Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Az elit iskolák alkonya?

2011. február 21. - Tanbácsi

 

Azt hihetné az ember, hogy Hoffmann Rózsa Magyar Bálint követőjévé vált, amikor a hat és nyolcosztályos gimnáziumok, illetve a kéttannyelvű iskolák visszaszorítását kezdeményezi a közoktatási törvényjavaslata. A mostani javaslat célja azonban nem a korai szelekció visszaszorítása. Épp ellenkezőleg az a következménye, hogy erősödik a felvételi nyomás, és a kevesebb (és nagyobb részben egyházi) iskolába biztosan csak válogatott középosztálybeli gyerekek kerülhetnek be. 

Magyar Bálint következetesen képviselt véleménye volt, hogy a nyolc osztályos gimnáziumokat meg kell szüntetni. Közel két éve benyújtott javaslata 2010-től teljesen megszüntette ezt az iskolatípust.  Ennek oka nem az, hogy a szerkezetváltó (szerkezettörő) iskolák veszélyeztetnék az oktatási rendszer egységét (mint néha elhangzik), valójában ezekben az iskolákban a létszámnövekedése már rég megállt. 

Van azonban három  káros mellékhatásuk.

Pedagógiailag tönkreteszik az általános iskolát, hiszen a gyerekek egy része először a nyolcosztályos, majd a hatosztályos felvételire készül, és így meglehetősen nehéz egyben tartani az osztályokat. A diákoknak sem túl jó a folyamatos felvételizéssel járó stressz és adott esetben a kudarc. Végül egy korai, erős felvételi mindenképpen csökkenti az oktatás méltányosságát is, hiszen minden adat és tapasztalat alapján sokkal jobb esélyekkel indulnak ezeken, és kerülnek be a módosabb családok gyermekei a jobb képzést nyújtó iskolákba. Tegyük hozzá, hogy Magyar a hatosztályos iskolákra nem haragudott, sőt ezeket akarta általánossá tenni.A két tannyelvű iskolák inkább pénzügyi szempontból kerülnek időnként a célkeresztbe.

Lényegesen magasabb normatívát kapnak, mint a "normál iskolák" és bizony eszébe jut egynémely pénzügyesnek, hogy ezt másra is lehetnek költeni. Ez nem teljesen alaptalan, hiszen  a kéttannyelvű iskolába járók aránytalanul drágább (és hasznosabb) képzést kapnak, mint a többiek. Elképzelhető lenne olyan megoldás, amelyik ez a "prémium szolgáltatást" nem a költségvetéssel, hanem a fenntartóval vagy a szülővel finanszíroztatja meg - ennek következménye épp a szegényebb diákok (további) kiszorulása lehetne. A megoldás módja  inkább az általános nyelvoktatás javítása, ez el is kezdődött a nyelvi előkészítő évfolyamok bevezetésével, a takarékossági javaslatot pedig elvetették, a nyolcosztályosok megszüntetéséhez hasonlóan.

Éppen ezért meglepő, hogy a most nyilvánosságra hozott koncepció meglehetősen szigorú feltételeket tartalmaz, ami a hat és nyolcosztályos illetve kéttannyelvű képzés jelentős szűküléséhez vezethet. Legalább kétszeres túljelentkezés, harmadik, illetve negyedik idegen nyelv, országos tanulmányi versenyen való kötelező indulás minden diáknak, legalább két kötelező emelt szintű érettségi, az átlagot érdemben meghaladó érettségi és kompetenciamérés eredmények. Hasonló a helyzet kéttannyelvű iskolákkal is, ahol többek között 90 százalékban legalább négyes tantárgyi érettségit írnak elő.  Nyilvánvaló, hogy a követelmények a ma ilyen formában működő és értékes iskola számára teljesíthetetlenek. Az új zászlóshajó, a Főváros például már előre is szaladt, és úgy tűnik a nyelvi előkészítő évfolyamokat is meg akarja szüntetni.

A feltételek egy része némi adminisztratív kreativitással teljesíthető. Ha az iskola léte múlik rajta, nyilván  minden gyereket kényszerítenek majd az versenyrészvételre, és az érettségi eredmények is megfelelően alakulnak majd. A felvételi arányszámokat is fel lehet esetleg tornászni némi általános iskolai segítséggel. Az adatok jó része, csak hosszú évek múlva mérhető majd érvényesen. De nem kétséges, hogy legalább is jelentősen megnehezedik a majd az ilyen iskolák élete, és sok intézmény fog naponta a megmaradásért küzdeni.

Jogos a kérdés: az elitista oktatási kormányzat miért támadja az elitnek tekintett iskolákat, pláne, hogy Hoffmann Rózsa maga is részt vett az első nyolcosztályos gimnázium megalakításában?

Nos nem erről van szó. Valójában a konkurenciát akarják csökkenteni. A szerkezetváltó és kéttannyelvű iskolák megritkítása még inkább kiemelt helyzetbe hozza  a megmaradókat. Új intézménynek később esélye sem lesz bekerülni a zárt klubba. Kik lesznek a nyertesek? Egyrészt néhány nagy tekintélyű intézmény, aki eddig is teljesítette a feltételeket. Másrészt pedig az egyházi iskolák, akik a szegény önkormányzatoktól független finanszírozással sokkal könnyebben tudnak manőverezni. Az sem lenne meglepő, ha valamilyen "speciális szabályozás" mentesítené őket a feltételek alól, így az elitoktatás nagy része egyházi kézbe kerül. Ha jó iskolát akarsz majd a gyereknek, nem árt a plébános ajánlása.

A következmény világos, és éppen ellentétes a korábbi célokkal: még az eddigieknél is keményebb verseny folyik majd a kevesebb helyért, szétzilálva az iskola munkáját, és megterhelve a gyerekeket. A  jobban finanszírozott, szelektív iskolák pedig még inkább a társadalmi elit gyerekei számára állnak majd nyitva, növelve az oktatási rendszer igazságtalanságát.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr122675371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blondiíri 2011.02.21. 22:58:41

A NYELVTANÍTÁS az állami iskolákban pocsék szar, ha ezen tudnának jelentősen változtatni csökkenne a verseny.
Miért kell szülőként aközött választanom, hogy vagy jó oktatás, vagy jó nyelvoktatás? Könyörgöm, tanuljanak a gyerekeink ösztönösen, kellemesen és folyamatosan nyelveket. Ja és tanuljanak is meg, nem úgy mint mi oroszul... Tehát, zene, tánc, kiejtés a legfontosabb, a nyelvtan és száraz tudomány jöjjön jóval később. Ne a gátlásokat építsük ki, hanem szokjanak hozzá, hogy egész életükben tanulniuk kell az angolt, vagy németet ahhoz hogy el is tudják adni gondolataikat a nyugatnak...

frikazojd · http://kocs.ma 2011.02.21. 23:23:04

nekem majdnem mindegy, de felmereseim szerint ciganymentes iskolaban szinvonalas az oktatas. en mindenkepp ilyen intezmenybe iratom a gyekerem 2 ev mulva.

Tanbácsi 2011.02.21. 23:31:23

Mesélj, milyen felmérést végeztél? A logó találó :)

frikazojd · http://kocs.ma 2011.02.21. 23:38:22

megkerdeztem az ismerosoket, kollegakat, mivel nincsenek megelegedve a gyerekuk iskolajaval kapcsolatban, illetve adott forumon nehany mas szulot, miert irattak ilyen maganiskolaba a gyereket. a valaszok alpjan alkottam a fenti tezist.

Sisko86 2011.02.21. 23:43:23

Soha nem értettem, hogy miért az a nagy egyenjogúság, hogy a jó képzést nyújtó, emiatt persze keményebb, nagyobb stresszel járó iskolákat verik szét, hogy aztán mindenki egyformán szar oktatást kaphasson?
Nem származom jómódú családból, kifejezetten gyengének számító általános iskolában tanultam 4. osztályig és nekem hatalmas lehetőség volt, hogy egy nyolcosztályosban onnantól nagyon jó képzést kaphattam. Ez miért fáj másoknak? Mivel lenne nekik jobb, ha én is szar oktatást kapok?
De hajrá! Előre! Verjük szét azt is, ami működik, mert nem 'egyenjogú'...

Tanbácsi 2011.02.21. 23:57:34

Így már értem. Persze ez nem az iskola színvonalát minősíti, hanem az iszonyatosan erős szegregációs nyomást.

Tanbácsi 2011.02.21. 23:58:28

@ Sisko86 Meg tudod mondani, hogy mi volt az, ami miatt téged vettek fel és nem a többieket?

sourcerror 2011.02.22. 00:01:11

@Tanbácsi: Jobban írta meg a felvételit?

Tanbácsi 2011.02.22. 00:04:04

@sourcerror Ennek az okára lennék kíváncsi.

frikazojd · http://kocs.ma 2011.02.22. 00:27:15

Lehet, hogy van szegregacios nyomas, de nem eloitelet, hanem tapasztalat miatt.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.02.22. 01:00:51

Izé... ha már iskola meg képzés. Nem lehetne átolvasni a posztot, és kijavítani a helyesírási hibákat/elütéseket?
És igen, a címlapról érkező, beleugatós vendégolvasó vagyok :)

Darksider 2011.02.22. 01:21:24

engem az érdekel hogy az elit iskolákból milyen egyetemekre mennek leginkább továbbtanulni a diákok?

Kopi3.14 2011.02.22. 01:31:30

@Sisko86: mivel lenne jobb, ha esélyed sem lenne bekerülni egy ilyen suliba, annyira szűk lenne a körük?

ave 2011.02.22. 02:24:10

vegulis egy kdnp-s notol nem lenne meglepo. :)

aFx 2011.02.22. 07:35:49

most nem azért, de a 4es érettségi átlag nem problémás, kétszeres felvételi határ megint meg szokott lenni (pár helyen lazán), 3 idegen nyelv egytannyelvűben is megesik, mondom ezt a győri csúcs (Révai, Bencés) alapján. versenyezni megintcsak járt az osztály jórésze. 4es alap érettségi meg nem valami nagy dolog, egy _végigtanult_ gimnázium végén. mert talán a diák is bennevan, hogy tanul x éven át, aztán csodálatos módon ez a jegyein is meglátszik. meg mégis, utánna mégis kivel akarják elvégeztetni az olyan szakokat, mint a progmat vagy az orvosi, ha a szegregáció csökkentése céljából az értelmesebbjét lazsálni tanítják a gimnáziumi évek alatt?

szóval talán inkább az átlagos iskolák színvonalát kéne felfelé húzni, nem az elitet szétverni. az egész országban van egy kötegnyi kéttannyelvű iskola, muszáj azokat piszkálni?

az egyháziak meg túlélték a kommunizmust(mind a 7+1 vagy 8+1 az országban), egy részük meg tetejében a világháborúkat, forradalmakat és egy monarchiát is. ismerve őket, megoldják.

idunn 2011.02.22. 07:37:56

@Tanbácsi: Annyi embert ismerek nehezebb anyagi körülmények közt, aki intelligens és művelt. Szegény szülők gyereke nem lehet kulturált?

Figyel Castro 2011.02.22. 08:19:20

@blondiíri: naná, a tanárnak nem éri meg a fizetéséért jól tanítani, amikor magánórában többször annyit kaphat.

Tanbácsi 2011.02.22. 08:21:43

@Kopi3.14: Valahol itt van a lényeg.Ha kevesebb ilyen iskola van, akkor az éppen azok nem kerülnek majd be, akiknek gyenga a hátszelük, de tehetségesek, szorgalmasak (bár ezek gyakran még nem látszanak igazán 10 éves korban.

Tanbácsi 2011.02.22. 08:23:40

@Darksider: Erre könnyű válaszolni. A rangsorban elől álló intézményekbe jó esélyjel csak ezekből lehet bekerülni. www.felvi.hu/felveteli/ponthatarok_rangsorok/rangsor

Tanbácsi 2011.02.22. 08:24:28

@Darksider: Erre könnyű válaszolni. A rangsorban elől álló intézményekbe jó esélyjel csak ezekből lehet bekerülni. www.felvi.hu/felveteli/ponthatarok_rangsorok/rangsor

Tanbácsi 2011.02.22. 08:26:06

@aFx: Most nem teljesen értem, hogy szerinted kell vagy nem az iskolákat szuttyogatni. Mindenesetre az egyháziak valóban túlélték a kommunizmust, úgyhogy akár most is versenyezhetnének egyenlő pályán.

Tanbácsi 2011.02.22. 08:28:39

@idunn: Dehogynem. Csak a felvételin nem műveltséget és kulturáltságot mérnek, hanem iskolai teljesítményt.Arról már nem is beszélve,hogy nemcsak a művelt emberek gyerekeinek jár a jó oktatás.

Tanbácsi 2011.02.22. 08:29:39

@Figyel Castro: A tanároknak elsősorban azért nem éri meg jól tanítani, mert semmilyen összefüggés sincs a tanítás színvonala és a fizetésük között. A jó tanárok persze nem azért tanítanak jól, mert megéri.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.02.22. 08:41:57

@Tanbácsi: köszi.

A "megéri jól tanítani" számomra egy abszurd kifejezés. Nem azért ment a pályára - elvileg, - mert megfizetik, hanem mert gyerekekkel akart foglalkozni.
Tudom, hogy a tanári pálya az elmúlt 20-30 évben menekülőút volt a sikertelen BTK-ÁJK-stb. felvételik esetén, de most hadd legyek egy kicsit naív.
Tehát: 1. ha a gyerekért ment oda, akkor nincs oka-joga a fizetésére hivatkozni a minőség kapcsán.
2. nem a gyerek, nem a szülő, nem a munkájával közvetlenül kapcsolatban állók határozzák meg a fizetését. Ha nem tetszik a fizetésem, én sem vágom nyakon a gyereket este.
3. a mostani generáció pont ugyanazt a hozzáállást viszi tovább, ha ő szarul dolgozik. Azaz azt, hogy aki nem ért hozzá, tanítja, és továbbra sem lesz becsülete a tanárembernek. Pedig az ő kezében van a kulcs.

+1. az oktatásnál és az állami gondozásnál nincs fontosabb terület. Az első a közvetlen jövő, a másik pedig nagyon erős társadalmi alakító tényező (lehetne). Ezekbe kellene számolatlanul tolni a pénzt.

barata 2011.02.22. 08:47:03

Lehet, hogy igaza van a poszt írójának, és akarva-akaratlanul erősebb lesz a kiválogatódás Két dolog azonban biztos: bármit teszünk is (akár tagadhatjuk is, a jó tudáshoz való hozzáférés nagymértékben függ a családi háttértől. A másik pedig: lehet, hogy nem elegáns elit iskolákat fenntartani, miközben az integráció fontosságáról harsog mindenki, de bizony szükség van elit iskolákra, egyszerűen azért, mert elitre is szükség van. Egyébként kíváncsi lennék egyszer egy olyan statisztikára, hogy az integrációt fontosnak tartó oktatáspolitikusok gyerekei hova járnak.

Figyel Castro 2011.02.22. 09:07:56

@Tanbácsi: na igen, de amíg egy biosztanár nem nagyon ugrálhat, a nyelvtanárok szép mellékesre tehetnek szert.

Figyel Castro 2011.02.22. 09:08:42

@21 hónap: a pedagógus és a pedofil tipikus esete...

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.02.22. 09:46:15

@barata: kiválasztódás már az anyaméhben megkezdődik.
A fiam 4 évesen teljesen tisztában volt a gravitáció mibenlétével, pedig nincs drillezés, csak válaszolunk a kérdésekre.
Nem akarom elit helyre járatni, mert meglátásom szerint sokkal nagyobb a lelki torzulás, mint az egyébként szerzett előny. Ellenben itthon lehet kompenzálni, kiegészíteni a nem feltétlenül 1000%-os iskolai teljesítményt.
És igen: elit még a kommunizmusban is létezett - létezni is fog, ezzel meg kell tanulni együtt élni.

Tanbácsi 2011.02.22. 10:23:36

@barata A családi háttér valóban fontos, mint hogy a született tehetség is. A kettő azonban nem esik egybe. Nagyjából azt jelenti az oktatási rendszer méltányossága, hogy mennyire képes a tehetséges gyerekeknek esélyt adni, a családi háttértől függetlenül.

Tanbácsi 2011.02.22. 10:31:56

Amit írsz, azt a kutatási eredmények is igazolják, a vegyes osztályban egyáltalán nem teljesítenek rosszabbul a jó képességű gyerekek, a szegregáciról szóló korábbi posztban írtam róla részletesen. Az viszont fontos, hogy a Te gyereked, vagy az enyém tud kitől kérdezni. Az a kérdés, hogy ki tud bekerülni az elitbe. Nemcsak társadalmi szempontból, de gazdaságilag is az előnyös, ha nem záródik be az elit, hanem maradnak moblilitási csatornák.

kerdesek05 2011.02.22. 11:22:09

a legtutibb oktatási forma a kéttannyelvű. a legjobb a gyereknek. mert az általános nyelvi szakok semmit nem érnek

kerdesek05 2011.02.22. 11:23:00

tudok olyan egyházi suliról ami az átlagot sem éri el, mert szegény a körzet, kevés a hívő, kevés az adomány, lényegében csak azért vannak ott mert a szülők a múltból még hisznek benne, hogy a gyereknek jó ez.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.02.22. 11:29:46

@kerdesek05: nekem pont ellenkező a tapasztalatom - leginkább a németes kéttannyelvűekkel.
Valamennyire valóban megtanulnak, csak az a baj, hogy elhitetik velük, hogy ők most profik lettek. Rengeteg fordítóval szívtam hatalmasakat emiatt.

Tanbácsi 2011.02.22. 13:23:21

@kerdesek05: Ami egyáltalán nem baj. Az egyházi iskola sok helyen a világon épp azért van, hogy tehetséges szegény gyerekeknek nyújtson oktatást.

lovagfi 2011.02.22. 13:58:00

Anno a 4+8, 6+6 jó indok volt arra, hogy a semmittevést rendszerváltás idején az oktatásban megmagyarázzák.Pénz nélkül lehetett domborítani. Senki nem vizsgálta a megigért átjárhatóság teljesülését és belehajszolták az iskolákat egy áldatlan, felelőtlen ígéretversenybe. Sorra alakultak az "és" gimnáziumok. A középiskolái tanárok nem voltak felkészülve a 10-12 évesek tanítására. Azt sem nézte senki, hogy a fent említett nebulók közül hányan alkalmasak a hirtelen megváltozott követelményrendszerhez alkalmazkodni. Plusz még a szakmunkás képzést szétverték és lehetne sorolni. A Magyar-féle vezetéssel messze nem értek egyet, de ez lett volna az egyetlen értelmes tettük, ha megvalósítják a 4+8 és 6+6 megszüntetését.

kerekes pereces 2011.03.08. 09:53:02

@blondiíri:
"A NYELVTANÍTÁS az állami iskolákban pocsék szar, ha ezen tudnának jelentősen változtatni csökkenne a verseny."
Hm. Tanultam 4 év angolt középiskolában, meg 1 évet egyetemen, soha nem jártam különtanárhoz, majd sikeresen (98% szóbeli-96% írásbeli) eredménnyel letettem a szakmai középfokú nyelvvizsgát. Talán mégse azon múlik, hogy állami az iskola vagy nem, hanem a tanárokon? Érdekes....
süti beállítások módosítása