Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

A táplálékláncról

2010. május 28. - Tanbácsi

A tanár ura az gyereknek. A polgármester ura az iskolának. Ime az új rendszer.

Sokan és sokhelyütt kritizáltak az elmúlt évek "liberális" (valójában inkább modernizálónak mondanám) oktatáspolitikáját. Nem alap nélkül, hiszen a jó szándék, ha türelmetlenséggel párosul, nem mindig a kívánt eredményt hozza.

Úgy tűnt, az új kormány, bár a programjában nincs az oktatással kapcsolatos koncepció, a népszerűtlen vadhajtások lenyesegetésével sokak tetszését elnyerheti.

Aki erre várt nem csalódott, az eredmény mégis elgondolkozató. Egyrészt megérkezett Hoffmann Rózsa módosító indítványa a buktatás üdvös voltáról. A műfaj sajátos, hiszen néhány nappal az államtitkári kinevezés előtt támadtak halaszthatatlan ötletei képviselőasszonynak. Megvárhatta volna, persze, hogy a kormány nevében terjessze elő a javaslatot, de mint említettem, akkor másokat is meg kellett volna kérdeznie, például az érintettek képviselőit. Erre pedig már nem terjed ki   a Nemzeti Együttműködés Rendszere. Az mindenesetre sajátós lesz, amikor államtitkárként a saját módosító javaslatáról mond majd véleményt a kormány nevében.

A tanár ura az gyereknek. A polgármester ura az iskolának. Ime az új rendszer.

Sokan és sokhelyütt kritizáltak az elmúlt évek "liberális" (valójában inkább modernizálónak mondanám) oktatáspolitikáját. Nem alap nélkül, hiszen a jó szándék, ha türelmetlenséggel párosul, nem mindig a kívánt eredményt hozza.

Úgy tűnt, az új kormány, bár a programjában nincs az oktatással kapcsolatos koncepció, a népszerűtlen vadhajtások lenyesegetésével sokak tetszését elnyerheti.

Aki erre várt nem csalódott, az eredmény mégis elgondolkozató. Egyrészt megérkezett Hoffmann Rózsa módosító indítványa a buktatás üdvös voltáról. A műfaj sajátos, hiszen néhány nappal az államtitkári kinevezés előtt támadtak halaszthatatlan ötletei képviselőasszonynak. Megvárhatta volna, persze, hogy a kormány nevében terjessze elő a javaslatot, de mint említettem, akkor másokat is meg kellett volna kérdeznie, például az érintettek képviselőit. Erre pedig már nem terjed ki   a Nemzeti Együttműködés Rendszere. Az mindenesetre sajátós lesz, amikor államtitkárként a saját módosító javaslatáról mond majd véleményt a kormány nevében.

A javaslat még a vártnál is vérforralóbb. Nem egyszerűen megszünteti a osztályozás tilalmát, de rögtön el is rendeli a helyes értékelési módot: második év végétől osztályzatok, előtte meg szintén osztályzatok, csak szöveges értékelésnek csúfolva: Kiváló, jó, megfelelő, felzárkoztatásra szorul. Hozzám hasonló korú férfiak emlékezhetnek erre: ez a Magyar Néphadsereg roppant kifonomúlt értékelési kultúrája volt ez. Ez sokkal rosszabb, mint a baloldali kormányok előtti helyzet: akkor az iskola viszonylag nagy szabadságot élvezett az értékelésben. Igaz, most is van mód a szöveges értékelésre, de csak szorgalmi feladatként a kötelező után.

A vesztes pedig a gyerek, hiszen már kiskorától túlzott versenyre kényszerül, és ha veszít, elveszi a motivációját is. Állítólag a cél az, hogy a szülő és a gyerek megkapja az igényelt visszajelzést arról, hogy áll a követelményekhez és más diákokhoz képest. Most szólok: NEM IGÉNYLEM, HOGY A GYEREKEMET MÁR ALSÓBAN TÖNKRETEGYÉK! Számos pszichológus állítja, hogy ebben a korban még egyáltalán nem indokolt, hogy a gyerekek feltétlenül versengjenek egymással és a misztikus kötelező tananyaggal. Aronson például egyenesen az iskolai vérengzések fő okának tartja a kialakult szorongást.

Az üzenet világos: "a tanári tekintély megerősítése", értsd itt: a pedagógus korlátlan hatalmának demonstrálása. Úgy remélem, hogy a mai pedagógus társadalom jó része nem lesz ettől annyira lelkes, hogy mint a benyújtó reméli. Sokan úgy gondoljuk, hogy létezhet másfajta, partnerségen alapuló viszony is a diák és tanár között, és ezt épp az alsóban lehet kialakítani. Az ilyen pedagógus persze nem méltó az önállóságra: majd a törvény megmondja neki, hogyan kell értékelnie.

Az új rendben a pedagógus azonban csak addig hatalmas, amíg nála nagyobb ragadózóval nem találkozik. Ez pedig (a szakmai kérdésekben eligazítást tartó országos politikusokon túl) az önkormányzat.

A héten benyújtott másik közoktatási törvény módosítás (most már egyszerre három javaslat van az országgyűlés előtt, és még csak péntek este van), ugyanis a Kósa Lajos szerint "jelentősen csökkenti az önkormányzatok adminisztratív terheit". Ez újfideszről fordítva azt jelenti, hogy az önkormányzatnak sokkal könnyebb lesz iskolát bezárnia, átszervezni. Egyes esetekben nem kell szakértői vélemény, meg lehet kerülni a tantestület a diákok és a szülők véleményezési jogát, és elég a június végéig meghozni a döntéseket: magyarán könnyen lehet, hogy a diák elmegy a nyári szünetre és csak amikor ősszel visszatér, akkor jön rá, hogy nincs iskolája.

Itt már rögtön nem fontos a tanár tekintélye, véleménye a saját iskolájáról, hiszen esetleg ellenezné az önkormányzat  terveit. Tudja meg mindenki, hol a helye a táplálékláncban.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr52464817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

relatív 2010.05.29. 01:23:34

Ha emlékezünk pl. Hoffmann Rózsa korábbi felszólalásaira ( jkv. rögzíti, lehet utána nézni ), nem csodálkozhatunk, hogy a kiválasztott képviselő milyen módszereket fog a következőkben IS támogatni, netán előterjeszteni ! Hazánk oktatási problémáját a vele foglakozó irányítótestület hozzá nem értése - elkötelezettség okán sajnos mindenféle vad elképzelés megvalósítására került, és láthatóan kerülni fog megvalósításra. Hol erről, hol arról fújó szelek mozgatják a diákság tudáshoz való idomításának göröngyös, de felemelő útját. Azok a tanítók, akik keze alól a nyílt, mindent akaró tanulók kikerültek bizony eléggé nehéz utat választva maguk inspirálták (talán még hihetünk benne, hogy -ják ) a maximális eredmények elérésére diákjaikat. Sajnos ismét egy adminisztratív fordulat várható, ami mind a szemlélet, mind a leterheltség tekintetében nagy zavarokat fog véleményem szerint ismét előidézni a nyugodt tudásszint megszerzése elé !

Ismeretlen_122188 2010.05.29. 02:05:22

Amikor '90-ben törvényileg a helyi önkormányzat lett az iskola fenntartója és részben a felügyelője, visongtam örömömben, hogy végre szuverén helyi akarat érvényesülhet. Kikerülve Bajorországi partnereinkhez kissé lesajnáltam őket micsoda állami terror alatt állhatnak, mert az állam volt az iskolák fenntartója, még az igazgatót is ők nevezték ki. Aztán amikor polgármesterként és a testületileg is bedőltünk a szélhámos iskolaigazgatóknak ( katolikus szellemiségű programoknak) akkor kezdtem gyanút fogni, hogy ezt mégis a szakemberekre kellene bízni. Aztán azután arról kellett dönteni, hogy az oktatást lássuk el rendesen tőlével, vagy hány utcát aszfaltozzunk akkor világossá vált, hogy a Bajoroké a jó rendszer.

Ismeretlen_60145 2010.05.29. 06:53:27

"Nem egyszerűen megszünteti a szöveges értékelés tilalmát, de rögtön el is rendeli a helyes értékelési módot:" A tilalmát szünteti meg? Az állam rendeli meg az oktatást-nevelést, vagy az önkormányzat? Mind a 3200? Ki fizet? Aki fizet, az rendel. A mai képmutató, hazug rendszer csak a felelősséget keni el, bárki van is kormányon... MAgyar Bálint stábján kívül másnak nincs koncepciója, őt leváltották, hogy Hillert a pártelnökségért kárpótolják. Ennyit ért a jövőnk a szociknak. Ugyan mennyivel lesz különb ennél a keresztény-nemzeti szósz, amellyel építés helyett az iskolákat felülről nyakon öntik?

faguriga 2010.05.30. 00:16:15

Eddig épp az okozta a káoszt, hogy a neoliberalizmus tekintélye mindenek felett. Húzzunk le mindent a wc-n, a gyermeki elme magától nő, mint a répa. A magam részéről pedig rémálomba illő tapasztalataim vannak arról, hogy amit iskolán belül megpróbáltunk megoldani /mert meg is oldható lett volna/ azt valami hülye félművelt önkormányzatis megmagyarázta, hogy a zöld az kék. Abban az ország összes pedagógusa megegyezik, hogy amit Magyar Bálint lerombolt, azt évtizedek lesz helyrehozni. Aronsont pedig minden tiszteletemmel együtt csókoltatom. Az egész generációm osztályzásos kisiskolásként nőtt fel, mégsem volt ismert előttünk az iskolai erőszak. Ezt a kettőt összefüggésbe hozni szvsz veretes baromság.

Ismeretlen_159036 2010.05.30. 22:08:52

relatív Az igaz, hogy ő legalább nyiltan beszélt saját elképzeléséeiről A gondot az okozza, hogy közben a fideszes politikusok jelentős hangsúlyokban mást mondanak. A légnyegben egyetértünk, nem az a leginkább zavaró, hogy az új kormány mást gondol egy sor szakmai kérdésről, mint az előző (bár az kétségtelen, hogy létezik ennél sokkal korszerűbb konzervatív oktatáspolitika is, például Angliában, de erről majd, irok, ha odajutok). Az viszont kimondottan aggasztó, hogy ismét a törvény erejével akar valaki érvényt szerezni a saját pedagógiai eszméinek.

Ismeretlen_159036 2010.05.30. 22:35:16

bormogó Igazad van. Persze a parlament semmivel sem alkalmasabb arra, hogy pedagógiai szakkérdésekben döntsön. A hatékony oktatásirányítási rendszerek azok, amelyek alkalmasak arra, hogy a helyi igényeket, az országos oktatáspolitikát és az iskolák szakmai önállóságát összeegyeztessék. A bajor rendszerben például egy szakemberekből és érdekképviselőkből álló tanács beleszólása jelentős a szakmai kérdésekbe, de például ilyen az osztrák tartományi oktatásirányítás rendszere. is.

Ismeretlen_159036 2010.05.30. 22:40:19

A helyzet épp az ellenkező: 2002-ben a választásokon győztes MSZP-nek kellett koalíciós okokból átengednie az oktatási miniszterséget Magyarnak, és az SZDSZ volt az, aki 2006-ban inkább az egészségügyet kérte- az ismert eredménnyel. Épp a Hiller korszakban született egységes oktatási koncepció, az Új tudás program. A közoktatást az állam és az önkormányzatok nagyjából felesben finanszírozzák, de ez nem jelenti azt, hogy értenek is hozzá. A repülőjegyet is megveszem, mégse vezethetem a gépet. A hibát javítottam, a figyelmeztetést köszönöm.

Ismeretlen_159036 2010.05.30. 22:43:43

Aronson persze nem az osztályzásról, hanem az iskolai frusztrációról beszél mint kiváltó okról. Azt érdemes megjegyezni, hogy a ma erőszakos, rosszulolvasó, iskolautáló középiskolásai bizony a boldog, nem kompetencia alapú, buktatós, osztályozós alsótagozatból jöttek, hiszen a reform most ér a felsőhöz. A régi iskola nem Magyar Bálint , hanem az elmúlt jó ötven év társadalmi változásai miatt bukott meg,. Amúgy, aki boldog békeidőnként emlékszik a Kádár korszak oktatásügyére, annak ajánlom figyelmébe Beke Kata írásait.
süti beállítások módosítása