Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Politikai populizmus az állami iskola?

2010. október 02. - Tanbácsi

Mitől ilyen vonzó az állami iskola gondolata? Mi a baj az önkormányzati iskolafenntartással? Hogyan lehet kiküszöbölni az önkormányzati fenntartás hátrányait, de megőrizni a decentralizáció előnyeit?  Ki fizeti a számlát?

Az önkormányzati választások idején kampánytémává vált a helyhatóságok egyik legfontosabb feladata és legnagyobb terhe, az oktatási intézmények fenntartása. Orbán Viktor az  intézmények állami kézbe vételében látja az önkormányzatok problémáinak megoldását.

Azt gondolom, hogy a magyar állam, az oktatással foglalkozó kormányzat ésszerűbben tudná a forrásokat az országban szétteríteni és elosztani, mint ahogy most, fejkvótákért vívott mérkőzések formájában történik az iskolák, települések között” – hangoztatta Orbán Viktor miniszterelnök kedden késő este, a köztévé Az Este című műsorában.

Orbán újra államosítana - jöjjön az állam, de hova? //Népszabadság

Ugyanakkor a pontos részletekről nagyon keveset tudni. Ennek köszönhetjük az utóbbi időszak egyik legviccesebb Kósa nyilatkozatát is.

K: Csak azt szeretnénk tudni, ki finanszírozza majd a közoktatásnak jelenleg az önkormányzatok kezében lévő részét.

V: Van az az ember, aki a mozi ötödik percében hangosan megkérdezi, ki a gyilkos. És ha erre valaki megszólal a zsöllyéből, hogy az a bőrkabátos, de csak a végén fog kiderülni, na, azt a többi néző nagyon nem fogja szeretni. Mert azt gondolják, hogy a film dramaturgia meg fogyaszthatóság szerint lett felépítve, amit nem jó fölborítani. Maguk most öt perc után megkérdezik, ki a gyilkos. Én meg nem leszek az, aki két pattogatott között odakiáltja: az a bőrkabátos.

Minden világos.

Kósa Lajos: Nem mondom meg ki a gyilkos // Figyelőnet

A problémafelvetés egyáltalán nem új. Hiller István már 2009 februárban nagyon hasonló húrokat pengetett:

Az önkormányzati és a közoktatási törvény bevezetése óta eltelt bő két évtized tapasztalatai alapján azt javasoljuk, hogy Magyarországon ismét iktassuk be az iskolafenntartók sorába az államot. Ezek az iskolák nem a több mint fél évszázaddal ezelőtti rosszízű államosítás útján, hanem a fenntartó cseréjével jönnének létre. Az állam és a jelenlegi fenntartók egyeztetéseket kezdhetnek az iskolák átvételéről, ha a fenntartók bármilyen ok miatt úgy gondolják, hogy az iskola fenntartása jobb kezekben lenne az államnál.

Egységes tantervvel dolgozó állami iskolákat szervezne 2010-től az oktatási miniszter // Népszava

A javaslatot akkor a pedagógusok többsége és sok önkormányzat üdvözölte, azonban szakértők messze nem voltak ilyen lelkesek. Lényegében arra a veszélyre hívták fel a figyelmet, hogy a tervezett állami iskola könnyen válna "szegényiskolává", miközben az egységes tantervet sem övezte különösebb népszerűség. Ekkor hangzott el az állami iskolát politikai populizmusnak minősítő vélemény is.

Stigma lenne az állami iskola? // Népszabadság

De mitől ilyen vonzó az állami iskola gondolata? Mi a baj az önkormányzati iskolafenntartással?

Először is, mint általában, a pénz. Eltérő adatok vannak, de nagyjából az állam átlagosan az oktatási költségek 60%-át adja normatíva formájában az intézmények működésére. A többit az önkormányzatoknak kell hozzátenni. Azonban szegény településnek szegény az önkormányzata is, így aztán ahol a legtöbb a társadalmi hátrány, ott van a legkevesebb pénz az iskolákra. Ráadásul így az oktatás, mint a helyi önkormányzat által ellátott állami feladat, az egyéb helyi közfeladatokkal versenyez, ami időnként "a tanárok miatt nincs pénz a Kossuth utca aszfaltozására" formájában csapódik le helyben.

Másodsorban ez a fenntartói rendszer együtt a rengeteg önkormányzattal, a szabad iskolaválasztással és a normatív finanszírozással, na meg a csökkenő gyereklétszámmal folyamatos versenybe kényszeríti az iskolákat. Ami szolgálhatná a minőség javulását is, azonban mivel a szülőnek alig van lehetősége  az "informált választásra"  az esetek többségében inkább a hiedelmek és előítéltek világában dől el a küzdelem. Gyakran nem a legjobb, hanem a legjobban kommunikáló intézmény marad fenn. Ugyanakkor mivel az intézményfenntartás hatalom, az önkormányzatok akkor is ragaszkodnak a hozzá, ha a közös intézmény nemcsak olcsóbb, hanem színvonalasabb is lehetne. Az elmúlt időszak finanszírozási kényszerekkel támogatott kistérség szervezése sokat segített a rendszer ésszerűségének javításán, de mivel a térségek működése is önkormányzati alkukon alakul, ez az ésszerűség is korlátozott.

Végül az önkormányzatok szervezetileg sem igen alkalmasak az oktatásirányításra. Laikus, vagy éppen ellenkezőleg érintett tagokból is álló testületeknek kellene dönteniük szakmai, szervezési és finanszírozási kérdésekben úgy, hogy alig rendelkeznek a szükséges információkkal és szaktudással. Az önkormányzati vezetők jó része kedveli az intézményfenntartással járó hatalmat, de egyáltalán nem rajong az intézményfenntartás terhei miatt.

Abban a szakértők szinte kivétel nélkül egyetértenek,  hogy a jelenlegi rendszer reformra szorul. A Sólyom László felkérésére készült, konzervatívabb szellemiségű Szárny és teher inkább csak a problémákra koncentrál, a modernista zöld könyvben Varga Júlia tanulmánya viszont javaslatokkal is szolgál. A probléma megoldása persze messze nem olyan egyszerű, hogy hopp, államosítsuk az iskolákat, mint 1948-ban a gyárakat vagy épp az egyházi iskolákat.

Először is, ismét a pénz. Ha az iskolákat állami kézbe vesszük, az azt is jelenti, hogy az eddigi önkormányzati 40%-ot az állam adja. Ez nagyjából 300 milliárdos tétel. Ha ez a pénz többlet, akkor ennyiével többért márt az önkormányzatok is ellátnák a feladatot szívesen. Ha viszont valahonnan máshonnan visszaveszik az önkormányzatoktól az gyökeresen rendezi át a helyhatoságok pénzügyi viszonyait.

Másodszor, ki dönt? Hatékonysági szempontból lehet üdvös, ha egy központi hivatalból döntik el, hogy hol legyen iskola, óvoda és hány pedagógussal (a központi bérfinanszírozás ezt is jelenti!), de az ilyen rendszer óhatatlanul rugalmatlan, nehézkes és meglehetősen drága is. Ráadásul a mindenkori kormány a jelenleginél sokkal könnyebben erőltetheti át rajta a szándékait, legyen az akár a pénzkivonás, akár mondjuk az politikai nevelés.

Nagy kérdés az átvétel módja és ütemezése is. A megállapodásokon alapuló modellben az önkormányzatok nyilván a leglepusztultabb, rossz állapotú, szegregált intézményeket adnák át először. Nagy kérdés, hogy át lehet-e ugrani a szakadékot három lépésben. Ugyanakkor a teljes rendszer átvétele hatalmas pénzügyi, szervezési és jogi kihívás lenne.

A nemzetközi gyakorlat rendkívül vegyes. Vagy központosított rendszer, mind Franciaországban, és Romániában, tartományi szintre decentralizált, mint Ausztriában és Németországban, önkormányzati, mint Svédországban (de csak 290 önkormányzattal) és az Egyesült Királyságban (sok különös kivétellel és eltérő angol és skót rendszerrel), vagy éppen iskolakörzeteken alapuló, helyi, de többségében az önkormányzatoktól autonóm rendszerrel mint az Egyesült Államokban. Az mindenesetre megfigyelhető, hogy az utóbbi időben a centralizált rendszerek elmozdultak valamelyest a decentralizáció, az önkormányzati rendszerek pedig a erősebb központi ellenőrzés irányába. A magyar hagyomány is a vegyes rendszerű intézményfenntartás: a rendszerben a domináns egyházi fenntartás mellett jelen voltak a községi, uradalmi majd az állami iskolák is.

Az iskolafenntartás ügye a legkevésbé sem alkalmas kampánytémának. Az átalakítás szükséges, de sok-sok munka, egyezkedés, kompromisszum és szívósság kell a véghezviteléhez. Széles körű szakmai egyetértés esetén is évtizedes program. Jó kiindulópontja lehetne az oktatási kerekasztal a zöld könyvben leírt javaslata: az oktatásirányítást a kistérségi tankerületek lássák el, a (leendő) választott kistérségi önkormányzatokhoz kötődve, de azoktól szakmailag függetlenül. A működés költségeit az állam teljes mértékben finanszírozza és a rendszert független állami szervezet állandóan monitorozza. Ilyen módon lehetne megtartani a decentralizáció előnyeit, de az önkormányzati fenntartás hátrányainak nagy részét kiszűrni. Azonban ez a megoldás is csak  a maitól lényeges eltérő önkormányzati és finanszírozási rendszerben képzelhető el.

Államférfiak (és hölgyek) kerestetnek: itt az alkalom a magyar modell megalkotására!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr502464889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_14055 2010.10.02. 06:49:11

Nem egészen értem a problémát, több okból sem. Egyfelől sem az államnak sem az önkormányzatnak nincs pénze, pénzük csak az állam polgárainak van, tartozzanak bármely önkormányzathoz. Az államnak csak kényszerítő ereje van, melynek segedelmével a polgárokat arra tudja kényszeríteni, hogy iskolákat tartsanak fönt. Az, hogy a polgár az adókat hova köteles fizetni és milyen mértékben, azt az állam törvényei határozzák meg. Másfelől, ha komolyan vesszük az esélyegyenlőség elvét, akkor meg csak egységesen megállapodott tanterv és egyéb normarendszer alapján képzelhető el az oktatás. Az emberen végzett kísérleteket a világon mindenhol a legsúlyosabb büntetéssel sújtják, márpedig az oktatási rendszer kapkodó, fixa ideák alapján működő megváltoztatása embereken végzett kísérletnek minősül, hisz egy-egy ember további életútját jelentős mértékben befolyásolja, hogy milyen oktatásban részesült. Az emberi tudat -nomen est omen- csak azzal tud gazdálkodni, amiről tud. Amiről az ember nem tud, az a számára nincs, a valóságban hiába van. Az állam minden polgára jogosan várja el, hogy hozzájárulása az oktatás fenntartásához ugyanolyan színvonalat biztosítson az ő gyermeke számára, mint bárki más gyereke számára. Ez pedig csak egy, és csak egy féle képen lehetséges, ha mindenhol azonos tanterv szerint azonos színvonalon folyik az oktatás. Az oktatás fenntartásának az önkormányzatokra való hárítása, a gyerekek élelehetőségeit a"szegényebb" és a "gazdagabb" önkormányzatok anyagi lehetőségeitől való függésnek alárendelni a szegregáció maga, a szélsőséges társadalmi egyenlőtlenségek bebetonozása, de ezen túl a társadalom öngyilkossága is, hiszen a legfontosabb erőforrásával, az emberrel bánik ostobán. Az ember szellemi képességei ugyanis nem a szülők, de még csak nem is a tágabb környezet anyagi lehetőségeinek függvénye, meglehet, hogy egy világvégi putriban ma született meg az az ember, aki ha megfelelő oktatást kap, felnőtt korában képessé válik rájönni arra a gyógymódra, mely majd a gyermekem életét ment meg. Hogy ez mennyire nem életszerűtlen, arra legyen bizonyíték a következő történet: Volt egyszer egy szegény skót farmer, Flemingnek hívták. Egy napon, miközben valami megélhetést próbált szerezni a családjának, segélykiáltást hallott egy közeli mocsárból. Eldobta a szerszámait és odaszaladt a láphoz. Egy rémült fiút talált ott, derékig elmerülve a fekete iszapban, aki kiáltozva próbálta kiszabadítani magát. Fleming gondolkodás nélkül megmentette a fiút a hosszú, borzalmas haláltól. Másnap egy díszes hintó gördült a skót szegényes portájára, és egy nagyon elegáns nemesember szállt ki belőle és a megmentett fiú apjaként mutatkozott be. - Szeretném megfizetni neked – mondta -, hogy megmentetted a fiam életét. - Nem fogadhatok el fizetséget azért, amit tettem – válaszolta a skót farmer és egy legyintéssel elutasította az ajánlatot. A beszélgetésközben a farmer fia megjelent a család viskójának ajtajában. - Ez a te fiad? – kérdezte a nemesember. – Igen – válaszolta büszkén a farmer. - Akkor egyezzünk meg. Hadd biztosítsam neki azt az oktatást, amit az én fiam fog kapni. Ha a gyerek olyan, mint az apja, akkor bizonyosan olyan ember lesz belőle, akire mind a ketten büszkék leszünk. Így is lett, a szegény skót farmer fia a legjobb iskolákba járt és mikor eljött az ideje, diplomát szerzett a St. Mary's kórház orvosi karán Londonban, majd nemsokára az egész világ megismerte a nevét: ő volt a kíváló Sir Alexander Fleming, a penicillin feltalálója. Évekkel később, ugyanannak a nemesembernek a fia, aki megmenekült a mocsárból, tüdőgyulladást kapott, és a szegény skót farmer fiának találmánya, a penicillin mentette meg az életét. A nemesembert Lord Randolph Churchillnek hívták, a fia meg: Sir Winston Churchill...

Ismeretlen_12392 2010.10.02. 10:33:34

Csak a rend kedvéért! A mai MO-n nincs egyetlen egyházi fenntartású iskola sem, csak üzemeltetésű, vagy még pontosabban (mert ez is csak részbeni) uralmú iskolák vannak. Az egyházi iskolák megkapják az államtól az önkormányzatinak járó részen felül, annak országos átlagát is, amit az önkormányzatok tesznek hozzá a saját iskoláikhoz. Még akkor is (olyan nem ritka esetekben is) mikor a területileg illetékes önkormányzat sokkal többel támogatja az egyházi iskolát, mint a saját intézményét. Az persze csak a véletlen, hogy ezekben az esetekben a testület tagjai gyermekei épp az egyházi intézménybe járnak.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 11:07:08

@ronagyuri A tartalmát tekintve igazad van, írtam is róla valahol lejjebb. A fenntartó a magyar szóhasználatban az, aki felel az iskola működéséért, kinevezi a vezetőt, jóváhagyja a pedagógiai programot, így ez nemcsak arra vonatkozik, hogy ki fizet. Raádásul az egyházak maguk is költenek a saját iskoláikra az ilyen célú állami támogatáson túl is. Ennek mértéke, és eloszlása azonban ismeretlen, mivel az egyházak nagyon kevés adatot szolgáltatnak a saját gazdálkodásukról.

Ismeretlen_10940 2010.10.02. 11:26:31

A Népszava érzett rá. Egységes tanterv= agymosás

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 11:34:32

@KerekesZS Természetesen az állam mindig a polgárok pénzét osztja szét. Ennek a mikéntje azonban a politikai egyik fő tevékenysége, amit egyszerűen adónak és költségvetésnek neveznek. Ez a bejegyzés arról szól, hogy milyen módjai vannak ennek az oktatás területén. Ennek a kérdésnek is vannak adózási vonatkozásai. Ha például a központi költségvetés nagyobb arányban finanszírozná a közoktatást közvetlenül, akkor a budapestiek adójából többet költenek a nyírségi kis falvak iskoláira. Ezzel én mélyen egyetértenék, de például az Egyesült Államokban elképzelhetetlen lenne (ott általában külön helyi adó finanszírozza az iskolakörzetek kiadásait). Azzal szintén egyetértek, amit arról írsz, hogy nem függhet az iskolák finanszírozása az önkormányzatok tehetősségétől. Éppen emiatt kritizálják gyakran az amerikai rendszert is (Angliában például önkormányzati fenntartói rendszer van, de a működés 100%-ban központilag finanszírozott és ellenőrzött). Ez azonban nem jelent egységes tantervet. Az egységes tanterv akkor teremtene esélyegyenlőséget, ha a gyerekek és családok helyzete is egységes lenne. A tantervkutatás szerint az ilyen a tantervek mindig a tehetősebb diákok felé lejtenek: az ő általuk könnyebben megszerezhető képességeket és ismereteket favorizálják. Jó példája nálunk ennek a nyelvvizsga előírása a felsőoktatásban. Korábban érveltem a mellett, hogy az integráció pedagógiai kulcsa a differenciálás. A "külön, de egyformán" szegregáló elve helyett az "együtt, de különbözőképpen" kultúrája és gyakorlata lehet eredményes.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 11:34:42

@helyettem :)

Ismeretlen_12392 2010.10.02. 12:51:54

"az egyházak maguk is költenek a saját iskoláikra "; ???? Ha viccelni akarnék azt írnám, hogy mibul? Hisz magukat is a központi ktgv-ből tartatják el, de komolyra. Az iskolákra nem költenek, legfeljebb a hitéletre, annak a pénznek egy részéből, amit nem túl ritkán beszednek a szülőktől!!!

Ismeretlen_13709 2010.10.02. 12:59:53

.." Az átalakítás szükséges, de sok-sok munka, egyezkedés, kompromisszum és szívósság kell a véghezviteléhez...." A lényeget én ebben érzem...vagyis ez a legfőbb akadálya annak, amit az 5ös hsz-ben is megfogalmaztál:...az "együtt, de különbözőképpen kultúrája" eredményességének. Talán éppen emiatt válhat kampánytémává az iskolafentartás ügye? Mert a kampánytémákra választások után maguk a kampányolók is legyintenek. Vagy bólogatnak...igen, ez még megoldásra vár. Az egyszerű megoldások felé hajlani ez az igazán kampánymegoldás. Kis munka, nagy eredmény... Bocsássatok meg a kissé rosszmájúra sikeredett közbekotyogás miatt :) Élvezettel olvaslak benneteket és várnám az életrevaló, munkás megoldásokat . (nem ideillő, de mégis leírom: sztem a magánynyugdíjpénztárak megszűntetésének felvetése -NOE- sem igazán jó kampánytéma, pláne avval a megjegyzéssel, mely szerint az egyéni számlákon vezetett összeg csupán állami adósság....vagyis azt akartam evvel mondani, hogy mindent felhasználhatnak kampánytémának, amire a a választó vevő lehet). üdvözlet

Ismeretlen_45691 2010.10.02. 13:13:35

Azt azért érdemes látni,hogy a hazai politikai elit - párthovatartozásrtól függetlenül - a központi állam imádatával tölti kellemes mindennapjait. Emlékezzünk csak, hogy hogyan indult a például az szja megosztás tárgyában a hazai önkormányzatiság : fifty-fifty, helyi állam/központi állam. Mit mutat ma ez a kép ? 5% a helyi állam és 95% a központi állam. ( Ha jól tudom.) Abban azért van logika, hogy akkor tessék szépen teljes felelősséggel "vinni" központilag az iskola ügyet. Hogy ennek a logikának az alaptétele kissé beteges és etatista, az sajnos igaz.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 13:57:35

@ronagyuri Az egyházak jó része többet költ az iskoláira, mint ami az önkormányzati átlag (ez kapják meg állami pénzből). Épp ezért van az, hogy az egyházi iskolák állapota gyakran sokkal jobb, több a tanórán kívüli program, néha a fizetés is. Ennek elosztása azonban elég egyenlőtlen, hiszen csak az adott egyház döntésétől függ. A forrása vélhetően vegyes: külföldi gyülekezetek, szervezetek támogatása, az államosított ingatlanokért járó járadék, vagy éppen akár az állami hitéleti támogatás. A hívők támogatása esetleges, egy-egy gyűjtés, új iskolaépítés (ilyen is van!) esetében jellemző inkább. De ismétlem, mindez feltevés, mert az egyházak és egyházi iskolák gazdálkodása nem nyilvános.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 13:59:03

@Valéria Mindenképpen nézd meg a linkelt zöld könyv fejezetet, annak vége felé elég jó szakmai javaslatokat fogalmaztak meg.

Ismeretlen_174630 2010.10.02. 14:02:57

9. Föleg annak tudatában mondod , hogy Orbánék még a BAjani kormánynál is kisebb államot működtetnek a zárolások után,Ezen felül Kelet-Eu legversenyképesebb adózását tervezik bevezetni ami ugye megint pont az ellentettje annak amit mondsz. Azért az fontos megjegyezni , hogy amikor te igy előhozod a nagyobb állam-központi állam imádata ,akkor tulajdonképpen még az előző ciklus államnövelő adóemelő szocializmusára gondolsz amit éppen most igyekeznének lebontani.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 14:03:07

@KériSzépen Elvileg több megoldás lehet a helyi közszolgáltatások finanszírozása. Lehet olyan, ahol a helyi adó (az átengedett SZJA is lényegében ilyen) szabadon felhasználható. Egy ilyen rendszer nagyon nehezen működik, ha ekkora a különbség a települések között, és pláne ha 3600 önkormányzat van. Ne feledd el, hogy az iparűzési adó komoly bevétel, viszont nagyon egyenlőtlenül oszlik el a települések közt. Ha viszont az állam rendel és központilag osztja újra az adókat, akkor valóban illik nagyobb arányban finanszírozni.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 14:11:16

@jujj100 Csak éppen ezzel szemben mindenkinek megígérték, hogy sokkal többet fog költeni az állam például az oktatásban (erről szól a bejegyzés). Folyamatosan keresik a módját, hogy hogyan lehetne mégis növelni az állam méretét, például a magánpénztárak államosításával. Az a nagyon versenyképes adórendszer meg egyenlőre csak képzeletben létezik. Amit eddig tudunk, az sem nem nagyarányú, sem nem azonnali.

Ismeretlen_174630 2010.10.02. 14:37:18

14. Persze. Europai ,sőt mondjuk úgy , hogy civilizációs trend az oktatásra többet költeni , ugyanis ez éri meg igazán az államnak.Olyan magas tudású egyedi magas felkészültségű állampolgárok akik a kutatásfejlesztés ,orvostudomány stb stb területén fejleszthetnek ezzel nivót adva az ország munkaerejének.MAgas tudásbázis alapja. Nézzd kevesebbet lopnak és az a pénz meg is van. Az állam méretét nem növelik , hiszen ha az adatokat megnézed az elöző Orbán ciklus alatt csökkent eleddig leginkább az állam mérete.Csak most nem szerződésekre költenek 100milliárdokat ,hanem oktatásba fektetik. KériSzépen mindent pont forditva lát .Neki a 10.000Ft-os havi új adótól is csökken az állam mértéke. Az új adórendszer bevezetése január elsejétől várható , ahogy igérték is. S

Ismeretlen_13709 2010.10.02. 14:50:42

11-re Okss...nézem :)

Ismeretlen_10940 2010.10.02. 16:04:05

16. Rossz a link.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 16:27:17

17. kösz és meaculpa. A felső jó, az alsót javítottam

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 16:29:32

15@ jujj Én egyenlőre egy fillér többletet sem látok oktatásra. Azt viszont látom, hogy ezerrel jönnek vissza például a béremelési ígéretből.Várjuk izgalommal az adótörvényeket és a költségvetés.

Ismeretlen_174630 2010.10.02. 17:00:06

19. Igy van.Idejük még van.

Ismeretlen_14055 2010.10.02. 17:35:16

Tanbácsi, nem értek egyet, csak az egységes tanterv és követelményrendszer jelent esélyegyenlőséget, pontosabban, az az egyik, mely képes esélyegyenlőséget teremteni. Ha egy isten háta mögötti iskolában nem ugyanaz a tanterv, nem ugyanazt sajátítják el a gyerekek az első 4-8 osztályban mint egy budapesti elit iskolában, akkor azoknak a gyerekeknek -ugye nem kell bizonygatnom- nehezebb lesz a továbbtanulás. Nincs érettségi isten háta mögé születetteknek, és nincs könnyített felvételi, és könnyített egyetem sem. Attól hogy egy gyerek putriba születik, lehet hogy ezerszer tehetségesebb, mint a bársonyba született. Ha nem egységes az oktatás, az annak nyílt bevallása, hogy a putriba született nem azonos értékű, mint egy palotában látta meg a napvilágot. Ha valami jó volt az átkosban, akkor az oktatási rendszer az jó volt. Csak a példának okáért volt egy középiskolás osztálytársam, aki gyakorlatilag írni olvasni nem tudó parasztemberek gyerekekeként látta meg a napvilágot, és ma a világ egyik legelismertebb matematikusa. A mai rendszerben lehet hogy libát őrizne valamelyik mezőn.. Az egyetemen viszont nagyon sok olyan emberrel jártam együtt, akik az egységes oktatási rendszernek köszönhetően jutottak el az egyetemre, valahonnan az isten háta mögül, nagyon egyszerű szülők gyermekeként - ők az úgynevezett első generációs értelmiség, és csak jelzem, hogy ezek közül nagyon sok ember adja ma az ország "elitjét" Az oktatás volt az, mely képes volt megváltoztatni a nagyon nagyon különböző helyzetből érkező fiatal életét. Csak ehhez a politikusokat el kell zavarni az oktatás közeléből, és tananyagot az adott szakterület legkiválóbb képviselői kell hogy összeállítsák. És nem csak a politikusokat, hanem az egyházakat is, hinni ugyanis a templomban kell, az iskola ugyanis nem a hit, hanem a tudás megszerzésének a helye.

zoli68 2010.10.02. 19:00:37

A Szárny és teher és a Zöld könyv is azt erősíti meg leginkább, amit mindenki lát és mond évek óta: a magyar gyerekek nem tanulnak meg rendesen olvasni a magyar iskolában. Ez mindennek az alapja. Aki nem tanul meg olvasni, az nem képes megtanulni tanulni sem, illetve a későbbi információszerzésben is lemarad, ezáltal végleg leszakad (aki nem olvas, az nem is használ számítógépet/netet stb.). Tele vagyunk sikertelen kísérletekkel: szókép olvasási technikával és társaival ((középső gyerekem épp a szókép olvasás áldozata volt, sokkal nehezen is tanult meg olvasni), rengeteget költünk digitális marhaságokra, kakaóbiztos számítógépekre, miközben az olvasási és szövegértési teszteken egyre rosszabbul szerepelnek gyermekeink, miközben az olvasáshoz aztán tényleg nem kellenek műholdak és számítógép. Mindeközben maradt mindenhol az alap probléma: 28 gyerekre jut 1 db megfáradt, elbizonytalanított, elértéktelenített pedagógus, ezerféle feladattal. Továbbá nagyon szépek ezek a gondolatok a bársonnyal bélelt putriról és hasonlókról, de biztos, hogy a társadalmi igazságok és különbözőségek kiegyenlíthetőek az oktatásban? Mintha látnék egy ilyen naiv illúziót. Bármiben az a rögvalóság az egész világon, legyen az egészségügy, étkezés és életminőség, stb., - beleértve az oktatást is - hogy akinek több pénze van, az magasabb szintű szolgáltatásban részesülhet, mint a szegényebbek. Legfeljebb azt lehet elérni, hogy legyen egy standard alapszolgáltatás, amihez mindenki egyenlően hozzáférhet. De azon túl szigorúan jön az, hogy milyen eü. kiegészítő biztosítást, extra oktatást, előkelőbb iskolát és jobb éttermet tudsz megfizetni. Ez bizony így van még Amerikában is, talán csak Észak-Koreában van "igazságos" rendszer - mindenki egyforma iskolába járhat, és egyformán éhezhet. Szerintem le kell számolni azzal az illúzióval, hogy ezeket a társadalmi különbségeket az oktatással ki tudjuk zárni a való világból. Sokkal messzebbre juthatnánk, ha nem fordítva próbálnánk a lóra ülni, ha az oktatást is a realitáshoz próbálnánk igazítani, a 3 évenként változó elvetélt kísérletek és illúziók helyett.

Ismeretlen_36888 2010.10.02. 22:47:05

2. Tetszettek volna az egyházi iskolákat működtető vagyont nem államosítani.... pl. a Sárospataki Református Gimnázium visszakaphatná a szőlőit......a katolikusok meg a birtokaikat, erdőiket, bányáikat, a zsidók meg a bérházaikat...

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 22:50:34

@Virág elvtárs s.k. Nem beszélve a földbirtokokról. Azokat is sürgősen vissza kell venni a kistermelőktől és visszaadni a papoknak.És akinek nem tetszik mehet a gályára.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 23:25:31

@KerekesZS A cél tekintetében egyetértünk Nincs valódi demokrácia, ha nincs meg a tudáshoz való hozzáférés egyenlősége . Azonban a tanterv, a tananyag és a követelmény fogalma messze nem ugyanaz. Az egységes tanterv azt jelenti, hogy mindenkinek ugyanazt a tananyagot, ugyanúgy. De egyáltalán nem szükségszerű, hogy a követelmény a budapesti iskolához igazodjon. Lehet (ma Magyarországon van) olyan követelményrendszer, ami alapvetően azt méri, hogy a diák mire képes, mit tud megcsinálni, és sokféle megközelítést enged a megoldásban és tanulásban egyaránt.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 23:27:29

@KerekesZS Ami az átkost illeti sokkal kevésbé vagyok lelkes. Egy nehézkes, átpolitizált, bürokratikus és ódivatú oktatási rendszer volt. A végére már a társadalmi mobilitás is meglehetősen álságos volt. Az elit iskolákat bizony az elit gyermekei népesítették be, egy egy jó telefon nem ártott a bekerüléshez. Másutt meg lelkesen szervezték a felzárkóztató és C osztályokat. Az első generációs értelmiség inkább az 50-es 60-as évekre jellemző. Az a kor, csak a mából visszanézve tűnik egyenlő(bb)nek. Ajánlott olvasmány Beke Kata, és Konrád-Szelényi az értelmiség útja az osztályhatalomhoz.

Ismeretlen_14055 2010.10.02. 23:37:41

Kedves Tanbácsi, a fészkes fekete fenét kell a budapesti iskolákhoz igazodni! Az igazodási pont a mindenkori elérhető tudás! Nehogy már egy ember képessége attól függjön, hogy az apjának hány tonna aranya van a sifonérban !!!! Amire te teszel javaslatot az maga a kasztrendszer!! Maga az iszonyat.

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 23:41:50

@KerekesZS Az a baj, hogy a szakértők általában sokfélét mondanak: érdemes megnézni a Zöld könyvet és a Szárny és tehert. Mindkettőt a szakma legjobbjai írták, ennek ellenére egy sor dologban nem értenek egyet. Egy értelmes oktatási szakpolitika (ami más mint a pártok aktuális oktatáspolitikája) ezek rendszerezése és a köztük való döntés, ha lehetséges minél inkább a tények és kevésbé a hiedelmek/napi politikai érdekek alapján. Erről igen szívhezszolóan ír a nagytesó oktpolcafé http://oktpolcafe.hu/bevezetes-az-oktataspolitikaba-a-kozpolitikak-eszkozeirol-0735208

Ismeretlen_159036 2010.10.02. 23:51:17

@zoli68 Az egyik feltevésed téves. Az olvasási és szövegértési teszteken 2005 óta felsőben nem romlanak, alsóban pedig javulnak az eredmények (hála a kompetencialapú oktatás irányába tett lépéseknek ) . Link oldalt . Azt meg személyest láttam, hogy a kakaóbiztos számítógépet hogyan használják hatékonyan az olvasás tanítás előkészítésére. Amerikában (és sok más országban) valóban elviheted a gyereked maszek iskolába, ha elit/katonás/vallási/szegregált oktatást akarsz. De az elképzelhetetlen, hogy az állam az ilyen iskolákat támogassa, sőt jobban támogassa, mint kötelező oktatás intézményeit.

Ismeretlen_159036 2010.10.03. 00:01:46

@KerekesZS Sajna félreértesz. Azt feltételezed, hogy ha egy budapesti és egy falusi iskolában eltérő módon tanítják a gyerekeket, akkor az utóbbi mindenképpen értéktelenebb lesz, (amúgy a valódi töréspont inkább szociális, mint földrajzi). Azonban szerintem pont ellenkező a helyzet. Ha ugyanazt tanulási módszert akarod alkalmazni és ugyanazt a tananyagot leadni minden iskolában (az egységes tanterv ezt jelenti), akkor az eredménye nagyon is eltérő lesz (és a "jó" iskola is tele lesz frusztrált és boldogtalan gyerekkel). Ezért kulcs a differenciálás mindenfajta iskolában. Ez nem azt jelenti, hogy legyen külön szegény és középosztálybeli iskola (mint az agyondicsért Klebelsberg féle rendszerben), hanem azt, hogy minden iskola, minden osztály, sőt minden diák tanulási folyamata igazodjon a saját pillanatnyi helyzetéhez. Az elérhető tudás halmaza nagyon is tág, fontos,hogy mit és hogyan választunk ki belőle. Ma egyre inkább a zárt tudás helyett a kompetenciák kerülnek előtérbe.Ezek megszerzése pedig nagyon is sokféle módon képzelhető el.

Ismeretlen_159036 2010.10.03. 00:03:27

Mostantól kampánycsend, úgyhogy a politikusokat csak pártsemlegesen tessen szídni :)

Ismeretlen_14055 2010.10.03. 00:23:24

Tanbácsi, az elérhető tudás halmaza valóban nagyon tág, de a mérce akkor is az. Az ember az ember, mindegy, hogy milyen bőrszínnel és e bolygónak melyik pontján látja meg a napvilágot, UGYANÚGY gondolkodik. Képtelenség megtanítani bárkinek is az összes tudhatót, de mindenki megtanítható a gondolkodásra valamilyen szinten, és ez a színt csak saját egyéni képességeitől függ. De sajnos a mai rendszernek ha valamire, akkor gondolkodni tudó emberekre nincs szüksége, hanem csak pontosan idomított, adagolt ismeretekkel rendelkező emberek kellenek, akik még véletlenül sem alkalmasak az összefüggések megértésére. Az egyetlen fontos: ne kérdezz, termelj és fogyassz! Amíg profitot termelsz, addig része lehetsz a társadalomnak, ha nem, akkor a szemétdombon a helyed! Rossz helyre születtél? A te bajod, oldd meg ha tudod, ha nem: így jártál! Kedves Tanbácsi! Valóban oda lehet e mellé tiszta lelkiismerettel állni?

Vasgereben 2010.10.03. 07:30:22

Egyetértek Zsuzsával! Az elvárás mindenkivel szemben, mindenhol, azonos kell legyen! Diferenciáltan lehet és kell tanítani, de a cél ugyanaz kell legyen! A cél ugyanis a tudás! S annak minimális szinvonala az osztályról osztályra való továbblépés záloga! Ha valaki a II. osztály végén nem ismeri az anyagot azon a szinten, hogy II-kos legyen, addig kell ismételjen, amig el nem sajátitja! Ez az életben is így van! Minden szakma megtanulásakor. Hacsak nem pancsereket akarunk képezni. A vásik véglet meg a csillagos égbolt. Ugyanis az utóbbi 8+4 év Maygar Bálin ti elképzelése pont a tehetségesek, szorgalmasak alkalmazkodtatása a leggyengébbekhez! Kivéve persze az elit iskolákat, ahova a MB-ok gyerekei is jártak! Nem az a lényeg, hogy ki működteti az iskolát, hanem, hogy milyen a szellemisége, milyenek az elvárásai, mennyire célkitűzése az, hogy a végzettek megállják a helyüket a nagybetüs életben! Ehhez kell visszatérni, mert egykor minden iskolában ez volt a szempont!

Ismeretlen_159036 2010.10.04. 09:29:44

@KerekesZS Megpróbálom másként. Képzed el, hogy a tudás egy hatalmas hegy. A diákoknak az a dolga, hogy megmásszák. Egyetértünk, hogy képesek is rá. De melyik a jó módszer? Az amelyik abban segíti a diákot, hogy olyan ösvényen másszon és olyan tempóban, ami neki éppen megfelel, vagy az, amelyik menetoszlopba szervezi diákokat és a lemaradókat otthagyja az út szélén? Ez utóbbi az egységes tanterv.

Ismeretlen_159036 2010.10.04. 09:34:24

@Vasgereben Hiszen én is azt mondom, hogy legyen egységes követelmény, és differenciált oktatás. Igaz én azt is mondom, hogy a követelményt nem a 2, hanem 12 osztály végére kell teljesíteni, mert a diákok tanulási üteme eltérő. És bizony az is igaz, hogy az iskolának az életre kell készíteni a diákot, de a "életnek" egyre inkább rugalmas alkalmazható tudásra és képességekre van szüksége, mint lexikális ismeretekre. Magyar Bálint iskoláztatási szokásairól fogalmam sincs, de az biztos, hogy a (szellemi) elit jó része gyerekközpontú alternatív iskolákba (Waldorf, Montessori stb) járatja a gyerekét.

relatív 2010.10.04. 20:21:11

Ha arról gondolkodunk - és arról kell gondolkodnunk -, hogy a világon számtalan módozatai alakultak ki a nevelés folyamatának, melyhez viszonyítva az utóbbi időben ( egyes felmérések szerint, melyek egyértelműsége, helyessége IS vitatott ) mintha hátrább került volna a hazánkban végzettek többsége, akkor bizony valamit változtatnunk kell az oktatási módszerünkben. Erre különböző elképzelések láttak napvilágot, melyek vagy a szigorúbb, vagy a megengedőbb irányzat megvalósítása felé tendáltak. Egyrészt a merítés szélesítése, másrészt a jobban haladók nagyobb támogatása lehet a jó megoldás erre. Ezért a mindenkinek minden iskolai formátum lehetőségét, és a tanulmányaikban előrehaladottságuk függvényében a megfelelő szinten való kiválásukat lehetségessé tevő módozat megvalósítására került sor. Ezt lehet kritizálni, de a nagy többség - figyelemmel a szakmai igények lehető leggyorsabb kiszolgálására IS - e módosulás mellett foglalt állást az oktatás szervezői között. A megfelelő - egyenletesen fejlődő - oktatási színvonal utánpótlását a kezdetektől ( óvodai kortól ) kell kezdeni, egyrészt a minél szélesebb lehetőséget biztosítva a felnövő korosztálynak - bármely szocializálódási körnek -, másrészt biztosítani kell a lehető legerősebb fejlődési színvonal elérését mind a személyi, mind a tárgyi szempontokra való tekintettel. Ennek következtében kezdődtek meg az egyes iskolatípusok koncentrálására való törekvések és a magasabb követelmények kidolgozása IS. Ennek itt-ott már láthatóak a kedvező jelei IS. Szerintem ebbe a folyamatba most ismét valami átrendezési gondolat ilyen rövid gyakorlati idő után nem lenne egészséges, illetve a káosz felé tolná az oktatás már-már kialakuló fejlődési menetét. Mikor én végeztem egyetemi tanulmányaimat - visszatérve a mindig felmerülő vita alapra - már akkor IS a lexikális, és a gyakorlati oktatás ütközése volt a mindennapok vitáinak középpontjában. Úgy látom e két irányzat vitája a mai napig tart. Nyilvánvalóan ennek a két irányzatnak kiegyenlített oktatására van szükség a megfelelő hatásos képzés elérése végett. A megfelelő egyensúly megtalálása egy iterációs folyamatként, és annak állandó karbantartása mellett képzelhető el nyilvánvalóan.

Ismeretlen_159036 2010.10.05. 22:28:22

@relatív Ámen!
süti beállítások módosítása