A mágikus nyolcas
A kormányprogram és vitája oktatási szempontból kevés figyelmet érdemel és még kevesebbet kap.
Mivel a kormányprogram adós marad egy összefüggő oktatási elképzelés ismertetésével, kénytelenek vagyunk a kevés különálló mondat értelmezésével beérni.
Ezek közül méltán váltott ki némi érdeklődést az oktatási integrációra vonatkozó mondat, amely az elmúlt évek oktatási integrációját kacskaringós kudarctörténetnek mutatja be. A Fidesz EP képviselője, aki egy éve még folytatandónak nevezte a programot, gyorsan igazodott és legott igazolta is az állítást: mondván, hogy is lehetne sikeres a program, ha nyolcszorosára nőtt a cigány osztályok száma. Szajkózza aztán az állítást mindenki a kormányoldalon.
Mi a valóság? A nyolcszoros szám valóban szerepel az Esély a Hátrányos Helyzetű Gyermekekért Alapítvány kalandos beadványában. Csakhogy a kutatás a nyolcszoros növekedést a 80-as évek elejéhez képest számolja. Ez nem az elmúlt évek, hanem az elmúlt évtizedek eredménye.
A kormányprogram és vitája oktatási szempontból kevés figyelmet érdemel és még kevesebbet kap.
Mivel a kormányprogram adós marad egy összefüggő oktatási elképzelés ismertetésével, kénytelenek vagyunk a kevés különálló mondat értelmezésével beérni.
Ezek közül méltán váltott ki némi érdeklődést az oktatási integrációra vonatkozó mondat, amely az elmúlt évek oktatási integrációját kacskaringós kudarctörténetnek mutatja be. A Fidesz EP képviselője, aki egy éve még folytatandónak nevezte a programot, gyorsan igazodott és legott igazolta is az állítást: mondván, hogy is lehetne sikeres a program, ha nyolcszorosára nőtt a cigány osztályok száma. Szajkózza aztán az állítást mindenki a kormányoldalon.
Mi a valóság? A nyolcszoros szám valóban szerepel az Esély a Hátrányos Helyzetű Gyermekekért Alapítvány kalandos beadványában. Csakhogy a kutatás a nyolcszoros növekedést a 80-as évek elejéhez képest számolja. Ez nem az elmúlt évek, hanem az elmúlt évtizedek eredménye.
Ráadásul a kutatás 2005-ben készült. Nem tartalmazhatja a 2003-2004-ben indult integrációs program eredményeit, még kevésbé a 2006 után történt kiterjesztését.
Ma a programban 1600 tagintézmény (nagyjából az iskolák negyede). 13 000 pedagógus kap töblettámogatást, 300 000 gyereket érint a program. Ez tény. Az integrációs programot sok szempontból lehet kritizálni, de érdemes a tényekből kiindulni. És persze nem ártana ajánlani valami sokkal jobbat.