Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

A rövidebb szebb?

2010. szeptember 01. - Tanbácsi

Van, hogy a józan ész alul marad a jó szándékkal folytatott küzdelemben.

A mai Népszabiban a kíváló szakújságíró a nyári szünet rövidítése mellett érvel. Van itt mindenféle, a blogger baloldali szívének rokonszenves érv, a szülők szempontjaitól a foglalkoztatás és gyermekvállalási kedv növelésén keresztül a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatásáig és a pedagógiai hatékonyság növeléséig. A végkövetkeztetés:

"Ki igazodik kihez? – ez az igazi kérdés. A szülők és a gyerekek egy állami szolgáltatáshoz, vagy az állam a családokhoz. Ezt kell eldönteni, ha a gyerekszám növelése és a foglalkoztatás bővítése egyformán fontos, hiszen ennek kulcsa a munka és a család összeegyeztethetősége. A nyári szünet ésszerű lerövidítése, a felszabaduló tanítás nélküli napok tanév közbeni elosztása csak szándék kérdése. A gyerekeknek is jobb lenne így. Egy átalakítás, amely nem kerül pénzbe, a nagy célokkal mégis összhangban van. Ha a harmadik kívánság a szolgáltató állam megteremtésére vonatkozna, talán meg is valósulhat."

Tó, itó, tanévnyitó

Nézzük a dolog praktikus oldalát.

Van, hogy a józan ész alul marad a jó szándékkal folytatott küzdelemben.

A mai Népszabiban a kíváló szakújságíró a nyári szünet rövidítése mellett érvel. Van itt mindenféle, a blogger baloldali szívének rokonszenves érv, a szülők szempontjaitól a foglalkoztatás és gyermekvállalási kedv növelésén keresztül a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatásáig és a pedagógiai hatékonyság növeléséig. A végkövetkeztetés:

"Ki igazodik kihez? – ez az igazi kérdés. A szülők és a gyerekek egy állami szolgáltatáshoz, vagy az állam a családokhoz. Ezt kell eldönteni, ha a gyerekszám növelése és a foglalkoztatás bővítése egyformán fontos, hiszen ennek kulcsa a munka és a család összeegyeztethetősége. A nyári szünet ésszerű lerövidítése, a felszabaduló tanítás nélküli napok tanév közbeni elosztása csak szándék kérdése. A gyerekeknek is jobb lenne így. Egy átalakítás, amely nem kerül pénzbe, a nagy célokkal mégis összhangban van. Ha a harmadik kívánság a szolgáltató állam megteremtésére vonatkozna, talán meg is valósulhat."

Tó, itó, tanévnyitó

Nézzük a dolog praktikus oldalát.

Először is a magyar iskolaépületeket a nem nyári tanításra tervezték (jó részét télire se, de ez  más kérdés). A blogger tanított már úgy júniusban, hogy óránként cserélni kellett az osztályokat a napos oldal 35-40 fokra melegedő termeiben. Képzeljük el ezt  a mostani júliusi hőmérsékletben.

Ráadásul, ami a pedagógiai hatékonyságot illeti, az is erősen kétséges. Májusra- júniusra már halálosan fáradt tanár és diák egyaránt. Ezen némileg segíthetne a nyári szünet napjainak átcsoportosítása évközi szünetekre, de a néhány napos szünetnövelések nem tennék szellemileg fitté a diákokat.

Jut eszembe. Ha nyáron, amikor sok munkahely félgőzön megy, nehezen oldja meg a szülő a gyerek felügyeletét és szórakoztatását, akkor mi a helyzet az évközbeni hajtásban?

Ami meg a nyári visszaesést (summer setback) illeti, nyilván a gyerek tanulmányi szempontból rosszabbul teljesít a szünet után. De a gyerekkor hál' Istennek nem csak tanulásból áll, beletartozik a bicajozás, a nagyinál töltött idő, a stand, a nyaralás is. Ha azt vizsgálnánk, hogy a szünet hosszabb távon milyen hatással van tanulmányokra, könnyen lehet, hogy pozítiv lenne a mérleg.

A hátrányos helyzetű, szegényebb diákok esetében kétségkívül több gondot jelent a szünidő értelmes eltöltése, sőt sajnos néha még a gyerek etetése is, komolyabb lehet a visszaesés. De ennek biztos az a megoldása, hogy visszaküldjük őket még pár hétre az iskolába, ahol év közben sem mindig halmozzák a sikereket?

Persze ezek a gondok mind megoldhatóak. Lehet átírni az iskolák programját, szellősebbé tenni a tantervet, klimatizálni az iskolépületeket, átállítani a nyaralási szokásokat és a idegenforgalmat. De biztos, hogy megéri?

Van a problémának egy sokkal egyszerűbb megoldása. Magyarországon is működött többé kevésbé a rendszerváltásig. Meg kell tölteni a nyarat megfizethető, a rászorulóknak ingyenes nyári táborokkal, iskolán kívüli felzárkozató és tehetséggondozó programokkal, élő gyerekközösségekkel és sok-sok a hétesihez hasonló esélyteremtő kezdeményezéssel (A blogja külön élmény). Rendbe kell rakni az ötletszerű finanszírozást és ki kell nyitni a bezárt ifjúsági szálláshelyeket, támogatni az iskolák és civil szervezetek ötleteit. Ehhez kell némi pénz és sok elszántság és munka. Rögtön nem lesz olyan hosszú a szünet.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr562464864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_54211 2010.09.01. 19:24:13

A helyzet az, hogy egy legutóbbi fenntartó-iskolavezetés-módszer-szemlélet váltás kapcsán az egyik iskola bevezette a nyári napközi nevű fogalmat, magyarul az új vezetés kidüllesztette a mellét és majd ők megoldják a szülők nyári gondját+szívjon a pedagógus, tudja meg hol lakik az új vezetés úristene alapon meg is csinálta. Mondanom se kell, hogy a tanulók 2%-a vette igénybe, volt olyan hét, hogy 2 pedagógus és egy takarító vigyázott 1 azaz egy gyerekre! Érdemes volt, tényleg.

Ismeretlen_159036 2010.09.02. 12:40:22

@paradicsom Erről persze nekem inkább az jut eszembe, hogy valószínűleg nem találták ki igazán, hogy mi történjen ott gyerekkel. Esetleg olyan rossz a gyerekek és szülők véleménye az iskoláról, hogy örülnek, ha nincs ott a gyerek.
süti beállítások módosítása