Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Iskola a társadalmon kívül

2010. augusztus 25. - Tanbácsi

Ha cigány vagy, neked jó az az iskola is, ahova én nem íratnám a gyerekem. Lényegében ezt mondja Balog Zoltán, a cigányság felzárkóztatásért felelős államtitkár.

"Nagy liberális hazugságnak" és "képmutatásnak" nevezte azt, hogy a társadalom többségétől elvárható lenne, hogy egy szülő a gyerekét olyan iskolába járassa, ahol az csak "leszakadni tud", kijelentette ugyanakkor: az igazi, hiteles kereszténység képviselői, tehát azok, akik felebaráti szeretetre hajlandók, akik vállalják, hogy áldozatokat hoznak, a világon mindenhol kisebbségben vannak."

"Úgy vélte, minél több olyan iskolára lenne szükség, ahol többségében cigány gyerekek tanulnak. Mindez előkészítés lenne az integrációra - jelentette ki."

Tehát, úgy készítsük elő a cigánygyereket az integrációra, hogy olyan iskolába járatjuk őket, ahol csak leszakadni tudnak.  Az persze nem érdekes, hogy a cigány vagy szegény szülő hová szeretné, vagy nem szeretné járatni a gyerekét. Mindezt pedig a keresztényi áldozatvállalás jegyében.

 

Ha cigány vagy, neked jó az az iskola is, ahova én nem íratnám a gyerekem. Lényegében ezt mondja Balog Zoltán, a cigányság felzárkóztatásért felelős államtitkár.

"Nagy liberális hazugságnak" és "képmutatásnak" nevezte azt, hogy a társadalom többségétől elvárható lenne, hogy egy szülő a gyerekét olyan iskolába járassa, ahol az csak "leszakadni tud", kijelentette ugyanakkor: az igazi, hiteles kereszténység képviselői, tehát azok, akik felebaráti szeretetre hajlandók, akik vállalják, hogy áldozatokat hoznak, a világon mindenhol kisebbségben vannak."

"Úgy vélte, minél több olyan iskolára lenne szükség, ahol többségében cigány gyerekek tanulnak. Mindez előkészítés lenne az integrációra - jelentette ki."

Tehát, úgy készítsük elő a cigánygyereket az integrációra, hogy olyan iskolába járatjuk őket, ahol csak leszakadni tudnak.  Az persze nem érdekes, hogy a cigány vagy szegény szülő hová szeretné, vagy nem szeretné járatni a gyerekét. Mindezt pedig a keresztényi áldozatvállalás jegyében.

 

Az oktatásért felelős helyettes államtitkár máshonnan közelítette meg a problémát.

"A közoktatásért felelős helyettes államtitkár úgy látja, nem az iskolának kellene megoldani olyan társadalmi problémákat, mint a szegregáció. "

Tehát az iskolának nincs köze az iskolai szegregációhoz. Az a gonosz társadalom következménye. Az iskola nem része a társadalomnak. A következtetés azonos:

"Úgy látja, a társadalomban ma nagyobb esélye van egy gyereknek, ha békés körülmények, hozzáértő emberek között és ad abszurdum cigány gyerekek között nő föl, és utána felvételizik egy közép- vagy felsőfokú intézménybe, mintha azzal telik az élete, hogy konfliktusok között él."

Ezek szerint tehát az integrált iskola konfliktusos hely, de az elkülönítés biztosítja a békét és a hozzáértést. Ezek után már csak azt kell elérni, hogy a cigány és a magyar gyerek később felnőttkorában se találkozzon egymással, hiszen abból konfliktus lehet. Ennek az elkülönítésnek az eszközeit a Jobbik a napokban ismertette.

A szociológus véleménye nem igen számít:

"Havas azt elismeri, hogy önmagában az iskola nem oldhatja meg a problémát, de azt mondja, ezen az alapon nem mondható, hogy az iskola ne is tegyen semmit. Ha a társadalomnak egy része gettó településeken vagy gettó telepeken, teljesen elkülönülten él, kiszorult a munkaerőpiacról, ráadásul a gyerekei olyan iskolába járnak, ahol csak hasonszőrű gyerekek vannak, nyilvánvalóan csak nőhet az a szakadék, amely őket a társadalom többi részétől elválasztja."

Sajátos, hogy néhány hónapja a Fidesz politikusai még az okkal és ok nélkül integráció erőtlensége és kevés forrása miatt bírálták az előző kormányt.

Az iskola nagyon is a társadalom része, gondjainak gyújtópontja, a megoldás, vagy a megoldás akadályozásának eszköze. Az oktatásirányítás felelőssége, hogy az iskolát a társadalmi különbségek csökkentésére használja, vagy saját előítéletei és a közhangulat nyomására belenyugszik abba, hogy a jó oktatás hiánya sokezer embert lök a társadalmon kívülre.

ui. Ellenvéleménye megint csak az LMP-nek van.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr572464857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_14055 2010.08.26. 00:26:08

Kedves Kunfi, önmagában az a dolog, hogy van egy iskola, ahova csak hátrányos helyzetűek járnak, vagy járhatnak még nem rossz dolog, sőt, elvileg a legjobb dolgok egyike, amik létezhetnek, csak attól függ, hogy milyen ez az iskola. Mert ha ez az iskola a legjobb, ami csak létezhet, akkor ez az egyik legjobb dolog, ami létezhet. Indiában van egy iskola, a világ egyik legjobb iskolája, ahová csak érinthetetlenek gyerekei járhatnak. Na ezek a gyerekek azok, akik 1 éves korukra a világon a legfelkészültebbek közé tartoznak!

Ismeretlen_14055 2010.08.26. 00:28:11

Akarom mondani 18 éves korukra :) az az iskola egy csoda amúgy, egy érinthetetlen alapította, aki a sors csodája folytán milliomos lett az Usában.

Ismeretlen_13149 2010.08.26. 08:34:17

Az általános iskolának csak az egyik feladata az alapkészségek kialakítása és az alapműveltség biztosítása. A másik, szerintem ugyanilyen fontos feladata, hogy integrálja - nem a cigányokat, hanem a helyi társadalmat, mindenkit. Az integráció kétirányú folyamat. A szegregáció sehová sem vezet.

Ismeretlen_13149 2010.08.26. 08:35:21

Egyébként ellenvéleménye nemcsak az LMP-nek van, hanem minden becsületes embernek, nekem is. Holott nem vagyok LMP-szavazó.

Ismeretlen_175210 2010.08.26. 08:43:54

A szegregáció: rossz, föl kell számolni. A Fidesz azonban e tekintetben is közelebb áll a szélsőjobboldalhoz, mint a demokratikus pártokhoz. Bár az utóbbiak is... Amióta nincs SZDSZ, nincs következetes képviselője az antiszegregációs politikának.

Ismeretlen_14055 2010.08.26. 09:29:09

Az antiszegregációs politikát nem képviselni kell -mint ahogy általában a dolgokat nem képviselni kell- hanem csinálni kedves jehu. Az szdsz meg leginkább a tőkeérdeket képviselte, szépen mélyül is a szegregáció áldásos tevékenysége során. Volt lehetősége tenni, jó pár évig volt az oktatás felügyelete és irányítása szdsz kézben, az eredmény látható, nem csak a szegregáció mélyült, hanem tele vagyunk funkcionális analfabéta képezhetetlen fiatallal !

Ismeretlen_175210 2010.08.26. 09:33:35

7. Könnyű ilyeneket mondani - miközben az önkormányzatok tömegét a szélsőjobb uralja, és az egykori SZDSZ partnere lépten-nyomon a megalkuvás lehetőségeit kutatta. Az SZDSZ politikája mélyítette a szegregációt..? Nem biztos, hogy a dolgok kommunista megközelítése adekvát bármihez is... Azok a "funkcionális analfabéták" pedig - többségükben - messze többet tudnak, mint szüleik.

cipollina 2010.08.26. 10:05:33

Ha belegondoltok, a Waldorf iskolát is pontosan ilyen szegregált környezetből, hátrányos helyzetű gyerekeknek találta ki annak idején Steiner. És mi lett belőle! Szóval nem ördögtől való ez!

Ismeretlen_60145 2010.08.26. 10:39:58

Kiragadott idézetekkel azt lehet bizonyítani, amit akarunk. Az ellenkezőjét is. Nagy dolog. Indul a verkli, a mantrázás, az eredmány pedig a szokásos: mint 8 és 10 meg 20 éve.... A felzárkóztatásra rendelt pénz nem lesz több, s ez évtől nem azok lopják el, akik eddig.

Ismeretlen_47364 2010.08.26. 14:01:00

Az esélyegyenlőség jegyében azonos tananyagot, azonos színvonalon, azonos felszereltségű iskolákban kell leadni, amennyire lehet azonos körülmények között. Minél vegyesebb a diákközösség és a tanári kar, annál kedvezőbb az ÖSSZ végeredmény. A fentiek csak szigorúan központi irányítással, egységes állami iskolákban érhetők el. Ez a szocializmusban sem sikerült tökéletesen, de a 60-as 70-es évek egész jó közelítés volt. A fasiszta hozzászólásokat meg nem ártana moderálni. Mód van rá.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 14:34:18

@KerekesZS Egy-egy iskola mindig lehet, amelyik kiváló teljesítményt nyújt, és a legelesettebb gyerekkel foglalkozik. Rendszert azonban nem lehet erre építeni. Egyszerűen azért, mert 1-1 iskolát még lehet finanszírozni, tanárral ellátni, stb. Azonban, tömegesen a hátrányos helyzetű diákokat oktató iskola maga is hátrányos helyzetű: főszabály szerint annak az iskolának jut a több pénz, ahová a befolyásos emberek gyerekei járnak. MInden országban, ahol létezik szegregált iskolarendszer, az ilyen iskola lehetőségei sokkal rosszabbak. Hogy kézzelfogható példát mondjak: jártam olyan tiszta cigány iskolában magam is, ahol a mosdót az udvar végi árnyképszék jelentette. Ha ez akár egy lakótelepen történik a szülök sajtót, rádiót, önkormányzatot, parlamenti képviselőt mozgosítanának. A cigány szülő megtanulta, hogy tűrjön.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 14:34:59

@erlauer Ezek szerint az általad támogatott párt ebben nem képvisel téged.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 14:36:42

@Бездомный (jehu) És persze a funkcionális analfabéták nem az elmúlt 8 évben lettek azok. Ami az SZDSZ-t illeti antiszegregációs elszántságát felesleges kétségbe vonni. A hatékonyság már más kérdés.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 14:37:45

@cipollina Hogyne és mi lett belőle: a finnyás középosztály alternatív iskolája. Újabb tanpéldája annak, hogy nem lehet szegregált oktatással esélyt kiegyenlíteni.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 14:38:52

@Atlasz BIzonyítsd az ellenkezőjét, hiszen belinkeltem az eredetiket.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 14:41:47

@komszomol Mód van, csak nem ülők állandóan a gép előtt. A 60-70 évek tekintetében nem osztom Hoffmannal közös áhitatodat. Bizony voltak akkor is iskolák az egyenlőbbeknek ahová jó kapcsolattal lehetett körzeten kívülről bejutni (én belvárosi suliba jártam, személyesen is tapasztaltam). És voltak C meg gyp osztályok, amik a legdurvább szegregációt jelentették.

Nt 2010.08.26. 17:18:59

Бездомный (jehu) 2010. 08. 26. 8:43 A szegregáció: rossz, föl kell számolni. A Fidesz azonban e tekintetben is közelebb áll a szélsőjobboldalhoz, mint a demokratikus pártokhoz. Bár az utóbbiak is... Amióta nincs SZDSZ, nincs következetes képviselője az antiszegregációs politikának. Az antiszegregációs abszolút nem liberális idea, sokkal inkább baloldali...

Ismeretlen_54211 2010.08.26. 18:09:49

KerekesZs-uzsának teljes mértékben igaza van, kedves Kunfi, bármennyire fáj is a széleslátókörű gondolkodás. Te viszont csúsztatsz: 1. a tömegesen hátrányos helyzetűeket oktató iskola nem szükségképpen hátrányos helyzetű 2. ezek többlet támogatást kapnak, ellentétben amit állítasz elő kell ehhez venni a közoktatási törvényt mielőtt írsz róla A terv egyszerű lenne: olyan iskolák kellenek, ahol nem percenkénti konfliktus az integráció, mert el kell érni legalább ennek a szándékát. Jól fizetett, felkészült, elhivatott pedagógusok ilyen környezetben hatékonyabban végeznék a dolgukat, mint az úgynevezett mondvacsinált integrált iskolákban és osztályokban. Tehát lehet a felzárkóztató iskolát jól is csinálni, meg rosszul is. Ezt mondta Zsuzsa rögtön az elején, de vak vagy Kunfi.

Ismeretlen_54211 2010.08.26. 18:18:46

Még egy dolog, ami Kunfi ellen szól: ismerek olyan települési általános iskolát, ahol a népességnek megfelelően 90 % roma származású. Öröm volt náluk órákat látogatni és cigány gyerekeket dolgozni látni, tanulni látni. Konfliktusok nélkül! Örömmel tették és örömmel szerepeltek. A tantestület pár éve megértette, hogy mit kell tennie ezzel a kérdéssel, azóta ők szerveznek konferenciákat a témában. Többet kellet dolgozniuk, tanulniuk kellet, mármint a tanároknak, bevállalták és messze előre jutottak. Tehát nagyon nem éri meg az integrációval járó napi konfliktus se a többségnek, se a kisebbségnek, se az iskolának, se a településeknek!

Ismeretlen_54211 2010.08.26. 18:22:08

Csak még: Ha egy roma gyereket kötelezel iskolába járásra akarata és a család akarata nélkül, azt ők nem integrációnak élik meg, hanem asszimilációnak, ami óriási különbség, és az ellen kapálózni fognak, lásd mindenhol...

Ismeretlen_11256 2010.08.26. 18:34:42

én azt hiszem, hogy az integráció kérdése egy kicsit túl van dimenzionálva: ismertem és ismerek én olyanokat, akik gyalázatosan gyenge, túlzsúfolt iskolában tanultak, de sokra vitték, és olyanokat, akiknek a szülei mélyen a zsebükbe nyúlva "tehetséggondozó képzést" biztosítottak és egy nagy nulla lett belőlük - némi sértődöttséggel, hogy márpedig ők a legjobb helyeken tanultak. én azt hiszem, hogy a pedagógus minősége az igazán fontos (ami nagyrészt szerencse kérdése), és persze jó, ha nem egy hepciáskodó, esetleg mindent agyonbeszélő igazgató áll az iskola élén. azok a lelki károk azonban, amelyek abból adódnak, hogy ez "csak" ilyen iskola, nagy valószínűséggel gyógyíthatatlanok lesznek, talán azok számára is, akik "kénytelenek cigánygyerekekkel tanulni". van egyébként bennem egy nagyon rossz érzés az oktatási rendszer tervezett átalakítása kapcsán (Hoffmann Rózsa szíves közlései alapján, talán egy tegnapi nol-cikkben): ha ugyanis a pedagógusok központilag kapják majd a fizetésüket, akkor azt hiszem, meglehetősen kiszolgáltatottak lesznek - a gondoskodó állam akár át is irányíthatja őket, munkaadóként, a tetszése szerinti iskolába, akár másik településre, mert ott van rá szükség, nem beszélve arról, hogy ha központosított a pedagógusok foglalkoztatása, akkor nem lehet semmiféle iskola-specifikus kollektív szerződés sem, ugye? szabott bérek lesznek, egységes, nemzeti követelményrendszer - és nyilván 60 napos felmondás, talán náluk is indoklás nélkül. na, én viszont nem szeretném a gyerekeimet kiszolgáltatott emberek kezébe adni... mondom: szerintem a pedagógus személye és hozzáállása a legfontosabb.

Ismeretlen_54211 2010.08.26. 18:39:28

Ez igaz evianna, de az általad említett pedagógus foglalkoztatásnak semmi köze a Fideszhez és H.Rózsához, ez már létező úgynevezett kistérségi önkormányzati társulás keretein belül működik, a közoktatási törvény és az önkormányzati törvény teszi lehetővé, utazó pedagógus is van, aki 40 km-es körzetben lát el egyetlen állást(!) ez az előző kormányzat kreatúrája!!!

Ismeretlen_60145 2010.08.26. 18:40:21

15. Kunfi : a válaszod jó. Felületes voltam. Fásult vagyok, mert csak véleményem és tapasztalataim lehettek, meg kétségeim. Befolyásom még a saját iskolámban meglévő eszközök felhasználhatóságára sem lehetett, egy villanykapcsolóról, térképtartóról van szó, ne adj Isten: írásvetítőről...

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 19:20:29

@paradicsom Nézzük sorba. 1. A hátrányos helyzetű gyerekeket (integráltan, tehát nem mesterségen elkülönítve) oktató iskolák valóban többlettámogatást kapnak, bár ez nem közoktatási, hanem a költségvetési törvényben van. A félelmem az, hogy jövőre ott se lesz, ez a pénz szépen elmegy az egyházi iskoláknak. Azonban ez a költség messze nem fedezi a többletfeladatokat, és persze nem egyenlíti ki azt a hátrányt, amit az önkormányzatok eltérő tehervállaló képessége és figyelme jelent. 2. Az integráció természetesen nemcsak pénzügyi kérdés. A szegregáló iskola biztos táptalaja a cigányok és magyarok, szegények és közopésztály közötti későbbi konfliktusoknak. Hol a túróba tanulnák meg a gyerekek az együttélést, ha már az iskolában elkülönítik őket. 3. Szegregált iskolák a legjobb szándékú integrációs politika mellett is maradnak, például zsáktelepüléseken, nyilik terep az egyházi és világi indittatású önfeláldozásnak. De erre nem lehet oktatási rendszert építeni. 4. A XIX. század egyik legfontosabb demokratikus lépése volt a tankötelezettség bevezetése. A paraszgyerekek (sokunk ősei) iskolába járását akkor sem minden család tartotta fontosnak. Mégis fontosabbak voltak a társadalmi, gazdasági, sőt katonai előnyök, mint a napi közhangulat. Ezért lett aztán a blog címe népiskola. Ne hidd, hogy a romáknak kevesebb is elég.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 19:23:04

@Nt Ez érdekes kérdés. Amerikában a liberálisnak nevezett oldal az integráció élharcosa, de lehet olyan liberális felfogás is, amelyik inkább a családok szabadságát és a helyi közösségek önállóságát hangsúlyozza (bár Amerikában és Angliában inkább a konzervativokra jellemző).

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 19:24:08

@paradicsom Egy kimaradt: pontosan azt kell tenni az integrált iskolában is, mint amiről te irsz a szegregált iskola kapcsán, és rögtön nem lesz konfliktus.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 19:26:52

@evianna Sok mindenben egyetértek veled. Az aggodalmaidban is osztozom. De lelki károk diáké és tanáré sokkal súlyosabbak egy szegregált iskolában, ahol mindenki hátrányos helyzetű.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 19:28:10

@paradicsom Nagyon más egy önkormányzati társulás, ahol a pedagógusok tipikusan egy-egy tagintézményhez tartoznak, és esetlegellátnak pár órát más intézményekben, és más az állami foglalkoztatás. A kistérség átlátható, felette helyi ellenőrzés van.

Kovács Sándor 2010.08.26. 20:16:55

A dolgot talán kicsit máshonnan kéne megközelíteni. A gyerekek egy csoportja (nevezzük őket halmozottan hátrányos helyzetűnek) úgy kerül iskolába, hogy alulszocializáltak.. vagyis nincsen meg bennük az iskolai oktatáshoz szükséges magatartásbeli, nyelvi, manuális stb készségeknek az a minimuma, ami az eredményes oktatáshoz szükséges. Ha ezeket a gyerekeket együtt tanítjuk (kiegészítve az enyhén szellemi fogyatékos, viselkedészavaros, hiperaktív, diszlexiás, diszgráfiás stb.)azokkal, akik mindazokkal gyerekkel, akik ezekkel a készségekkel rendelkeznek, akkor abból konfliktusok sora jön létre. A szocializációs hátrányban lévő gyerekek a kudarcok miatt fusztráltak lesznek, viselkedésükkel hátráltatják az oktatás természetes ütemét.Ez nem csak nálunk van így. Az USA-ban pl. ezért az integrációs szakaszt megelőzi egy szocializációs szakasz.. és addig nem erőltetik az integrációt, ameddig a gyerekek nem tudnak megfelelni az elvárható követelményeknek. Egyébként jó lenne, ha mindenki szembenézne azzal a ténnyel, hogy a jó módú gyereke szülei - a szabad iskolaválasztás jegyében - el is viszik a gyerekek olyan iskolákba, ahol az azonos szocializációs szint biztosított... Így van ez nálunk is és az USA-ban is..:) Akinek van pénze az nem integrál, hanem elviszi a gyerekét olyan magas költségű iskolába, ahová csak hozzá hasonlók járatják a gyerekeiket.

Ismeretlen_159036 2010.08.26. 20:48:23

@Kovács Sándor A szocializáció terepe nem az iskola, hanem az óvoda. Ezért ösztönözte, szerintem helyesen az előző kormányzat a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek korai óvodába kerülését. Mellesleg semmilyen tapasztalat sem támasztja alá, hogy a gyerekek eredményére jó módszerek mellett káros lenne a különböző hátterű, vagy akár képességű (aki szegény az nem hülye) diákokból álló csoport. Amerikában is elviszi a szülők egy része a gyerekét más iskolába. De akkor fizet is, mert az állam csak az integrált oktatást finanszírozza.

Kovács Sándor 2010.08.26. 21:13:57

Kedves Kunfi! Igaza is lenne, ha igaza lenne... Mert mit látunk? A gyerekek nagy százaléka (ezekben a térségekben) mégis szocializálatlanul kerül az integrált iskolába. Az USA kicsit más. Ott ugyan van integrált oktatás, de az integrációt az azonos szocializációs szinthez kötik.. csakhogy erről nálunk nem igen esik szó.Ahol nem ezt teszik, ott nincs is eredmény ahogy azt már a Reagan jelentésekben olvashattuk. Én olyat, hogy valamelyik gyerek "hülye" nem írtam le soha.. annál pedig mi sem áll tőlem távolabb,hogy ezt szegénységhez, társadalmi helyzethez etnikumhoz kössem.Én csak azt látom, hogy nálunk úgy akartak integrálni, hogy közben ennek semmilyen feltételét nem teremtik meg. Mondok Önnek egy példát: van egy osztály, ahová jár 3 diszlexiás, 2 diszcalculiás és 2 diszgráfiás gyerek..rajtuk kívül még van egy kisgyermek aki enyhén fogyatékos egy siket és van egy hiperaktív.. Az osztály többi tanulója átlagos képességű.. van közöttük 1-2 tehetséges gyerek is.(Megjegyzem már az is szinte megoldhatatlan feladatot jelent, ha csak 1-2 ilyen gyermeket kell tanítani. Ezeket a gyermekeket egy olyan tanítónő tanítja, aki tanítóképzőt végzett..gyógypedagógia végzettsége nincsen..arra se készítették fel, hogy diszgráfiás, diszkalkuliás stb gyerekeket képezzen..Én azt gondolom, hogy ez a fajta integrációs rendszer cinikus és felelőtlen. Nálunk így néz ma ki az integrált oktatás..

Cipollina 2010.08.26. 21:47:51

14. Kunfi 2010. 08. 26. No-no!!! ekkorát nem kellett volna csúsztatni! Ki beszél arról, hogy mivé lett? ERről Steiner aztán végképp nem tehet! Az akkori eredményekre utaltam. Nagyon sok gyári munkáscsalád gyerekeinek a kiemelkedés lehetőségét teremtette meg.

Ismeretlen_28076 2010.08.26. 22:28:24

Rosszul fogjátok meg a dolgot. Először el kell sajátítani néhány alapszintű dolgot, aztán lehet integrálódni. Az összezárás önmagában sosem vezet integrációhoz. Egyébként a legalapvetőbb demokratikus alapjog, hogy kimenekítsem a gyerekemet egy osztályból, ha úgy érzem, ott nem jó neki. Prédikálhattok itt bármennyit, Erlauer megteheti magát a becsület etalonjának, amíg a szülők - vajon miért? - menekítik a gyerekeiket a cigánygyerekek közül, addig kár az integrációt erőltetni. Egy romagyerek egyébként nem attól lesz integrált, hogy megbukik a spinkvantumszámokból a Gracchusok reformkísérleteiből, hanem attól, hogy megtanul rendesen írni, olvasni és elsajátítja a társadalmi együttélés alapvető szabályait, tovább annyi ismeretet, ami alkalmassá teszi egy tisztességes szakma megtanulására. Aztán majd a gyereke vagy az unokája foglalkozhat az atompályákkal meg a reformkori országgyűlésekkel. Az erőltetett integráció helyett kifejezetten az ő speciális igényeikhez kialakított iskolák kellenének, ahol sikerélményeket szedhetnének össze.

Ismeretlen_114928 2010.08.26. 23:01:58

Az a problema, hogy ebben az orszagban mindenki csak beszel az integracio szuksegessegerol, de egy politikus sem iratta integralt iskolaba a csemetejet. Tehat fontrol pofazott az SZDSZ is, de egy politikus sem allt ki a nyilvanossag ele, hogy tessek akkor kezdem a sort, az en gyermekem hetfotol ebbe az iskolaba fog jarni. Ok osztjak az eszt, de az o gyerekeik elit suliba tanulnak, meg kulfoldon. Alszent viselkedes. Ugyanolyan mint a koltsegteritessel. A mocskok abba meg tudtak egyezni, hogy ne kelljen szamlat kerniuk semmirol. Ezert nem halad ez az orszag. Hogy varjak el az emberektol, hogy az integracio hivei legyenek, ha fo szoszolok gyerekei nagyivben elkerulik az olyan iskolakat ahol cigany gyerekek is tanulnak. Megjegyzem az esz nelkuli integracio sem vezet sehova. Egy videki baratom meselte, hogy cigany gyerekeket raktak az iskolajukba, masnap elvettek a fia mobiljat. Ez nem varosi legenda. Szoval, elobb a szulokkel kene valamit csinalni, hogy a cigany gyerekek legalabb emberhez meltoan tudjanak viselkedni, mert igy nem fog menni semmilyen integracio. Szoval, szerintem mindket oldalnak van igazsaga, de hosszu tavon csak az integracio az udvozito megoldas, mert igy elobb-utobb polgarhaboru lesz.

Ismeretlen_28076 2010.08.26. 23:57:33

Egyébként meg mindenki a szülőkről meg a pedagógusokról beszél, ami blöff. Arról van szó, hogy az összes liberális - élén az erkölcsi példakép Erlauerrel - a magyar populáció 3-14 éves korosztályaira, azaz a mi gyerekeinkre akarja terhelni a romák integrációját. Mert erről van szó. Azt a roma népességet, amelyet egész Európa képtelen felzárkóztatni, azt zárkóztassák fel a magyar gyerekek reggel 8 és délután 4 között. Ez nem fog menni, előre szólok. Arról nem is beszélve, hogy végtelenül sportszerűtlen elvárás.

Ismeretlen_28076 2010.08.26. 23:59:10

És jó lenne, ha ezekhez a cikkekhez nem mindig mosolygós, vagy szép-szomorú szemű kislányok fényképeit tennék fel. Ugyanis a hazugság ezzel kezdődik. Mert az én napi szintű roma-élményeim valahogy egészen mások.

Ismeretlen_159036 2010.08.27. 08:14:59

@Kovács Sándor Természtesen ahhoz, hogy bármilyen intézkedésnek eredménye legyen, ahhoz idő kell. Az igazi kérdés az, hogy azt mondjuk-e hogy úgyis szocializálatlan, ezért nincs helye normál iskolában, vagy próbálunk valamit tenni. A példád pedig ismét sajátos nevelésű igényű gyerekekről szól. Úgyhogy indokolt a megjegyzés: a szegény gyerek nem fogyatékos.

Ismeretlen_159036 2010.08.27. 08:19:19

@Cipollina Ez igaz. De a tartós megoldást itt sem néhány még oly kíváló magániskola jelentett, hanem az, hogy általánosan javult a munkásgyerekek által elérhető közoktatás színvonala.

Ismeretlen_159036 2010.08.27. 08:22:14

@Balango Ha neked alapjogod, hogy elvidd a gyereked egy jobb iskolába, akkor a roma szülőnek is . És ha a Te gyerekednek jár a spinkvantumszám és antik társadalompolitika (bár neki is tök felesleges), akkor ne gondold, azt, hogy a roma gyereknek elég kevesebb.

Ismeretlen_159036 2010.08.27. 08:23:14

@Balango Nem szívesen látod, hogy ők is emberek?

Ismeretlen_11256 2010.08.27. 09:33:56

22. paradicsom 2010. 08. 26. 18:39 én nem arra gondolok, hogy egyes körzetekben több iskolát is kell vállalnia egy-egy vagy több pedagógusnak, hanem arra, hogy - többek között - ennek honorálására nem lesz mód, ha valamennyien egyazon pénztárból fizetett állami alkalmazottak lesznek. lesz majd persze felár a roma iskolára, a diszlexiás gyerekre, stb., de alapvetően gondolom lesz egy nagy bértábla, és mindenki annyit kap, amennyit érdemel, szigorúan szolgálati évei alapján. mert hogyan is tudna egy állami központ differenciálni? (arról meg nem is beszélek, hogy a helyi hatalmasságok akár meg is fúrhatják a számukra kellemetlen pedagógust, iskolaigazgatót - eddig legalább le kell ülni vele és szemébe mondani, hogy nem kellesz.) na persze, még mindig ott a lehetőség, hogy a szakfelügyelői rendszer visszaállításával oldják meg a teljesítménymérést, de mi lesz a mérce? és egy évben hányszor fognak eljutni az isten háta mögötti falvakba? vagyis én attól tartok, hogy a felszínen rend lesz, hiszen az állam látványosan és erélyesen beavatkozott (mert minden csak elhatározás kérdése és legalább kevesebb pénzt kapnak majd az önkormányzatok, jobban mutat a költségvetés), a valóságban meg ez nem lesz egy élhető rendszer, a legfontosabbak, a pedagógusok számára.

Ismeretlen_12513 2010.08.27. 10:05:18

Nagyon jó példa a páriák indiai iskolájára való hivatkozás. Dupla mennyiségű, kétszeresen fizetett, kétszeresen ellenőrzött pedagógussal az első négy évben szegregált iskolában felkészíteni azokat a (bármely bőrszínű) hátrányosakat, akik családi körben mélyebbről indultak. Bizonyos poszt-óvodai felkészítést is adni. Aztán lehet "keverni", egyéni érettség alapján. Persze, ehhez sok tanító, tanár, pszichológus, általános "segítő" és miegyéb kell, meg pénz. Lesz rá, mihelyt bebizonyosodik, hogy az általános gazdasági válságban, amely "fennmarad és tartós lesz", mint a béke Sztálin korában, szinte semmi világszínvonalút nem fogunk tudni rentábilisan gyártani. Nyersanyagok helyett hasznosabb, ha megtanulunk egymással foglalkozni.

Ismeretlen_159036 2010.08.27. 13:08:22

@evianna Valóban az uniformizálás a központi bérrendszer legnagyob hátránya. És mégy egy dolog: innen kezdve, akár pénzügyi , akár politikai szimpátia alapján központi döntéssel lehet kirugni a pedagógusokat. De úgy sem maradhat a rendszer, ahogy most van: a pedagógusok 20 éve hallgatják, hogy az ő bérük teszi tönkre az önkormányzatokat, és az önkormányzat bármikor elküldheti őket. Olyan renszer kellene, ami nagyobb kiszámíthatósággal működik, de biztosítja a helyi szakmai autonómiát.

Ismeretlen_159036 2010.08.27. 13:09:44

@medve1942 Gondolj bele, akkor azt kell tudomásul vennie a többségi társadalomnak, hogy a roma gyerek "sokkal többet ér" mint az áltagos. Ennél egyszerűbb keverni a gyerekeket és mindazt a pénzt amit te emlegetsz arra költeni, hogy minden gyerek jó oktatást kapjon.

Ismeretlen_54211 2010.08.27. 15:22:17

Kunfi, evianna. Csak a pontosság kedvéért: Nem tagintézményekben több helyen foglalkoztatásra gondoltam. Hanem független önkormányzatok társulására, akik feladatokat vállalnak át a kisebb-nagyobb önkormányzatoktól egy kistérségben. egyfajta szuperönkormányzat. Minden társult településnek megvan a saját fenntartású iskolája, de mégsem csak ők alklamaznak pedagógust, hanem ez a társulás maga is, tehát ez a "szuperönkormányzati hivatal", nálunk kb. 80 ezer ember tartozik hozzá különféle feladatok ellátására (szociális, orvosi is) ez kb. 40 település. Itt már eltűnt az a bizonyos emberközeli-pedagógusközeli teljesítmény alapú bérezés, amiről evianna beszél.

Ismeretlen_54211 2010.08.27. 15:50:32

Szegregáció, integráció témában pontosítanom kell a fenti véleményemet. Máshol már írtam erről, de íme: 1. Nem gondolom, hogy végig elkülönített iskolákban kell tanulniuk! A végső cél természetesen az én gondolatmenetemben is az integráció, de ezt felnőtt korra kell fokozatosan elérni. Azzal a gyakorlattal nem lehet egyetérteni, ami most folyik, hogy első osztályba összeömlesztjük őket, azután majd a pedagógus megoldja! Nem fogja tudni és pont. Kb. ennyi segítséget és integrációs programot tud felmutatni eddig mindenféle színű kormányzat! Ez ellen tiltakozom és előremutatónak érzem a szegregált iskolakezdést, felzárkózást, szakadék eltüntetést akár nyolcadikig, és utána is ha szükséges. Majd ezután jöhetnek az integrált osztályok! Ha már van szándék részükről és megtörténtek az első lépések. 2. Mindez persze csak úgy kerüli el a gettósodást, ha magasan képzett és magasan fizetett pedagógusok dolgoznának ezekben a felzárkóztató iskolákban. Erre mondtam, hogy lehet jól is, rosszul is. 3. Nagyon nagy a múlt hibáinak szakadéka, amit el kellene tüntetni, ez "direkt integrációva" nem fog menni. És ezen a ponton kell nagyon vigyázni az asszimilációval, ahogy fentebb írtam, az csak egy példa volt. Így kerekebb a véleményem?

Ismeretlen_54211 2010.08.27. 15:57:36

A vesszőparipám, elnézést: Láttatok már roma gyerekeket tanítási órán, mondjuk matek órán projektmunkát végezni? Mondjuk a törtek szorzását projektmunkával feldolgozni? Tanulni és együtt dolgozni egy tanulási célért? Gyengébbet segíteni? Mert én igen!!! De csak roma többségi iskolában!

Ismeretlen_159036 2010.08.27. 16:26:17

@paradicsom A kistérség azért a legtöbb esetben nincs olyan borzasztó messze, mint a magas kormány. A kistérségi döntéseket egy nagyon is elérhető a helyi polgármesterek által ellenőrizhető szervezet hozza. Ami pedig az integrációt illeti, fennmarad köztünk a vita. Én ugyanis már láttal prjoketmunkában együttdolgozó roma és nem roma kisgyereket is integrált iskolában. Szerintem az eredményes felnőttkori integrációnak ez az egyetlen esélye. Ha kiskorban szegregálunk az már később helyrehozhatatlan. Az pedig tévedés, hogy az integrációhoz nem kapnak az iskolák, óvodák támogatást. Idén már több mint 1000 intézmény vesz részt az integrált pedagógiai rendszerben,és kap pedagógiai támogatást, meg némi bérkiegészítést a pedagógusoknak. Őket is féltem most, rengeteg munkájuk mehet kárba. Nem csodálkoznék, ha az általad említett iskola is idetartozna, mivel a kényszerűen (például a település lakossági összetétele okán) szegregált iskolák is csatlakozhatnak a programhoz.

Ismeretlen_12513 2010.08.27. 20:06:24

44. Tudod, én azt gondolom, hogy a BV (büntetésvégrehajtás) igen nagy költsége térülhet meg az általam elképzelt felzárkóztatók bőkezű állami támogatásával. (Az önfenntartó börtönökről álmodozó Jobbikosoknak: a filmekben látott "chain-gang"-ek félévszázad előtti állapotot mutatnak, ilyenek nincsenek. A börtön a többi börtönlakó miatt pokol annak, aki bekerül, és minél szigorúbb, annál "szigorúbb" lesz a kikerülő is. Szigorúan meg fog ölni mindenkit, aki személyleírást adhatna róla. A következő lincseléses esetnél égni fog a kocsi, benne az agyonvert sofőr gyerekeivel. Hiába osztott ki a bíróság egy évszázadot.)

Ismeretlen_12513 2010.08.27. 20:12:30

Még valamit: én ezt a felzárkóztató iskolát szegény, elhanyagolt, kivert kutya módjára nevelt kisgyerekeknek gondolom, bármilyen bőrszínnel. Egy szülő lehet segélyes, alkoholista, munkanélküli, hajléktalan akkor is, ha nem roma. és ha a roma gyerek normális életvitelű, munkával pénzt kereső családból jött, akkor természetesen a normális iskolában van a helye. A lényeg: legyenek olyan iskolák, ahol nagy gonddal, fáradsággal, sok személy segítségével behozhatják a gyerekek azt az elmaradást, amit a családi környezet jelent.

Ismeretlen_28076 2010.08.28. 16:59:14

39. Kunfi (szerkesztő) 2010. 08. 27. 8:22 @Balango Ha neked alapjogod, hogy elvidd a gyereked egy jobb iskolába, akkor a roma szülőnek is . És ha a Te gyerekednek jár a spinkvantumszám és antik társadalompolitika (bár neki is tök felesleges), akkor ne gondold, azt, hogy a roma gyereknek elég kevesebb. Te még nem láttál eleven cigányt. 40. Kunfi (szerkesztő) 2010. 08. 27. 8:23 @Balango Nem szívesen látod, hogy ők is emberek? Ne haragudj, de te hülye vagy.

Ismeretlen_159036 2010.08.28. 18:28:00

49. 50. Nincs köztünk nagy vita. Már Eötvös is az mondta, hogy sokkal jobban megéri iskolára költeni, mint börtönre. És az is igaz, hogy nagyon sok olyan gyerek van, aki szörnyű nagy hátránya van. Én azonban azt gondolom, hogy a felzarkoztatni nem a normál iskola helyett, hanem a normális iskolában és azt kiegészítve, pl. tanodakban kell.

Ismeretlen_156668 2010.08.28. 22:08:50

A cigány gyerekek érzelmi intelligenciája sokkal fejlettebb, mimt az azonos korú magyar gyerekeké. Ideális esetben, valódi integráció során, a roma kisgyermek több fegyelmet, tekintélytiszteletet stb. tanul, a magyar kisgyermek pedig több érzékenységet tanul, szabadabbra engedi a fantáziáját. Tehát tanulnak egymástól, plusz mindkettő elfogadja a másik másságát.

Ismeretlen_159036 2010.08.28. 22:47:30

@propatria Ámen
süti beállítások módosítása