Verseny a csúcsra 2.
Megújuló angol iskolák hatékonyságelemzéssel, német integráció az oktatás segítségével, lengyel iskolai erőszak, decentralizáció és sztrájk Romániában, kisgyermekkori fejlesztés nemzetközi programmal.
A blogger a nyári lazulásban kissé elhanyagolta a nemzetközi kitekintést, pedig nemcsak nálunk zajlanak oktatáspolitikai viták.
Megújuló angol iskolák hatékonyságelemzéssel, német integráció az oktatás segítségével, lengyel iskolai erőszak, decentralizáció és sztrájk Romániában, kisgyermekkori fejlesztés nemzetközi programmal.
A blogger a nyári lazulásban kissé elhanyagolta a nemzetközi kitekintést, pedig nemcsak nálunk zajlanak oktatáspolitikai viták.
Az angoloknál (nem tévedés, az angol és skót oktatási rendszer eltérő) továbbra is az új iskolai formák jelentik a legnagyobb izgalmat. Az előző kormány által létrehozott, külső szereplők (cégek, szervezetek) által működtetett szakképző akadémiák eredményei meglehetősen jók. Ebben az a legfontosabb, hogy gondosan és független szervetekkel részletesen minősítik az összes állami oktatási programot. Az iskolák is elégedettek. A program kiterjesztése már sokkal több aggodalmat kelt.
Az igazán nagy vita az ugynevezett "szabad iskolák" körül zajlik. A kormány új terve szerint a szülők maguk is szervezhetnek iskolát, amit az állam finanszíroz és elismer. A legnagyobb aggodalom az, hogy ezek az iskolák az elit iskolái lesznek, szemben a szegregálodó önkormányzati intézményekkel. Ezt a jelenséget jól ismerjük az államilag finanszírozott magyar egyházi és magániskolákkal.
Németországban a bevándorlók integrációjában szánnak döntő szerepet az oktatásnak. A helyzet nagyon is ismerős: bátran szókimondó rasszisták, és bizonytalankodó kormányzat.
Lengyelországban épp most csodálkoznak rá az iskolai erőszakra. Sok-sok határozott nyilatkozat és elszánt pótintézkedés várhatóak.
Romániában meglehetősen nehezen indul a tanév. A pedagógusok 40 százalékos bércsökkenéssel néznek szembe, és további 10 ezer fős elbocsátás fenyegeti őket. Nem véletlen, hogy nem szívesen látják a politikusokat az iskolában a tanévnyitón. Az RMDSZ közben az iskolai decentralizálásért küzd (lényegében az oktatást az önkormányzatok kezébe adják). Nem kétséges, sokat segítene a magyar többségű települések kulturális autonómiájában. Persze az egyéb hatásai nem feltétlenül lesznek pozitívak.
És végül egy jó hír: nemzetközi program a roma gyermekek korai óvodáztatásának támogatására. Kb. itt kezdődik az integráció. Persze akkor, ha a mintaprojektből általános gyakorlat lesz.