A szakképzés fejlesztése: központosítás és spórolás

Kiderült, hogy mire megy ki a játék a szakképzésben: a "duális modell", "német minta", meg "munkaerőpiaci megfelelés" csak arra volt jó, hogy innen is pénzt lehessen kivenni. A kormány meg eldönti, hogy ki, hol szeretne tanulni.

A héten a Nemzeti Együttműködés szokásos eszközéből, a Magyar Nemzetnek való kiszivárogtatásból értesülhettek az érintettek a nagyszabású kormányzati tervekről:

"Csaknem húsz százalékos megtakarítást eredményezne a szakképzési intézményi rendszer átalakításának terve - írta a Magyar Nemzet... A dokumentum szerint a több mint hétszáz szakképző iskolát alig félszáz központi intézménybe, térségi integrált szakképző központba olvasztják be, így könnyen kiszűrhetővé válnak a párhuzamos képzések, megszüntethetők a felesleges, drága tanműhelyek, és bezárhatók a jórészt üres iskolák."

 

Ötven iskolába integrálják a szakképző intézményeket - Edupress

Világos az ábra: az a sok szakképző intézmény csak zavarja az embert. Ha viszont csak ötven lesz, akkor még a minisztérium is képes lesz irányítani a rendszert. És ki lesz a vesztes? 

Például a tanárok, hiszen az oktatás költségének nagy része a pedagógusok bére, tehát 20 százalék megtakarítás nem jön össze kizárólag a villanyszámlából. Persze nem baj, hogy nem lesznek tanárok, mivel gyerekek se nagyon lesznek. Nehéz ugyanis elképzelni, hogy innen kezdve majd naponta buszoznak a megyeszékhelyre, vagy kollégiumba mennek azok a szakmunkástanulók, akik között már eddig is nagyon magas volt a lemorzsolódás.

Az se valószínű, hogy az oktatás színvonalának jót tesz majd, hogy innen kezdve megpróbálják majd egy központból irányító a különböző városokban lévő, eltérő profilú intézményeket. Magam előtt látom, ahogy a székhelyi faipari szakközép igazgatója dönt arról, hogy a 30 kilométerre lévő pincérképzőben milyen órát tartson a harmadik intézményből érkező utazó tanár.

Jegyezzük azt is meg, hogy a "felesleges drága tanműhelyek" jelentős befektetéssel jöttek létre az elmúlt 20 évben. Az Európai Uniónak például kellemetlen szokása, hogy visszakéri a fejlesztési pénzt, ha megszűnik a fejlesztett intézmény.

És honnan lesznek diákok az ilyen módon lerohasztott szakképzésbe? Ha nem szép szóval majd erőszakkal: " a dokumentum szerint az oktatási intézményrendszer átalakítása következtében 2016-ra 40 százalékkal, 121 ezerre csökkenne a gimnazisták száma, amit a középiskolai felvétel vizsgaeredményhez kötésével érnének el" (Megszüntetné az önálló szakiskolákat a kormány - Origo). Így kell motiválni a diákot: messze is van, tanár sincs, az oktatás is gyenge, de nem kapsz mást! Tisztára, mint egykoron a Munkaerő Tartalékok Hivatala. Nesze neked német modell!