Verseny a csúcsra
Az itthoni viharos tanévkezdés közben mi történik a világban?
"Az oktatási reform talán korunk legfontosabb gazdasági kérdése": ezekkel a szavakkal védte reformtervét Obama elnök. A “Race to the Top” program a jól teljesítő iskolákat és tanárokat többletforrásokkal ösztönzi, és a reformokra vállalkozó államoknak juttatott szövetségi pénzzel támogatja a lemaradó intézmények gyökeres átalakítását.
Az itthoni viharos tanévkezdés közben mi történik a világban?
"Az oktatási reform talán korunk legfontosabb gazdasági kérdése": ezekkel a szavakkal védte reformtervét Obama elnök. A “Race to the Top” program a jól teljesítő iskolákat és tanárokat többletforrásokkal ösztönzi, és a reformokra vállalkozó államoknak juttatott szövetségi pénzzel támogatja a lemaradó intézmények gyökeres átalakítását.
A program útja messze nem diadalmenet, ráadásul az elnök saját hátországából, a szakszervetektől és polgárjogi szervezetektől is kap támadásokat. Jobbról azért kritizálják, mert tovább kívánja erősíteni a szövetségi oktatáspolitikát, miközben még a szövetségi oktatási adminisztráció létét is sokan alkotmányellenesnek tartják (erős a hasonlóság az európai uniós közös oktatáspolitika jogosságáról szóló vitákkal). Balról viszont azért kritizálják a programot, mert a Bush adminisztrációnak a szegény diákok gyenge iskoláit megbélyegző és magára hagyó politikájának folytatását, illetve az uniformizálás veszélyét látják benne.
Közben tovább folynak a viták az sikertelen (és többségében hátrányos helyzetű gyereket tanító) állami iskolák átalakításának pedagógiai tartalmáról is. Érdemes megfigyelni, hogy a hozzászólások hangvétele mennyire eltér a nálunk megszokottról. Egyik fél sem nevezi a másikat hazaáruló liberálisnak illetve kőbaltás konzervatívnak.
Közben a washingtoni pedagógusok kitapasztalták a korábban említett pedagógus minősítési rendszer kevésbé kellemes oldalát is: a legrosszabb minősítésű 241 tanárt elbocsátották. Michelle Rhee oktatási tanácsos így indokolta a döntést: minden diáknak a fővárosi közoktatásban joga van hatékony tanárra...". Jegyezzük meg a nevet, fogunk még róla hallani. A minősítési rendszer nem valamilyen vizsgáztatáson, hanem alapvetően a pedagógiai hozzáadott értéken alapul, és rendszerét a szakszervezetek is elfogadták.
Közben Nagy-Britanniában az új kormány, már nemcsak álmodik oktatási törvényről, hanem az hatályba is lépett. Ennek lényege (lévén, hogy a konzervatívok itt valóban konzervatívok és az állammal szemben a helyi közösségekben hisznek inkább) az, hogy az iskolák egy elit csoportja kiszakadhat az önkormányzati fenntartásból, és innen kezdve direkt állami támogatással működhet. A bírálok szerint ennek következményei katasztrófálisak lehetnek az oktatás egységére. Az első 32 iskola már el meg is kezdte működését.
Aki változtatni akar, annak nem árt, ha előbb tanul a világtól. Már persze, ha az angol nyelvismeretet nem tartja felesleges koloncnak.