Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Rövid bevezetés a Hoffmann-korszakba

2011. augusztus 20. - Tanbácsi

 

Az oktatási kormányzat szentül hiszi, hogy birtokában van az egyedüli igazságnak, ezért aztán nem igen érdekli sem a  valóság, sem azok, akik szembesíteni akarják vele. A problémák megoldását inkább a múltban keresi: kevesebb autonómia, kevesebb középiskolás és egyetemista.

Több, mint egy éve kezdődött  az oktatási kormányzásnak nevezett izgalmas gondolatkísérlet, ideje hát levonni néhány tanulságot. Ez alkalommal a felsőoktatási törvény legújabb, (ha jól számolom negyedik), utolsó és tuti tervezete szolgáltatott alkalmat arra, hogy többen is elgondolkozzanak azon, hogy mi is folyik itt. A tanulságokat immár érettségi tétel tömörségével is összefoglalhatjuk (de nem románul, {vagy moldovai nyelven}).

Milyen is hát a Nemzeti Együttműködés Kormányának oktatáspolitikája?

 

1. Küldetéses

Az államtitkárság világosan tudja, hogy mit és hogyan akar, és azt is, hogy ez így, és csak így helyes. Aki más gondol, az téved, liberális, illetve áruló. A tárca birtokában van az erkölcsi fölénynek és nem fél használni (Erkölcsuralom az oktatásban). Egyházi iskola jó, önkormányzai iskola nem jó. Buktatás jó, kompetencia rossz. Köpontosítás jó, autonómia nem jó. Szakképzés jó, gimnázium nem jó.  Indoklás szinte sosincs. A legújabb az, hogy neolatin nyelvek jók, angol rossz. A hittan jó, világnézeti semlegesség rossz (Kötelező hit).

Sajátos módon ez az erős elszántság az ősellenségnek tekintett  Magyar féle oktatáspolitikával párosítja, szemben a Pokorni és Hiller féle pragmatikus, "van egy problémánk, keressünk megoldást" megközelítéssel. Jelentős különbség viszont, hogy a liberális tárcavezető (bár a pedagógusokkal nem értett szót) döntéseiben általában jelentős szakmai háttérre, például az Országos Köznevelési Tanácsra és a minisztérium háttérintézményeire támaszkodott, a mostani kormányzás mögött azonban ennek nyoma sincs.

Az erős átalakító hajlam nem feltétlenül baj a kormányzásban, ha jó gyakorlati érzékkel párosul. Ennek hiányában viszont egyet kell értenünk azzal, hogy "Bár “a Rózsa” politikai vereségei látványosabbak, szakmai bukása sokkal jelentősebb. Nem, a szakmai bukást nem az jelenti, hogy a Hoffmann által képviselt nézetek bizonyultak volna kudarcnak. Ezeknek a gyakorlati próbájáig ugyanis még csak el sem jutottunk. Hoffmann Rózsa nem azért bukott meg szakmailag, mert amit akar, az rossz. Bármit is akar, egyszerűen nem képes megvalósítani."

Elhervadt a Rózsa, mégsem lehet kidobni? - Halasi Géza

A realításérzék hiányának igazi jele az a műsor, ami a közoktatás és felsőoktatási törvény körül zajlik. Az államtitkárság elszántan akar új törvényesek, tulajdnoképpen anélkül, hogy világos lenne, hogy mi az alapvető cél. Újabb és újabb változatok készülnek és buknak el rohamtempóban, anélkül, hogy a korábbi tapasztalatokat felhasználnák.  (Oktatási törvények tűzön vízen át). Szintén szép példa a tankötelezettség korhátara körüli összevissza beszéd (16 év lesz a korhatár?)

Ennek a gyengeségnek aztán az következménye, hogy a valós folyamatokra alig van hatása az államtitkárságnak, azokat sokal inkább a pénzügyesek alakítják (Pénz és politika az egyetembezárások mögött).

2. Retro

Fontos vonása a jelenlegi vezetének, hogy erős vonzalommal viseltetik minden iránt ami régi. Legyen akár szó a tanárképzésről, ahol a főiskolai szintű általános iskolai tanárképzés visszaállítása a sláger, (kisebb gyerekhez jó a kevésbé felkészült tanár is), a tanfelügyeletről vagy az iskolafenntartásról. Itt már nem konzervativizmusról van szó, hanem kimondott ellenreformról: cél az elmúlt 25 év változásainak visszarendezése.

Sajátos, hogy a keresztény-konzervatív kurzus sok szempontból az érett Kádár korszakot, a 70-es éveket tartja mintának. Ez azt is jelenti, hogy tagadja az oktatásban bekövetkezett demokratizálást, az iskolakapuk kinyitását és az iskolai, egyetemi szakmai autonómiát, tehát az elmúlt évtizedek legfontosabb eredményeit.

A kormányzás erősen államközpontú, semmire sem becsüli a szakmai önállóságot. Állambácsi mindent megold a tankönyvellátástól az iskolfenntartáson keresztül a felsőoktatás irányításáig. (Az oktatás harmadik államosítása).

"Ami a felsőoktatás tervezett jövőjéről eddig kiderült, abból csak annyi világos, hogy – bár az oktatási államtitkár szívesen mutatja magát a(z örök) kulturális értékek harcos őrzőjének – fel fogják számolni a humboldti egyetemeszményt: a kutatás és az oktatás (Forschung und Lehre) egymást segítő és kölcsönösen megtermékenyítő egységét."

Az oktatás dekonstrukciója - Huszár Ágnes

Az elmúlt évekkel (és a világtendenciákkal) szemben ez a koncepció nem értéknek tekinti a középiskolában és felsőoktatásban tanuló diákok számának növekedését, hanem problémának. Hiszen állambácsi azt is jobban tudja, mint az érintettek, hogy hány és milyen egyetemistára, vagy érettségizettre van szükség. A "nem megfelelő" diákok távoltartására aztán változatos eszközöket vet be a kormány. (Ajtók záródnak)

"A fülkeforradalmárok jól tudják, jól érzik, hogy hatalmuk megszilárdításának egyik központi kérdése a tudás kisajátítása. Összetett feladatról van szó, amely igényli a tömegek kiszorítását a gondolkodás készségének kialakítását, megszilárdítását biztosító középiskolai oktatásból, az érettségi megszerzésének lehetőségéből, ennek egyenes következményeképpen a felsőoktatásból"

A felsőoktatás megszállása - Szüdi János

3. Párbeszédképtelen

Elsőre talán úgy tűnhet, hogy minden idők legtöbbet nyilatkozó államtitkárságát nem érheti az a vád, nem tájékoztat kellően. Azonban a kommunikáció egyik fontos eleme, a kétoldalúság hiányzik.

A szakszervezetek és szakmai szervezetek semmibevétele és az álkérdőívekkel való takarózás a kormány általános politikájának fontos része, az oktatási államtitkárság jelentősen túlteljesít. (Érdekegyeztetés és egyéb bohócságok)

Az viszont teljesen egyedi, hogy egy szakmai területet teljes és körkörös háborúba kerüljön a kormány egészével és a nagyobb (valójában egyetlen) kormánypárt meghatározó politikusaival. Volt itt már minden. Kölcsönös sajtónyilatkozatok, államtitkári értekezleten elkaszált javaslatok, kioktatás a kormányülésen, etikai vizsgálat, majd lemondási cirkusz. (Orbán-Hoffmann távolról szeretlek).  Ez lehetne az érintettek magányügye, a "koalíciós" játék része, de politikai háttér megszervezése a hatékony kormányzás elengedhetetlen feltétele, nélküle nem képzelhető el eredményes szakmai  irányítás.

A helyzet némiképp hasonlít Magyar Bálint és az MSZP viszonyára (bár ott az érintettek ennek felét sem engedték meg maguknak egymással szemben). (Régi darab új szereplőkkel). Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a KDNP és az SZDSZ helyzete lényegesen eltér egymástól, a kisebbik párt nincs érdemi alkuhelyzetben, így a végső felelősség a miniszterelnöké:

"A KDNP dacossága tehát valószínűleg Orbán Viktor egy határozottabb szemöldök ráncolásáig tartana, miniszterelnökünknek azonban ez éppen nem áll érdekében. Ha másra nem is, arra tökéletesen alkalmas Hoffmann Rózsa, hogy lefoglalja a néha önálló gondolatokat is megfogalmazó, épp ezért a Fideszben egyre inkább torszülöttnek nézett Pokorni Zoltán volt oktatási minisztert, aki addig sem más, esetlegesen rendszerellenes gondolatokon töri a fejét, míg Hoffmant ütheti."

A Frankensteinre bízott felsőoktatás - Stemler Miklós

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr793163357

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Keressük Petőfit? - Hoffmann Rózsa téved, Petőfit tanítani kell 2011.08.25. 18:24:04

Az Index tegnapelőtti cikke szerint Hoffman Rózsa oktatási államtitkár kijelentette, hogy "azért van szükség a kötelező tantervre, mert például sehol sincs leírva, hogy Petőfit tanítani kell." Elég bombasztikus kijelentés, nyolcvan százalékos...

Trackback: Petőfi él, és fel van háborodva 2011.08.24. 09:16:52

Petőfit tanítani kell, azt mondja. A szuverén embertanároknak, vagy a tanárembereknek, nem tudom már követni, mindegy azoknak kell. Kell, mondja, és tök szuverén módon mondja, mert az olyan cuki. A szuverén. Az olyan kicsit hasonlít a szinglire. Ami m...

Trackback: Kozmetikázzák Államunk korát 2011.08.20. 15:03:43

A kormány szerint az Államunk olyan jó állapotban van, hogy legalább száz évet simán le lehet tagadni a korából. A kedvezőbb hitelbesorolás érdekében ez mindannyiunk érdeke. Az FMPSZ-KDNP szerint az ilyen kegyes hazugság megbocsátható bűn. I. István ...

Trackback: Nem angol hülyék 2011.08.20. 10:47:00

Létezik egy rendkívül fontos, első látásra egyszerűnek tűnő, de később szinte teljesíthetetlen feltételeket támasztó életvezetési szabályrendszer, amit csak a férfiak ismerhetnek, hiszen csak ők találkoznak vele: a nyilvános helyen való pisilésről lesz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vezérigazgató elvtárs 2011.08.20. 11:14:21

Jutalmazzák egymást az elvtársak.Még mindig.

kuruc.info/r/2/83783/

torró 2011.08.20. 12:23:06

Sok mindent lehet a Kádári rendszerre mondani, de oktatás szempontjából bizony szervezett volt.És mi lett a nagy demokratikus rendszerből?Egy hatalmas káosz. Ma Nulla színvonal. Lassan nem lesz szakember az országban. Ha nem lesznek radikális változások, még egy nyomorult gyárat sem lehet beindítani mert nem lesz műszaki gárda .Okostojások!20 év alatt le lett rombolva a Magyar oktatás .Ennyi!

Italo Balbo 2011.08.20. 12:33:28

@torró: Ahhoz képest sorra nyílnak/bővülnek a gyárak.

nu pagagyí 2011.08.20. 12:44:23

Hoffmann csak a cirkuszt szolgáltatja. Nem is lehet koncepciója. Vajon milyen útravalóval láthatta el az egykor szabadelvű liberális, majd konzervatív polgári, most éppen feudális nézeteket hangoztató "Legfelsőbb Tekintély"? Annyi zavart kell keltenie, hogy lecsusszanjon a csúnyának kinéző falat.

A lényeg az iskolák államosítása, illetve a combosabb falatok egyházi felügyeletbe adása, mint ahogy a cikkben is szerepel. Ezután, a kiszolgáltatott pedagógusok lojalitására építve szépen bevezetik a már kidolgozott és a hivatásrendi Magyarországnak leginkább megfelelő tanrendet. Erről már nem lesz pezsgő vita.

gerywood 2011.08.20. 12:44:59

Imádom azokat a szerzőket, akik saját céljaik érdekében bizonyítatlan állításokat írnak le és ezzel azt a látszatot keltik, mintha értenének a témához. Brrrr.
"Pokorni és Hiller féle pragmatikus" na itt dobtam egy hátast a röhögéstől először. Aztán továbbolvastam, "jelentős szakmai háttérre, például az Országos Köznevelési Tanácsra és a minisztérium háttérintézményeire támaszkodott", azaz több pénzért kiszervezték a minisztérium által ellátandó feladatokat olyan cégekhez amiket xy (vagy a testvérének üzlettársa) üzemeltet, vagy létrehoztak másik állami céget erre a célra, ahová milliárdok lettek átirányítva. Ezek jelenleg is üzemelnek, és most éppen a fidesz pénztáraiba folyatnak talán forintokat? Itt már kezdtem tisztelettel adózni a szerző előtt, aki össze nem illesztett dolgokat rak egymás után és ezt azzal a látszattal teszi, mintha logikája lenne annak amit ír. Sajnos azonban a teljes magabiztossággal leírt mondatok nem teszik azokat automatikusan igazzá is. Összefoglalva: a cikk egy hatalmas salátástál tele rothadt zagyvalékkal és hibás meglátással.
Tisztáznunk kell valamit. Természetesen Hoffmann R. nem hibátlan, sőt valószínűleg tényleg alkalmatlan államtitkárnak. Jelenleg épp megpróbálja a saját alkalmatlan embereit beépíteni a rendszerbe, több-kevesebb sikerrel. Ugyanakkor világos jelzéseket kap arra, hogy egy kanyi vasra nem számíthat a kormánytól semmilyen átalakításra, sőt el akarnak vonni a rendszerből. Lehet hogy akkor lesz pénz a rendszerben, ha elfogadják az aktuális lemondását-menesztését? Nem tudni, csak az biztos, hogy a cikk elején leírtak köszönő viszonyban sincsenek a valósággal. A végére maradt egy-két jó gondolat, a KDNP valóban nincs alku és zsaroló szituban...

nu pagagyí 2011.08.20. 13:02:27

@gerywood: Hoffmann R. tehetségtelen. Pont mint azok, akik kinevezték.

tinkas 2011.08.20. 13:22:12

Egy ország, egy nemzet léte az oktatáson áll vagy bukik.Hoffmann Róza féle rendszer csak árt a nemzetnek.A Társadalomnak a gazdaságnak kiművel magas képzettségű fejekre van szüksége. Nem kézművesekre,szakmunkás hadseregre. Ugyanis a technikai fejlődés a mérnökökre, technikusokra helyezi a hangsúlyt.Egy stadiont fel lehet építeni 20 év alatt közmunkásokkal is napi 4 óra munkával 36.000,- Ft bérrel amiből semmit sem lehet kifizetni, nem lehet megélni de dolgoznak a polgárok. Ugyan ezt technikával is fel lehet építeni egy éven belül és negyed áron képzett mérnökökkel. A hangsúly a tisztességes béren jövedelmen van. Amiből következik, hogy a gazdaság felépítéséhez színvonalas MINDENKI SZÁMÁRA elérhető ingyenes oktatásra (ALAP ÉS FELSŐOKTATÁSRA)felvételik nélküli kizárólag pályaalkalmassági vizsgával lehessen bárkinek bejutni a felsőoktatásba.Közben munkahelyeket kell teremteni a polgárok részére de tisztességes európai jövedelemszintnek megfelelően. Így a jó szakemberek nem fognak kivándorolni. A kormánynak igen is be kell avatkoznia a gazdaságba és CÉGEKET kell alapítania. A mezőgazdaságra épülő feldolgozó ipart kell elsőként felépíteni. Ezt követően a kutatásokra építve az elektronikai ipart kell felépíteni. Az oktatásban ne HOFFMANN Róza döntse el, hogy kiből mi legyen, ha nem az egyén és a szülő. A kiművelt fej kincs amivel jól kell gazdálkodni. Nem a nyomort, tudatlanságot kell fokozni mert az előbb vagy utóbb elsöpri a létrehozót. Hiába szavazhat a határon túli a választás idején, ha az itteniek másra szavaznak majd még akkor is ha a jobbikra kell.A határon túliak szavazati joga egy nagy tévedés. Ugyanis egy másik országban más körülmények között élőtől várják el, hogy döntsön a mi sorsunkról. Ez olyan mintha ezek után én mondanám meg az Ön családjában hogy hogyan éljenek mit csináljanak.

kocekovics 2011.08.20. 13:25:41

Eötvös József forog a sírjában!

oktatasrol.blog.hu/

Mindfield 2011.08.20. 13:25:55

Blabla blabla blablablabla kétharmadunk van blablablabla. Köszönjük szépen!

samer 2011.08.20. 13:26:23

Szerintem meg a mai oktatás sokkal gyengébb mint volt még a kilencvenes évek elején.

Szembe kell nézni azzal, hogy a felsőoktatás híg...a, nincs szakképzet munkaerő, és elég gyerek sem, ergo nincs szükség ennyi felsőoktatási intézményre, és gimnáziumra, mivel megfelelő mennyiségű (és minőségű) gyerek sincs.

A világnézetileg semleges oktatás pedig soha sem létezett(nem is tud)

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.08.20. 13:29:31

amit kihagytak/kihagynak a számításból;
szerencsére a mostani gyerekek
– mivel szabadabb légkörben nőttek fel –,
kevésbé tűrik a tekintélyelvű oktatást

kvadrillio 2011.08.20. 13:33:51

AMIT MOST oRBÁN CSINÁL, AZÉRT REMÉLEM SOHA NEM LESZ NYUGODT AZ ÁLMA.

samer 2011.08.20. 13:34:53

@nexialista: És nem is tanulnak jól, mert ha ismétlő kérdéseken 50% biztos elbukik, csak magolnak, az meg tudjuk mit ér.

GuyFieri 2011.08.20. 13:42:51

Aki ezt a blogot írta semmit sem tud Rózsáról, meg ,úgy egyébként is aki őt szidja az elmehet a jó k.....a...-ba

Megint egy picsogó lusta magyar aki nem akar dolgozni, csak véleménye van, remélem mihamarabb elüt egy villamos :)

tinkas 2011.08.20. 13:47:29

Az lehet, hogy egyesek számára a mai zavaros nagyon jó. Sőt az is igaz, hogy rossz szemmel nézik az urak, hogy esetleg mindenki tanulhat aki akar, nem csak a gazdagok vagy diplomások gyerekei. Ez szeretnék megszüntetni ezért igyekeznek a kapukat bezárni. Az értelmes emberrel nem lehet bármit megtenni az él a lehetőséggel egy másik országban. Hangzatos szlogenek helyett inkább tudomásul kellene venni, hogy EURÓPAI POLGÁROK vagyunk akiknek nemzetisége magyar és nem több. Ebből következik, hogy a legmagasabb jogrend az EURÓPAI. Mindjárt könnyebb lenne. Nem háborúzni kellene egymás ellen, ha nem meg kell keresni a lehetőségeket hogy élhetünk békességben gyarapodva egymás mellett. Az oktatás elsősorban a jövő nemzedékének szól. Minden polgárnak egyformán jár. Egyet ne felejtsen el senki az alul képzettekről elesettekről a társadalomnak kell gondoskodni!!! Tehát jobb lesz, ha nem termeljük ki az újabb és újabb generációjukat.

dr.kakaósbögre 2011.08.20. 13:51:40

engem ne szidjatok.én nem rájuk szavaztam.

MZ/x 2011.08.20. 14:07:27

Oktatásról beszélünk, de munkahelyekről van szó! Miért nem akarnak a mai gyereke szakmát tanulni? Mert tessék megélni nettó 61-64 eFt-és fizetésből! Ez a jövőkép lelkesítő! S ezt akarják most bebiztosítani az új rendszerrel! Áraink Svájciak, béreink még a szakmunkásé is ötöde a mellettünk lévő Ausztriainak. Osztrák tanuló gyakorlati ösztöndíja/hó 650 euro, meg is kapja, a magyar tanuló 14500 Ft/hó melyik lelkesítő szakmatanulásra?
Igen, sok probléma van, volt a szakmai képzésekkel! Kompetencia átvett dolog,amit még az sem tud értelmezni, aki behozta a magyar oktatásba. 14 éves gyermekről eldönteni, hogy melyik iskolába mehet, kívül állóként, olyan mint az állandó kétharmad emlegetése. Meg persze munkahelyteremtés helyett, besorozás közmunkára. Az ember tragédiájából melyik színt juttatja az embernek eszébe?!
A szakmai oktatásban ma senki nem tud olyan könyveket mutatni, ami egyértelműen lefed egy szakmát. Évek óta a szakképzés azzal küzd, hogy új OKJ-s szakmákat hoznak be, de a háttér kidolgozatlan, segédanyagok nincsenek, könyvek nincsenek és szakmai tanár is egyre kevesebb mivel ha lehet inkább az iparnak dolgoznak! Kevesebb gond jobb fizetés! Ja és az iparnak nem 3-4-5 év múlva kell a szakember, hanem tegnapra.
Megszüntetni az iskolai tanműhelyeket! Hajrá, 90-es évek végén az összes cég mihelyst lehet, bezárta az üzemi tanműhelyeket, s azóta is így van. A kamara elindult és elindítót a kormánnyal egy olyan folyamatot aminek a feltételit át sem gondolták!

torró 2011.08.20. 14:16:52

"Italo Balbo" És hol, ha szabad érdeklődnöm? Valamelyik nap a rádióban elhangzott, azért nem tudnak Győrben egy nagy beruházást/gyárat /elkezdeni mert 35 mérnökre lenne szükség az induláskor.Tavaly EGY ember jelentkezett a gépészmérnöki szakra! Erről ennyit!

Hagrid 2011.08.20. 14:39:26

Nem látok sok különbséget az elődök és a mostani közt. Butítás így vagy úgy. Neoliberális vagy kdnp-s formában végül is mindegy. Pénz meg kevés, de a gazdaság és a politika kifehérítése késik, valszeg most is elmarad. Így a kormányzat megint azt kamuzza, hogy nincs elég pénz, a kezdő doki 110-t, az ápoló 90-t, tanár 100-t kap majd kézhez és ez persze így jó. Ja és mindenki a másikra mutogat...

zum trucc 2011.08.20. 14:44:34

@gerywood: ""Pokorni és Hiller féle pragmatikus" Mármint relatíve pragmatikus, mert az említett duó emberi (= nem pedagógusi) mércével gyakorlatilag tökhülyék gyülekezete, méghozzá saját erőből, de szinte zsenik ehhez a reménytelen Hoffmann-öregasszonyhoz képest.

dr. v.b.1990 2011.08.20. 15:04:40

Azért az elég sokat mondó,hogy milyen oktatáspolitika van ,hogy a NGM dönt oktatási kérdésekről.....
Nem gondoltam,hogy sikerül majd alulmúlni Magyar Bálintot ,de úgy tűnik ,hogy lehet.

bájgúnár 2011.08.20. 15:11:27

Végre egyszer lehetne a valós történelmünket is tanítani,lehámozva mindenféle pártideológiától?
A történelem nem más, mint a fajok fennmaradásért vívott
harca.Ennek fényében tanítani történelmünket.
Az I. István királyunk idejében történt erőszakos kereszténységre „térítések” után, katolikus
királyaink által külföldről behozott német, olasz, francia, idegen „hitoktatók”, úri méltóságba
emelt, s a szüntelen testvérharcokban a hatalmon levőket támogató elemek száma állandóan
gyarapodott. A honalapító magyarság saját hazájában egyre mélyebbre süllyedt gazdaságilag
és politikai jelentőségében is. A szabad magyarból a katolikus államhatalomnak teljesen
kiszolgáltatott „jószág”, azaz jobbágy lett.
Minden nyugati tapasztalatot felhasználva, a legválogatottabb módszerekkel az ország
lakosságának kegyetlen katolizálása nemzedékeken át folytatódott. A politikai, társadalmi
berendezkedés formájában a legbonyolultabb feudális „államrend” uralkodott, ha ezt
egyáltalán rendnek lehet nevezni. A központi királyi hatalom abszolút uralmi helyzetének
megtartására állandó külföldi segítségre szorult. Ennek ára volt: a valóságos nemzeti
függetlenség nyugat felé való feladását követelte királyainktól. A másik látható és a
mindennapi életben sokkal jobban érezhető hatalom, az egyház, vallási befolyásán keresztül e
központi királyi hatalmat is gyeplőjén tartotta hűbéresein, az új feudális hűbérurakon
keresztül (akiknek zömét idegenek alkották). Minden emberi szabadságjogától, emberi
méltóságától megfosztva, állati sorban tartva, rabszolgaként élt a fegyverek erejével
katolikussá „térített” honalapító nép.
A törvényen kívülivé vált, ősi hitéhez görcsösen ragaszkodó népréteg földönfutóvá,
járhatatlan erdőségek, mocsarak lakójává lett. Állandó jelenség volt az úgynevezett
„pogánylázadás”. E mindenéből kifosztott, bujdosó pogány egyszerű értékelésében az új
vallás és az új hatalmi rendszer egyet jelentett. E pogánylázadások, majd később a katolikus
történelemírásban a „parasztháborúk” egy célt szolgáltak. Tévesen, de az új vallás
hirdetőinek, papjainak meggyilkolásával úgy vélték, hogy ezekkel együtt megsemmisítik az új
társadalmi rendet is. Amikor e lázadások jellemzése úgy van lefestve, hogy az a szegény
parasztság helyzetének javítását célozta, a háttérben megtaláljuk a régi hitnek, a régi vallásnak
a visszaállítására való törekvéseket is; mert a régi hit, a régi vallás elválaszthatatlan az emberi
szabadság gondolatától, az emberi egyenlőség visszaállításának megvalósításától.
"Eötvös József: „Magyarország 1514-ben” című könyvében már így
összegez:
„Főképp fővárosunkban telepedtek le számos idegenek, s ki a tizenhatodik század kezdetén
Buda utcáin körülment, s a magyar, német, tót s itt-ott olasz beszélgetéseket hallá, első percben
meggyőződött arról, hogy Szt. István óhajtása, midőn fiának különböző nemzetek által
lakott országot kívánt, e haza fölött nagy átokként beteljesedett.”
S a beteljesedett, átok valóságát látta nemzeti prófétánk: Kölcsey a XIX. században, mely
valóság az alábbi keserű sorokat váltotta ki belőle:
„Vándor, állj meg! Korcs volt anyja vére.
Más faj állt a kihunyt helyére,
Gyönge fővel, romlott, szívtelen
A dicső nép, mely tanult izzadni.
S izzadás közt hősi bért aratni.
Névben él csak, többé nincs jelen.”
Magyarságunk belső árulások, idegen fegyveres erőszak következtében tért át az Európában
és az akkori világban kereszténységnek ismert istenképzetre. Újra kell értékelni a múltból ránk hagyományozott „nemzeti dicsőség” valóságos tényét,
különböző korok „nemzeti nagyjainak” személyét, cselekedeteit, ezek valóságos nemzeti
érdemeit.

nu pagagyí 2011.08.20. 15:19:09

"Szabadság! Te szülj nekem rendet!"

A tanárellátó boltba szittya-szattyánbőr fövegek érkeztek darutollal, valamint kacagányok különböző méretben. Kéretik a kartársakat előjegyzési sorrendeben befáradni! Ugyanitt 10 éves, jó állapotú, kézzel írt segédlet kapható a 8. osztályos tankönyvhöz.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.20. 15:21:33

Államalapítás mikor történt?
A jelenleg tanultak hazugság.

nu pagagyí 2011.08.20. 15:23:46

@bájgúnár: Most is két nép él ebben a hazában. A pöffeszkedő magyarkodó, meg jogfosztandó magyar. Vajon melyik csoport melyiknek utódja.

waze 2011.08.20. 15:25:15

@tinkas:
"A Társadalomnak a gazdaságnak kiművel magas képzettségű fejekre van szüksége. Nem kézművesekre,szakmunkás hadseregre."

nem tudom észrevetted- h nincsenek szakmunkások, az utolsó vmihez értő szaki gárda 10 éven belül nyugdíjas lesz. értem én te mindenhol mérnököt szeretnél látni de azt is kellene szabályozni és megfizetni mert elmegy a szakival együtt külföldre.
woody Allent idézve: az hagyján hogy nincs isten de próbálj meg egy vízvezeték szerelőt keríteni hétvégén..:-D

nu pagagyí 2011.08.20. 15:29:55

@waze: Add a fiad vízvezetékszerelőnek és máris meg van oldva a probléma.

nu pagagyí 2011.08.20. 15:37:04

@IGe: Na ezért jobb a liberális oktatási szemlélet, mert akkor Te is, mint tanár beépítheted kutatásaid eredményét a tananyagba. Persze, a többi vélemény mellett.

nu pagagyí 2011.08.20. 15:49:08

@IGe: Bocs! Megnéztem a honlapodat. Tetszik.

Bergeroth 2011.08.20. 15:54:22

Ki az a 2 balfasz a képen?
Ja, megvan...a magát királynak képzelő felcsúti cigó, meg az egyik csicskája.
Szép páros...

Tanbácsi 2011.08.20. 16:06:11

@gerywood: A tárgyilagosságnál maradva a háttérintézmények nem valami kiszervezést jelentenek. Ezek a minisztériumhoz tartozó komoly szakmai műhelyek: Oktatatás Kutató Intézet, Oktatáspolitikai Elemzések Központja. Az Országos Köznevelési Tanács nagy tekintélyű szakmai szervezetek képviselőiből álló testület. A Pokorni és a Hiller korszak viszonylagos pragmatizmusa megítélés kérdése, de ha nem értesz egyet, kérek érveket.

Baltika07 2011.08.20. 16:23:14

@torró: szerinted hol nyílnak nagy üzemek? ami van, azt a multik csinálják, ha ők nem lennének, semmi sem lenne.
szerinted egy olyan szakiskolában, ahol amúgy is a legrosszabb képességűek vagy családi hátterűek kerülnek, 30 fős osztályokkal, lerobbant épületekkel, siralmas szertári felszereléssel mit lehet tanítani? a futószalag mellé barátom, oda mennek ezek az emberek. vagy, ha nincs futószalag majd mennek utcát seperni. különben, ha drasztikusan csökkentik az érettségizettek számát, akkor nagyságrenddel kevesebben mehetnek műszaki szakokra, és még a mostaninál is kevesebben szereznek ilyen irányú végzettséget.

hallari 2011.08.20. 16:26:00

"Sajátos, hogy a keresztény-konzervatív kurzus sok szempontból az érett Kádár korszakot, a 70-es éveket tartja mintának." Sajátos, de az egész rendszert jellemzi. Gyakorlatilag az államszocializmus működését koppintják le. Jó példa Orbán V. 99,7%-os győzelme pártelnökként (Kádár János 99,8-at kapott), nyugdíjvagyon államosítása és felosztó-kiróvó társadalombiztosítás, ellenzék kiszorítása az államilag felügyelt médiákból, szervekből, a nyugati kritikák lesöprése az azstalról azzal az indokkal, hogy a "hazaáruló" ellenzék jelentgeti a dolgokat a külföldi médiának és így rontja az ország "hírnevét".

Baltika07 2011.08.20. 16:28:51

@waze: a szakmunkások oktatása is minőségi képzés legyen. ma a szakoktatás legnagyobb baja nem csak a belépők gyenge képességei és alacsony száma, hanem az is, hogy szinte semmit sem tanítanak nekik. ha ehhez hozzáadod a siralmas infrastruktúrát, a kiégett tanárokat majd megfejeled 30-35 fős osztályokkal és még kevesebb pénzzel és oktatóval, akkor talán magadtól is rájössz, hogy katasztrófa fenyeget. egyre kevesebb a gyerek, egyre több lenne a tervek szerint a kétkezi munkás (akik persze nem nyugati szintű oktatást kapnak) így egyre kisebb a hozzáadott érték és brutálisan csökken a versenyképesség. funkcionális analfabéta, 8 általánost és két és szakmukit végzett, nyelveket még konyha szinten sem beszélő emberek teljesen értéktelenek a piacon. nem velük fogod betölteni az üres műszaki állásokat.

Tanbácsi 2011.08.20. 16:33:24

@samer: Mivel ma nagyjából háromszor annyian járnak felsőoktatásba, a legjobb 1/3-ot kell összehasonlítani a 20 évvel ezelőtti átlaggal. Így már messze ne anyira egyértelmű a higulás. Az Oktpolcafé írt erről egy jó cikket.

hallari 2011.08.20. 16:35:16

@nu pagagyí: na itt van az eb elhantolva.

Baltika07 2011.08.20. 16:42:32

@torró: mégis hol jelentkezett egy ember gépkarra? budapesten nem, az biztos. különben a felvi statisztikái szerint a 2010-2011-es egyetemi évben több mint 2000-en kezdték meg gépészmérnöki tanulmányaikat az országban valamilyen alapképzés keretében. nagyon el vagy tévedve.
persze ez a szám is durván csökkenne, ha 40 százalékkal kevesebben fognak érettségizni. (ez jóval felülmúlja a gyerekszám-csökkenést)

Tanbácsi 2011.08.20. 16:44:19

@MZ/x: Az nekem is kicsit gyanús, hogy ha tényleg ilyen hatalmas kielégítetlen igény van a szakmunkásra, akkor hogy lehet, hogy Magyarországon a legnagyobb a különbség a kezdő diplomás és szakmunkás bérek között a különbség?
A kompetenciáról viszont a legtöbb pedagógus jól tudja, hogy micsoda, legfeljebb eddig nem így hívta.

Tanbácsi 2011.08.20. 16:48:45

@torró: Halgass már rádiót :-). Az Audi többek között azért épít új gyárat Győrben, mert jók a tapasztalatai a mérnök és szakképzéssel. Igaz, szemben a magyar iparosokkal, ők költöttek is rá. Mellesleg az új felsőoktatási koncepcióban a Győri Egyetemet akarják megszüntetni.

Tanbácsi 2011.08.20. 16:55:03

@zum trucc: Az ideológikus jelző nem a szellemi képeségekre vonatkozik, hanem egy politikusi magatartás leírása. A legjobbak, Eötvös, Kleberberg is ebbe a csoportba tartoztak.

zum trucc 2011.08.20. 17:05:31

@Tanbácsi: biztos igazad van, a bácsiknak, legalábbis a bácsik szerint, mindig igaza van, de én ezt az "ideológikus" jelzőt nem pertraktáltam.
Nekem egyszerűbb a tanulság:
1. Nincs olyan szerény képességű politikus, akit ne múlna alul az utódja.
2. Nincs olyan szerény képességű pedagógus, akinél ne lennének tömegesen még hülyébbek. (Akinek nem inge...)

Tanbácsi 2011.08.20. 17:07:58

@Baltika07: ez a lényeg. Nem terelgetni kell a gyereket, hanem valóban a minőséggel foglalkozni. Magyarországon jóval könnyebben kap munkát és azonos munkakörben 10%-al többet keres az érettségizett, mint a szakiskolát végzett. Nem csoda, hogy csak az
megy oda, akinek nincs más választása. Dániában nem így van, írtam is róla nepiskola.blog.hu/2011/04/01/mikor_jo_a_dualis_szakkepzes_dan_mesek

zum trucc 2011.08.20. 17:08:36

@Tanbácsi: "Halgass már rádiót :-)"
Remélem nem magyar nyelv és irodalmat tanítasz.
Amúgy a Győri Egyetem elég szar, haverom ott ugrott neki a PhD-nek (csakhogy dicsekedjek a barátaimmal) és azt mondja, nevetséges.

ilidez 2011.08.20. 17:11:39

Nagyon is szükség van az egységes tanmenetre és egységes könyvekre. Tarthatatlan, hogy a tanszabadság nevében mindenki olyan könyvből tanít, amilyenből akar. Egy iskolán belül is. Képtelenség, hogy egy testvér ne örökölhesse a tankönyveket, mert az ő tanára másból akar tanítani. A tanszabadság a tankönyvkiadók nagy bulija. Míg a gazdag Németországban továbbadhatók a könyvek, nálunk a családok belerokkannak az évkezdésbe. Olyan is van, hogy egy tankönyvben ugyanazok a feladatok szerepelnek, de más a számozás, kissé felcserélik a sorrendet, máris nem tud egy osztály dolgozni úgy, hogy az egyik gyereknek tavalyi, másiknak idei kiadású könyve van. A nagy szabadság mögött kemény üzleti érdekek állnak. És sorolhatnánk a más jellegű példákat, az ilyen-olyan módszereket, amelyeknek persze oktatói vannak és szép összegekért tartják meg a tantestületeknek az előadásaikat. Olyan emberek, akik gyereket csak messziről láttak.

Baltika07 2011.08.20. 17:17:17

@zum trucc: egy bizonyos audi nevű német cégnek mégsem olyan szar, igaz nem mérhető a bme-hez.
különben pedig hagyományosan a hagyományos gépészmérnöki képzésre a legalacsonyabbak a bejutási pontszámok a többi mérnöki szakokhoz képest. villanykarra, vegyészmérnöknek több kell. ez van :)

Tanbácsi 2011.08.20. 17:17:53

@zum trucc: És akkor a bloggerekről és kommentezőkröl nem is beszéltünk :-) Telefon, kis képernyő, kis billentyűk, néha mellé megy, bocs. Azt viszont el kéne dönteni, hogy fontos szempont-e, hogy a felsőoktatás az iparnak adjon szakemberket. Ha igen, akkor nem lehet kizárólag a tudományos minőség alapján minősíteni az intézményeket. Tapasztalataim szerint a doktori iskola a nagy egyetemeken is annyit ér, amennyi munkát a hallgató befektet.

Baltika07 2011.08.20. 17:21:04

@zum trucc: "a Győri Egyetem elég szar, haverom ott ugrott neki a PhD-nek" - ezek szerint csak oda vették fel, a BME-re már nem futotta. ez van :)

Fedrőcz 2011.08.20. 17:22:16

Helyesírási hiba van a címben (is)

Italo Balbo 2011.08.20. 17:25:04

@torró: www.felvi.hu/felveteli/ponthatarok_rangsorok/jelentkezok_es_felvettek/2011a_felvettek_gyorsjelentes?itemNo=2

Te tipikusan az az ember vagy, aki tökéletesen meg van győződve a saját képzelgéseinek teljes igazáról.

Átvitel honvéd 2011.08.20. 17:27:56

Erre a zagyvaságra ennyi szót vesztegetni... Az oktatási államtitkárság egyéves munkája egy hulladék, eddig rendben van. Abból viszont, hogy ugyanazoktól az emberektől ez a negyedik, immáron tuti tervezet, amelyik ugyanolyan hulladék, mint az első három (amelyet az oktatási államtitkárság főnökei is kvázi hulladéknak minősítettek), az ember szerintem nem azon kezd lamentálni, hogy akkor most jesszusom, mi lesz az oktatásban, hanem azon, hogy az oktatási államtitkárt és sleppjét mikor teszi lapátra - teljes joggal - a kormány. Az oktatási államtitkárság egyéves, idióta ötletelését elnézve, amely ugyan még nem okozott konkrét károkat a kormánynak, de ha hagyják, megtette volna, és egyúttal egyre kínosabb is lesz, szerintem nincs messze ez az idő.

Tanbácsi 2011.08.20. 17:28:14

@ilidez: A takarékosság nem lehet az oktatás szervezésének egyetlen szempontja. Ráadásul a több szezonos tankönyv drágább, és nem biztos, hogy a rendszer egészében olcsóbb lenne. További részletek itt: nepiskola.blog.hu/2011/08/16/tankonyv_7

BlogMeister 2011.08.20. 17:29:59

Az orbáni felfogásból nem kérek ( ha már újat nem tud alkotni, visszatér a múltba).
Örülök, hogy a gyerekeimnek nem most kell iskolába járni.
Nem kérnek a kötelező hittanoktatásból!

nu pagagyí 2011.08.20. 17:34:11

@hallari: A "hazaáruló" ellenzék sajnálatos megcsappanásával, a jelenlegi kormánypártoknak saját erőből kell megoldania az ország "hírnevének" rontását. A "romhalmaz" ország átépítésében, eddig ezen az egy területen tudtak sikereket felmutatni.
Hoffmann is csak tököl.

bebe tv 2011.08.20. 17:43:56

@MZ/x: Nem tudom te hol laksz, de annál a cégnél ahol dolgozom, az összes
jobb képességű CNC és hagyományos forgácsológépen dolgozó szakmunkásnak úgy 230-250 ezer a havi bruttója+caffetéria(
önkéntes nyp.,étk.utalvány,üdülési csekk) túlóra nélkül.

nu pagagyí 2011.08.20. 17:44:07

@Tanbácsi: Bennem már az a gyanú kezd fészket verni, hogy nem azért jut kevés az oktatásra mert válság van, hanem azért van válság, hogy kevesebb jusson az oktatásra.

Ha már nem építünk autópályákat, nem indul semmilyen állami beruházás, megszüntetik a szociális segélyből való dőzsölést, akkor a maradék pénzt be lehetne fektetni az oktatásba, kultúrába, ilyesmibe.

hallari 2011.08.20. 17:52:22

@nu pagagyí: "Hoffmann is csak tököl. " Ne ijesztgess! :) Jön szept. 1., remélem nem kezdenek belehúzni.

Vezérigazgató elvtárs 2011.08.20. 18:03:30

Mindjárt jobban mutat kolompár bicskáján egy tanult magyar.
Csak akkor mi lesz,ha már ők lesznek többen.Kitől fognak lopni,ki fogja segílyezni őket?

nu pagagyí 2011.08.20. 18:09:22

@bebe tv: Rosszabb. Tisztában van vele, és nem tetszik neki. Az ő álma egy olyan nebuló, akit nem fertőz meg a külvilág.

zum trucc 2011.08.20. 18:10:30

@Baltika07: OK, nem az Audi-tanszékről, illetve a közlekedési szakokról volt szó a barátom esetében.
Haver közgazdász, Pesten nagyon drága (tandíjas mind).
@Tanbácsi: Ha ilyen rossz tapasztalataid vannak a kommentelőkkel, ne írj bloggot.
"fontos szempont-e, hogy a felsőoktatás az iparnak adjon szakembereket. " Nem fontos szempont. Nem szempont.
Egyszerűen ezért van az oktatás. Hogy iparnak, közigazgatásnak (sajnos) oktatásnak (sajnos+leider) neveljen bérrabszolgát. +még néhány életművészt.
Akkor te nem PhD-ztél Győrött közgazdaságtanból.
@BlogMeister: "Nem kérnek a kötelező hittanoktatásból! " Nincs igazad. Kötelező hitoktatás=egy egész korosztály gyűlöli meg az egyházt és a papokat. Megérné.
@Vezérigazgató elvtárs: aki tanulatlan, mint te, annak ilyen nézetei vannak, mint neked, szégyeld magad. Ostoba összeesküvés-elméletekkel tele a padlás.
Nincs maradék pénz. A Fidesz még a szociknál is nagyobb pénzpocsékló. Elfogy a nyugdíjpénz és vége lesz.

nu pagagyí 2011.08.20. 18:11:39

@Vezérigazgató elvtárs: Te most magadban beszélsz? Vonulj át az elmegyógyászati szakportálra. Ott adnak tanácsot.

Vezérigazgató elvtárs 2011.08.20. 18:12:19

@zum trucc: de mire fogy el,te tanulatlan kretén?Mire megy el a jövőd és a szüleid jelene?Te Isten barma,te!

Vezérigazgató elvtárs 2011.08.20. 18:14:28

@nu pagagyí: neked nem Moszkvában lenne a helyed?Ha már vonulásról beszélünk.Elkísérhetnéd egy darabon india felé a barátaidat!

Tanbácsi 2011.08.20. 18:22:39

@bebe tv: És nehéz szakmunkást találni ennyiért?

nu pagagyí 2011.08.20. 18:23:13

@Vezérigazgató elvtárs: Ott van fönt a téma (scroll felfelé), ahhoz szólj hozzá. Röviden összefoglalom azért: Arról szól, hogy lehet-e az olyan hülyék gyerekeiből is embert faragni, mint amilyen Te is vagy? És erre az államtitkár asszony legújabb gondolatkísérlete alkalmas-e?
Viszontválaszt nem kérek!

magyar ember teli szájjal 2011.08.20. 18:29:36

@tinkas: Na apám téged be kellene íratni az esti iskolába, ha van még olyan.

nu pagagyí 2011.08.20. 19:01:14

@magyar ember teli szájjal: Azért nem kell elküldeni @tinkas-t az esti suliba, mert kb jól írta le a jövőt.

El is mesélem egykori, cuclista korszakból származó gyárlátogatási élményemet. A HMvásárhelyi porcelángyár üzemcsarnokában jártam, mint apró pont néhány fejes kiséretében, és ott a következőt láttam (nem vagyok szakember, nem precíz a leírás):

Első technológiai sor:
Bejön az anyag az üzembe, a soron emberi kéz érintése nélkül angol budi formára öntik, hőkezelésen esik át, szárítják.

Második technológiai sor:
A kiszáradt budit több festőrobot lefesti fehérre, hupikékre melyiket milyenre, aztán ez is kering egy darabig, hogy kiszáradjon.

Na most, a két sor között egy kézitargoncás ember cipelte át a munkadarabot.

A szakmunkásképzés észnélküli eröltetése azt jelenti, hogy mi a kézitargoncás munkakörre szeretnénk drágán szakembereket képezni, akik majd olcsón dolgoznak.

Nooormáááális ez? Kérdezhetnénk Besenyő bácsival. Persze még mindig kell szakmunkás, de azt saját pénzén képezze ki a multi. Az állam is képezgessen valamennyit, ha el bírja trafálni mennyi is kell négy múlva, de azért ne ez legyen már a fő prioritás.

zum trucc 2011.08.20. 19:02:12

@Vezérigazgató elvtárs: Baromságokra költ a Fidesz.
Amúgy 17 évet töltöttem tanulással életemből, évismétlés nélkül. Szóval ki kettőnk közül a tanulatlan?

MZ/x 2011.08.20. 19:20:44

@bebe tv:egyébként Nyugat-Magyarországon tanítok szakiskolában és járok cégekhez. Igen van olyan is amit leírtál, de az a kevesebb.
@nu pagagyi: ezzel teljesen egyetértek:"Nooormáááális ez? Kérdezhetnénk Besenyő bácsival. Persze még mindig kell szakmunkás, de azt saját pénzén képezze ki a multi. Az állam is képezgessen valamennyit, ha el bírja trafálni mennyi is kell négy múlva, de azért ne ez legyen már a fő prioritás."
Mérnők-tanárként az oktatásban a feladat a tanuló felkészítése A SZAKMAI ÉS VIZSGA KÖVETELMÉNYEKRE, gazdálkodó szervezetek szerint pedig az Ő AKTUÁLIS MUNKAKÖRNYEZETÉNEK KISZOLGÁLÁSÁRA. A kettő messzire elkerüli egymást.
Egyébként meg pénz kivonásnak tartom a tervezetet a szakképzésből is:
1. Iskolai tanműhelyek fenntartása sok pénzt jelenthet,ha megszüntetik se gépek, se nyersanyag, se rezsi, se munkabér.
2.duális képzés lecsökkentett közismereti óraszám kb egyharmados bér és közismereti tanár megtakarítás.
3 a fenti két pont komoly fajkvóta csökkenést is magával vonhat.

hallari 2011.08.20. 22:33:03

Hoffmann Rózsa jelszava: ha már az oktatás színvonaltalan és egyre alacsonyabb oktatási szintet preferálunk, akkor legalább nyelvet ne beszéljen a magyar! :) (így könnyebb titokban tartani)

Vezérigazgató elvtárs 2011.08.20. 22:58:53

@zum trucc: de látom tudást nem sikerült szerezned,csak papírokat...

Vezérigazgató elvtárs 2011.08.20. 23:01:10

@nu pagagyí: majd te megmondod ki a hülye,mi te majomparádé!? Számít a szavad,igaz? Otthon a cigánysoron.

zum trucc 2011.08.20. 23:47:58

@Vezérigazgató elvtárs: Te egy ostoba, rasszista barom vagy. Nyilván túlkompenzálsz valamit.
Ez eddigi hozzászólásaidból világosan látható, tulajdonképpen nagyon megnyugtató, hogy nem rokonszenvezel velem. Ilyen ember barátságát szégyellném.
A munkaadóim szerencsére nem osztják a véleményedet. A tudás persze mindig relatív. Mindenesetre két évtizede főhivatásszerűen a tudásomból élek, persze gyarapítani is igyekszem. Elvagyok, ne aggódj értem.

Vezérigazgató elvtárs 2011.08.21. 01:09:08

@zum trucc: és volt már,hogy kinéztél a papírjaid,a munkád mögül a világra is?
Valóban szégyellni való vagy,nem is mutatkoznék emberek előtt veled.Szerencsétlen aktakukac!

zum trucc 2011.08.21. 11:01:12

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: "A mi korosztályunk legalabb megtanult helyesen irni."
A hosszú í-t is megtanultátok? Pl. abban a szóban, hogy "írni"?
Te is pedagógus vagy? Milyen szakos? Magyar?
süti beállítások módosítása