Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Két süket beszélget

2010. május 15. - Tanbácsi

Nem igazán találják a közös hangot szülők és tanárok.

Egy felmérés szerint akadozik a kommunikáció a szülők és pedagógusok között. El lehet szöszölni azon, hogy ez magyar átok, a kapitalizmustól van, vagy a tanárok alacson fizetése miatt, vagy épp azért, mert együtt és külön külön keveset járnak misére, (mint a leendő főnök véli), így nagyon nehéz müködni.

Lehet (tanár oldalról) szídni a gyerekek romló minősége mellett a szülők romló minőségét is és fordítva, a helyzet nem szimmetrikus.

Az oktatás szolgáltatás (emelkedettebbeknek szolgálat - ebből a szempontból tökmindegy). A pedagógus dolga az, hogy a rábízott gyereket nevelje és tanítsa.Ha ehhez az kell, hogy megértsék egymás a szülővel (fájdalom, az kell), akkor meg kell oldania. Ehhez persze nem ártana, ha a tanárképzés is felkészítené rá, de sose késő tanulni - a tanítónak se.

Az Önök szerzője is vett részt néhány rossz hangulatú és pár igen kockázatos (l. meggybor :) )  családlátogatáson, sokat okult belőle. Kalandra fel kollégák!

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr262464810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

relatív 2010.05.15. 22:35:30

"Egy felmérés" ? nem követhető ! A mai világban mindenféle felmérés készül. Boldog, boldogtalan "felmér" ! A megfelelő hozzáértés megkérdőjelezhető még az országos médiában előfordulóknál IS, nyilván a többi sem jeleskedik a megfelelő szakértésben! Éppen ezért elég szkeptikus vagyok az ilyen "megalapozott" vélemény hallatán. Egyrészt nem értek egyet a summázattal, másrészt - gondolom - igen szélsőséges helyzetek adódna, amiből aztán mindenféle véleményt ki lehet alakítani. A helyzet - ismereteim szerint - nem más, mint akár 50 évvel ezelőtt, de a gyorsuló kommunikációs körülmények bizony nyilvánvalóan más más helyzeteket generálnak ! A szülők - nagyobb elfoglaltságuk okán - kevéssé tudják követni gyermekeik mindennapjait, így a tanár-szülő kapcsolat IS lazul. Az itt-ott ismertté vált agresszió e résztvevők közt azért számban elenyésző, csak a média igen fogékony az ellentmondások közlése iránt. De ugyanakkor számtalan - sokkal több - kellemes kapcsolatról Is lehetne beszámolni, de arra nem vevő a média, így elhallgatják e példákat.

Ismeretlen_78126 2010.05.15. 23:01:46

Mit értesz azon, hogy "a helyzet nem szimmetrikus"? Tapasztalatom alapján, a kommunikációt kellene csiszolni. (Ebből írtam a szakdolgozatomat 1983-ban) , a cél csakis a gyerekek érdekében történő együttműködés lehet, amiben a szakembernek kellene irányítania a "laikust", méghozzá ügyesen, érzékenyen és intelligens módon. Ellenkező esetben a gyerek fázik rá legjobban. Még annyit, hogy az oktatás szerintem nem szolgáltatás!

Ismeretlen_159036 2010.05.15. 23:17:35

A felmérés a link alatt van. Nem reprezentatív , de saját tapasztalataim szerint is reális. Nagyon pontosan fogalmazod meg azt, amit az asszimetrián értek: a szakembernek (pedagógus) kell irányítani a laikust (szülőt). Légy szíves írd le, mi a baj az oktatással, mint szolgáltatással?

relatív 2010.05.16. 00:15:16

Kedves Tanbácsi ! A jelzett felmérés - Te IS, és a készítők IS jelzik - nem reprezentatív ( hozzáteszem, még az IS szűkíti, hogy "internetes" ). Ilyen alapon nagyon ellentmondásos dolgokat lehet alkotni, melyekről következtetéseket levonni igen kétséges ! Mindkettőtökkel vitatkozom viszont a tekintetben, hogy a szülőt laikusnak vélitek. Állítom, hogy - a gondolkodó szülő - és szerintem ez a többség - ért legjobban a saját gyermekéhez, a pedagógus pedig mint "iránymutató" szerepelhet a gyermekek eszmei épülésében. Hozzáteszem - szintén ellenkezve a jelzett felméréssel -, hogy a tanár sikeres munkája független a jövedelmezőségétől, az csak mint kedvező elismerése lehet a ténykedésének, de nem kiváltója a sikerének ! Ezt mint gyakorlati tapasztalatot - saját, de többekkel egyetértve - állítom.

Ismeretlen_12392 2010.05.16. 07:20:31

Csak a rend kedvéért! Nem egy felmérés lehet reprezentatív, hanem a minta amely segítségével (amelyen) végzik!

Ismeretlen_70185 2010.05.16. 09:28:30

3 gyerekem jár iskolába,így talán írhatok a tapasztalataimról.A szülők egy része(úgy látom hogy növekvő) letolja a felelősséget a tanárokra.Nehéz úgy kommunikálni ha a szülőire,fogadóórára el sem mennek,illetve családlátogatásra be sem engedik a tanárt.Természetesen probléma esetén az iskola,a tanárok a felelősek.Középiskolán egyre többen kényszerből járatják a gyerekeket,valahogy kihúzza a tanköteles kor végéig.Ez két csoportra jellemző: az egyik aki jelentős vagyonnal rendelkezik,és nem érdekli hogy a gyerekének lesz szakmája,vagy nem.A másik csoport a lumpen életviteléből adódóan nem foglalkozik az egésszel.Van még egy,ahol a szülő nem tud mit kezdeni a gyerekkel,aki olyan társaságot talál magának ahol a könnyű élet a menő.Ezek előbb-utóbb találkoznak a bűnnel,hisz valamiből finanszírozni kell az életet.A másik oldal sem tiszta.Ahová a fiam jár ott vannak olyan napok amikor 2 órájuk van,mert beteg a tanár,továbbképzésen vesz részt,stb,stb.Így a gyerekeknek fel van kínálva a lehetőség egy kis lazításra főleg azért,mert nem tudnak mit kezdeni magukkal.Ennek oka hogy környező falvakból utaznak,és a menetrend szerint órákat kell várniuk a buszra,vonatra.A szakmunkásképzés is problémák oka lehet.A szülőnek kell gyakorlati helyet találni a gyerek részére,de ez sok esetben reménytelen.Pl egy kis faluhoz közel nincs a szakmában vállalkozó aki tanulókat foglalkoztat,így nem tud a gyerek gyakorlati helyet találni(távolabb meg nem veszik fel).Így mi lesz? Hát az hogy az egyik héten bejár iskolába,a másikon meg otthon lógatja a lábát mert nincs hova gyakorlatra menni.És évet ismétel.Nem csodálom hogy egyre több a problémás gyerek,a fentiekből kitűnik(sajnos ezek tapasztalatok) hogy ennek megvannak az okai.Persze a politikusok magas szintjéről ez nem látszik.

Ismeretlen_78126 2010.05.16. 12:53:41

Kedves Tanbácsi! A szolgáltatás nem minta. Ha azt találom ki, hogy a fejemen féli leborotválva legyen a hajam, másik felén piros és fekete színben váltakozva legyen csíkos, akkor a "jól szolgáló szolgáltató" alkalmazkodik a hóbortomhoz, és elvégzi azt, ami esetleg botrányos. PÉNZÉRT! Nem nevel, nem formál ízlést, KIszolgál! A jó iskola (de ez csak szigorúan az én véleményem!!:)) - semmiképp nem KISZOLGÁLÓJA új idők új szeleinek, hanem a gyerekek személyiségfejlődését tartja egyedüli szempontnak, s ennek érdekében rendel alá minden mást. Magyarán: nem alkalmazkodik a világban zajló őrülethez, azt hazudva (amögé bújva!!) , hogy "az életre felkészít" hanem független, és tántoríthatatlan.

Ismeretlen_159036 2010.05.17. 09:03:18

Jogos. Ráadásul ettől még a felmérés adhat értékelhető adatokat, de ennek megítéléséhez jóval többet kellene tudnunk.

Ismeretlen_159036 2010.05.17. 09:24:47

Kedves Relatív! A felmérés nem az állítja, hogy valóban összefüggés van a tanári munka minősége és a jövedelmek között, csak azt, hogy a válaszolók így vélik. Ugyanakkor számos kutató lát ilyen összefüggést, pl. Varga Júlia a Zöld könyben: http://oktatas.magyarorszagholnap.hu/images/Zoldkonyv_oktatas_10.pdf Ennek az az oka, hogy ha a pedagógus pálya versenyképtelen fizetéseket nyújt, akkor a tehetségesebb gyerekek nem választják a pályát. A szülő a szó eredeti értelmében laikus: nem tanult szakmája a gyerek nevelése. Ettől függetlenül természetesen (jó esetben) saját gyerekéhez jobban ért, mint a tanerő. Épp ezért szükséges a kommunikáció, de ennek kiépítése a szakember felelőssége.

Ismeretlen_159036 2010.05.17. 09:50:14

Természetesen magát valamire adó fodrász sem csinál bármilyen akármilyen frizurát, legföljebb, akinek nem tetszik, elmehet máshova. Azonban, ami fontosabb: az oktatás közszolgáltatás. Ráadásul olyan közszolgálatás, amelynek igénybevétele kötelező (tankötelezettség) és amelynek tartalma jogszabályban meghatározott (Oktatási törvény, NAT, érettségi szabályzat). Természetesen az állam is fizeti zömmel. Éppen ezért itt a megrendelő nem egyedül a diák (illetve a szülő), hanem az állam. Ennek megfelelően a közösségnek joga van arra, hogy legalább is az államilag finanszírozott, kötelező oktatással szemben további elvárásai lehessenek. Magyarországon az eddigi kereteken belül egy viszonylag sokszínű megoldást alakult ki: szabad iskolaválasztás, széleskörű iskolai szakmai autónomia, plurális fenntartói rendszer, de más megoldás is elképzelhető. Ebben és csak ebben az értelemben tekintem az államilag finaszírozott oktatás szolgáltatatásnak.
süti beállítások módosítása