Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

A tömegekről és a felsőoktatás minőségéről

2010. május 23. - Tanbácsi

Kedves, bár kritikus olvasóm kérdezi, hogy szerintem is tönkrette-e a felsőoktás minőségét tömegesedés. Ma eredetileg a kormányprogram oktatási részével akartam folytatni, de mivel ez csak nyomokban fellehető, ráér legközelebb is.

A felsőoktatás tömegessé válása nem valamilyen kormányzati gyengeség következtében bekövetkezett sorscsapás. Az ötvenes évektől szinte minden fejlett országban folyamatosan nőtt a felsőoktatásban részt vevő diákok aránya. Ennek oka volt a változó gazdasági szerkezet (egyre több, magas szintű tudást követelő munkahely) mellett az is, hogy a középoszályosodó munkásosztály egyre inkább a társadalmi felemelkedés útjának tekintette a felsőoktatásban való részvétel, és egyre inkább volt arra pénze és politikai hatalma, hogy a gyermekei számára elérhetővé is tegye.

Kedves, bár kritikus olvasóm kérdezi, hogy szerintem is tönkrette-e a felsőoktás minőségét tömegesedés. Ma eredetileg a kormányprogram oktatási részével akartam folytatni, de mivel ez csak nyomokban fellehető, ráér legközelebb is.

A felsőoktatás tömegessé válása nem valamilyen kormányzati gyengeség következtében bekövetkezett sorscsapás. Az ötvenes évektől szinte minden fejlett országban folyamatosan nőtt a felsőoktatásban részt vevő diákok aránya. Ennek oka volt a változó gazdasági szerkezet (egyre több, magas szintű tudást követelő munkahely) mellett az is, hogy a középoszályosodó munkásosztály egyre inkább a társadalmi felemelkedés útjának tekintette a felsőoktatásban való részvétel, és egyre inkább volt arra pénze és politikai hatalma, hogy a gyermekei számára elérhetővé is tegye.

Európában ez széleskörben elérhető, felvételi vizsga nélküli , ingyenes felsőoktatást jelentett a 70-es évektől. Amerikában és Nyugat-Európában a felsőoktatásban részt vevők aránya lassan, évtizedek alatt kúszott fel  a 40-50% körüli szintre. A távol-keleti kis tigrisek és Jabán esetében még nagyobb az arány, ott viszont szinte teljes mértékben a diákok fizetik az oktatás költségeit.

Magyarországon részben azért, mert a tervgazdaság által fenntartott változatlan struktúrákban hittek, részben, mert 56 miatt tartottak a nagyszámű egyetemistától, alacsonyan tartották a jelentkezési keretszámokat. A renszerváltáskor egy-egy korosztályból csak 17% került be a felsőoktásba, a teljes népességben is csak 10% volt a diplomások aránya (mondjuk a német 30%-al szemben). A rendszerváltás után rohamosan és rövid idő alatt nőtt meg a felsőoktatási hallgatók aránya, 2000-re már az érettségizők 40 százaléka került be a felsőoktásba.

Erre azonban a felsőoktatás nem volt felkészülve, sem infrastruktúrával, sem megfelelő módszerekkel, sem elég oktatóval nem rendelkezett. Nem is rendelkezhetett: a felsőoktatás állami forrásai a GDP arányában alig változtak, az elmúlt 20 évben, mindig valahol 1 % körül voltak.

A színvonal csökkenését érdemes óvatosan kezelni, definiciója nem is olyan könnyű. Természetesen a legjobb 17% átlagos teljesítménye jobb, mint a legjobb 40%-é, akkor is, ha a jók szintje egyáltalán nem csökkent. A tömegesedés megakadályozni nem igen lehet, márcsak azért sem, mert akinek van pénze, nyilván vehet magának oktatást, ha nem itthon, akkor külföldön.

A világ felsőoktatása alkalmazkodott a helyzethez. Egyrészt úgy, hogy elismerte a felsőoktatáson belüli differenciálódást: van tömeges képzés, közepes szinvonalon, és van elit képzés keveseknek. A bolognai folyamat lényegében ennek teremt szervezeti keretet. Másrészt, mivel egyetlen állam sem bírja fizetni az egyre több diákot érintő és egyre hosszabb felsőoktatás terheit, szinte mindenütt bevezettek, bevezetnek valamilyen tandíjat: csak az menjen egyetemre, aki ez befektetésnek is tekinti, és ezért hajlandó saját pénzéből is áldozni.

A tömeges felsőoktatás már itt van. Az a feladat, hogy ezen belül nyújtson differenciált színtet, de jó minőséget mindenkinek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr212464815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_11256 2010.05.23. 02:06:48

tandíjmentességgel szerintem reménytelen a felsőoktatás differenciálása és jó minősége, így, együtt. egy esetben lehetséges: ha az állami finanszírozású helyek lesznek a "szegénykórház", akinek pedig komolyak a szándékai, és hajlandó fizetni is érte vagy szerez megfelelő ösztöndíjat, annak viszont megfelelő ellenszolgáltatást kell kapnia (különben a jó pénzből rossz, semmit nem érő diploma lesz). mert az szerintem tarthatatlan, hogy ingyenesen megszerzett diplomával rögtön a végzés után elmenjenek az országból azok a fiatalok, akik egyszerűen csak jól akarnak élni és nem akarják ennek az országnak a nyugdíjasait és munkanélkülijeit az adójukból támogatni. (a diploma megszerzésének költségét piacgazdaságokban a fizetés honorálja: ők kapják meg a magyar állam erőfeszítéseinek ellenértékét.)

Ismeretlen_162694 2010.05.23. 05:59:24

Hátba szúrták Mándokon a cigányok. Szombatra virradó éjjel Mándokon, a Béke utcán két, helyi fiatalokból álló társaság szólalkozott össze. A kialakuló dulakodásban egy 26 éves férfit késsel hátba szúrtak, az elõzetes orvosi vélemény szerint sérülése életveszélyes. A feltételezett elkövetõ, egy 27 éves cigány férfi ellen életveszélyt okozó testi sértés miatt indult eljárás, hat személyt csoportos garázdasággal gyanúsítanak. Internetes Röplap, add tovább! -->> CIGÁNYBÛNÖZÉS

Ismeretlen_12392 2010.05.23. 07:57:05

Azt hiszem egy kissé egyoldalúra sikeredett az elmélkedésed! Ahogy ezt mondani szoktam, sokkal egyszerűbb és bonyolultabb a kérdés. Meglátásom szerint három alapvető momentum eredménye a mai katasztrofális helyzet: Egyfelől az értelmiség módszeres és tudatos vérfrissítése odáig hullámzott tovább, hogy ma már alig van olyan oktató, aki még a (emberi, szakmai, erkölcsi, műveltségi) nagyoktól tanulthatott volna. Másrészt elindult és gyorsul egy felfelé csúsztatás. Egyik napról a másikra felsőfokú technikumokból, főiskolák, majd egyetemek lettek, lényegében változatlan (sőt) személyi állománnyal. Végezetül ehhez járul a tömegtermelésre való átállás, egyértelmű minőségromlása. Ami pedig az ingyenes/nem ingyenes kérdést illeti a világban jól bevált pályázati-ösztöndíj rendszerek valamelyike lehetne a megoldás.

Vasgereben 2010.05.23. 08:59:54

Tévedés! A felsőoktatás minősége nem a tömegesités függvénye! Hanem a: 1. az érettségizettek felkészülési szintjétől; 2. a felvételi kiválasztási módszerek alkalmazásától (alkalmasság, képességek, ismeretek alapján); 3. megfelelő oktatói gárda kialakitásától (visszaállitva a piramist: legyenek gyakornokok, tanársegédek,adjunktusok, docensek és a csúcson pár professzor), akik optimális eesetben kiváló előadók+ elismert szaktekintélyek, de legalább az egyik feltételt teljesitsék; 4. a bolognai rendszer visszaszoritásától az olyan szakokra, ahol az alapképzés érvényesithető diplomát biztosit a vélgzettek számára (ahol ez nem lehetséges, ott visszaállitani a 3 éves főiskolai vagy az 5 éves egyetemi rendszert); 5. a fejkvóta rendszer megszüntetésétől ( s ezáltal megnövelve az igényességet a hallgatók tudásstintjét illetően),a költségtéritéses hallgatók felvehetők, de előrehaladásuk nem a fizetés , hanem tényleges tudásuk függvénye kell legyen.

Ismeretlen_11256 2010.05.23. 09:35:13

több mint 10 éves vendégoktatói tapasztalat alapján azt mondhatom, hogy bizony érezhetően romlott a minőség, a diákoké is (hozott tudás, lelkesedés a szakma iránt), de különösen az oktatóké, és ez már a bolognai rendszer bevezetése előtt megkezdődött. (ronagyurinak igaza van: ugyanazok az emberek, akik főiskolai oktatók voltak, most egyetemi professzorok - nem véletlen, hogy az a pár egyetem, ahol még a professzor tényleg professzor, olyan erősen kiemelkedik a mezőnyből.) bizonyos értelemben szerintem a költségtérítéses képzés bevezetése is rontott a helyzeten, mert a felsőoktatás abban lett érdekelt, hogy sok diákja legyen, ezáltal az állami forrásokon kívül további pénzekhez jusson, azok viszont, akik az alacsony pontszámuk miatt nem tudtak állami helyet szerezni, sok esetben - de nem mindig! - gyengébb színvonalat jelentettek. aztán úgy elvegetálgatunk. és csodálkozunk, hogy valahogy nem az jön ki a rendszerből, mint eddig. szerintem kétségbeejtő az is, hogy a kreditrendszer mekkora gellert kapott. az az érzésem, hogy nálunk ma már a 12 féléves ingyenes tanulás teljes kihasználása a legfőbb törekvés a kreditek kapcsán. mivel pedig a tandíjmentesség marad (a nép akarata), az állam meg az előzetes jelzések szerint egyre inkább megnehezíti majd az állami finanszírozású továbbtanulást (pontszám+emelt szintű érettségi), egyre több olyan diák szóródik majd ki, akinek nincs elég pénze, miközben az egyetem, az oktatói kar túlélése és jobb bérezése érdekében, egyre több költségtérítéses - pénzzel igen, de ésszel nem feltétlenül rendelkező - diákot vesz majd fel. (én abban sem vagyok biztos, hogy az átlagos vidéki középiskolában elsajátítható az emelt szintű érettségihez szükséges ismeretanyag: nem arra álltak rá.) ha minden marad a régiben, akkor ebből egy középosztálybeli gyökerű, de részben selejtes értelmiség lesz. mindenesetre azt hiszem, sokkal, de sokkal több ösztöndíj kellene, az állami finanszírozású helyeket inkább névre szóló ösztöndíjjal kellene kiváltani, és a költségtérítéses részt is fel lehetne tölteni részben (vállalati, önkormányzati, egyházi) ösztöndíjas tanulókkal. (na persze, ez foglalkoztatási kötelezettséget is jelentene, ezért fáznak tőle, pedig annál jobb minőségellenőrzés nincs a felsőoktatás teljesítménye ügyében.) mert az egy röhej, hogy például Angliában ingyen tanulhat az uniós ország diákja, a brit állam ösztöndíjával (a feltételeknek persze meg kell felelnie), nálunk meg egyre nehezebb lesz bekerülni az ingyenes helyekre, ha meg az nem sikerül, akkor csak a saját pénz befektetése marad.

Vasgereben 2010.05.23. 09:56:04

én csak azt nem értem, hogy amikor mindeki elfogadja, hogy a zeneművészetire/képzőmüvészetire/testnevelésire/katonai főoktatási szakokra csak adottságok6képességek konkrét felmérése alapján lehet bejutni, mert egy gyengén látóból nem lehet képzőmüvész, egy rossz hallásuból zenemüvész, egy mozgáskorlátoltból tornatanár vagy katonatiszt, stb. akkor miért nem képesek elfogadni, hogy a többi szak elvégzéséhez is kellenek bizonyos adottságok/képességek? S ezeket fel kell mérni a felvételiken! Semmi sem garantálja hogy a középiskolai/érettségi jegyek bármilyen szakadottságot is kimutatnának! Tehetségek tömegeit veszitjük el a mai felvételi rendszerrel és alkalmatlanok tömegeivel kinlódnak min.3 éven át (ezt igazolja az is, hogy a BA-ra felvettek alig 30-35 %-a végzi el 3 év alatt a szakját) s ráadásul a MS-re felvettekről sem igen lehet tudni (szinte mindenki, hiszen erre eleve 35% hely van), hogy alkalmas- e vagy sem!

Ismeretlen_11256 2010.05.23. 10:41:51

egyetértek Vasgerebennel: nekem is szimpatikusabb az egyetemi felvételi, konkrét követelmények alapján. a vidéki gyerekeknek persze könnyebbség, ha az érettségivel jelentkezhetnek bárhová, de ha például az emelt szintű érettségit megkövetelik, akkor ugyanott vannak: el kell utazni valamelyik kijelölt vizsgáztatóhelyre, ráadásul kockáztatják, hogy a középszintűn elérhetőnél rosszabb lesz az osztályzat (a diszkontok ellenére). ráadásul a felsőoktatás nagyon panaszkodik az elsőévesek silány tudása miatt, és az emelt szintű érettségit tettek között valamivel jobbak ugyan az eredmények, de nincs egyértelmű vízválasztó, tehát az sem garancia semmire (ellenben viszonylag sok pluszpontot jelent, ezért érdemes megpróbálni). nem tartom kizártnak egyébként, hogy olyan megfontolás is van a meglehetősen engedékeny pontszámítás mögött, hogy annyival is kevesebb lesz a pályakezdő munkanélküli, de nem tudom, nem kerül-e így többe. (már csak azért is, mert a nappali tagozaton továbbtanuló diák után még jár a családi pótlék is, bezzeg a munkanélküli gyerek után nem.)

Ismeretlen_12392 2010.05.23. 12:00:57

Na a művészeti "egyetemek" a lehető tegrosszabb példa! Ki az aki komolyan elhiszi, hogy hírtelen 5-6 szor annyi szupertehetség született? Pl- a Liszt Ferenc zeneművészeti fősikolán is ajelenleginek még a fele diák sem volt (most még egy csomó helyen is van egyetem) és még így is fél európát mi láttuk el zenészekkel!

Vasgereben 2010.05.23. 12:57:06

8. szerinted a Liszt Ferencre most bejutottak jórésze hallássérült? mert arról van szó - bár nem akarod elérteni - hogy az ilyennek esélye sincs oda bejutni! Viszont bejuthat speciális képességek nélkül bárki bárhova, ha elegendő pontot összeszedett! Minden szakma megkiván egy bizonyos +-ot más szakmákhoz képest bizonyos képességekből! S ami nincs azt a legjobb akarattal sem lehet fejleszteni! Ergo, kidobott pénz/energia/idő erre fecsérelni bármit! jelenleg így állunk, "hála" a felvételik felszámolásának, az érettségi devalválásának, a fejkvóta és kredit rendszer erőltetésének!

Ismeretlen_159036 2010.05.23. 21:41:03

Nincs túl sok példa arra, hogy főiskolákból egyetemek lettek volna, én őszintén szólva csak a Budapesti Műszaki Főiskola - Óbudai Egyetem átalakulásra emlékszem. Sokkal inkább jellemző az, hogy mind az egyetemek, mind a főiskolák duzzasztották a létszámot, amit többek között felkészült oktatókkal sem tudtak követni. Ugyannakkot az igaz, hogy az integrációval egy csomó főiskolai kar olvadt be az egyetemekbe. Amiben szerintem nem a beolvadás a gond, hanem az, hogy ez gyakran csak látszat: az új kar megkapta az egyetem jó nevét és nem történik semmi más. Ez fordítva is igaz: például a gyakorlatias felfogású főiskolai pedagógusképzés sem fertőzte meg a tudományegyetemeket.

Ismeretlen_159036 2010.05.23. 22:24:37

Az ezek a problémák szine mind kapcsolatban vannak a tömegesedéssel. A növekvő létszám esetén például bármilyen jó felvételei eljárás esetén csökkeni fog az átlagos tudásszínt. A sok hallgaztóhoz sok oktató kell, gyorsan, emiatt bomlanak meg az oktatói arányok. Bologna épp a tömegesedésre adott válasz, ha nem is feltétlenül (vagy teljesen) a helyes.

Ismeretlen_159036 2010.05.23. 22:38:35

Miután Angliában tandíj van (Skóciában pedig bonyolult felvételi rendszer) ez ott sem egyszerű már. De a lényeggel egyetértek. Az emelt szintű érettségi kontra felvételi problémája jóval bonyolultabb. A tárgyi tudás dupla számonkérésének ( érettségi + felvételi ) semmi értelme. Ráadásul, akit ma 200 egynéhány ponttal szívnak be a felsőoktatásba, arról ma is lehet tudni, hogy nem kiváló felkészültésége miatt került oda. Természetesen minden szakmának vannak speciális, az érettségi eredménnyel nem mérhető követelményei (különösen mert az érettségi továbbra is a hagyományos akadémikus ismereteket, képességeket méri elsősorban). Az alkalmassági követelmények leírása és objektív számonkérése ugyanakkor nehéz. Hogy a zenénél hozzám közelebb álló példát mondjak, elég világos, hogy a pedagógusnak egy csomó más képességre is szüksége van tárgyi tudáson túl. Ugyanakkor a tanárképző intézmények nem vállalját az alkalmassági vizsga bevezetését, mondván egy vizsgából nem lehet megmondani alkalmas-e valaki tanárnak.

Ismeretlen_98545 2010.05.24. 08:50:37

6.-ra: rosszul tudod. A felsőoktatásban tanuló gyerek után nem jár családi pótlék, még a nappali tagozaton sem. Csp. a közoktatásban tanuló gyerek után jár, ha jól emlékszem, most már csak 20 éves koráig. Ami egyébként teljesen igazságtalan az előbbivel szemben, merthogy ugyanúgy tanuló és nincs jövedelme, mint az utóbbinak.

Kovács Sándor 2010.05.24. 11:28:23

Kedves Tanbácsi! Szinte csak abban nem értek egyet Önnel amit nem írt le. Valóban a rendszerváltáskor a lakosságra és a korcsoportra vetítve Európában csak Albánia állt mögöttünk a felsőoktatásba járók arányát tekintve...Ez is egy a múlt rendszer átkos hagyatékai közül... ez se könnyen leküzdhető hátrány... Ehhez társult még az is, hogy a kutatóhelyeken a kutatókra jutó segéderő száma rendkívül alacsony volt. Emiatt a kutatók egy része segéderőként dolgozott, vagy a munkájának hatékonyságát rontotta, hogy olyan feladatokat kell ellátnia, amelyeket egy alacsonyabb végzettségű is elláthatna. Tehát a rendszer mégcsak hatékony se volt. És akkor jött a rendszerváltás. A rendszerváltóknak eleve az volt a célja, hogy valamiképp növeljék a felsőoktatásba kerülők arányát. Ehhez azonban jött még két kényszerítő körülmény. 1./Az egyik a keleti piacaink összeomlása. A SZU. eladósodott velünk szemben.. és a termékeinket már nem akarta átvenni, hiszen az olajáért jobb minőségű nyugatit is kaphatott érte. A magyar gazdaságnak át kellett állnia egy új szerkezetbe. Ez még akkor is hatalmas megpróbáltatást jelentett volna, ha nem hoznak rossz gazdaságpolitikai döntéseket, de ilyeneket hozott a Németh kormány is és az Antall-Boros-Horn kormány is. Megjelent a tömeges munkanélküliség.. Ráadásul fenyegetett a fiatal korosztályok tömeges munkanélkülisége is. 2: Mert ekkor végezte középiskoláit a Ratkó-korszak generációjának gyermeke és viszonylag magas volt a kikerülők aránya, amit a zsugorodó-összeomló, válsággal küzdő magyar ipar nem tudott felvenni. A kulturális politika és a kormány felismerte: jobb ha ezeket a gyerekek nem az utcára engedi ki, hanem beviszi a felsőoktatásba.. mert ha tanulnak az még mindig kevesebbe kerül mint a lumpenizálódásuk, vagy a kilátástalan helyzetükből fakadó elkeseredettségük és az ilyenkor elkerülhetetlen utcai zavargások. Tehát megemelték a felsőoktatás keretszámait. Ez egy helyesés bölcs döntés volt, még akkor is ha ebből újabb ellentmondások fakadtak 1. Ilyen a blogíró szerinti tömegessé válás és az ebből származó színvonalcsökkenés, amihez én az elszemélytelenedést, a tehetségek gondozásának elhanyagolását is hozzátehetné. 2. Volt egy másik gond is. Ez az olcsóbb, egyszerűbb bölcsész képzések túlburjánzásából adódott. Az könnyen belátható, hogy az orvos, vegyész, informatikus, mérnök stb. képzés drágább mint a történész, jogász, közgazdász képzés.. ez utóbbihoz csak tanár kell akim előad, szék ahová a gyerek leül, néhány tucat könyv..de nem kellenek a drága és anyagigényes laboratóriumok.. Ennek az lett a következménye, hogy eltorzult a felsőoktatás szerkezete. Emiatt még nem is lehetett volna szemrehányást tenni az Antall kormánynak, de a folyamatot a későbbi kormányok se szakították meg. SŐT HORNÉK ALATT AZ SZDSZ A RENDSZERBE BEÉPÍTETTE A SZERVEZETT IGÉNYTELENSÉGET.. AMIT A FIDESZ KORMÁNY MEGSZAKÍTOTT UGYAN, DE A MÁSODIK MSZP-SZDSZ KORMÁNY AZ EREDETI INTÉZKEDÉSEKET VISSZAÁLLÍTOTTA.. SŐT TOVÁBBVITTE A FELVÉTELI ELTÖRLÉSÉVEL, A KÉTSZINTŰ ÉRTETTSÉGI MEGALAPOZATLAN BEVEZETÉSÉVEL, A BUKTATÁSOK ELTÖRLÉSÉVEL, A PEDAGÓGUSOK STÁTUSÁNAK GYENGÍTÉSÉVEL.. AZ ÁLLANDÓ KAPKODÓ INTÉZKEDÉSEK SORÁVAL. Ma ott tartunk, hogy a műszaki egyetemre járó gyerekeknek a fele nem tudja hogy mi történik egy töltőtollal a Holdon ha azt ott elengedjük a kezünkből..ugyanerre a kérdésre a bölcsészek 95%-a nem tudja a helyes választ. Az ELTE-re járó hallgatók nem tudják, hogy mivel foglakozott Eötvös Loránd.. nagy találmányáról pedig nem is hallottak... mindemögött az húzódik meg, hogy az oktatás úgy mondott le íz ismeretek megköveteléséről, hogy közben a gondolkodást se fejlesztette.. Azt is mondhatnám, hogy az MSZP-SZDSZ randalírozása az oktatás a felnövekvő generációk felkészítése terén MÉG A GAZDASÁGI BŰNÖKNÉL IS NAGYOBB ÉS MARADANDÓBB KÁROKAT OKOZOTT!!

* 2010.05.24. 15:54:44

Az oktatás színvonala döntően befolyásolja a jövőbeli életünket. Ezekben az években dől el, ki mit tud majd nyújtani később. Az általános iskola első osztályától a posztgraduális képzésig, hátrányos helyzetűektől a nagypolgári csemetékig, Down-kórosaktól a lángelmékig, cigányoktól az "árjákig" minden gyermeknek és ifjúnak a lehető legjobb, leginkább használható tudást kellene elsajátítania önmaga és az ország hasznára. Ehhez a létfontosságú feladathoz a kelleténél kevesebb a pénz, a szükségesnél kisebb az elszántság, a méltónál gyöngébb az oktatói kar, az alkalmasnál lustább a diákság. Majd valamelyik leendő generáció, jövőbeli kormány komolyan veszi a feladatát, nemcsak pofázik és pompás terveket sző. Ej, ráérünk arra még... Most az a legfontosabb, hogy az oktatás legyen minél olcsóbb, minél többen vegyenek részt benne, és mindenki elégedett legyen vele: a politikusok, a szülők, a diákok, az oktatók egyaránt rábólintsanak. Az eredmény: langyos pocsolya és sóhajtozás a színvonal romlásáról.

Kovács Sándor 2010.05.24. 16:05:15

Kedves 14-es látogató! Azért mégsem a sors tette ezt velünk, hanem mi engedtük, hogy egyfajta korlátoltság igénytelensége és nemtörődömséggel felérő szemlélete követelménynélkülivé, igénytelenné tegye az oktatást..Az egész lehetetlen helyzet felett ott lebeg Fodor-Magyar Bálint-Hiller rossz szelleme...Volt pénz kakaóbiztos számítógépre, interaktív táblára 50-60 milliós rektori fizewésekre, mucuska külföldi útjaira.

Ismeretlen_159036 2010.05.25. 00:44:55

Kedves Kovács Sándor! Sok mindenben egyetértek, többek között abban, hogy a belső arányok torzulása is komoly gondot okoz Ugyanakkor az értékelés egy részét politikailag egyoldalúnak találom. Bizony épp az Orbán kormány volt az, amelyik sokszor és gyakran dicsekedett azzal, hogy mennyivel nőtt a felőokatásba járó diákok száma, és folyamatosan számon kérte a baloldali kormányokon is, hogy miért próbálják szabályozni ezt a növekedést.

relatív 2010.05.26. 00:08:46

A tanítás színvonala - amit itt jó, és rossz indulatúan kritizálnak - végeredményben a tanáron, a ( a "konkrét" tanáron ) múlik. Ezért az oktatási rendszerbeli változásokat szerintem csak kissé lehet az ismert probléma-kör okaként említeni. Már csak azért sem mert a rendszer "kifutása", annak nagy tömegéből adódó tehetetlensége miatt csak hosszabb idő után ítélhető meg egyáltalán. Az ismertetett politikai indíttatású téveszmével még foglalkozni sem érdemes szerintem, az ellentmondásossága miatt sem ! Az 1990-es években megnövekedett felsőfokú képzési lehetőségek átgondolatlanságuk miatt azonban biztosan - a törekvésekkel ellentétben - egy középszint felé való elmozdulást okozott. Ez a nagyobb létszám számszerűsége miatt várható nagyobb merítés elvén áhított magasabb színvonal nem jelent meg. Egyrészt a tanárok nagyobb leterheltsége miatti időzavar, másrészt a szükséges mértékű továbbképzés hiánya miatt ez nem volt várható, így a fentebb már részletezett anyagi okok mellett ez IS nehezíti a magasabb szint elérését. Ezen okokhoz még az oktatás bizonytalanságát, így a szükséges, és várható színt emelkedést az IS akadályozza, hogy nagyfokú elbizonytalanság van a tekintetben - és ez rányomja bélyegét a tanulók igényére IS -, hogy az alapok, vagy a közvetlen munkában azonnal használható ismeretek legyenek a primátus meghatározói. Mindezek megoldása hozhatja csak el a kiegyensúlyozott oktatást, és ezzel várhatóan a színvonal növekedését IS....szerintem.
süti beállítások módosítása