Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

Csomagbontás - tanulatlansággal az államadósság ellen

2011. március 02. - Tanbácsi

Leépítés és visszafejlesztés vár a felső és közoktatásra egyaránt - irány a tudatlanság alapú társadalom.A Széll Kálmán tervnek nevezett pénzügyes szakdolgozatot (csak erős idegzetűeknek) áttanulmányozva kiderült, a helyzet még a vártnál is rosszabb (az első hírekről itt) .

A kormány valóban csökkenteni akarja az államilag finanszírozott hallgatók számát. Innen kezdve az automatizmus helyett a "gazdasági helyzethez", igazodik a hallgatói létszám. Az pedig persze (mint mindig Mátyás király óta) rossz. Szó szerint az apró betűben az is megtalálható, hogy az állami intézményeknek nem lehet többé költségtérítéses hallgatójuk.

A két intézkedés együtt azt jelenti, hogy a felsőoktatás bevételének nagyjából a fele elveszik. El lehet képzelni, hogy ez milyen hatással lesz majd a ma is rosszul finanszírozott főiskolákra és egyetemekre. 

A magyar felsőoktatásból módszeresen elüldözött hallgató pedig talál majd magának olcsó és színvonalas felsőoktatást a határ  túloldalán, nem is csak feltétlenül nyugat felé. Úgy elérni a megfelelőnek vélt műszaki diplomás arányt, hogy a többi diplomás számát csökkentjük, aligha ad új lendületet a gazdaság fejlődésének.

Ha hozzá vesszük még azt is, hogy tervek szerint több tízezer (vélhetően zömmel hátrányos helyzetű, vagy sajátos nevelési igényű) gyerek kerül majd 15 évesen az utcára képzés nélkül, több százezer pedig duálisnak képzésnek csúfolt gyorstalpaló inasiskolákban szerzett hosszú távon értéktelen szakképzettséggel, egész generációk válnak a globális munkaerőpiac számkivetettjeivé, miközben a középiskolai területre is jelentős leépítés vár.

A munkaerőpiaci igényekhez való jobb alkalmazkodás fontos szempont, de nem oldja meg a centralizáció és egy hibás táblázat. Nagy Britanniában legutóbbi jelentős, a munkaerőpiaci és az oktatás összehangolását célzó reform alapkoncepciója  (Leicht report) 2 év alatt született meg, számos szakember dolgozott rajta. Bevezetése 5 éve tart . Az érdemi eredményeket 2020-ra várják.

Az szinte már szót sem érdemel, hogy ezek az intézkedések szögesen ellentmondanak az eddigi összevissza ígérgetésnek és látszategyeztetésnek a köz és felsőoktatásban. A törvényjavaslatok és koncepciók mostantól annyit sem érnek, mint az értekezleteken megivott kávé ára. A kialakított javaslat nem egyszerűen csak megszorító, annál sokkal rosszabb. Minden mondatáról lesüt, hogy az oktatást kizárólag az államadósságot növelő felesleges pénzköltésnek tekinti. Az legújabb kormányzati találmány tanulatlanságon alapuló gazdaság fejlesztés és tudatlanság alapú társadalom.

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr382703011

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Jóléti rendszerváltás - elfújta a Széll? 2011.03.02. 13:30:00

Az Orbán-kormány a tegnap bejelentett változtatásokkal gyakorlatilag felszámolja jóléti rendszerváltást. A jobboldali gazdaságpolitikusok, politikai elemzők és politikusok által amúgy is élesen bírált politikai projektet, amely az állami újraelosztáson...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sydneybeachgirl 2011.03.02. 09:54:15

én csak annyit hogy szerettem volna első kézből a sajtó torzítása nélkül olvasni a tervet ezért letöltöttem a pdf verziót..Nem kellett volna..Annyi hibát találtam benne amitől teljesen letört és reményvesztett lettem...1oldalon 3féle betűtípus egyértelműen copy-paste (9.o), 8.o a garfikonnak nincsenek felcímkézve a tengelyei -ezért nekem 1es járt a középiskolában statisztikaórán, 1 grafikon 1 hiányzó tengelycimke 1db 1es tarifa -volt aki így gyűjtött be 3db 1est 1 dolgozat alatt...14.o megint nincs kifejtve mi az arányosítás alapja..oldaltörést nem ismerik? grafikon forrása nincs megadva, kivéve az EUStatnál..OECD térkép arányokat mutat de az évet lespórolták az ábráról (az OECD tuti írt rá) az egyértelműen máshonnan felhasznált adatok ellenére nincs felhasználta irodalom lista...Ha ez a teljes dokumentum akkor ez nagyon szomorú és remélem angol verzió nem készül belőle mert ez elküldeni bárkinek is külföldre ciki. Főleg úgy hogy az 5.oldalon enyhe kirohanás van a külföld ellen..és már maga cím is pontatlan.."összefogás az adósság ellen" helyett "összefogás az ÁLLAMADÓSSÁG ellen" kellene lennie hiszen az állam az államadósságot tudja befolyásolni ilyen intézkedésekkel a MAGÁNadósságot nem...nagyon szomorú ez az iromány szerintem

Tanbácsi 2011.03.02. 10:04:10

Tegyük hozzá: a szöveg órákkal a sajtótájékoztató után került fel a kormany.hu-ra, majd estére már le is került a címlapról, és helyette egy bánatos tekintetű államtitkár magyaráz.

sydneybeachgirl 2011.03.02. 10:15:45

Kedves Tanbácsi én értem de akkor is...ilyen minőségű anyagot nem adok ki a kezemből, klaviatúrából meg pláne nem...az én munkahelyemen abból is fegyelmi van ha valaki felkiáltó jelet ír egy emailbe...és ezt mint egy állam reformterve...hát én szégyellem magam...

Tanbácsi 2011.03.02. 10:38:02

Igazad van, és is arra gondoltam, hogy kicsit szégyellik. És vsz. nemcssak a forma miatt.

Kisbika 2011.03.02. 12:24:57

Kedves cikkíró!

Az általad felvetett pontok helytelenek, minden eme posztot olvasó gondoljon bele, a végzettségem könyvtáros - történelem szakos tanár, ma Magyarországon összesen 11 helyen képeznek könyvtárosokat évente nagyjából 150- 200 hallgató végez, míg a piac vagyis a meghirdetett állások egész évben kb 70-re tehető, ha belevesszük hogy évente nagyjából még kb 200 ember szeretne családi vagy egyéb okok miatt váltani akkor el lehet képzelni hogy erre a kb 70 helyre jut 400 ember... a sok pályakezdőt, fel se veszik, mert nincs gyakorlata...vili...nos kérdezem én, ha kevesebb diákot képeznének, az nem volna jó???? A kedves posztíró milyen végzettséggel rendelkezik? Milyen hamar tudott elhelyezkedni általában egy Informatikus könyvtárosnak kb 1 évébe kerül munkát találni...a történelem tanárok...hm még lehetetlenebb helyzetben vannak...hivatalos statisztikát keresek? :-)

Kisbika 2011.03.02. 12:31:15

A másik...sok kezelhetetlen gyerek a tanárra van bízva, mert otthon a szülők nem nevelik, ha probléma van, akkor a tanár viszi el a balhét...a szülőnek ugyanúgy mint a diáknak csak jogai vannak....kötelezettsége az nincs. Képzeljetek el 30 gyereket, ebből 28 tök normális, akit lehet tanítani, de van 2 aki felrobbantaná az iskoláját, megverné a tanárát, melegedni jár a suliba...ugye biztos mindig a tanár a felelős, hogy nem tud rá hatni? Nos ez a 2 gyereket nem lehet kirúgni, ha olyat csinál( bocs lehet, ha másik iskola vállalja őket)....nem, mert 18 év a kötelező tankötelezettség,..ha levinnék 15-re más lenne...a 2 dilis a többi normálist hergeli, és nincs normális tanítás.

Kisbika 2011.03.02. 12:34:01

A következő javaslatot lehetne adni a kormánynak, leszállítani 14 évre!!!!! a tankötelezettséget, ha nem tanul a diák tovább, akkor a szülőknek ne járjon családi pótlék.....radikális, de a felelősség a szülőé is, hogyan neveli csemetéjét.

Kisbika 2011.03.02. 12:43:15

Tanbácsi, esetleg a felsőoktatásban dolgozik, amennyiben igen...érteném, hogy mitől van bepánikolva...de itt egy közösség érdekét kell nézni, nem egy szűk rétegét....Kíváncsian várom a reagálásokat...

melonbaron 2011.03.02. 12:58:52

@Kisbika: és szerinted az a közösség érdeke, hogy tanulatlan, semmirevaló emberek százezreit termelje ki a társadalom, hülyegyerek?

Kisbika 2011.03.02. 13:03:22

@melonbaron:

neked is az értelmi szinten nagy lehet , végzettséged, korod?

mint mondtam tanár vagyok ember :-)

Nem az a cél, hogy sok tanulatlan, semmirevaló ember legyen Magyarországon de pl.: mi legyen 30 nem tanuló gyerek vagy 2 kibukó, ez társadalmi kérdés, ha nem tanulnak és nem dolgoznak akkor segélyt se kapnak, érted?

Neked milyen megoldási javaslatod lenne, a mostani az jó szerinted, ha nem akkor miben kellene változtatni?

Tanbácsi 2011.03.02. 14:17:08

@Kisbika: Szó szerint idézek a kutatásból: "a bachelorok 83 százaléka főállásban dolgozik, 4,5 százalékuk viszont alkalmi munkából tartja el magát. A munkanélküliek aránya 4,4 százalék, ami meghaladja a hagyományos képzési struktúra végzőseinek négy százalék alatti munkanélküliségi rátáját. " Talán mondanom se kell, hogy mindkét adat meghaladja pályakezdők általános 15% körüli munkanélküliségi rátáját. www.eduline.hu/felsooktatas/20110208_bachelor_diploma_elhelyezkedes_fizetes.aspx
Ettől még vannak olyan területek, éppen a bölcsész és pedagógusképzés, ahol a jelentős volt a túlképzés 2005 előtt, azóta fokozatosan csökken ezek keretszáma. Ez azonban eddig úgy történt, hogy a felszabaduló helyeket a jó munkaerőpiacon sikeresebb területek felé irányították át. A "rossz" diploma is jobb elhelyezkedési lehetőséget nyújt, mint a diploma nélküliség.

Tanbácsi 2011.03.02. 14:18:49

@Kisbika: Bizony a gyereket rábízzák az iskolára, hogy tanítsa nevelje. Na látod ez a közérdek és nem az, hogy utcára kerüljenek a diákok.

Kisbika 2011.03.02. 14:21:47

igaz...de ez úgy aránylik, hogy egy rakás hallgató, a saját szakmájában szeretne elhelyezkedni pl.: aki Informatikus Könyvtáros szakon végez az nem szeretne call- centeres munkát végezni többségében, a tanár meg nem szeretne szóvivő lenne, hanem tanár!!! Érti kedves tanbácsi?? Tehát pl.: a könyvtárosoknál, aki annak tanul az szeretne lenne, nem szeretne máshol elhelyezkedni..de az adófizetőknek sem jó, ha a hallgató, nem a saját hivatását üzi...ergo felesleges adófizetői pénzek mennek el. A tanár végzettek között is más a megosztás, egy matek tanár hamar talál állást, egy magyar - történelem- testnevelés- technika tanár kevésbé, érthet ez így...?

Tanbácsi 2011.03.02. 14:21:52

@Kisbika Most már némiképp másról beszélsz. A kettő akkor rontja el az osztály, ha a tanár hagyja. Bizony a pedagógusnak az is dolga, hogy a kettővel bánni tudjon. Nem lehetetlen, sajnos a pedagógusképzés nem készít fel rá, magam is tapasztaltabb kollégáktól lestem el egykoron.

Tanbácsi 2011.03.02. 14:23:33

@Kisbika: És, ha fel se veszik az egyetemre, akkor nyilván közelebb kerül a könyvtárossághoz...

skipy 2011.03.02. 16:40:55

Helló!

A probléma, mint a cikk is próbált rámutatni, közel sem egyszerű. Egyik probléma tényleg az, hogy az egyetemisták sokan vannak. Irreálisan sokan.
Tévedés ne essen, ha most pártunk és kormányunk mindenhol megfelezi a felvehető hallgatók számát, a diplomások számában ez nem fog jelentkezni. Itt jegyzendő meg, hogy nem csak az a baj, hogy szerencsétlen gyereket szívatják 3/5 évig, majd kap egy papírt ami semmit sem ér, hanem az, hogy 4 évig nyúzza a BSc három évét, és mégsem kap papírt, mert nem érdemli meg.
No vele mi legyen? Ugyanannyiba (Többe, de mindegy) kerül a képzése, de nem fog többet érni a munkaerőpiacon, mint aki bele sem kezdett az egyetembe. Vagy megkapja a papírt. És? Ugyanúgy nem tud semmit, mint az egyetemet nem végzett cimborája.

Arról nem beszélve, hogy aki tisztesen végigtanulja az egyetemet, és mindenből ötöst szerez, annak se biztos hogy versenyképes tudást adnak át. Pláne, ha a tanár nem tud eleget, vagy csak simán képtelen tanítani...

Csak ennek a megváltoztatásához az egyetemi tanárok lelki világába kellene beletaposni. Vagy simát kirúgni az inkompetenseket.

Kisbika 2011.03.02. 16:46:44

@Tanbácsi:

Az a baj..hogy a magyar társadalom még a könyvtárosokat lenézi, pedig jó lenne mint Amerikában, hogy elismert lenne, sokan azt hiszik, csak tologatja a könyveket, pedig marhára nem...az információ robbanás óta...pont az a fő jó benne, hogy egy egyszerű ember hogyan tud eligazodni benne, pl.. olyan mint amikor a google-ban keresel valamit egy szót beírsz és hány kattintással lehet eljutni a keresett helyre, de a kérdés az, ha nincs neted, nincs telefonod honnét szerzed be az infókat...jah TV, rádió sincsen....

Kisbika 2011.03.02. 16:50:55

@Tanbácsi:

A tanárképzést át kellene alakítani, de én arra próbálom felhívni a figyelmet, hogy a szülők egyre nagyobb százalékban minden hibát a tanárra kennek, ha csúnyán beszél az iskola a felelős...lehet hogy otthon apuka is káromkodik, de ez nem lényeg...de ami a cikk alapján reagálni akartam a falka törvénye...ha van egy eltévelyedett személy, akkor azt ki kell rántani egy közösségből, nehogy a többit is megsebbesítse pl.. kutyák, ha egy maga van kevésbé veszélyes, ha 6-7 kutya van egyszerre amelyik nyugodt az is agresszív lesz...bár durva a szembeállítás, de ugye érthető?

Kisbika 2011.03.02. 16:52:56

@Tanbácsi:

skipy jól látja a helyzetet..és még az az igazi fájdalom, mikor valaki tehetséges, egyik barátom töri diploma átlaga 4, 8 volt, nem tanárként dolgozik.....vajon biztos az ő hibája ez?

Kisbika 2011.03.02. 16:54:54

...és még valami egy egyszerű magyar cég titkárnőjének, miért kell bölcsész diplomával rendelkeznie 2 felsőfokú nyelvvizsgával...?

Kisbika 2011.03.02. 17:04:42

@Tanbácsi:

Neked milyen ötleteid lennének az oktatás javítására? Nagyon sok negatívum elhangzik, de a poszt sem árul el megoldásokat.

Ladyvip 2011.03.02. 20:34:19

Előre is elnézést a tegezésért, remélem így neten keresztül elnézitek. Amiről beszéltek/beszéltetek, az szép és jó, de magatokból indultok ki. Igyekezni fogok most teljesen hétköznap szembejövő esetekről írni, ami pedig az én tapasztalataim. Először is, kétféle hozzáállásom van a dologhoz. Az egyik, hogy ha valaki olyan hülye, hogy olyan szakot válasszon, mint a könyvtáros, vagy informatikus, az így járt. Én mondom, aki majdnem sírt, mert nem választhattam informatikus képzést, pedig nagy álmom volt a 3d-s modellezés. A másik hozzáállás pedig, hogy ha valakinek van egy álma, azt ne rondítsuk el, legyen ami lenni szeretne (már ha képes rá). A probléma az, hogy a jelenlegi oktatással az a baj, szvsz, hogy nincs felmérve, melyik szakmára van szükség, mennyi hallgató kell. Nem össznépileg kellene szívatni az egyetemistákat, hanem létszámot kéne növelni, vagy olyan szakokon csökkenteni a támogatott helyek számát, amivel nem lehet elhelyezkedni. Van róla kimutatás, nem is egy, hogy milyen végzettséggel, milyen munkahelyek vannak, miből mennyi. Aki esetleg nem fért be, az vért izzadva kaparja össze a fizetősre valót, ha ez a nagy álma, és most ne éljetek olyan tévhitben, hogy azt veszik fel, aki megérdemli, és benn is marad, mert koránt sem. De sajnos, ha valaki olyasmivel akar foglalkozn, amire nincs szükség, és nem hajlandó tágítani, ahogy én eloldalogtam, annak ára van. Vagy mákja lesz, vagy zseni, vagy fizet.

Másik komment: ha már a tanárképzést nézzük, akkor légyszíves dugjátok ki a bucitok a könyvek közül és kukkantsatok be szinte bármelyik természettudományos szakra. Tavaly ORSZÁGSZERTE kevesebb, mint 10, ismétlem: TÍZ darab fizika tanár végzett. Tyű micsoda túlképzés. 8-D Szóval azért, mert sok az info-könyvtáros, nem minden tanárból lehet Dunát rekeszteni. Egyszerűen szakonként kellene vizsgálni mindent, de ahhoz idő és munka kellene, ami a pdf-ből is látható számomra, hogy nehéz feladat.

Kicsit engedjétek meg, hogy elkalandozzak, de egész vicces az a tervezet is, miszerint 4 vizsgánk lehet 6 helyett. Lehet, hogy egy bölcsész (anglisztika a harmadik szakom, a fizika után) könnyedén felkészül egy UV-ra, de fizikán ez nem így működik. Ha meghúznak a vizsgán, egy hónap alatt NEM fogsz felkészülni az UV-ra. Nekünk az az állítólagos 6 vizsga marhára 3. Nem gond párezer szót bemagolni, elolvasni a kihagyott Pride & Prejudicet a BTK-ra, de a TTK... Nem kellene egy kalap alá venni dolgokat, amik egymástól ég és föld.

Nagy hévvel jöttetek, hogy az ingyenélők, akik 4 év alatt végzik a 3 évet. Haha. Egy barátnőm, ötös lett mechanikából elsőben, vektorokkal számolós tételt kapott, mégis 80 emberrel egyetemben megvágták vektorszámításból. Csúszott egy pár évet, 8 év alatt végezte el az akkor még 5 évet. Köszöni szépen, sok más magyar ELTE-ssel egyetemben ma ő is a NASA megbecsült munkatársa, büszke vagyok, hogy a barátomnak hívhatom. Most ő a hülye, vagy a tudósképzés nehéz? Számos TDK dolgozatot írt, amikből én is lopok az enyémhez. Okos, zseniális és szorgalmas volt. Egyszerűen csak egy atomfizika egy asztrofizika nem egy kalap egy politológiával, egy joggal, egy teológiával egy bölcsész szakkal. Mind más és más, más nehézségekkel, más előnyökkel hátrányokkal.

A tanárképzésben is meg kéne különböztetni a karokat, mert marhára nem volt ugyanaz az ÁJK-ra járni, mint most a TTK-ra és a BTK-ra. Mert mindhármat megjártam/megjárom (remélhetőleg) :-D

No ennyi. Lehet szétkapni meg kommentelni. :-D

Tanbácsi 2011.03.02. 20:55:18

@skipy: Sok mindenben egyetértünk. Az viszont, nem igaz, hogy túl sok lenne a diplomás. Valójában a diplomások aránya viszonylag alacsony (mert korábban nagyon keveset képeztek) és még a fiatal korosztályokban is valahol a fejlett országok átlagában van. Ehhez képest azok az országok igazán sikeresek (Távol-Kelet, skandináv országok), ahol magas a diplomások aránya.
Az tényleg nagy kérdés, hogyan lehet ösztönözni a diákot arra, hogy akarja elvégezni a képzést. A világ fejlett részén van erre megoldás: (diákhitellel fedezett) tandíjnak hívják. Szerintem az oktatás minősége is csak akkor fog javulni, ha a diákok számon kérik majd, hogy mire költik a pénzüket, és mivel töltik az idejüket. Nem lesz soha olyan okos állam, aki az analízis 2 gyakorlat minőségét meg tudja ítélni.

Tanbácsi 2011.03.02. 21:12:02

@Kisbika: Érthető de alaptalan. Van egy professzorom, aki a Te példáddal összhangban azt szokta mondani, hogy aki válogat, az nem pedagógusnak menjen, hanem kisállattenyésztőnek.

Tanbácsi 2011.03.02. 21:16:28

@Kisbika: Azért mert megéri a cégnek. Márpedig megéri, mert egyébként nem adna magasabb fizetést, mint amit a legtöbb pályakezdő keres.

Tanbácsi 2011.03.02. 21:26:28

@Kisbika: blog egyéb posztjaiban írtam jó néhány saját ötletet, meg sok izgalmas külföldi példát. Egyik sem 20% támogatás kivonásával kezdődik. De itt egy jó összefoglaló a közoktatásról: www.fn.hu/belfold/20110228/lehetne_sikeres_is_magyar/

Tanbácsi 2011.03.02. 21:30:24

@Ladyvip: Valahogy így. Amivel teljesen egyetértek, hogy mint a legtöbb bonyolult problémának, ennek sincs egyszerű megoldása. Egy csomó kutatás, agyalás és egyeztetés kellene ahhoz valahova el lehessen jutni. Most már például végre van pályakövetési adat (ha jól emlékszem két éve). De mi lesz mondjuk 20 év múlva?
Hiszen a mai hallgató akkor lesz a pályája csúcsán. Mit kell ma tanulnia?

skipy 2011.03.15. 07:20:53

@Ladyvip:
ELTE TTK Fizika? Üdv kolléga!

Miért nem tudnak elhelyezkedni a diplomások? (most azok, akik értelmes diplomával rendelkeznek...)

Logikusan, egy gyártási folyamat nem kihívás. Idehozzák, gépet összerak, és nyomogasd a gombot. Nem annyira könnyű elszabni, cserébe az ár igen fontos. És egy fejlesztés? NAGYON könnyű elszúrni, és van rá keret, minek kiköltöztetni az ismeretlenbe? (plusz a cégben is lehet egy KIS nacionalizmus, hogy a jól fizető munkát országon belül tartja.) Ez is része a problémának. A könyvtáros szak egy másik... :D
süti beállítások módosítása