Éretlenek

Az a feltevés, hogy  a szigorú vizsga elég a jó minőségű oktatáshoz megbukott - a romániai diákok felével együtt. Bár Hoffmann Rózsa az egész Kárpát-Medencét óhajtja tanítani, (nem középiskolás fokon, sőt!), nem biztos, hogy szomszédaink hibáit érdemes megismételni - a saját hibák mindig sokkal szórakoztatóbbak.

A magyar sajtóban is nagy teret kaptak a romániai érettségi eredményeknek. Az valóban oktatástörténeti kuriózum, hogy az érettségizők több, mint fele elhasalt a vizsgán. 41 olyan középiskola van, ahol egyetlen diáknak sem sikerült átcsusszannia (köztük sajnos több magyar nyelvű is). A székelyföldi  magyar nyelvű megyék eredményei rosszabbak az átlagnál, ami érthető, tudva, hogy a fő buktató tárgy a román nyelv volt. Elsősorban a szakközépiskolákban és technikumokban lett elkeserítő az eredmény országszerte. A botrányt tovább növeli, hogy az érettségi eredmények gyakorlatilag nyilvánosak, így aztán a nehéz sorsú vizsgázó még a tágabb környezet zrikálásának is ki van téve. A becslések szerint az egész kis csínynagyjából egymilliárd eurójába kerülhet az országnak (a személyes tragédiákon túl).

Tulajdonképpen nem a vizsga lett idén nehezebb. A román érettségi rendszer a Magyarországon leginkább a címadó film miatt közkedvelt szigorú francia maturához hasonló. A jelenlegi oktatási miniszter azonban kellemetlenül komolyan vette magát, és a biztonsági intézkedések szigorításával vette elejét a teljesíthetetlen követelmények kikerülését lehetővé tevő kreatív technikák alkalmazásának. Így aztán persze kiderült: amit nem lehetett megtanulni, abból nem is lehet vizsgázni. Mindenesetre legalább a baj bekövetkezte után némiképp észre tértek az érintettek és megoldást keresnek, rugalmasabb érettségi rendszer bevezetésével.

A romániai diákok tulajdonképpen annak a feltevésnek váltak áldozatává, hogy a szigorú vizsgarendszer elég a magas színvonalhoz. A diák nyilván 4 (vagy 12) éven át azzal kel és fekszik, hogy közelg a szörnyűséges számonkérés, és focit, facebookot valamint az ellenkező nem vonzó képviselőt hátrahagyva rohan a tankönyveihez. Elég egyszerű lenne a pedagógia, ha így lenne, de hát nincs - szerencsére. A gyerek is ember, így aztán bizony naponta meg kell küzdenie az iskolának, tanárnak, szülőnek a figyelméért az érdeklődés fenntartásához. Ez persze sokkal strapásabb, mint kamerát szerelni az osztálytermekbe. Az értelmetlen szigor viszont a csalás és korrupció kultúráját teremti meg.

Ettől még természetesen mi épp az ellenkező irányba haladunk. Hoffmann Rózsa arról beszélt legutóbbi interjújában, hogy "A jövőben szigorúbbak lesznek az érettségi vizsgák, de nem lesznek teljesíthetetlenek. " Mindezt mellesleg annak kapcsán, hogy az első zűrös év után immár ötödször zajlott le problémamentesen a kétszintű érettségi.

Az államtitkár asszony által a bálványosi táborban bejelentett Egységes Kárpát-Medencei Tudástér (szerintem ilyet nemes ügyet csupa nagy kezdővel érdemes írni), kapcsán egy  jeles szerző azt elemzi, hogy mennyire reális a magyar oktatási munkasikerek exportja, de legalább ennyire aggasztó az import lehetősége is: mert ha román mintájú lesz az érettségi rendszer, az eredmény is romános lesz.