Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Szekunda, buktatás, körmös

2010. május 08. - Tanbácsi

A konzervativizmus a magyar oktatásban is a régi jó rend visszaállításában látja gondok megoldását.

Horn Dániel a Narancsban úgy véli, hogy az oktatásra váró kormánypolitikáról keveset tudni a leendő államtitkár nyilatkozatain kívül. Nincs teljesen igaza, a KDNP-nek van oktatási programja, bár abból elég kevés konkrétum derül ki, magyarán bármi és bárminek az ellentéte is következhet belőle.

A nyilatkozatok konkrétabbak. Úgy tűnik, a kötelező erkölcsoktatáson túl (amiről leginkább az jut eszembe, hogy Aronson szerint Amerikában az iskolai lövöldözéseket a tízparancsolat kifüggesztésével akarták orvosolni), a buktatás és az osztályozás tilalmának eltörlése áll a középpontban (legalább is a kampány idején).

Nem kétséges, népszerű követelés. Horn szerint leginkább a pedagógusok lustasága okán. Nem hiszem, bár bizonyára kis öröm a fél délután szöveges értékeléseket írni, vagy éppen a szülőkkel külön beszélni (még ha nem is kell az önbevallásos felmérésben teljesen hinni , pláne a heti 6 és fél óra önképzésben, de szép lenne...).

Ennél azomban többről van szó. Az osztályozás és buktatás a pedagógus monopóliumának szimbóluma. Ő dönt az osztályzatról és a bukásról, az egyeztetés és az érdemi indoklás kényszere nélkül. Szöveges értékelés? Felesleges munka, hiszen tudom, hogy milyen a diák. Egyeztetés a szülővel? Hiszen én szakember vagyok, a szülő meg nem. A pedagógus a tudás forrása és ellenőrzője, a diák sorsának ura. Sokáig és sokan így gondolták és gondolják ma is.

Az iskola azonban egyre kevésbé ilyen. Nem mostanában, már vagy 100 éve a pedagógusok jó része arra törekszik, hogy ne ura, hanem segítője legyen a tanulási folyamatnak, ne felettese, hanem partnere a diáknak. Ez sehol sem ment egyszerűen. A Holt költők társasága, vagy a Mona Lisa mosolya erről a küzdelemről szól. Persze nem ám a mában. 50-70 évvel visszatekintve - ott akkor volt aktuális.

Könnyű lenne persze a "tanítani, nem buktatni" népi igazsága alapján kiosztani a pedagógust. Csakhogy az új iskolának sok feltétele van. A t. törvényalkotó könnyen beírja a törvénybe, hogy nem lehet buktatni, de ez igen kevés. Hiába szeretné a szöveges értékelést, ha a pedagógus nem igen kapott felkészítést az ötfokú skálánál bonyolultabb értékelési módszereknél. Egyáltalán, hogy lehet a szülővel egyeztetni, ha nincs egy nyugodt szoba, hogy lehet szövegesen értékelni, ha nincs egy számítógép. A buktatásmentesség akkor ér valamit, ha lassabban fejlődő, lemaradó, másra figyelő diák segítséget kaphat: külön foglalkozást, fejlesztés, na meg egy kis szeretetet. Az utóbbi kivételével azonban ehhez szakember, szakértelem, idő és pénz kell. Csupa olyan, ami ma nagy hiány. Jogszabály, képzés, fejlesztés, pénz együtt hozhat lassan változást.

Most aztán vissza az időben. Egy két reformacerával kevesebb, a pacekből értékelt diákra meg majd 10 év múlva csodálkozunk rá, hogy nem tanult meg olvasni. A kudarcok és bukás után az iskolából kiutált nebuló meg szép egészséges felnőtt lesz, aki a bűnözés himes mezején keresi boldogulását. Néha elfelejtjük, hogy a nemzetközi vizsgálatokon kissé írás és olvasástudatlannak bizonyult nemzedékek nem a "liberális reform áldozatai". Ők még bizony a régi jó rendszerben maradtak tanulatlanok. Most megnyílik a lehetőség újabb korosztályok előtt is.

A politikai haszon is sovány lesz. Az egy-két heti csendes öröm után kiderül, hogy ettől még semmi se lett jobb: se pénz, se koncepció, se remény. Pár év múlva lehet újra kezdeni.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr272464805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_59854 2010.05.08. 23:19:38

Hit és erkölcstan oktatása a család feladata, hacsak nem külön erre a célra vallásos intézménybe íratják a gyereket. A pedagógusok tekintélyének helyreállítása sürgető feladat, nem választható el a társadalmi erkölcs hihetetlen mértékű fallazulásától.

Ismeretlen_159036 2010.05.09. 07:55:05

Az a kérdés, hogy a pedagógus tekintélye (bármi is legyen az pontosan) helyreállításának módja az -e, hogy növeljük a formális hatalmát vagy más. Mindenesetre az én tapasztalatom az, hogy nem általálában a "Pedagógusnak'" van tekintélye, hanem Pista bácsinak, vagy Kovács tanárnőnek: mert tud tanítani, ismeri a tárgyát, kigyensúlyozott a gyerekekkel és a szülőkkel, lehet tőle tanácsot kérni.

Ismeretlen_12392 2010.05.09. 12:04:26

Kedves szerző! Tudom, hogy minden alap nélkül így hivatja magát az új hatalom, de semmi közük a konzervativizmushoz, sőt lövésük sincs róla, hogy az mi!

Ismeretlen_15349 2010.05.09. 12:56:20

A közoktatásban éppen bevezethető az etika oktatása, de semmiképpen sem a hittan alternatívájaként. Ettől még megcsinálják, bár alkotmáényellenessége nyilvánvaló. (A hittannak nincs a közoktatásban alkotmányos helye.) Sajnos, a részben nem teljesen végiggondolt, részben pedig a pedagógusokkal való egyeztetés hiánya miatt is népszerűtlen, bár fontos és előremutató reform(kísérletek) sorsa alighanem megpecsételődik - vagy 10-15 évre. Tán nem is baj: az alapítványi, a magániskolák lehetnek az értelmes reformok kihordói.

Ismeretlen_104422 2010.05.09. 14:34:58

A buktatás tilalma marhaság. A gépjárművezetői vizsgán is megvágják, aki béna. Ha valaki elsőben nem tanul mneg írni, olvasni, akkor az hogy a bánatba fog a másodikban továbbhaladni? Ez az egész egy hülye liberális maszlag. A magyar oktatást ezen kívül még az olasz városok teszik tönkre, Pisa meg Bologna... B.et.

Ismeretlen_15349 2010.05.09. 15:02:25

A buktatás tilalma értelmes - a gépjármúvezetői vizsgával való összevetés viszont értelmetlen.

Ismeretlen_13065 2010.05.09. 16:11:34

6-ra. Gépjárművezetést, gépjárművezetői OKTATÁSON sajátítanak el, gépjármű vezetést OKTATÓTÓL. Lehetne ott is szövegesen értékelni, de a nem elégséges tudást, ha szövegesen értékeljük akkor is BUKÁS az eredmény, az oktatott nem léphet tovább, hogy vezethessen.

Ismeretlen_13065 2010.05.09. 16:20:56

Egyébként a szöveges értékelést meg is lehet hagyni, ha szöveges értékelés indoklás után beleférhet, hogy jelen értékelés és indoklás alapján tanuló nem léphet felsőbb osztályba, mert ezáltal látjuk biztosítottnak az el nem sajátított tananyag elsajátítására szánt időt...A pedagógusnak ezáltal biztosítjuk egyúttal, hogy ne lógassa a lábát, írjon értékelést, ne lustálkodjon.

Ismeretlen_159036 2010.05.09. 23:05:08

Van néhány lényeges különbség az alsó tagozat és a gépjárművezetői oktatás között. Előszőr is iskolába gyerekek járnak. A gyerek nem kisméretű felnőtt. A legtöbb ilyen korú gyerek magától is örömmel tanul, amíg el nem veszik tőle a kedvét. A folyamatos értékelés, versenyeztetés, a bukással való fenyegetés éppen erre alkalmas. Nem ösztözön, hanem éppen ellenkezőleg elriaszt. Ráadásul a nebuló (szerencsére) nem egy évig jár iskolába. Az alapképességek kialakítása (értelmes olvasás, írás -rajzolás, számfogalom ilyesmi) nem valami zárt tananyag, amit vagy tud, vagy nem tud a gyerek. Ekkora korban a gyerekek sokféle módon fejlődnek, szerencsére nem kis krumplifejek, hanem mind mind egyéniség. Ezért bizony eltérő időre és módszerekre van szükségük egy-egy dolog gyakorlásához. Ha idejekorán megutáltatjuk velük a sulit, akkor minden esély megvan arra, hogy aztán tanulni, gondolgozni, olvasni utáló és képtelen diákok és felnőttek legyenek belőlük. Az autóvezetői vizsga amúgy lehet, hogy mégis jó példa: arra, hogy hogyan nem szabad. Nem épp sikertörténet: http://www.hevesmegyeihirlap.hu/index.php?apps=cikk&d=2010-04-16&r=250&c=784602. Nekem is van olyan ismerősöm, aki a vizsgától való rettegés miatt bele sem vág. Itt nem akkora gond, mert hát istenem, jár busszal, de a jóval érzékenyebb gyereknél komoly károkat okoz. Ráadásul vannak országok, (pl. az USA legtöbb állama), ahol jóval liberálisabb a vizsga és mégis jóval jobban vezetnek az emberek. Ha pedig le akarsz számolni a liberális olasz métellyel, hagy ajánljak még továbbiakat:. Galilei, Leonardo, Maria Montessori.http://hu.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori

Ismeretlen_15349 2010.05.10. 14:24:33

9. Egyetértünk.
süti beállítások módosítása