Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Törvénnyel a világ ellen

2010. szeptember 09. - Tanbácsi

Az oktatási törvény piszkálásával keveset lehet javítani, de sokat rontatni.

Az oktatás konzervatív rendszer. Nem abban az értelemben, mint ezt néha képzelik, hogy pedagógusok kizárólag Herbertet és Fináczyt olvasnának, vagy azt hinnék, hogy a számítógép kizárólag szövegszerkesztésre jó. Nem is politikai értelemben, sőt a neveléstörténet  tele van emancipációs szándékokkal. Azonban az oktatás lényege a személyközi kapcsolat, a fontos dolgok ember és ember között történnek, ezért aztán sok szempontból meghatározzák a szokások, hagyományok és hiedelmek.

Az oktatási törvény piszkálásával keveset lehet javítani, de sokat rontatni.

Az oktatás konzervatív rendszer. Nem abban az értelemben, mint ezt néha képzelik, hogy pedagógusok kizárólag Herbertet és Fináczyt olvasnának, vagy azt hinnék, hogy a számítógép kizárólag szövegszerkesztésre jó. Nem is politikai értelemben, sőt a neveléstörténet  tele van emancipációs szándékokkal. Azonban az oktatás lényege a személyközi kapcsolat, a fontos dolgok ember és ember között történnek, ezért aztán sok szempontból meghatározzák a szokások, hagyományok és hiedelmek.

Éppen ezért, ha valaki változtatni akar, akkor sziszifuszi munkára készülhet fel. Nem csak a nevelés, de nevelés módjának változtatása is kitartó türelmet igényel. Az érdemi haladás csak hosszú távú, szakmai aprómunkával és némi készpénzzel támogatott programokból lesz, mint a kompetencia alapú oktatás, vagy a integráló pedagógiai rendszer. Ezekből sem gyorsan, ha szét nem veri.

Ha azonban egy oktatási kormányzat rögtön akar bizonyítani, akkor nem szórakozik ilyesmivel. Előkapja a törvényt, abban a hitben, hogy azzal mindent meg lehet oldani.Éppen ez történik most.

Ha aztán még az a hit is él, hogy minisztérium mindent eleve jobban tud, abból csodadolgok lesznek. Készül (szigorúan titokban) valami jó kis törvénykoncepció. Legjobb hely a felelős államtitkár korábbi munkahelye. Az résztvevők köre titkos, de a hírek szerint leginkább az egyházi oktatási intézményekből és a Fidesztől jobbra álló körökből toborzott pedagógusokra korlátozódik.

Az eredmény  lesújtó.

Ha egyszer nyilvánosságra kerül a tervezet, lesz mód részletes elemzésre, de néhány dolog már látszik.

Az első a teljes társadalmi intolerancia.

A felsőoktatási törvény többek között az egyházi intézmények közül, csak a 1985 alapított és legalább 50 ezer fős egyházaknak adna az állami intézményekkel azonos státuszt. Törvényben tiltaná a hátrányos helyzetű és fogyatékos diákoknak adott kedvezményt a felvételinél, viszont kötelezővé tenné a nyelvvizsgát már a tanulmányok megkezdéséhez (ami nálunk elsősorban szociális kérdés).

A közoktatásban a tanköteles tanuló is eltávolítható lesz az iskolából, mehet az utcára, a szakiskolásokkal együtt. Nem nagyon képzelhető el olyan új, az európai normákkal beszélő viszonyban lévő alkotmány, amivel az ilyesfajta megoldások összhangban lennének.

A második az állami centralizáció erősítése. A felsőoktatási keretszámokról újra a kormány dönt, és finanszírozásban visszatér a bázisalapú rendszer, a hallgatókért folytatott verseny helyett.

A közoktatásban növekszik az állami szabályozás, erős hierarchia épül ki, az állam irányítja és ellenőrzi az iskolát, az igazgató a tanárt, a tanár a gyereket és a szülőt.  A társadalom igénye nem számít: az iskola nem szolgáltat, hanem "ellenszocializál". Nem kell az angol és ez az egész modern világ.

A harmadik elem elsősorban a közoktatásban a pénzügyi realitásoktól való elszakadás. A közoktatás jó pár tervezett eleme, több tanítási óra, nagyobb arányú állami finanszírozás, vonzóbb pedagógusbérek igencsak a blogger szíve szerint valók. Azonban költségük hatalmas, a heti 5 többletóra 25%-os, a közvetlen bérfinanszírozás további 50%-os többletet, az érdemi béremeléssel együtt ez legalább a költségvetési kiadások megkétszerezését igénylik.  Erről beszélni ma teljesen irreális. Ha tetszik "ostoba vagy bohóc", aki nem szól a lelkes tervezőknek, hogy pillanatnyilag a minimális bérelemelésre se telik.

Ebből így nem igen lesz törvény. Az persze félő, hogy a drága és értelmes elemek a későbbi kormányzati egyeztetésben elkopnak, az ingyenes, de káros mániák megmaradna. Itt a kiváló alkalom, hogy kipróbáltassék az új jogalkotási törvény. Elő a koncepciókkal, társadalmi és pénzügyi hatásvizsgálattal, kezdődjön az egyeztetés!

A kár persze ettől már ma is jelentős. Ismerősöm meséli, hogy alsós gyereke  osztályfőnöke már kihirdette: bár ő nem ért egyet vele, de mostantól kezdve szigorú számonkérés, osztályozás és ellenőrzés van már másodikban is, hiszen ez az elvárás. Szép új világ.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr962464869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_175210 2010.09.09. 16:37:18

Nem szép és nem is új ez a világ - de, legalábbis egyelőre, sokaknak tetszik. Eldobunk minden értelmes kezdeményezést, megfojtunk minden értelmes, tisztességes törekvést, még mielőtt azoknak módjukban lett volna igazolni magukat. Na és? tulajdonképpen így vagyunk most az egész polgári demokráciával.

Vasgereben 2010.09.09. 16:40:21

bár az iletékesek elhatárolódtak már az állitólagos dokumentumtól, te látom élvezkedsz a semmin! 1. Nincs szükség rá, hogy a scientológusok, aHIt gyülekezete és más szekták egyházkjént legyenek tekintve, egy sorban a tényleg hagyományos egyházakkal, felkezetekkel! 2. a felsőoktatásban egyedül a szakmához szükséges képességek kell figyelembe vevődjenek. A fogyatékosok, hátrányos helyzetüek hátrányaikat a 12 éves közoktatás folyamán kell behozzák sekkor kaphatnak segitséget. Nem hinném, hogy egy orvos/mérnök, stb szakmai hibáit a fogyatékosságával/ hátrányos szociális származásával lehetne kimagyarázni! 3. mivel a decentralizáció a mai káoszhoz vezetett, miért is kelllene ezt fenntartani? 4. azok a változattások, amelyekeek komolyabb pénzügyi vonzata van, nem máról holnapra valósulnak meg, hanem a ciklus alatt! Mintha pont kedvenceid, a PSz követelt volna azonnali 10%-os béremelést, vayg nem? 5. az hogy ki nem ért vele egyet az nem érdekes, de az iskola nem gyermekmegőrző és nem játékhely, hanem a tanulás helye. S ott komoly ellenőrzés és számonkérés, osztályozás kell történjen. Még ha ez nem is tetszik egyeseknek/sokaknak!

Ismeretlen_159036 2010.09.09. 20:19:12

@Vasgereben Az elhatárolódás elég furcsa, mert az államtitkár asszony azt mondja, hogy van ilyen szakmai javaslat, csak még meg kell egy kicsit gyomlálni. Egy megoldása van a problémának: nyilvánossá kell tenni a bizottság munkáját és javaslatokat. http://hvg.hu/itthon/20100908_oktatasi_torveny#rss. 1. Minden "történelmi" egyház is (az izrealitákat talán kivéve) kis és új egyházként kezdte. A vallásszabadság lényege az, hogy az állam nem tesz különbséget polgárai között vallási meggyőződés szerint. 2. Nem arrol van szól, hogy a hátrányos helyzetűek kevesebbet kelljen tudni a diplomáért, hanem arról, hogy nagyobb eséllyel kerüljön be államilag finanszírozott helyre. 3. A központi irányítás és autonómia közötti megfelelő arány nyilván kérdés lehet, azonban én erősen kétlem, hogy valóban a mindekori kormány lenne a legokosabb. 4. Az ígérgetés mértéke akkora, ami nem egy év, de több ciklus alatt se teljesíthető. 5. Azt, hogy mi az ellenőrzés és számonkérés kívánatos mértéke, azt biztosan jobban tudja a pedagógus (és az iskolát választó szülő), mint a kormány.
süti beállítások módosítása