Mennyi? Mi mennyi?

A történelmi összehasonlítás nagyon hatásos, főleg, ha százalékok is vannak benne. Persze, az se árt, ha számok helyesek.

Az NEM oktatásért felelős államtitkára úgy vélte, hogy ha már hasonlítás, legyen kövér: mi is lehetne a kitűzendő cél, mint a klebelsbergi magasság. Ahogy akkor a GDP 15 %-át költötték az oktatásra, most is kéne legalább a GDP 8%-a.

Szerző nem minden szempontból híve Klebelsbergnek, de az nem kétséges, hogy az ő idejében az oktatás és kultúra valóban nemzeti ügy volt (nem úgy, mint a Nemzeti Ügyek Kormányánál). Nem csak a szavakban, hanem pénzben is.

Az akkori ráfordítás azonban messze nem volt a nemzeti össztermék ilyen jelentős része. Az akkori költségvetésnek volt egyes források szerint 9-10, mások szerint 15 százaléka. A költségvetés a GDP-nek akkor 20%-a se volt. Ez attól még igencsak tiszteletre méltó halom pénz volt akkor, hiszen átlagosan sokkal rövidebb ideig, és sokkal olcsóbban tanultak az emberek.

Ezek szerint tehát a költségvetési kiadásokkal kell összevetni a mai számokat, és nem a GDP-vel. Ebben az összehasonlításban  pedig már messze meg is haladtuk a 8 %-os célt, a 2010-es adat pl. 12,5 %, de volt már 13,9%-is. Ebből a pénzből nem minden az oktatási tárca fejezetében van, hiszen az önkormányzati támogatások jó része is oktatásra megy.

Persze nagyon jó lenne, a GDP 8%-is (ez ma 5 és fél %, az OECD átlag 6,1%). Ezzel aztán az élre is törnénk, eddig csak az izlandiak tudták megközelíteni ezt az álomhatárt (még bankválság és vulkán előtt). Ehhez azonban a Klebelsberg időszak nem alkalmas számítási alap.

Három eset van:

  • Az államtitkár nem tudja, hogy mi a különbség a GDP és költségvetési kiadás között, ezt a köteles (és valós) tisztelet okán ne tételezzük fel,
  • Nem tudja a saját területe aktuális számait, ez egy, évtizedek óta a területtel foglalkozó szakpolitikusnál  szintén nem valószínű,
  • Biztos benne, hogy bármilyen hangzatos zöldséget mond, ugyse számol utána senki.

Ebben igaza volt: a nyilatkozatot idéző és kommentáló szerzők egyike sem tett megjegyzést a tévedésre. A nagy baj az, hogy ettől több pénz nem lesz. A pedagógusok és iskolák várhatnak tovább.