Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Elmaradt kérdések

2010. június 26. - Tanbácsi

A középosztálynak és a leszakadóknak is kedveznünk kell

Hoffmann Rózsa a pedagógus-bértábláról, az iskolai agresszióról, az összevont osztályokról

A középosztálynak és a leszakadóknak is kedveznünk kell

Hoffmann Rózsa a pedagógus-bértábláról, az iskolai agresszióról, az összevont osztályokról

A gyermeklétszám, a csoportlétszám és a feladat alapján kell meghatározni, hogy egy iskolában hány pedagógusra van szükség: az ő bérüket teljes egészében a központi költségvetésből kell finanszírozni – mondja Hoffmann Rózsa, a Nemzeti Erőforrások Minisztériumának oktatási államtitkára.

Népszabadság - A középosztálynak és a leszakadóknak is kedveznünk kell

A Népszabadság ma Hoffman Rózsával készít interjút. Az interjút feszes keretei nem tették lehetővé egy sor kérdés feltételét, és bár az újságírók nagyon igyekeztek, nem sikerült utánajárni sok fontos dolognak.

Szerző kimondottan rokonszenvesnek tartja a felzárkoztatásról, a pedagógus szerepéről, vagy éppen a teljesítményközpontú bérezésről szóló gondolatokat, de többet kéne tudnunk.

Néhány nyitva maradt kérdés:

 

  • A pedagógus tekintélye valóban az általa a szülőkkel és diákokkal szembeni gyakorolt korlátlan hatalmon alapul?
  • Melyik az az időszak amikor ": a magyar oktatás korábbi színvonalát mindenütt elismerték,". A hetvenes évek, amikor a minisztériumban tevékenykedett? Vagy az Orbán kormány időszaka, amikor a PISA sokk érte az országot?
  • Az igért kislétszámú osztály integrált, vagy elkülönített osztályokat jelent,ha az utóbbit, akkor hogy lesz ebből  felzárkózás?
  • A tehetséggondozás csak a középoszály ügye?
  • Mikor állította akár az iskolai erőszakkal foglalkozó bizottság, akár a minisztérium, hogy a pedagógusok tehetnek az iskolai erőszakról?
  • Mennyi pénzbe kerül a pedagógusok állami finanszírozása? Miben különbözne ez a mai teljesítménymutató rendszertől?
  • Milyen feltételek alapján minősíteni a külső ellenőrzés a pedagógusokat?
  • És a legfontosabb: mikor lesz mindenből koherens és szakmailag értelmezhető program?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr972464836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_10940 2010.06.26. 15:12:20

Valószínű semmikor sem:(

fidelio · http://fideszfigyelo.blog.hu 2010.06.26. 22:18:01

Kedves Tanbácsi! Az ennyire találó írások simán meg szoktak jelenni nyomtatott népszabi olvasói levél rovatában. Márpedig ezek a kérdések tényleg fontosak és jó volna, ha többen olvasnák őket. Szóval én kérlek küldd el (ha pl.: az állásod miatt nem lehetne, akkor álnéven). Ha nem bánod át is venném a fideszfigyelőre. üdv. fidelio

Ismeretlen_11256 2010.06.27. 09:20:19

jó kérdések, és fontosak a továbbiakra nézve. én egyébként nem értem azt a passzust, hogy "A gyermeklétszám, a csoportlétszám és a feladat alapján kell meghatározni, hogy egy iskolában hány pedagógusra van szükség: az ő bérüket teljes egészében a központi költségvetésből kell finanszírozni." mi van, ha a való életben a központilag megállapítottnál több kellene? (akár a feltételek változása miatt, pl. új gyerekek jöttek, netán speciális nevelési igényűek) honnan lesz arra pénz? vagy ez egyúttal a bértömeg-gazdálkodás burkolt kiterjesztésre az oktatásra? (= kaptok ennyit, mert ennyi jár. ha kell még ember, azt vegyétek el a keretösszegből) ráadásul kortól, szolgálati időtől és igen: szakmai tudástól függően különbözőek a fizetések, a központi költségvetésben azonban nyilvánvalóan csak fejpénzek lesznek, valamiféle átlagok - akkor az idősebbeket és a szakmailag jobbakat el kell küldeni ahhoz, hogy egyáltalán legyen valamiféle bérfejlesztés? (hiszen "majd dolgozik nyugdíjasként..." vagy "neki könnyű lesz másik munkahelyet találnia..."?) a másik lehetőség az, hogy iskolánként specifikálja a hatóság, hogy mekkora és milyen összetételű legyen a pedagógusi létszám, mekkora pénz jár ehhez (ebben az esetben azonban lesz iskola vagy óvoda, amelyik mindent el tud intézni magának és lesz olyan, amelyik hoppon marad, mert nincs alkuereje vagy nincs, aki "szóljon" az érdekében) végiggondolták ezek, hogy milyen szerkezeti változásokat eredményezhet a központi tervgazdálkodás bevezetése az oktatásban?

Ismeretlen_159036 2010.06.27. 21:27:36

Az az igazság, hogy ma is hasonló a finanszírozási rendszer. A teljesítménymutatóban a számítás alapja, a gyereklétszám, a csoportok (törvényben meghatározott) létszáma és diákok és pedagógusok kötelező óraszáma. Ez a matek lényegében a minimálisan szükséges pedagóguslétszámot adja, ez az alapja az állami támogatásnak. Viszont senki sem állítja, hogy ez valóban a pedagógusbért finanszírozza. Hiszen az állam csak hozzájárul az oktatás költségeihez.Egyrészt kevesebb az összeg, mint egy pedagógusb bére (ezt persze lehetne növelni). Azonban a pedagógus számára bért a közalkalmazotti törvény garantálja. A többet és kevesebbet kereső tanárok közötti különbséget az önkormányzat egyenlíti ki. Az önkormányzat határozza meg, hogy a törvényi minimumon túl hány pedagógust foglalkoztat és persze vállalja a költségeket. Aki rendel, az fizet. Elképzelhető valódi központi bérgazdálkodás is, de akkor ehhez központi létszámgazdálkodás kell és központi munkáltatói rendszer, de ezt az államtitkár (helyesen) elutasítja. A kérdés kérdés maradt.

Ismeretlen_10940 2010.06.28. 00:00:57

Talán ezért akarja kivenni a közalkalmazotti viszonyból a pedagógusokat a Fidesz. Amint kikerülnek az önkormányzatok alól, már senki sem garantálja a bérüket. Az egyház majd elintézi:(
süti beállítások módosítása