Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Az oktatási kormányzatok esete a naptárral

2010. augusztus 19. - Tanbácsi

A jövőben mindenképpen hétfőn kezdődik a tanév

Az idei tanévben még szeptember 1-jén, szerdán csengetnek be annak az 1,6 millió tanulónak, aki nappali rendszerű iskolai oktatásban, továbbá óvodában kezdi meg a 2010/2011-es tanévet. A következő tanévtől kezdődően viszont az életszerűbb oktatás jegyében mindig hétfőre esik majd az iskolakezdés - mondta el Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár augusztus 19-én, Budapesten.

 

http://www.edupress.hu/hirek/index.php?pid=egycikk&HirID=22895

 

Kormányok mennek jönnek, de a tanévnyító sajtótájékoztató marad.

A döntő eltérés az, hogy 2002-ben az akkori oktatásirányítók azt jelentették be hasonló lelkesedéssel, hogy onnantól kezdve mindig szeptember 1-el kezdődik a tanév, a kiszámíthatóság jegyében.

A jövőben mindenképpen hétfőn kezdődik a tanév

Az idei tanévben még szeptember 1-jén, szerdán csengetnek be annak az 1,6 millió tanulónak, aki nappali rendszerű iskolai oktatásban, továbbá óvodában kezdi meg a 2010/2011-es tanévet. A következő tanévtől kezdődően viszont az életszerűbb oktatás jegyében mindig hétfőre esik majd az iskolakezdés - mondta el Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár augusztus 19-én, Budapesten.

 

http://www.edupress.hu/hirek/index.php?pid=egycikk&HirID=22895

 

Kormányok mennek jönnek, de a tanévnyító sajtótájékoztató marad.

A döntő eltérés az, hogy 2002-ben az akkori oktatásirányítók azt jelentették be hasonló lelkesedéssel, hogy onnantól kezdve mindig szeptember 1-el kezdődik a tanév, a kiszámíthatóság jegyében.

Akkor éppen néhány olyan év volt, amikor a hétfői-keddi tanévkezdés nagyon koránra 26-27-e körülre esett, ezért lett aztán (akkor) épp a kezdés "kiszámíthatóság" és nem az "életszerűség" a fontos szempont. Azóta azonban már az akkori elsősők többsége is végzett az általánosban, ideje a ló másik oldalára ugrásnak.

A vicc az, hogy az egész törvényi matatás felesleges: igazából a miniszter rendeletben határozza meg a tanév rendjét, így aztán a baloldali (hónapalapú) és a jobboldali (hétalapú) oktatáspolitikusok szabadon garázdálkodhatnak saját hatáskörükben.

Igazából az a kérdés is feltehető, hogy egyáltalán szükség van-e a szabályozásra, nem lehet-e az iskolákra bízni a dolgot, bár ez talán a családok számára bonyolult lenne, ha a gyerekek több iskolába járnak.

Érthető módon az új h. államtitkár nem dicsekedett különösebben a rászorulók ingyenes tankönyvellátásával, lévén, hogy ezt az előző kormány vezette be, és az akkori ellenzék folymatosan letagadta.

Az igazán szép eszmefuttatást az iskolabezárások kapcsán láthattuk. Megtudhattuk, hogy az iskolákat nem bezárták, hanem összevonták, sőt még újak is alakultak. Pont úgy, mint akármikor az elmúlt évek augusztusában. Persze nehéz is lenne a kisikolák felvirágozásáról beszámolni, hiszen az első pénzügyi segítséget jövő év szeptemberére ígérik, ha lesz pénz (nem úgy tűnik). Mindenképpen az az év lesz a kritikus, mivel épeszű önkormányzat nem a választás előtt, hanem után zár be, vagy von össze iskolát.

Különösen bátor az az ígéret, amely szerint, " A jövőben az iskoláknak akkor sem kell bezárniuk, ha az előző kormány által meghatározott létszámminimum alá esik a diákok száma. Elmondta: később ezt törvénybe fogják foglalni." Ugyanis eddig se volt ilyen szabály, csak az, hogy az önálló intézményként működő általános iskolának   nyolc évfolyának kell lennie, ami azért nem túlzott elvárás.

Ami viszont valódi különbség, hogy az elmúlt évektől eltérően, most nem sírnak ellenzéki politikusok krokodilkönnyeket lopott vagy kreált adatok halmai felett minden egyes üres osztályterem előtt, és nem tünnek fel lelkes, többé-kevésbé civil szervezetek, hogy üres (vagy tévesen annak hitt) iskolaépületek képeivel ijesztegessék a közvéleményt. Bár a jobbikos és rurálisabb LMP-s képviselők szabadságának végeztével ez is változhat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr272464852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_60145 2010.08.20. 10:51:48

Azért én emlékszem arra, hogy PSZ szakszervezeti titkári gyűlésen oda-vissza forgó rémült szemekkel újságolta a benfentesebb feljebbvaló, hogy a fideszes vezetésű Nagykanizsán összevonták az iskolákat. Botrány volt! Egészen addig, míg a koalíció nem tette ugyanez. Panem et circenses! Ma is, kenyér nélkül.

Ismeretlen_173336 2010.08.20. 13:51:24

El kellene végre érni azt, hogy ne választási ciklusokban gondolkozzunk,és ne a választók kegyeiért tegyünk meg valamit amivel már a kimondáskor sem értünk egyet. Ha évente 100 ezer alatti a születések száma, a régmúlt 150 ezrével szemben, akkor kevesebb iskola és tanár kell. Amíg nem vagyunk elég gazdagok, nem tarthatunk fel néhány gyereknek egy osztályt vagy egy csoportot.A minimumszámok adottak. Egy iskolabusz fenntartása miért lenne drágább, mint sok kis iskola fenntartása? Amerikában a házuk előtt veszik fel a diákot az iskolabuszra és a házukig viszik haza. De ezeknek a kérdéseknek (és millió más kérdés )az eldöntésére sok-sok megbeszélésre, meggyőzésre és vitára van szükség, nem csak törvényre és rendeletre. Ha előbb valamilyen megegyezésre jutnánk lényeges kérdésekben, és csak azután vezetnénk be ezeket, nem kellene örökké visszatáncolni. Az egyet jobbra egyet balra lépegetés csak egy helyben topogást eredményez és sok-sok ellenállást,s nem haladunk előre. Ez volt jellemző az oktatás elmúlt évtizedeire. Az oktatás finanszírozásához és eredményességéhez pontos ( nem manipulált )számadatokra van szükség, és olyan közvetítőkre, akik politikai szándékok nélkül el tudják magyarázni és meg tudják értetni, hogy milyen intézkedés milyen következményekkel és eredményekkel jár, hiszen az oktatás mindenkit érint a gyerekén az unokáján vagy a rokon gyereken keresztül.

relatív 2010.08.20. 15:07:46

Talán el kellene gondolkodni, hogy míg a jobboldal minden ellen ágál - ha jogos, ha nem - addig a baloldal csak a kimondottan rossz megoldások ellen vet fel kritikát. A történelemben visszamenve, a tények világosan ezt dokumentálják. Egyébként, a 2. zitbau hozzászólásával értek teljes mértékben egyet !

Ismeretlen_86843 2010.08.20. 17:19:01

A tanítók valóban óriási prbléma előtt állnak: szeptember elsején, vagy első hétfőjén kezdjenek az iskolák. Valami kutatóintézetet kellene összehozni, amely eldönti ezt a nehéz ügyet. Most már látom, miért nem tud olvasni az alapiskolát végzők nem kis része. A tanítók fontosabb dologgal vannak elfoglalva, mint az olvasás tanítása: mikor kezdünk?

relatív 2010.08.20. 17:48:16

A tanítás kérdése mindig egy meghatározó aspektusból került a közemberek érzékszerve elé ( kivéve az állandóan jelentkező pénzgyűjtési akciókat, melyre mindig akadt valami indok ), mégpedig a szervezés mikéntjeként, mint eldöntendő - mindig nagyon sürgős - feladat. Hol a felvételik rendje - kell-e, és mikor, miként, hogyan ? -, hol a szervezett létszám meghatározása, most a legújabb a felvételik, és a ponthatárok állami meghatározása, vagy ez az iskolai évkezdés ! A tanítók megfelelő képzése már sokadrendű kérdés, mind a tananyag folyamatos karbantartásának, és a kor igényeihez való igazítás, mind a tanulók egyenletes leterhelését biztosító különféle megoldások átvétele IS erősen késlekedik eközben. A korábbi tendenciák - nagy tanítói hozzáértés, megfelelő iskolák hagyományos magas szintje - bizony lassan elvesznek e szervezési lépések tönkelegében, amelyek száma és iránya - legalább a választások ciklusa szerint - többnyire mindig az ellenkező irányba módosul. De ez a téma nem egyedüli, hanem a kialakult magyar értelmiség kénye kedve szerint az egész magyar közigazgatási rendszerre jellemző.

Ismeretlen_62800 2010.08.21. 00:51:06

Már megint az ötletelés, már megint Hoffman Rózsa.Ebből van igazán elegünk: más kormány, más "ötletek", de nem is kell éveket várni, tanügyi "reformok" jönnek.mennek (lásd a NAT körüli viták),újabb és újabb"szakértő" uracsok és hölgyemények bukkannak fel a közoktatás egén, nem kevés fizetésért, tiszteletdíjért, aztán odébbállnak.Mi pedig iszogatjuk e levét.Pedagógus, diák, szülő egyaránt szürcsölgeti az újabb poharakat, most ez a legújabb.Majd elmúlik ez is, csak végre már egyszer ne kínunkban kelljen nevetnünk...
süti beállítások módosítása