A jogállam védelme és a nukleáris opció
Az elmúlt időszakban több hír is megjelent arról, hogy esetleg életbe léptetik Magyarországgal szemben az EU alapszerződésének hetedik cikkét, sőt maga Rogán főminiszter úr hívta fel a figyelmet arra, hogy az európai baloldal ebben mesterkedik. Később meg az a hír jelent meg számos helyen, hogy Orbánék “megúszták” a szankciókat, az EP egyenesen “megmentette” a magyar kormányt. Mivel a tájékozott olvasó sincs feltétlenül tisztában a pontos részletekkel, nézzük, hogy mi a helyzet valójában.
Az őszi szezon kezdetén az Orbán kormány menekültügyi húzásai ismét erősen kiverték a biztosítékot az Európai Parlamentben. Leginkább a bevezetett új menekültügyi eljárás váltott ki megdöbbenést. A kerítés bár csúf, de jogszerű, a menekültek regisztráció nélküli utaztatását egy sor másik tagállam is gyakorolja, a verbális agresszió pedig nem jogi kategória. Az az eljárás viszont, amivel néhány óra alatt visszaküldenek szinte mindenkit, a tisztesség elbírálás látszatára sem nagyon ügyelve, nyílvánvalóan sérti a menekültügyre vonatkozó összes nemzetközi és európai előírást.
A jogszerűségen való újabb keresztülgyaloglás viszont sokaknak eszébe juttatta az Orbán kormány számos korábbi húzását is, az alaptörvénytől a médiaszabályozáson és a halálbüntetéssel való játszadozáson át egészen az illiberális állam meghirdetéséig.
Most aztán a liberálisok meglengették a bunkósbotot és a hetedik cikk alkalmazását kezdték követelni. Mi ennek a lényege? Az Európai Unióról szóló szerződés hetedik cikke azt teszi lehetővé, hogy annak a tagállamnak bizonyos jogait felfüggesszék, amely rendszerszerűen és folyamatosan megsérti az unió alapértékeit. Maga a szerződés szavazati jog felfüggesztésével példálózik, de a szankció gyakorlatilag bármi lehet, az uniós források feletti felügyelet elvonásáig bezárólag. Nem véletlenül becézik ezt a megoldást nukleáris opciónak, mert következményei rendkívül súlyosak, és persze azért is, mert szándék szerint inkább elrettentésre való ez a szabály mint bevetésre, éppen ezért csak nagyon szigorú feltételekkel lehet alkalmazni.
Az teljesen világos, hogy az olyan uniós alapértékek mint a demokrácia, a kisebbségek jogainak tisztelete, vagy a jogállamiság nem nagyon fér össze az illiberális magyar kormány gyakorlatával. Az unióban nem mindenki tart be minden szabályt, de hogy egy tagállam rendszeresen és nyíltan sértse ezeket az alapelveket az meglehetősen újszerű. Így sokak szerint már csak a hetedik cikk alapján kiszabható szankciók jelentenék az egyetlen lehetőséget arra, hogy Orbánékat valamelyest észtre térítsék.
Miért nem kapott mégsem támogatást a liberális frakció javaslata a hetedik cikk szerinti eljárás elindításáról? Leginkább azért, mert semmi esély sem lett volna arra, hogy ez a megoldás működjön. Az eljárás elindításához az Európai Parlament kétharmadának szavazata szükséges, ez visszont a Fideszt is magába foglaló Néppárt támogatása nélkül nincs meg. A liberális frakció javaslata tehát gyorsan megbukna a Parlament előtt, és aligha vinné bármennyire is előre a magyarországi jogállam ügyét.
Éppen ezért az a szociáldemokratáktól érkezett javaslat kapott támogatást, amelyik a korábban már a Bizottságnál megrendelt átfogó jelentés elkészültét, és a jogállamot védő bizottsági keretrendszer aktiválását sürgeti. Ez a mechanizmus annyira látványos, mint a hetedik cikk azonnali aktiválása, viszont olyan átfogó és független adatokat szolgáltathat a jogállamiság Magyarországi helyzetéről, ami után már nem lehet politikai támadásról, vagy a tények félreértéséről beszélni a Néppárt oldaláról sem.
Nyomásgyakorlás a Bizottságra a 7-ik cikk érdekében | 2015.10.13 | Bruxinfo Portál
http://www.bruxinfo.hu//cikk/20151013-nyomasgyakorlas-a-bizottsagra-a-7-ik-cikk-erdekeben.html