Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Életpálya teljesítményalapon

2010. június 14. - Tanbácsi

"A szakszervezetek országszerte felismerték, hogy jobban járnak, ha részt vesznek a reformokban, mintha mások reformjait erőltetik rájuk."

Így kezdődik az a  cikk amiben a NY Times arról számol be, hogy új kollektív szerződést kötött Washingtonban (a főváros) a városi oktatási hatóság és pedagógus szakszervezet.

"A szakszervezetek országszerte felismerték, hogy jobban járnak, ha részt vesznek a reformokban, mintha mások reformjait erőltetik rájuk."

Így kezdődik az a  cikk amiben a NY Times arról számol be, hogy új kollektív szerződést kötött Washingtonban (a főváros) a városi oktatási hatóság és pedagógus szakszervezet.

A megállapodás lényege: a városi hatóság nagyobb szabadságot kap a tanárok teljesítmény szerinti értékelésében, akár kirúgásában, cserébe átlagosan 20%-os fizetésemelésért. Az értékelés alapja az évenkénti felmenő (hozzáadott érték) mérés és a rendszeres óralátogatás.

A pedagógusok választhatnak: maradnak a "régi" bértáblaszerű rendszerben, és akkor 20 év múlva érik el az (évi) 106 ezer $ maximumot, vagy a teljesítmény alapú bérezésre vállalkoznak, és akkor 141 ezer  $-t is kereshetnek. Összehasonlításként Washinghtonban az átlagbér 47 ezer.

 

Ma már a közszférában sincs ingyenebéd. Sok fontos közfeladat áll sorba az egyre kevesebb állami forrásért. Az adófizető akar valamit a pénzéért, és az a terület kerülhet előrébb, aki jobb szogláltatást tud nyújtani (vagy legalább ígérni). Volt már Magyarországon nem 20%, de 50%-os béremelés, ami minden különösebb következmény nélkül tünt el néhány év alatt pénztárcákból, anélkül, hogy bármillyen hatást gyakorolt volna a színvonalra.

A pedagógus életpálya modellnek (ha nemcsak egy újabb lózung) az lehet az értelme, hogy összekösse a javuló jövedelmeket a növekvő eredményességel. Ehhez három dolog kell, pénz, értelmes szakmai koncepció a teljesítménymérésre, és széles körű egyeztetés az érintettekkel. Én ma egyiket sem látom.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr72464829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_39444 2010.06.14. 15:23:11

Ez egy nagyon lényeges ponton rámutat a hazai rendszer hiányosságaira. A rendszerváltással mi áttértünk egy olyan oktatás irányítási modellre, ahol a kormány a helyi önkormányzatok nyakába varrta az oktatási rendszer irányításának fejlesztésének a kihívását. Ha valaki ismeri a városi / megyei önkormányzatok világát, pontosan tudja, hogy a botcsinálta képviselőket kifejezetten baj lenne komolyabban az iskolairányítási kérdések közelébe engedni, helyi társadalmi kontroll ugye nincsen, oktatáspolitikai kérdésekben sincs, tehát ezzel tulajdonképpen csak azt léptük meg, hogy most már az állam se kontrollál semmit. Itt a nol blogon a KülTüKör rovatban épp el akarunk indítani egy oktatáspolitikai rovatot. Ha Kedves Tanbácsinak van kedve műhelymunka szerűen ostromolni ilyen cikkekkel a témát... én szívesen látnám.

Ismeretlen_159036 2010.06.14. 17:50:27

Nem feltétlenül van igazad. Az önkormányzati iskolairányítás tapasztalatai meglehetősen rosszak Magyarországon, de ennek fő oka az elaprózottság, (ennyi iskolafentartó tán a világon sincs) és főleg az, hogy a hatáskörök lényegi része a politikai döntéshozók kezében van. Az Egyesült Államokban például szintén decentralizált az oktatásirányítás , de autonom, szakértő oktatásirányítási egységekkel Ilyen Washingtonban a DCPS is, élén egy Michelle Rhee nevű sokat dícsért hölggyel. http://dcps.dc.gov/DCPS/About+DCPS/Chancellor's+Corner. És természetesen örömmel.

Ismeretlen_60145 2010.06.15. 16:48:12

1. Saman, jó vagy! 2. Ez sem rossz, csakhogy nem lehet eltekinteni a(z állami) szakfelügyelet és a(z önkörmányzati) tanfelügyelet kétféle rendeltetéséről. A szakminisztérium és intézményeinek szakfelügyeleti tevékenységet semmiféle önkormányzati elaprózottság nem befolyásolná, ha volna. De eltünt, ez a gengszterváltás kártétele.

Ismeretlen_60145 2010.06.15. 16:55:26

Még valami: a bértábla a jól tanítókat védi. Nálunk. Nem Washingtonban. Ráadásul olyan létszámcsökkentést, elbocsájtást sem láttam, melynek során a gyengén teljesítőktől vált volna meg az igazgató. Kiválóan tanító, publikáló kollégámnak kétszer mondtak fel, pedig értelmiségi voltát erősen tikolta. Megérezték rajta.

Ismeretlen_159036 2010.06.15. 23:11:14

3. Lényegében egyetértek. Valóban más a fenntartó és a kontroll feladata. A decentratlizált fenntartói rendszer nemhogy kizárja, de lényegében feltételezi a független ellenőrzést. Magyarországon az önkormányzati (de szakszerű és észszerű méretű, mondjuk kistérségi) iskolafenntartás, és központi minőségbiztosítás logika lehetne hatékony. Az eredeti elképzelés egyébként hasonló volt. A 93-as törvény létrehozta Tankerületi Oktatási Központokat, de ezeket az új kormány 94-ben izomból megszüntette. Azóta létrejött az OKÉV, majd utódja az Oktatási Hivatal, de ezek még meglehetősen messze vannak a hatékony felügyelettől. 4. A bértábla nem tudom hogyan védi a jól tanítokat, hacsak nem tételezzük fel, hogy a tanítási képesség az idővel automatikusan nő. Mivel a minimális teljesítmény esetén is jár a bér, sőt az idő múltával az előlépetetés is, gyenge az ösztönzés a lelkesebb munkára. Egy konszenzuson nyugvó és nyílvános pedagógus értékelési rendszer legalább is nehézzé teszi, hogy a jól teljesítő (de esetleg konkurrenciát jelentő) kollégával kezdjék a létszámgazdálkodást.

Ismeretlen_60145 2010.06.16. 14:09:18

5. Tanbácsi. 1-3 teljesen egyetértek, pontos a megfogalmazás. Ad 4. A bértábla ma úgy véd, hogy a jól tanító, művelt, nyitott, érdemeiket nem a főnöktől adományként kapott kollégákat nem engedi jelentős hátrányba hozni, ahogy az lehetséges a jutalmak, külön órák, órarendi beosztás megállapításakor. A bér ma olyan - és ezt nem megszokásból állítom, 1946 augusztus 1. óta így van! - hogy ha valaki nem okoz kárt, már megdolgozott érte. Aki meg kárt okoz, el kéne bocsájtani. Szerintem 5 teljesen ledolgozott tanév után valóban semmi értelme a szolgálati időhöz kötni az illetményt. De jónéhány értékelési rendszerről hallottam már harangozni, életpálya-modellről is, a vezető pedagógusi címekről is... Hadd ne folytassam.

Ismeretlen_60145 2010.06.16. 20:31:45

7. Vasgereben (látogató): Hiányzott a találkozás, akár a vita is. Remélem, lesz hozzá szerencsénk! Az én címem nyílvános.

Ismeretlen_159036 2010.06.16. 23:34:12

6. Atlasz Bizonyára személyes tapasztalatból beszélsz, és a bértáblának kétségtelen előnye, hogy legalább kiszámítható. Szerencsére nem minden iskola olyan, mnt Te említed.

Ismeretlen_60145 2010.06.17. 00:32:15

9. Tanbácsi: Szerintem nem kellene a szerencsére, a vakvéletlenre bízni. Ez aligha csak az én véleményem.

Ismeretlen_159036 2010.06.17. 22:27:44

És, hogy mi lehet jobb, mint a vakvéletlen, arról szól a poszt :)
süti beállítások módosítása