megrázta a hallgatókat.

Tanbácsi 2011.02.17. 21:45:28

@rmr: Ha a felsőoktatás (részben) ingyenes közszolgáltatás, akkor (mivel nincs piaci szabályozás) akkor különösen fontos, hogy más módokon érvényesüljön az igénybevevők érdeke. Az igénybevevő itt egyrészt a hallgató, másrészt a munkaerőpiac, de semmiképpen sem az állam.

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.02.17. 22:02:21

@Tanbácsi: Sikerült kiemelni a lényeget. Ugye rajz-orosz szakos vagy?

A mondanivalóm az lett volna, hogy mit várunk egy olyan tankönyvtől pedagógiai fronton, amelyiknek már az első fejezete a tények terén húsz éves lemaradásban van? (Lehet éppen hatvanban is, hiszen az előző definíciót nagyon régen alkották.)

Egyébként szerintem a tankönyv, mint fogalom, meglehetősen nehezen értelmezhető. Tudom, mit várok egy kézikönyvtől, tudom, kit várok egy foglalkoztató könyvtől, tudom, mit várok egy segédkönyvtől, olvasókönyvtől, albumtól, stb. Egy fizikatankönyv vagy kémiatankönyv azt vállalja, hogy ez mind lesz. Gyakorlatilag meg egyik sem.

Tanbácsi 2011.02.17. 22:19:09

Arra utaltam finoman, hogy tök felesleges irreleváns ismeretekkel teletömni a tankönyveket.Amúgy van ilyen, ha már csíped a definíciókat, íme néhány: www.opkm.hu/konyvesneveles/2000/2/cikk7.html. Egy kicsit ez is elavult tíz év alatt, mostanában inkább tananyagról illik már beszélni az elearning és a kombinált tananyagok előretörése miatt.

Tanbácsi 2011.02.17. 22:22:15

Ráadásul véletlenül fizika szakos vagyok, úgyhogy van benyomásom róla, hogy a diákat mennyire hozza izgalomba az etalon, vagy atomi sugárzás, vagy fénysebesség alapú métermeghatározás problémája. Szóval az ezzel induló könyv valószínű tényleg nem jó, de nem a definíció hibája miatt.

Fair_ 2011.02.17. 22:25:03

@Tanbácsi:

"Olyan érettségit kell csinálni belőle, és arra kell felkészíteni, ami az általános műveltséget méri. A többi érettségi tárgy az elmúlt években el is indult ebbe az irányba, utálják is a szakos kollégák. "El lehet érni a kettes tanulás nélkül némi gondolkodással is." Szerintem kábé ezért a némi gondolkodásért jár a gyerek suliba."

Azt hiszem vannak még jó középiskolai tanárok.

Pl te.

Tanbácsi 2011.02.17. 22:28:38

@k12pista: Klebelberg nem tehet arról ami ma folyik. Írtam róla itt: nepiskola.blog.hu/2010/09/16/tovabb_a_klebelsbergi_uton

rmr 2011.02.17. 22:36:54

@Tanbácsi:

Részben egyetértek, de a megjegyzésem nem erre vonatkozott.
Egyszerűen nevetséges az uv-korlátozás, vagy a korrupt érdekképviseletek korlátozása miatt nyígni, amikor a rendszer fenntarthatóságáról van szó.
Mivel a hallgatói képviselet teljesen alkalmatlan a távlati hallgatói érdekek felismerésére és artikulálására, ezért ez a szempont másodlagos, és a mostani helyzetben a semminél az is jobb, hoyg a fenntartó - egyébként nem is túl durván - belenyúl a rendszerbe.

Másrészt, Magyarország nem képes százezres államilag finanszírozott hallgatótömegnek színvonalas, piacképes tudást adni, ezért a hozzáférést korlátozni kell előbb-utóbb, intézménybezárással, tandíjjal, adminisztratív eszközökkel, szigorodó követelményekkel, stb.

Tanbácsi 2011.02.17. 22:58:02

@rmr: Értem az álláspontod, de nem értek vele egyet. Egyrészt egy merev, adminisztratívan korlátozó rendszer nem javítja, hanem rontja a fenntarthatóságot, például azért, mert gyorsítja a valamire való hallgatók és oktatók elvándorlását. Másrészt a hozzáférés korlátozása is értelmetlen. Minden adat azt mutatja, hogy Magyarországon még mindig megéri diplomát szerezni.

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.02.17. 23:20:42

@Fair_: El lehet érni a laikus közönség körében rövid ideig tartó népszerűséget azzal, hogy lecsupaszítjuk a tantárgyakat, és átalakítjuk vagy élményterápiává (legyen sok kísérlet, mindegy mi), vagy kiszedünk a tárgyból tulajdonképpen mindent, amiért azt a tárgyat úgy hívják, ahogy, és csak "gondolkodást", "készségfejlesztést" hagyunk benne.

Mit gondolsz, hogyan lehet gondolkodást fejleszteni egy fizikaórán, ha közben nincs szó fizikáról? Miről legyen szó akkor?

Én megértem, hogy sok diákot nem hoz lázba az, hogy milyen izéket tárolnak Sevres-ben. Viszont a legtöbbünknek a fizikában az okozza a problémát, hogy a fizika órán tanult dolgok (a fizikai törvények) ellentmondanak a tapasztalatainknak. Hiába tanulja meg valaki Newton első törvényét (vagyis, hogy a sebességet szerzett testek továbbmozognak, hacsak valami meg nem állítja őket), ha egyszer valahányszor alkalmaznia kellene egy feladatban, mindig az jelenik meg a lelki szemei előtt, hogy ha meglök valamit, az igenis rövid úton megáll. A súrlódást ugyanis képtelenek külső hatásként értelmezni, és nem tudnak olyan helyzetet elképzelni, amikor nincs.

Ezt a problémát több módon is meg lehet közelíteni, és ha nem foglalkozunk azzal, hogy mi az a méter, meg mik azok a fizikai "törvények", mi az, hogy modell, akkor sosem fognak föloldódni a diákokban lévő gátak. Ha nem annyit akarunk a fizika órától, hogy bizonyos állításokat vissza tudjon szó szerint mondani a diák, akkor célszerű a fizika működési elveit is átadni, nem csak a feladatmegoldáshoz szükséges képletgyűjteményt.

Satrafa 2011.02.17. 23:25:52

@rmr: Nem vagyok oktatási szakértő, de úgy gondolom, hogy színvonalas felsőoktatást csak úgy lehet fenntartani, hogy vagy szolgáltatásszerűen alakítjuk ki - ahol tekintettel lehet lenni a hallgatói igényekre is - ahhoz viszont kell, hogy akik igénybe veszik, meg is fizessék azt, vagy ingyenes "közszolgáltatásként" nyújtjuk, akkor viszont nagyon szigorú feltételeket kell állítani benntartózkodásra, kimenetre, stb. (tőlem vegyenek föl fűt-fát, aztán majd dobják ki őket).

Sajnos mindegy, attól, hogy ki fizeti nem feltétlenül kell más minőségmenedzsmentet csinálni. Elvileg attól még ugyanaz a célja a hallgatónak, akkor is, ha nem ő fizet. Paradox módon fordítva van a világban, mint ahogy gondolod: ott népszerűek a rövid kurzusok, ahol valaki a saját pénzéből fektet be, és ott hosszúak, ahol az adófizetők pénzét költik közszolgák egy harmadik személyre.

Ezért vicces, hogy van egy teljesen szétb@szott rendszer, és egyesek azon rínak, hogy jaj, nem lehet majd lébecolni - a te pénzedből btw.

Hát én a mostani rendszert nem így hívnám, az, hogy ne legyen takarékos, mi akarjuk így, és a szerzett jogaihoz meg mindenki ragaszkodik. Ezer oka lehet annak, hogy valaki elnyújtja tanulmányait, és mivel sem a hallgatók, sem az oktatók, sem a kormányzati aktorok nem a saját pénzükkel játszanak, így az a törvényszerű, hogy nem is sajnálják.

Amúgy pedig igenis lehet kegyként beszélni az ingyenes felsőoktatásról, ugyanis az senkinek sem jár, bármilyen sokan is hiszik azt.

Azért mert keveseknek járna, attól még nem kegy, csupán támogatás. Aminek nehéz meghúzni a határát, hiszen miért nem fizetünk átlagosan 6 millió forintot a nyolc osztályt és szakmunkásképzőt végzettnek, hiszen ő nem kap felsőoktatást? Amennyi indokkal a többieknek "jár", úgy járhat neki is. Miért a tehetségeseknek és szorgalmasoknak "jár", hiszen ők önerőből is boldogulnának - azért tehetségesek és szorgalmasok...

Fair_ 2011.02.17. 23:32:52

@Benbe:

" El lehet érni a laikus közönség körében rövid ideig tartó népszerűséget azzal, hogy lecsupaszítjuk a tantárgyakat, és átalakítjuk vagy élményterápiává (legyen sok kísérlet, mindegy mi), vagy kiszedünk a tárgyból tulajdonképpen mindent, amiért azt a tárgyat úgy hívják, ahogy, és csak "gondolkodást", "készségfejlesztést" hagyunk benne.

Mit gondolsz, hogyan lehet gondolkodást fejleszteni egy fizikaórán, ha közben nincs szó fizikáról? Miről legyen szó akkor?"

ÉN NEM ERRŐL BESZÉLTEM.

Hanem arról hogy vannak diákok (nem kevesen) akik MINDEN tárgyat VERS (igen VERS) szerűen tanulnak meg.

Legyen az Fizika, Kémia, Irodalom, Történelem, vagy bármi!

Érted?

Azt szeretném hogy ilyen magológépek ne legyenek a földön.

A jó az, ha mondjuk fizikán ismeri a képleteket, stb, stb... (+AZT IS HOGY MIERT ILYENEK A KÉPLETEK) De e mellett tökéletesen átlátja az összes összefüggést, és önállóan gondolkodik dolgokról.

NEM MAGOL.

Fair_ 2011.02.17. 23:41:06

@Benbe:

Egyébként TÖKÉLETESEN úgy beszélsz mint egy frigid ember a szexről.

Egy frigid szerint lehet gyermekgyártás miatt szexelni, (amit ő is tesz néha) és el tudja képzelni hogy csak az örömszerzés miatt is (de ő azt nem csinálja)

Nos, van egy jó hírem.

Lehet gyereket csinálni úgy is hogy KÖZBEN ÉLVEZED.

Magyarul, nem az a kérdés hogy vajon

1./ÉlményFizika órát csináljunk könkret tudás nélkül

vagy

2./Brutál 60-es évekbeli, azon belül is a legocsm*nyabb száraz, brutális okádék órákat alkalmatlan tanárokkal, és rengeteg száraz képlettel, nulla gondolkodással

HANEM

3./ Élményszámba menő, sok tudást adó, gondolkodást fejlesztő, tudósokat kinevelő, szuper, világszínvonalú órákat.

Ergó... Van gyerekcsinás+élvezet egyben.(nem csak külön-külön) és van élvezetes+jó+hatékony fizikaóra is.

rmr 2011.02.17. 23:55:30

@Tanbácsi:

addig éri meg, amíg működőképes a felsőoktatás, a lerohadás egyik fő oka pont az eszetlen hallgatói létszám

@Satrafa:

igen, bár ez mind irreleváns abból a szempontból, hogy lehet-e, kell- sarkítani a rendszert, vagy nem.
Másrészt a szerzett jog az ingyenes felsőoktatásnál csak annyiban korlát, hogy akik így kezdték meg, így kell, hogy lehetőségük legyen befejezni, nem jelenti azt, hogy pl. a 2011/12-es tanévtől az elsőévesektől nem lehet tandíjat/képzési hozzájárulást/akármit kérni

Tanbácsi 2011.02.18. 00:06:25

@Benbe: Nem akarlak összezavarni, de amiről Te beszélsz az pont a fizikai gondolkodás fejlődése.

Tanbácsi 2011.02.18. 00:12:09

@Fair_: a gondok egyik oka valóban az, hogy a felsőoktatás úgy oktatja a korosztály felét, mint korábban az legjobb egyötödét. De inkább a felsőoktatásnak kellene alkalmazkodnia, mint a diákokat elzavarni.

blr 2011.02.18. 01:41:40

@Fair_: "vannak diákok (nem kevesen) akik MINDEN tárgyat VERS (igen VERS) szerűen tanulnak meg"
Miért? Pár éve került a kezembe néhány nyolcadikos tankönyv. Matematikai, fizikai képletek mindennemű indoklás, bizonyítás nélkül. Agybaj. Egyáltalán nem csodálom, hogy kínszenvedés azoknak a gyerekeknek, akiknek nincsen hozzá érzékük, vagy nem érdeklődnek különösebben az adott tárgy iránt. Nincs mit csodálkozni azon, hogy sokan nem képesek összefüggésekben látni az egészet. Egyszerűen nem tanítják meg. Valljuk be: a mai világ gazdasági szereplőinek nem érdeke, hogy önálló gondolkodásra és cselekvésre képes emberek kerüljenek ki az iskolapadból.

Satrafa 2011.02.18. 09:04:45

@rmr: Szerintem nem eszetlen a hallgatói létszám, nehéz indokot találni arra, hogy miért kellene korlátozni a felsőoktatáshoz hozzáférést, ha az jelenetős közpénzeket használ, és nem az a célja, hogy a magán, vagy civil felsőoktatásból kimaradókat oktassa, akik az előző kettőbe már nem férnek be.
Tandíjat amúgy akár visszamenőleg is lehetne szedni - ha adót is. Valószínűleg azért nem szedünk, hogy a középosztály státusát mindenféleképpen konzerváljuk, illetve ma már az intézmények sem nagyon pártolnák, hiszen ez hűti a keresletet, és sok a szolgáltató.
süti beállítások módosítása