Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

"Utcáravalók" - Szüdi János az iskola szabadságáról

2010. szeptember 27. - Tanbácsi

Szüdi János fontos cikket közöl a Népszabadságban.

A szerző (aki 1985-től 2010-ig dolgozott az oktatási minisztériumban különböző vezető pozíciókban) hatásosan érvel a szöveges értékelés, a szakmai ellenőrzés és az iskola autonómiája mellett. Legfontosabb tétele az, hogy az iskola, az óvoda és kollégium a gyerekért van.

 

Szüdi János fontos cikket közöl a Népszabadságban.

A szerző (aki 1985-től 2010-ig dolgozott az oktatási minisztériumban különböző vezető pozíciókban) hatásosan érvel a szöveges értékelés, a szakmai ellenőrzés és az iskola autonómiája mellett. Legfontosabb tétele az, hogy az iskola, az óvoda és kollégium a gyerekért van.

 

A közoktatás akkor tölti be rendeltetését, ha képes arra, hogy valamennyi gyermeket befogadjon és sikeresen végigvezessen az egész rendszeren. Nincs joga a közpénzen megszervezett közoktatásnak megválogatni, kinek akar közszolgáltatást nyújtani. Ugyanúgy kell fogadnia és kiszolgálnia minden tanulót, akár szegény, akár gazdag, bőrszínre és felekezetre való tekintet nélkül. Ez nem egyszerű, meg kell küzdeni a szakmai nehézségekkel és a társadalmi előítéletekkel is. Mi több, a közoktatásnak ellensúlyoznia kellene az éhezés, a lakáskörülmények, a munkanélküliség miatt reményt vesztett, depressziós családi légkört s a szülők iskolázatlanságát. Ezen a téren pedig a közoktatás sokszor magára maradt. A közoktatás intézményeit nem elkülöníteni kellene a társadalmi környezetétől, az adott település közösségétől, hanem éppen ellenkezőleg erősíteni kellene ezt a kapcsolatot. Szorosabban össze kellene fogni a családvédelemmel, a gyermekvédelemmel, az egészségüggyel, a szociálpolitikával.

Nem adhatjuk fel azt a követelményt, hogy minden intézményben minden gyermek magas szintű szolgáltatáshoz jusson a közpénzek lehető leghatékonyabb felhasználásával és az esélyegyenlőséget célzó jogszabályok maradéktalan betartásával. Fontos az ellenőrzés, de abban kiemelkedő szerepet kell kapniuk a szülőknek, a tanulóknak és szervezeteiknek. Az állami ellenőrzést hozzáértő szakértőkre kell bízni, akik nem utasítást, hanem segítséget adnak a feltárt hiányosságok megszüntetéséhez. Nem szakfelügyeletre van tehát szükség, hanem szakmai ellenőrzésre és szaktanácsadásra.

Az óvodák, iskolák és kollégiumok a gyermekekért vannak, ezért az a fontos, hogy ők jól érezzék magukat bennük. A pedagógusnak alkalmazkodnia kell a gyermekek igényeihez s törekednie arra, hogy személyiségüket a lehető legteljesebben kiteljesíthessék. Ezt a célt nem a tanulói jogok csorbítása, hanem azok maximális tisztelete és érvényesítése szolgálja. A tanulói jogok és kötelezettségek – minden ellenkező állítással szemben – szoros egységben és arányosan jelennek meg a közoktatás joganyagában, mely szerint a tanuló jogosult és egyben köteles iskolába járni, s, miként a pedagógus, köteles megtartani annak szabályzatait, köteles felkészülni az órákra, jogosult élni a minden állampolgárt megillető jogokkal, de köteles tiszteletben tartani mások jogait is. Az a tanár nem tanár, aki kiszolgáltatottnak érzi magát attól, hogy tiszteletben kell tartania a tanuló személyiségi jogait, nem kiabálhat vele, nem adhat körmöst, nem húzhatja meg a haját, s nem is rúghatja ki az osztályból, az iskolából.

A szöveges értékelés elfogadása vagy elvetése vízválasztó a közoktatásban. Nem az a lényege, hogy az egyes számjegy, vagy a „felzárkóztatásra szorul” kifejezés mond-e többet a szülőnek. A lényeges kérdés az, hogy meg kell-e buktatni a gyereket, ha még nem tud folyékonyan olvasni vagy segítséget kell-e nyújtani neki ahhoz, hogy tovább tudjon lépni a többiekkel.

A teljes cikk

Vajon hány szakmai ellenvélemény után kezd el a kormány gondolkozni?

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr462464885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_16338 2010.09.27. 16:45:47

A szerző, Szüdi János hány évet dolgozott a közoktatásban, hogy "szakmai" legyen a véleménye???? Minisztériumi vezető pozíció nem szakma.

Ismeretlen_13250 2010.09.27. 18:00:36

jus! Ezek szerint a minisztériumokban tanároknak kell az oktatás ügyeivel foglalkozni (közgazdasági, szervezési és jogi kérdésekben is, például), martinászoknak a kohászattal és utcaseprőknek a köztisztasággal, ugye? Itt egy közoktatási niemand ismertetése a wikipedia.hu-ról, aki egy percet nem dolgozott iskolában: http://hu.wikipedia.org/wiki/Klebelsberg_Kun%C3%B3

Ismeretlen_16338 2010.09.27. 20:20:45

Bo, ha nem tapasztalatra épül az, amiben megpróbál úgy csinálni, mintha értené, mi is van ott lent, akkor megette a fene. Persze, aki nem tudja, az irányítja... Nem hiszem, hogy ami száz évvel ezelőtt még működött - bár őszintén szólva, nem sűrün érdekel/t Klebesberg -, az ma is megfelelő lenne. Mondjuk pont ma volt pedagógusokkal egy hosszabb eszmecserém. elátkozták az elmúlt pár év rombolását. Egyebek iránt egyáltalán nem válik hátrányára a köztisztasági szakember belekóstol az utcaseprőségbe is, ne fordítsd meg a dolgot!!! Így, aki az oktatási minisztériumból osztja az észt, minimum, hogy legyen közvetlen fogalma az iskolai életről, a pedagógus valós munkájáról, a környezetről, a diákokról. Mert különben jön a káosz, és a hanyatlás, amit most tapasztalunk, hová is fajult az egész ámokfutás.

Ismeretlen_13250 2010.09.27. 22:02:19

Bocsáss meg, jus, de ez csacskaság. Ilyen alapon sose működne semmilyen társadalom. Tapasztalatot, tudást meglepően sokféle úton-módon tud az ember magára szedni és egyéni képesség dolga, hogy valaki szart hoz ki belőle vagy aranyat. Arról nem is beszélve, hogy a sokféle érdek és vélemény között meglehetősen populista álláspont egyet kitüntetni, mint egyedül érvényeset. Magyarán, bár fontos információ, mire, miről panaszkodnak a pedagógusok, az iskola terének is csak egyik pólusát képviselik és nem biztos, hogy az a tuti, amit mondanak. Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy az ő morgásuk semmi, még csak azt sem, hogy azt ne kéne figyelembe venni, de az alapján, hogy tanított-e valaki, aki az oktatást irányítja vagy szabályozza, az elég szűk látókörű, bár Kádár idejéből jól megszokott gyakorlat.

Ismeretlen_60145 2010.09.27. 22:11:00

jus és bo-56, nem lehet általánosságban állástfoglalni. Talán ha minden helyen kompetens személyek dolgozhatnának, mindenki ott, ahol képes valamit megvalósítani, jobban mennének a dolgok. De mi volna az, ami ezt a célt érvényesíteni tudná? Egy jó tanárból bűn osztályvezetőt vagy akár igazgatót csinálni: a tanulók között van a helye. A probléma, hogy egy tanár nem ér annyit a mai társadalomban és a mai iskolarendszerben, mint egy apparatcsik. Beke Kata példája nem feledhető! Államtitkársága, tanári tekintélye dacára kinyírta az apparátus. Mert hívatása volt, nem pedig érvényesülési ambíciói. Szüdi János itt idézett gondolatait szinte teljességgel el tudom fogadni.

Ismeretlen_16338 2010.09.27. 22:29:37

Atlasz, te is fordítva értelmezel, én azt mondom, aki irányítani akar, az próbálja ki mit is akar irányítani, még csak ne is egy, hanem lehetőség szerint több területét. Enélkül nemcsak hiteltelen, hanem az elméleti tudása megakad a gyakorlati kivitelezhetetlenségen és félrevihet, torzíthat, ezáltal tönkretehet. Amúgy pedig Szüdi ide bemásolt gondolatai már ki lettek vesézve a NOL-on. Bo, Kádár idejében sok minden pocsék volt, de egy biztos, a tanulók megalapozott, hasznavehető tudással kerültek ki az életbe. Nézz saját magadra.

Ismeretlen_60145 2010.09.27. 22:45:12

Jus, én is általánosságban fogalmaztam. Bo célzott rá, hogy számos szakterület szakemberének kell az oktatást (ki)szolgálnia. Biztosan helyes, ha ismeri az iskolát az, aki irányítja. Nem olvasok mindent, sőt: nem is értek mindent. A magam illetékeségi körében meg vagyok győződve pár dologról, ez minden.

Ismeretlen_159036 2010.09.27. 23:09:14

Jus Önmagában valakinek a véleményét az alapján minősíteni, hogy hány tonna krétaport nyelt, nem célravezető. Az elmúlt 20 évben semmilyen korrelációt nem fedeztem fel az úgynevezett gyakorlati tapasztalat és az oktatásról vallott modern vagy konzervatív nézetek között. Ha valaminek van jelentősége, az inkább a nemzetközi folyamatok ismerete. Az mindenesetre bizonyos, hogy más szempontból látja az oktatást az államigazgatási ember, aki az egész ország folyamataival találkozik, szükségszerűen nem részleteiben, és másképp a pedagógus, aki saját, vagy mondjuk a saját környéke iskoláit ismeri alaposan. Esetleg megint más a kutató nézőpontja, aki nemzetközi összehasonlításból, adatok alapján dolgozik. Az oktatásról szóló érdemi párbeszéd ott kezdődik, amikor megpróbálják megérteni egymás érveit, és ott végződik, amikor a másikat eleve hozzá nem értőnek címkézik. Ami a Kádár rendszer oktatását illeti, annak a kornak az oktatási rendszere teljesen más társadalmi elvárásokra készített fel a diákokat, mint amire ma kellene. Ráadásul a korszak belülről sem látszott annyira szépnek. Ha nem hiszed, ajánlom figyelmedbe Beke Kata munkásságát, vagy épp Almási Tamás remek filmjét a Ballagást. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lettek volna jó tanárok és jó iskolák, de ezek gyakran inkább szél ellen működtek. Akármilyen klassz volt az 1500-ös Lada annak idején, ma már nem nagyon akarunk azon járni.

Ismeretlen_13250 2010.09.27. 23:12:52

Hét hiszen pont ezt próbálom én is mondani, hogy az hogy valaki ismeri, érti-e az iskolában zajló életet, nem azon múlik, hogy volt-e ott tanár? Ez teljesen külsődleges szempont, mint ahogy a szerzett tapasztalatai, elért eredményei sem ezen múlnak, hanem a képességein, szorgalmán, stb. Nem szakemberként ugyan, de saját véleményem is az, hogy az itt leírtak nagyon is értelmes, szimpatikus iskolakoncepciót hordoznak. Szüdit pedig nem is ez minősíti oktatáspolitikusként (az volt az istenadta, ha jól értem, ezidáig), hanem hogy ebből a pozitív modellből mit tud mindenki (tanárok, gyerekek, szülők, gazdaság, stb.) rendszerből kihozható legnagyobb (sokszor ellentétes írányú-igényű) hasznára megvalósítani. Sikertelensége viszont, előfordulhat, hogy nemcsak őt magát minősíti. Kádárék iskoláját meg nem akarom mindenáron szidni, de hogy sok tekintetben nem felel meg a mai iskolának, társadalomnak, az nyilvánvaló, még akkor is, ha ennek a meg nem felelésnek az örve alatt olyat is kidobtak az elmúlt években, amit kár volt. Esetem azonban sajnos semmilyen bizonyítékot nem szolgáltat, mert akkoriban is megvolt a sokszor éles színvonalbeli különbség már általános iskolai szinten is, a felsőfokú iskolához meg már akkor sokszorosan nagyobb esélyt adtak az elit középiskolák.

Ismeretlen_159036 2010.09.28. 12:42:23

A pontosság kedvéért Szüdi sosem volt politikus. Államigazgatási szakemberként dolgozott ott 25 évet, legutóbb, mint OM közigazgatási államtitkár, majd OKM közoktatásért felelős szakállamtitkár.

Ismeretlen_10940 2010.10.01. 22:02:51

Kedves Tanbácsi! Nem tudtad, hogy itt a NOL-on mindenhez értő "szakemberek" vannak? Ne csüggedj!
süti beállítások módosítása