Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Tovább a klebelsbergi úton?

2010. szeptember 16. - Tanbácsi

Téved Hoffmann Rózsa, ha Klebelsberg nevével akarja eladni saját retro oktatáspolitikáját.

Bár Klebeslberg értékeiben konzervatív politikus volt, céljait nem a múltba fordulással, éppen ellenkezőleg, egy sor progresszív művelődéspolitikai trend felhasználásával érte el.

Egy valóban klebelsbergi,  jobboldali, de fejlesztő és progresszív művelődéspolitikával öröm lenne vitatkozni.

 

Hoffmann Rózsa tegnap "Oktatásügy a klebelsbergi úton" címmel tartott előadást. Az előadás szövege sok újdonságot nem tartalmazott. Abból a téves tételből kiindulva, hogy az elmúlt időszakban romlott a tanulók teljesítménye kiván új törvényt alkotni, többek között etikailag megrendszabályozni pedagógusokat.

A tudósítás szerint persze nem maradt el a rituális Klebelsbergezés sem:

"A klebelsbergi politika útjelző kövei pedig azok a törvények, amelyek új alapokra helyezték a magyar oktatásügyet, vallásbékét teremtettek. Ez az út modell lehet, hiszen Klebelsberg Kunó felismerte a 20-as évek Magyarországán, hogy az oktatásba történő beruházás a legjobb befektetés, amely megtérül - mutatott rá Hoffmann Rózsa"

Hoffmann Rózsa: az oktatásba történő beruházás a legjobb befektetés - MTI

Az államtitkár számára úgy tűnik, Klebelsberg életművéből a pénzszerzés a legfontosabb tényező. Kétségkívül, minisztersége az okatatás időszakának pénzügyi aranykora, bár ebben jelentős szerepe volt a trianoni szerződés katonai korlátozásainak is, és mértékét is félreértik időnként. (Mennyi? Mi mennyi?)

Csakhogy Klebelsberg életműve ennél sokkal összetettebb.

Klebelsberg Kúno / wikipedia

Természetesen ízig végig konzervatív politikus volt, a Tisza István híve, a baloldal és szélsőjobb ellenfele.  Bizonyára rokonszenvet kelt a jobboldalban neonacionalizmusa, a kultúrfölény elmélete is, bár talán a korban ez kevésbé hangzott támadóan, mint most. Fő missziójának a hagyományos (keresztény) középosztály megerősítését tekintette:

„Ha nem sietünk segítségére, akkor a mai középosztály proletarizálódik, alsóbb rétegekbe hanyatlik vissza, s helyét új gazdagok foglalják el, kik nemzeti és kulturális hagyományok hiányában nem lesznek képesek arra az állami fenntartó szerepre, melyet az eddigi középosztály olyan áldozatosan és sikeresen töltött be.”

Valóban jelentős szerepet szánt az egyházi iskoláknak, azonban adott környezetben a községi és uradalmi iskolák egyenrangú státusza sok szempontból előrelépés volt az érintettek számára. Nem válik dicsőségére, hogy bár nem értett vele egyet, minisztersége idején érvényben maradt a Numerus Clausus, igaz, rendelkezéseit enyhítették.

Numerus Clausus /Rubikon

Azonban államtitkár asszony elsieti a lelkesedést. Klebelrsberg céljait nem a múltba fordulással, épp ellenkezőleg egy sor progresszív művelődéspolitikai trend támogatásával érte el, pont ellentétben a jelenlegi szándékokkal.

kultúrpolitikai eszményei (pl. a köz-

Kiállt a Monarchia idejének egyetemi tanszabadsága mellett, megtartotta az iskolák tantervi és tankönyvi pluralizmusát.

Közoktatási reformjai során  fenntartotta a konzervatív háromutas rendszert (elemi  a munkásoknak, parasztoknak, polgári a kispolgárságnak, gimnázium a középosztálynak), de növelte ennek átjárhatóságát, például a polgári középiskolává fejlesztésével, és javította a  nők képzési lehetőségeit.

Az uradalmi iskolák fejlesztésével és szintjének növelésével a cseléd gyerekek rossz színvonalú iskolait emelte be közoktatásba (ha tetszik csökkentette a szegregációt). A tanyasi iskola építés értelme is az volt, hogy a kor körülményei között is elérhető oktatáshoz jusson minden gyerek. Tanyasi iskolaépítés az Alföldön.

Klebelsberg tevékenységének talán ez a legismertebb momentuma. Azonban nem csak itt építkezett. Módszeresen és hálózatszerűen fejlesztette az oktatás és a kultúra  intézményrendszerét, épületekben és tartalomban egyaránt.

Ebből a szempontból valódi örököse sokkal inkább az előző balodali kormány, amely az uniós források jelentős részét fordította az oktatás rendszerszintű fejlesztésére. Néhány példa az elmúlt időszak terméséből:

Pázmány Péter Katolikus Egyetem,

Hajdú-Bihar megyei közművelődési intézmények

Kadarkút

Felsőörs

Nagykanizsa

Berettyóújfalú

Borsodnádasd

Budapest

 

Egyvalóban klebelsbergi,  jobboldali, de fejlesztő és progresszív művelődéspolitikával öröm lenne vitatkozni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr642464878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vasgereben 2010.09.16. 16:33:54

Le a kalappal KH előtt, csak hát hagyatékát szétverte egyszer az átkos rendszer, másodjára meg Magyar Bálint és bandája (s hogy lásd, hogy nem fideszes hévből állitom, ehhez a bandához odasorolom Pokornit is!). HR-t viszont támogatom elképzeléseiben, mivel próbálja menteni a még menthetőt. Csak sajnos- hála a hetvenes évektől jelentkező import pedagógiai marhaságoknak, el lett lőve mind a tanitó/tanárképzés, majd a nevelés, mára már az oktatás is. Megszülettek és funkcióba kerültek azok a marhák, akik elakarják választani egymástól a képességek és a készségek fejlesztését. S az utóbbira teszik a hangsúlyt, tagadva egyrészt a képességek genetikai jellegét, másrészt a lexikális ismeretek fontosságát. Pedig hát, egy vulgáris példával jőve, a lexikális ismeretek képezik az üzemanyagot az alkalmazó mechanizmushoz! ha nincs benzin/áram a leghasznosabb ketyere is működésképtelen. És fordítva, ketyere nélkül nincs mit kezdeni az üzemanyaggal! Ma itt állunk az évi majd százezer érettségizettel, akik sok mindenhez értenek, amihez elődeik nem, csak éppen üres az agyuk! Ráadásul lecke ismétlés, gondolkodás helyett naphosszat a fülükből kilógó madzagon csüngnek, báván elmélázva! Az egy dolog, hogy idő előtt elromlik a hallásuk, de még rosszabb, hogy teljesen leszoknak a gondolkodásról, az olvasásról, a memória tréningekről! Fizikai munkát, kétkezi szakmát elenyésző részük választ, de matek/fizika/kémiaÍ/biológia alapismeretek hiányában ózkodnak a természettudományos vagy műszaki szakterületektől is. Ergo, ezt a kisiklást kell mihamarabb helyretenni. Persze párhuzamosan, a tudásvágy felébresztésnek kötelezettségével, az integrációs törekvések normális kordában tartásával, az iskolai munkához szükséges légkör megteremtésével.

Ismeretlen_16940 2010.09.16. 20:24:22

Bocsánat, de honnan tudná ez a tömegműveletlen politikai jobboldal, hogy mi volt az a "kultúrnacionalizmus", amikor - fogadni mernék benne - még az Államtitkár Asszony se forgatta Klebelsberg válogatott írásait (amelyek még életében adtak ki)...

Ismeretlen_16940 2010.09.16. 20:25:00

Hoppá, bocsánat! +! Nagyon is: +!

Ismeretlen_16940 2010.09.16. 20:28:13

Most látom, a "neonacinalizmus" klebelsbergi kifejezése helyett a "kultúrnacionalizmust" használtam óhatatlanul. Mentségemre szolgáljon, hogy a "neonacionalizmus" lényegét maga Klebelsberg határozta meg így - nem is egyszer.

Ismeretlen_159036 2010.09.16. 23:08:34

@Vasgereben Ennek éppen Klebelsberghez nem sok köze.
süti beállítások módosítása