Olvasókör oktatásról, társadalomról és Európáról - Arató Gergely blogja

Népiskola

Népiskola

32 kötelező óra

2011. április 29. - Tanbácsi

 Most kiderül, hogy a pedagógusokkal valóban mindent meg lehet-e csinálni. A béremelési ígéretekés a mesebeli életpályamodell mára brutális óraszámemeléssé változott. Ez tovább rontja a tanári munka minőségét és a pálya vonzerejét. Csak annak éri meg pedagógusnak maradni, aki kötelezőn túl semmit se tesz hozzá. Mindezt pedig egy egy napos határidővel megválaszolandó "kérdőív" próbálja igazolni.

Néhány napja még arra csodálkozhattunk rá, hogy a pénzügyesek 28 kötelező órát akarnak ráerőltetni a pedagógusokra,  mára az oktatási kormányzat már 32 óráról beszél - némi trükközéssel színesítve. Hiába, meg kell erősíteni az ingó államtitkári pozíciót. Ugyanis kérdőívvel keresték meg az iskolákat, amely szerint:

"Kíváncsiak arra, hogy az életpályamodell feltételei mellett egyetértenek-e a pedagógusok azzal, hogy a törvényben megszabott heti munkaidő 80 százalék1át kötelezően munkahelyi tevékenységgel töltsék. Ezeken belül az órarend szerinti foglalkozással lekötött óra nem lehet kevesebb, mint a jelenlegi kötelező óraszám, a szervezett nevelő-oktató munkához köthető valamennyi egyéb tevékenységre pedig az igazgató saját hatáskörében jelöli ki munkatársait."

Heti kötelező munkaidő váltaná fel a heti kötelező óraszámot az iskolákban.

A pedagógusok persze leginkább azzal értenének egyet, ha nem piszkálná őket a kormány hetente újabb szörnyű ötletekkel. A szándék világos. A 80% az 32 óra. Az ebből tanítással töltött idő viszont nem lehet kevesebb, mint a jelenlegi, általában 22 óra. Értjük, kevesebb nem, több viszont bőven.

Mivel az iskolában a "kemény paraméter" az, hogy minden órára be kell menni legalább egy tanárnak (meg jó esetben pár diáknak) nyilvánvaló mi fog történni: a spórolás érdekében az igazgató minden tanárt a lehetséges maximális órára fog kényszeríteni, ha nem magától, akkor a fenntartó szelíd óhajára, eltekintve némi ebédlői ügyelettől. Amúgy nem is lenne értelme a dolognak, hiszen mi a bánatnak üljön a tanár az iskolában, ha nincs dolga. Dolgozatot javítani és órára felkészülni otthon is lehet, sőt a tanári szobák mai állapotában csak ott lehet. Azt persze biztosra vehetjük, hogy mindezt lelkes adminisztrálás kíséri majd, valós és virtuális jelenlétek folytonos igazolásával.

A pedagógusok foglalkoztatásának feltételei valóban eltérnek a megszokottól és elképzelhető lenne más modell is, de ez nem az oktatás kulcskérdése - hiedelmekkel szemben a nemzetközi szervezetek szerint se. Például az OECD  az oktatás és a gazdasági hatékonyság számos kérdését érintő  jelentése nem tesz ajánlást ebben a  témában. Sokkal fontosabb lenne a pedagógusmunka minőségének javítása, például a differenciálás, a többletteljesítmények megfizetése. Itt azonban erről szó sincs, épp ellenkezőleg, a minőség és hosszabb távon a gyerekek lesznek a vesztesek.

Mire jó hát az egész? Arra, hogy a pedagógusok nagyjából ötöde, 30 000 ember csatlakozzon az iskolabezárások miatt utcára kerülő társaihoz, a megtakarítás pedig benn maradjon  állambácsi zsebében, esetleg az újonnan átvett egyházi iskolák többlettámogatásává változzon. Az az ígéret, hogy az intézkedést az életpálya modell és béremelés kíséri majd, vélhetően már a hívő lelkek arcára is csak keserű mosolyt csal.

A kormányzat ezúttal igazán megadta a módját is konzultációnak is. Egyszerűen elküldte a medve halállistáját a nyuszikáknak - azzal a különbséggel, hogy erről nem lehet leiratkozni. Hogy nehogy az igazgatók valóban megkérdezzék a pedagógusokat, egy, azaz egy napot  kaptak k a kérdés átgondolására. Nem mintha nagy fantázia kellene a válaszhoz: itt olvashatóak például a Pedagógusok Szakszervezetének érvei a nemek mellett. Ettől még persze kérdés, hogy hányan mernek valóban nemet mondani, hiszen az egy nap arra azért elég, hogy a fenntartó szelíden figyelmeztesse a vezetőt, hogy kitől kapta a kinevezését. Abban pedig semmi kétségünk, hogy a végső összegzés, akár az alkotmány esetében, most is az eredeti kormányzati szándékot igazolja vissza, akármi is az.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nepiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr822864904

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Evolúció 2011.04.29. 20:33:45

Szabad Föld 2010. november 26. | péntek A jelenlegi kötelező 22 helyett 19 órában határoznák meg a pályakezdők és mestertanárok heti óraszámát, míg a többieké 21 órára csökkenne. Ha ezzel párhuzamosan az osztálylétszámokat is – akár 13 főre &...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lilly67 2011.04.29. 23:59:00

@ripők: Az a nagy baj, hogy már a lapátolókból is sok van. De te miért is káromkodsz? Meg mi az, hogy beteges vonzalom?

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:00:06

@Suppiluliumas: természetesen csak az informatikatanárokra gondoltam (hiszen az it-sek képzéséről volt szó). Vagy ha teljesen meg nem is értik, legalább nagyjából képesek legyenek elhelyezni az olvasott szöveget a szakmán belül.

lilly67 2011.04.30. 00:02:15

@beavereater: Persze, mert nem IT-s, nem is kontárkodik bele az ő szakmájába. És az nem ember, ha valaki már nem IT-s? Ők a csúcsértelmiség vagy mi?

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:02:20

@ripők: "Igaz ez mindannak ellenére, hogy én nem fogyasztok hódot." Ráadásul az angolod is elég gyengécske ;)

lilly67 2011.04.30. 00:06:02

@ripők: Fogsz még te is szedni... De egyébként miért is nem lehet kulturáltan vitatkozni?

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:06:48

@Zébácsi: "A cikk témája, a pedagóguspálya háttere, rendbetétele nagyon nehéz ügy és régi adóssága a politikának."

Ebben az országban a politikának nagyon sok régi adóssága van. Pontosabban nem a politikának, hanem az egész társadalomnak. Már ha van még társadalom...

A magyar politikusok egy dologra emlékeznek a történelemórákról: divide et impera.

Egyébként meg errefelé minden országnak olyan politikusai vannak, amilyeneket megszavaznak maguknak. Azaz ide ez kell(ett).

Idevágó vicc:
A bárban odalép két félrészeg lepukkant faszi egy csinos hölgyhöz:
-Gyere bébi, kimegyünk a parkolóba, megrakunk mint a pótos IFÁ-t!
-Mit képzelnek, eszem ágában sincs.
-Pedig muszály lesz, a kétharmad az kétharmad...

Tanbácsi 2011.04.30. 00:12:32

@lilly67: Vannak az eredményességnek egészen jó mérőszámai már, hála a kollégák által utál kompetenciamérésnek. A
Társadalmi Riport 2010 tele van az eredményekkel. www.tarki.hu/hu/publications/SR/tr_megr.pdf

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.04.30. 00:13:42

@beavereater: Tény, de elboldogulok vele. Nincs mindennap ekkora kihívásnak kitéve ez a csacska üstök! Beavatsz, hogy mit néztem be ennyire? Legalább alkalmad nyílik okítani.

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:14:31

@Zébácsi: "A magam részéről drukkolok minden pedagógusszakszervezetnek és pedagógusnak, hogy - legvégső esetben tiltakozásuk hatására - az állam érdemben javítson méltatlan helyzetükön ezáltal helyezve vissza ezt a gyönyörű hivatást régen elvesztett társadalmi rangjára."

Sajnos erre semmi remény, pláne nem a társadalmi rang visszanyerésére. Ha nem tűnt volna fel, az internet elterjedésével felnövőben van (sőt, talán fel is nőtt) az első, kollégám által találóan "fika-generációnak" nevezett csapat. Akik a neten megszokták, hogy senki és semmi nem szent, mindenkinek keményen oda kell lépni és virtuálisan "oda kell b@szni", mindegy hogy igazságtalanul, a lényeg az, hogy fájjon neki. Aztán ez a magatartás megjelenik a valódi életükben is. Egy ilyen világban nem lesz rangja senkinek és semminek, pláne nem a valódi teljesítménynek.

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:15:41

@ripők: olvass utána. Egy kis önképzés rád fér...

Bambano 2011.04.30. 00:17:27

@lilly67: alkotóév? én nem kapok alkotóévet... folyamatosan megy a szöveg, hogy a pedagógusoknak nyári szünet, téliszünet, még alkotóév is legyen? Minek? nincs a pedagógussal szemben publikálási kötelezettség, akkor mit alkot? Ha köteleznének évi két, zsürizett nyugati folyóiratban megjelent cikk elkészítésére, akkor járna az alkotóév.

Másrészt amit írtál, azt értem. De az mind pénz. Pénz pedig most nincs. Ez van. Helyesebb lett volna nem beetetni a pedagógusokat olyan lózungokkal, amikről minden józan ember tudta, hogy kamuzás az egész, de ezt nem én szabályoztam, megtették. Az ország egy romló gazdasági spirálban van, ezt tetézi a magas adósság, azt ki kell fizetni. Nincs másra pénz.

Mondhatnám, hogy sajnos, vagy elhiszed, vagy nem, hogy tényleg sajnálom. Azt is elhiszem, hogy gazdaságilag fontos lenne az oktatás (egyre inkább úgy tűnik, hogy ez az oktatás nem fontos gazdaságilag). De ha nincs lé, akkor nincs. Ahogy a volt magyartanárom mondta: spekulálsz mint bolond macska az üres kamrában.

A versenyszférában meg akkor van fizetésemelés, ha van miből. Most éppen az a bónusz, ha valaki nem kerül az utcára. Miután vagy 20 évig túlköltekezés volt, most spórolás jön. Nem hinném, hogy lesz fizetésemelés. Nem vagyok kegyetlen, matematikai tényeket emlegetek most.

@parandroid: te fél egykor le tudtál feküdni? én ma konkrétan 6-kor feküdtem le, mert a tegnapi melóm addig tartott.

Azt nem tudom, a gyerekem tanárai közül ki alibizik. De amit extraként elért, azt nem a tanáraitól kapta, hanem idősebb diáktársaitól meg tőlem. És pl. az énektanára kicsit túlzásba viszi a komolykodást, pl. énekből buktatnak az osztályban. Annak se a szomszédja hülye...

"Dögöljön meg a szomszéd tehene is.": nem értelek. te lehetsz elfogult, védheted a saját munkádat, de ha azok, akiknek az adójából kapod a fizetésedet, pontosan ugyanúgy elfogultak, mint te és pontosan ugyanúgy védik a saját állásukat, akkor azok már dögöljön meg a szomszéd tehene kategória is? kettős mérce, leülhetsz, 1-es.

@Tanbácsi: azért nem hallottál 45%-os munkaidő emelésről más szakmákban, mert ott eleve több volt a munkaidő. meg a teszkós dolgozó nem tud hova fordulni, ha kitoltak vele, mert 3 másodperc alatt repül.

"pénzt akarnak kivonni az oktatásból": amikor a költségvetési egyenleg ennyire durván negatív, és amikor évekig hitelből volt olyan, amilyen, akkor teljesen ésszerű és matematikus szemmel nézve normális gondolat, hogy pénzt akarnak kivonni az oktatásból.

Lehet választani: most pénzt vonnak ki az oktatásból, ezzel 10-15 évre agyonvágják a képzést, vagy nem vonnak ki pénzt és két év múlva totális államcsőd és akkor 200 évre borul be minden, nem csak az oktatás, hanem minden más is. Ha üszkös lábbal befekszel a sebészetre, akkor azt le fogják vágni, bármennyire is rossz az neked, a másik választási lehetőség a fekete zsák. Most erről van szó.

Persze lehetne vitát nyitni, hogy miért alakult így, de ne nyissunk, mert a múlton való kesergés legfeljebb megérteni segít a mostani helyzetet, megoldani nem.

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:18:08

@lilly67: maradjunk annyiban, hogy minden mérhető. Egy jó mérési módszer lényege pont az, hogy figyelembe veszi a mérés körülményeit is. Azaz ami Borsodban 100%, az Budán csak 10%.

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:19:58

@lilly67: ez eredeti interjút olvasva nekem nem az "érdekes" szó jutott először eszembe, hanem a "menekülj".

"the dragon" · http://kigondoltam.blog.hu/2013/08/26/elrendezett_hazassag 2011.04.30. 00:20:10

@beavereater:

És milyen érzés, hogy ennek a "fika-generációnak" te programoztad a mindenféle blogmotorkat meg csetszobákat?! A te hibád az egész, de egy forradalom az elsők között állít majd a falhoz, meglásd...

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:20:40

@lilly67: megvolt az errata, én nyertem... ;)
na jó, fifty-fifty...

lilly67 2011.04.30. 00:21:36

@beavereater: Sajnos erősen igaz, amit írsz.

Bambano 2011.04.30. 00:22:04

@Zébácsi: a lapok le vannak osztva. Nem olyan országra, emberekre van szükség, amiket mi az álmainkban elképzelünk, hanem olyanra, ami a munkaerő igényeknek megfelel.

"Audit, Opelt, Hankook-ot kiszolgáló betanított ország?": ha az opel hoz ide munkát, akkor betanított munkásokat kell kiállítani. Hiába erőlteted a magasan kvalifikált munkát, azt nem hozzák ide, tehát állás nélkül marad, aki arra alkalmas.

@Tanbácsi: a kompetencia mérés az egy légből kapott mérőszám. Egyetlen értelmes mérőszámot tudok elképzelni: a végzett diákok foglalkoztatási arányát.

Tanbácsi 2011.04.30. 00:22:30

@Bambano: Nekem úgy rémlik, hogy nem az oktatás 2006 óta csökkenő költségei miatt rossz a költségvetés helyzete, hanem a gazdagoknak adott adókedvezmények, meg a gazdasági szabadságharc ára miatt.

Bambano 2011.04.30. 00:26:06

@Tanbácsi: ez oké, az is oké, hogy nem a pedagógusok okozzák a nagy gazdasági krachot, de attól még krach van, pénz meg nincs.

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:26:57

@Bambano: "ha az opel hoz ide munkát, akkor betanított munkásokat kell kiállítani. Hiába erőlteted a magasan kvalifikált munkát, azt nem hozzák ide, tehát állás nélkül marad, aki arra alkalmas."

Hoznának ide olyat is, de ha egyszer nincs elég mérnök? Képzeld, még a németeknél is hiányzik alaphangon 2-300 ezer (!) mérnök. (Legalábbis ennyit ismernek be...)

Nyugaton se jobbak a kölykök, ott se akar tanulni egyik se. Pláne nem olyan szakon, ahol nem lehet rizsázni, ahol nincs "szerintem", hanem egyenlet van, amit vagy kiszámoltál jól, vagy nem. Gyengébbek kedvéért: egyes vagy ötös, nincs kegyelemkettes.

Tanbácsi 2011.04.30. 00:27:10

@Bambano: Ez kb.fordítva van. Oda megy a képzettséget igénylő munka, ahol jó a képzés (az Audi meg az Opel, költenek is szakképzésre Magyarországon is). Ezért van értelme a kompetenciát mérni, mert középtávon gazdaságfejlesztő hatása van nepiskola.blog.hu/2010/11/03/oktatas_es_gazdasagi_fejlodes

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:28:21

@Tanbácsi: a gazdasági szabadságharcról beszélgettem egy külföldi kollégával, aki megjegyezte: ez mind nagyon csodálatos, csak egy dologra kell figyelnie nagyon az országunknak, hogy meg ne nyerjük ezt a szabadságharcot. Mert akkor éhendöglünk...

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 00:32:26

@beavereater:

No persze.

Most képzeld el, hogy ehhez még egy átláthatatlan, a minőségre és a htékonyságra egyáltalán nem alkalmas oktatási rendszer is társul majd?

Nem pont az lenne a cél, hogy az iskola megtanítsa azt, hogy a Mátrix nem egy valós világ,és igazából a puska ölni tud, és az autópályán sincs 2 életed?

Attól még, hogy a világ nagy része dilettáns, meg a neten lógva elképesztő dolgokat zagyvál össze magában a vilkágról, az oktatásunk még lehetne jó, nem?

A tanárokat meg rugdossuk csak még lejjebb, úgyis csak egy tétel a büdzsé kiadási oldalán, igaz? Egy statisztikai szám, ugye?
Na, neeee....

Suppiluliumas 2011.04.30. 00:34:56

@Bambano: ""Dögöljön meg a szomszéd tehene is.": nem értelek. te lehetsz elfogult, védheted a saját munkádat, de ha azok, akiknek az adójából kapod a fizetésedet, pontosan ugyanúgy elfogultak, mint te és pontosan ugyanúgy védik a saját állásukat, akkor azok már dögöljön meg a szomszéd tehene kategória is? kettős mérce, leülhetsz, 1-es."

Ez szerintem nekem szól, nem parandroidnak.

Én erre írtam a tehenes mondatot: "Én sem 9 órát dolgozom naponta, hanem sokkal többet. Hétvégén is, ünnepnapokon is. Úgyhogy nekem hiába sír egy pedagógus az órái miatt, rólam lepereg." Ha bebizonyítod, hogy ezzel a szöveggel a saját állásodat védted, akkor igazad van. Hajrá. Szóval ne hazudozz légy szíves arról, amit írtam.

Bambano 2011.04.30. 00:39:25

@Suppiluliumas: minél több a kiadás (oktatásra, egészségügyre, nyugdíjra), annál több az elvonás. Minél több az elvonás, annál több cég megy csődbe. Minél több cég megy csődbe, annál inkább rosszul jár az átlag polgár.

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:39:38

@Zébácsi: "Nem pont az lenne a cél, hogy az iskola megtanítsa azt, hogy a Mátrix nem egy valós világ,és igazából a puska ölni tud, és az autópályán sincs 2 életed?"

Erre konkrétan a családnak kellene megtanítani a kölköt. Már amelyiknek működő családja van.

"Attól még, hogy a világ nagy része dilettáns, meg a neten lógva elképesztő dolgokat zagyvál össze magában a vilkágról, az oktatásunk még lehetne jó, nem?"

Lehetne, de nem az. És nem is lesz. Az oktatás ugyanis
a) sokba kerül,
b) hosszútávú befektetés, azaz nem hozza vissza rögtön a pénzt,
c) közvetlenül nem hoz szavazatokat.
Ha még nagyobb gáz lesz, majd kiáll V. Orbán és a tanárokra fog mutogatni: azért szar az oktatás, kedves barátaim, kedves dakoták, mert a tanárok nem akarnak dolgozni. Hajrá Magyarország, Hajrá Magyarok!
A sok barom meg tapsolni fog neki. Ennyi.

"A tanárokat meg rugdossuk csak még lejjebb, úgyis csak egy tétel a büdzsé kiadási oldalán, igaz? Egy statisztikai szám, ugye?"

Nyugi, lejjebb rugdosnak ezek mindenkit, aki nem a brancs tagja.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.04.30. 00:40:45

@beavereater: Megnéztem a szlengszótárban is, új ember lettem. És még csak egy ingyenélő, cezaromán pedagógusra sem volt szükségem. Ettől függetlenül hódzabálónak fordítalak, mert a Waldorf szerint (is) megtehetem.

Tanbácsi 2011.04.30. 00:41:33

@Bambano: Ha ez így lenne nem a svéd lenne a világ legversenyképesebb gazdasága. A jól működő közszolgáltatások alapozzák meg a gazdaság jó működését.

lilly67 2011.04.30. 00:43:17

@Bambano: Nekem a legnagyobb lányom lassan finisben, sajnos nem IT-s érdeklődésű :(, büfészakos bölcsésznek való ;), de hangom nincs, hogy merre tovább. A jelenleg többé-kevésbé megélhetést biztosító műegyetemi és közgazdasági vonalra nem alkalmas. Lehetne jogász, orvos, pedagógus, bölcsész, a tanárai egyértelműen ez utóbbi vonalat erősítik. Melyik pályán haljon éhen? Lapátolónak, bolti eladónak, bártündérnek nem szánnám. Milyen kétkezi szakma az, ami ma biztos? Ahol nincs kiszolgáltatva. Középsőnek nem lesznek gondjai, ő még lehet IT-s. Aki pedig azt mondja, hogy tanuljon valami szakmát, nem kell mindenkinek egyetem, mondja meg, hogy milyet! Amit a saját gyerekének is szívesen ajánlana. Őszintén kíváncsi vagyok!!!!!

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:43:58

@Tanbácsi: meg a protestáns munkaerkölcs...

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:45:05

@lilly67: egyértelműen orvos. Ugyan nem itt, de jól meg fog élni belőle. Sőt, szerintem nemsokára itt is.

Bambano 2011.04.30. 00:48:37

@Tanbácsi: nem biztos, hogy pont a svédekkel hasonlítanám össze az ország lehetőségeit... nekünk ugye pont annyi olajunk, földgázunk van, mint nekik...

az, hogy milyen munkák kerülnek ide, egy hosszabb beszélgetés tárgya lehetne.

@lilly67: a lányod menjen olyan témában tanulni, amire pénzt ad az unió. pl. környezetvédelmi mérnöknek.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 00:50:53

@Bambano:

És mi felel meg a munkaerő-igényeknek?

Szerintem kell:
utcaseprő, felszolgáló, szakács, gépész, ács, festő, zenész, tanár, orvos, bíró... Soroljam?

Azt kell látni, hogy már most is alacsony a szint, és ez nem jó, nagyon nem jó. A tőke olyan munkát hoz ide, amihez talál munkaerőt.
Ha nem talál megfelelő hegesztő szakembert, nem hoz ide olyan céget, ami hegesztéssel foglalkozik (ez ugye elég magasan jegyzett szakmunka), hanem idehoz valami összeszerelő műhelyt, amihez elég a betanított munkás is. Értem és tudom, erre is van igény.

De ez nem jelenti azt, hogy az oktatás színvonalát rontani kell - aki nem akar, az majd nem tanul tovább, megáll a 8. osztály után és mehet a Flextronincs-ba. Persze, ilyen is kell. De a többinek, aki képezni kívánja magát, hogy orvos, programozó legyen, nagyon is fontos, hogy milyen képzést kap - már az óvodától kezdve!!!

Azzal pedig, hogy a tanári pálya értékét anulláljuk és mindenkori hatalom bábfigurájává tesszük, a tanári pálya jövőjét kockáztatjuk - a gyerekeink gyerekeit kik fogják tanítani?
Már most arról beszél mindenki, hogy hígul a szakma, és vészesen kevés jelentkező van a természettudományi szakokra.

Most őszintén - biztos, hogy ez jó ennek az országnak? Nem kellene inkább kézbe venni sorsunkat és olyan tudást adni a jövő nemzedékeinek, hogy tudás-exportőrré tudjon válni az ország?

Azt kell látni, hogy egy olyan hatalomnak, aki nép-nemzeti köntösbe öltözve regél hazáról, egységről meg a jövőről, annak pontosan tudnia kellene azt, hogy mondennek egyetlen hosszútávú letéteményese a tudás kiterjesztése, növelése.

Ami most (jópár éve) folyik e tárgykörben az rövidlátás, és több mint bűn: hiba.

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:52:27

@Bambano: mondjuk nekik nincs több olajuk és földgázuk, mint nekünk, olyan századik hely környékén tanyáznak a kitermelési listán, mi valahol a hetvenedik hely körül vagyunk...

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:54:41

@Zébácsi: "Azzal pedig, hogy a tanári pálya értékét anulláljuk és mindenkori hatalom bábfigurájává tesszük, a tanári pálya jövőjét kockáztatjuk - a gyerekeink gyerekeit kik fogják tanítani? "

Ha nem tűnt volna fel, itt két lehetőséged van manapság:
a) a hatalom bábfigurája leszel;
b) befogod a szád és örülsz, hogy még élsz.

Ez van, erre teccett (sic!) szavazni, tisztelt "kétharmad". (Kinek inge, vegye magára.)

lilly67 2011.04.30. 00:54:54

@beavereater: ????? Ha a pedagógusra nincs pénz, az orvosra hogy lesz? Amúgy néminemű hipochondriámból kifolyólag jobb diagnoszta vagyok, mint Dr. House ;), de ehhez kell valami mazochizmus, sőt jóval erősebb elhivatottság, mint egy tanárnak. Én képtelen lennék elviselni a gyógyítandók szenvedését, megszokni a halált, ugyanezért nem lettem volna soha gyógypedagógus. Minden tiszteletem az ezeken a területen helytállókért.
Ok, fogorvos még lehet, bár ehhez meg némi szadista hajlam azért szükségeltetik :D

lilly67 2011.04.30. 00:56:51

@Bambano: Ez bizony megfordult a fejemben!

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 00:58:27

@lilly67:

Kedves lilly67,

nagyon szívesen, de nincs miért köszönetet mondanod. :-O.

Üdv:
Zébácsi

parandroid 2011.04.30. 00:58:28

@Bambano: "te fél egykor le tudtál feküdni? én ma konkrétan 6-kor feküdtem le, mert a tegnapi melóm addig tartott."
te nyertél. a lényeget viszont ezek szerint nem sikerült érthetően leírnom. ezt sajnálom.

"Azt nem tudom, a gyerekem tanárai közül ki alibizik. De amit extraként elért, azt nem a tanáraitól kapta, hanem idősebb diáktársaitól meg tőlem."
Hozzám pedig jönnek be a szülők megköszönni a pozitív változásokat, a gyerek eredményeit. vagy visszajut a fülembe, hogy a szülő a második gyerekét is az én csoportomban akarja tudni, a bátyja után. sorolhatnám az eseteket. idén gyakorlatilag nem érettségiztetek, mert mindenki, akinek szüksége volt a papírra elment nyelvvizsgázni. Ez pedig egy munkafolyamat eredménye, amit nem lehet tartósan úgy fenntartani, hogy sorozatosan hajnali hatkor feküdjek le (bármilyen csábító cél is, hogy übereljelek Téged). Pedig ha megemelik az óraszámot, félő, hogy ez lesz. Még egyszer: én a pénz miatt nem rinyálok, becsülettel tudsom hozni azt, amire a családomnak szüksége van - viszont a tanárok túlhajszoltságának a gyerekek látják kárát.

Még egy gyors (költői) kérdés: a Te gyereked nagyon szerencsés, hogy megkapja tőled az extrát. A kemó alatt álló anyuka és a súlyos depressziós apuka gyereke vajon ugyanígy megkapja otthon a szükséges extrát? és ha esetleg nem, akkor kitől van esélye (már persze a tanáron kívül, aki, mint tudjuk, szart sem ér)? amúgy nem biztos, hogy érdemes nagy összegekben fogadnod arra, hogy csak és kizárólag Tőled és idősebb diáktársaitól (hát persze, hogy gyereked fejlődéséhez az ő hozzájárulásuk is értékesebb a tanárainál) kapja a batyuba valót.

beavereater [AT] 2011.04.30. 00:59:36

@lilly67: megmondom hogy lesz pénz: ha a tanár nem tanítja meg a gyereket rendesen számolni, akkor
a) úgy marad
b) fogcsikorgatva megtanítod te vagy kifizeted a különórát.

De ha nem lesz, aki ellássa a vérző fejű, balesetes gyerekeket, akkor rövid úton rágyújtják ovira és népi zenekarára a parlamentet. Ott már a demagógia nem fog védeni. Ezt az is bizonyítja, hogy a történelem során - békeidőkben - orvos nem nagyon halt még éhen. Ellentétben mondjuk a tanárokkal, kőfaragókkal, balett-táncosokkal... és így tovább...

Bambano 2011.04.30. 01:00:06

@Zébácsi: "A tőke olyan munkát hoz ide, amihez talál munkaerőt.": ez igaz, de ez csak az igazság egyik fele. A másik fele az, hogy a tőke olyan munkát hoz ide, amit a saját területére nem vihet. A mercedes nem fogja ideköltöztetni a legjobb fejlesztői meg tervezői részlegeit, mert azt megtartja a saját embereinek otthon. Azt viszi külföldre, amiben kevesebb a hozzáadott érték és az otthoniak nem akarják elvégezni.

Németországban magasabb az életszinvonal átlaga, ezért ott magasabb béreket kell fizetni, tehát az a munka, ami lehetővé tesz magas béreket, ott marad. ide meg jön a selejt.

Igen, hegesztőre meg a többire lenne szükség. De sajnos a mi oktatásunk lassan 20 éve állástalan diplomásokat meg képzetleneket "képez". Van egy halom kommunikáció szakos meg bölcsész meg közgazdász meg jogász, feleslegesen. Minek képeztük ki őket, hogy 6 évig ne jelenjenek meg a munkanélküli statisztikákban?

Miközben meg jó technikus, szakmunkás kevés van. Egyes szakmákban már ma sem találsz embert, akár egy jó vízvezeték szerelőről vagy kőművesről lenne szó.

Az opel hajlandó lenne ide több munkát hozni, kicsivel magasabb szintűt is, ha nem lenne szakadék a betanított munkás meg az állástalan diplomás között, hanem meglenne a középréteg is, de nincs. Ezeket kellene képezni, nem újabb meg újabb diplomást.

Azt nem mondtam, hogy a tanári pálya és az oktatás szintjét rontani kell pusztán azért, hogy rontsuk a szintet. Azt mondtam, hogy nincs pénz. Ha üres a pénztárcád, teljesen mindegy, hogy egy mekkdondeldsz vagy egy michelin csillagos étterem előtt állsz meg spekulálni, egyikre sincs pénzed.

"Már most arról beszél mindenki, hogy hígul a szakma, és vészesen kevés jelentkező van a természettudományi szakokra.": már most??? 24 éve érettségiztem. Már akkor is erről beszélt mindenki, úgyhogy ez csak a szokásos régi szép idők c. sírás-rívás kategória, nem komoly érv.

ErA 2011.04.30. 01:01:09

@lilly67: "projekt módszer" - nem tudom, melyik idióta találta ezt ki.

beavereater [AT] 2011.04.30. 01:02:42

@parandroid: "Még egy gyors (költői) kérdés: a Te gyereked nagyon szerencsés, hogy megkapja tőled az extrát. A kemó alatt álló anyuka és a súlyos depressziós apuka gyereke vajon ugyanígy megkapja otthon a szükséges extrát?"

Az esélyegyenlőség hazugság. Az igaz, hogy minden ember egyenlőnek születik, de ez kb. öt perc múlva elmúlik. Ez így van, amióta világ a világ és mindig is így lesz.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 01:03:03

@beavereater: "Nem évtiezedkben kell gondolkodni."

Ezzel a mondattal fején találtad a szöget!
Az ország dolgozó részének a java nem 8 órát dolgozik, rengeteg családban hiányzik az a légkör, ami egy egészséges család sajátja.

Nos.

Pont emiatt nem mindegy, hogy a te, az ő, meg az én gyerekem milyen iskolában, milyen tanárok közt tölt el napi 5-6 órát, milyen képzettségű, lelkiállapotú, leterheltségű pedagógustól szívja magába a tudást és az erkölcsi normákat!

beavereater [AT] 2011.04.30. 01:04:36

@Bambano: ""Már most arról beszél mindenki, hogy hígul a szakma, és vészesen kevés jelentkező van a természettudományi szakokra.": már most??? 24 éve érettségiztem. Már akkor is erről beszélt mindenki, úgyhogy ez csak a szokásos régi szép idők c. sírás-rívás kategória, nem komoly érv. "

Akkor még csak kevés jelentkező volt. Most már sok szakra konkrétan nincs jelentkező. Egy sem.

Bambano 2011.04.30. 01:08:07

csak hogy tisztázzuk: én nem mondom, hogy ez, ahogy van a közoktatás, jól van. azt sem mondom, hogy ennek jó vége lesz.

én azt mondom, hogy ha most még több pénzt kezdene az ország oktatásra költeni, mint eddig, annak rosszabb vége lesz, mintha elvon pénzeket. Ez a "rosszabb vége" ez globálisan rossz, nem csak az oktatást tekintve rossz.

A sok rossz meg még rosszabb megoldási lehetőségből a kevésbé rosszak közé tartozik, ha az oktatásban is megszorítás lesz.

beavereater [AT] 2011.04.30. 01:08:42

@Zébácsi: ezt én is tudom, de a mai magyar társadalomban nincs hajlandóság a normális élethez szükséges gondolkozásra és erőfeszítésekre. Ha lenne, nem ilyen lenne a politikusi gárda. A "nép" mindig pontosan azt kapja, amit megérdemel. Az hogy vagyunk itt a blogon egy páran, akik látják a rendszer tarthatatlanságát illetve azt, hogy ez az út a pokolba visz, az nem számít. A létszámunk még a statisztikai hibahatárt sem éri el. Ez van. Én már rég rájöttem, hogy egyet tudok tenni: amíg lehet, itt biztosítom a gyerekemnek a boldog gyermekkort és a megfelelő ellátást/oktatást, amikor meg már nem lehet, a hónom alá csapom és odébbállok. Más lehetőségem egyszerűen nincs. A hülyék aránya ebben az országban túllépte a kritikus tömeget.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 01:14:25

@Bambano: Pedig komoly érv, mert amíg van 20 fő, aki kémia szakra megy, addig van némi utánpótlás a még kevés, megmaradt kémiatanári állásra.

De tavaly csak 2-3 jelentlező volt, Idénegy sem lesz, jövőre pedig még a tanszék is megszűnik.

Pont amiatt komoly érv, hogy a folyamat maga, a trend szembe megy azzal, ami a világ ügyesebb és - ezek szerint - nálunk okosabb felén történik.

Még valami:

A kiemelkedően jó szaktudás megszerzéséhez is a szorzótáblán keresztül vezet az út. Az óvodai, és alsótagozatos nevelés oktatás minősége ALAPVETŐ fontosságú dolog.

Ezzel együtt ne feledkezz meg a szolgáltatási szektorról, ami esetünkben (a világon szinte egyedülálló termálvíz-készlet miatt is) egy húzóágazat lehet (turizmus) - de ugye ehhez is társul egy dilemma: a magyar szakmunkás nem beszél idegen nyelvet! Aki igen, az kint tanult meg Süd-Tirolban, hogy maradjak a vendéglátó/turimus témakörnél.

Azt gondolni, hogy a globalizáció miatt nincs szükségünk jó oktatásra és elég, ha megcsípjuk a Mercedes/Opel/X,Y,Z cégek tőkéjét, és ripsz-ropsz, jön a GDP (ami fontos, persze)és jujj, de vidám ez a barakk: súlyos tévedés.

A globalizációban pont az a jó, hogy nekünk is esélyt ad megelőzni másokat. De ehhez tudni kell, valamiben jónak kell lenned.

Csak két példát hadd említsek: Graphisoft. Kürt Rt.

Egyébként pedig sok kérdésben egyetértek veled, és értem érvelésedet.

parandroid 2011.04.30. 01:14:58

@beavereater: Akkor inkább kijelentek, mint kérdezek (hogy ne beszélünk el egymás mellett): meggyőződésem, hogy rengeteg olyan gyerek van, aki az iskolának köszönheti, hogy talpon marad, vagy egyáltalán meg tud indulni az életben. ezért fontos az iskola, bármennyire is lenézitek a benne folyó munkát. mondom, nagyon sok esetet tudnék hozni csak az én közvetlen tapasztalatomból, amikor az iskola magára vállal olyan dolgokat, amiket Te (aki nyilván törődik a gyerekével) magától értetődően "sk" csinálsz.
És lehet, hogy egy tanár nem képes középvezetői melóra egy multinál, viszont olyan gyerekeknél, ahol nincs meg a megfelelő családi háttér, igenis ő a középvezetői székhez vezető út. Én legalábbis így gondolom. Az, hogy esélyegyenélőtlenség van, evidencia, épp ebből indulok ki. Csak azt próbáltam leírni, hogy fizikailag képtelenség felelős oktató-nevelő munkát végezni egy bizonyos óraszám felett. (És ezzel nem azt mondom, hogy irodistának lenni könnyű: a kettő nem összehasonlítható, ezért ha lehet, hagyjuk a farokméregetősdit.)

beavereater [AT] 2011.04.30. 01:17:41

@Zébácsi: "A globalizációban pont az a jó, hogy nekünk is esélyt ad megelőzni másokat. De ehhez tudni kell, valamiben jónak kell lenned."

A globalizáció kétélű fegyver. Nem csak azt jelenti, hogy fillérekért vannak a műszaki cikkek, hanem azt is, hogy mindenki mindenkivel versenyez. A mérnök is, meg a képzetlen betanított munkás is. Csak amíg egy nulla képzettségű ember bére Kínában havi 30.000 forint, itthon meg ennek bőven a duplája a minimálbér.... Azt hiszem, innentől kezdve világos mindenkinek helyzet.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 01:18:32

@beavereater: legutóbbi kommenteddel nem tudok mit kezdeni, annyira igaz.

De látod, ha lenne jó oktatás, ha nem lenne 40% körül a funkcionális analfabéták aránya, akkor talán okosabban x-elne a plebs, és jobb társadalom jobb poltikai elitet produkálna.

Egyébként pedig ami itt igazán hiányzik, az a civil kurázsi, az alulról jövő összefogás.

Ezért (is) drukkolok minden pedagógusnak, hogy ne hagyják magukat...

lilly67 2011.04.30. 01:18:32

@beavereater: Nincs gyerkőc?, a balesetin konkrétan most is, 17 éve is (ennyi idejű tapasztalatom van) több órás várakozások vannak. Még nem gyújtottak érte Parlamentet. Sosem felejtem a galériáról leesett kiskölyköt, akit gyakorlatilag koponyaalapi töréssel várakoztattak vagy egy órán keresztül. Aztán, amit még a szülők kaptak. Édesapámat, akit agyvérzéssel próbált először a mentős, majd a kórházi orvos ellátás nélkül hagyni, amíg my mom le nem ordította a fejét. Majd mikor az Amerikai útra elvitték egy viszgálatra, ahol pár nappal az agyvérzés után étlen-szomjan, pizsamában reggeltől estig egy fűtetlen folyosón, széken töltötte az időt, majd vizsgálat nélkül távozott. A körzeti orvosra, aki nem jött ki őrjöngő Alzheimeres apósomhoz, mert nem tartozott a körzetébe ( a csecsemőkorú kislányomhoz kijövő gyerekorvosunk segített),aki azt mondta az agyhártyagyulladás gyanús férjemnek, hogy menjen a lábán be a kórházba. Szóval?

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 01:21:05

@beavereater:

"Csak amíg egy nulla képzettségű ember bére Kínában havi 30.000 forint, itthon meg ennek bőven a duplája a minimálbér.... Azt hiszem, innentől kezdve világos mindenkinek helyzet. "

Nono! Ezt fogadjuk el?
Jó fogadjuk el, mint tényt alkalmazkodjunk hozzá? Legyünk mi azok, akik dolgoztatnak!

Ne tartsuk már fel eleve a kezünket!

beavereater [AT] 2011.04.30. 01:23:12

@parandroid: szerintem elbeszélünk egymás mellett. Nem nézzük le a tanári munkát és nem becsüljük le az iskola szerepét, sőt az ide írogatók többsége tökéletesen tisztában van azzal, hogy ez az óraszámemelés baromság.
Viszont azt is látni kell, hogy jelen pillanatban az országban több olyan hatalmas probléma is van (oktatás, egészségügy, közszféra, reálgazdaság, közbiztonság) aminek a megoldása külön-külön is hatalmas szakértelmet, rengeted empátiát és végtelenül nagy politikai elszántságot követelne a "politikai elit"-től és rengeteg - további - áldozatot a Zemberektől. Mindkét csoport teljesen reménytelen. A politikusok nem csak képtelen kezel(tet)ni a folyamatokat - láthatóan szarnak bele nagy ívben. Akárcsak a zemberek.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 01:23:55

@Zébácsi:

Hogy is mondta Orbán Viktor pár éve?

Merjünk nagyok lenni, merjünk nagyot álmodni!
Mennyire igaza volt!

Tessék MIniszterelnök Úr, e voilá, a hőn óhajtott 2/3.

Most már tessék vele kezdeni is valamit! De nagy legyen ám! És ne rémálom!

parandroid 2011.04.30. 01:26:55

@beavereater 2011.04.30. 01:23:12: Ja, akkor értjük egymást. Kommenteddel így szó szerint egyet tudok érteni. Nyugodtan megyek aludni:)

lilly67 2011.04.30. 01:27:17

@Zébácsi: Igen, nincs bennünk civil kurázsi. Érdekes volt az indexes cikk arról a nagy szakszervezetis megmozdulásról, ami pár hete volt. Milyen a lengyel, és egyéb országokból jövő szakszervezetis, és milyen a magyar. Nincs benne erő, elszántság. Valamelyik újságban külföldieket kérdeztek arról, hogy milyennek látják a magyar munkaerőt, egy francia azt mondta, hogy neki az a legfurcsább, hogy nem mernek vitába szállni, ellentmondani a főnöküknek. Pl. tudja, hogy amit kért azt arra a határidőre nem lehet teljesíteni, de elvállalja. Pedig a megfelelően alátámasztott érveléssel megoldható lenne a későbbi ütemezés, az utólagos hazudozás, mellébeszélés szerinte még kínosabb.

beavereater [AT] 2011.04.30. 01:28:07

@Zébácsi: mit dolgoztatsz? Nemrég egy francia-német vegyes csapat kitalálta, hogy csinálnak egy plazmatévé gyárat, hiszen a franciák évi 8mrd euróért importálnak évente plazmatévéket. Nem volt aki megtervezze és felépítse a gyárat. Nem volt szakember! Ugyanez megtörtént a németeknél háztartási kisgép kategóriában is.

De tegyük fel, hogy sikerül, és építesz egy gyárat, ahol termelsz valamit. Amit a kínaiak feleannyiért árulnak. Szarabb lesz a minősége, kicsit mérgező is, de feleannyiba kerül. Másodpercek alatt csődbe mész.
(Megjegyzem Európában a bankok gyárépítésre már nem is adnak hitelt.)

Bambano 2011.04.30. 01:28:51

@Zébácsi: én biztosan nem mondtam olyat, hogy a globalizáció miatt nincs szükség jó oktatásra. Jó oktatásra szükség lenne.

csak nincs rá pénz. És nem döntheted be a gazdasági élet többi szereplőjét azzal, hogy az eddig sem alacsony elvonást tovább fokozod az oktatás kedvéért.

Mostanában az élet minden területén azt éljük, hogy ugyanannyi vagy csökkenő fizetés mellett többet kell dolgozni, lehetőleg jobban és hatékonyabban. És mindenki morcos, nehéz, rossz hangulata van. Ha egy ilyen általános környezetben a pedagógusoknak is hatékonyabban kell dolgozni, akkor mi a probléma? Csak beállnak a sorba a másik többszáz szakmával egyetemben.

A globalizációval meg az a baj, hogy akiknek most jól megy, azoknál több száz éve tőkefelhalmozás van. Sajnos a felhalmozást már sok száz éve rajtunk, meg a mi zsebünkön keresztül végzik. Mi meg nekifutottunk egy második jobbágyságnak, most meg lehet, hogy lesz egy harmadik is, ha el nem adják alólunk a földet. Ezért álságos pl. az osztrákokkal összehasonlítani minket, hogy ők hol tartanak, meg mi hol tartunk, miután sok-sok évig rajtunk élősködtek és többek között ezért is tartanak ott, ahol. Mi hol tartanánk, ha az osztrák-magyar monarchia magyar-osztrák monarchia lett volna és a védővámok rendszere pont ellenkező irányba hatott volna?

Graphisoft, Kürt? Hány ember dolgozik ott összesen? És a többivel mi lesz?

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 01:28:52

@Bambano: "A sok rossz meg még rosszabb megoldási lehetőségből a kevésbé rosszak közé tartozik, ha az oktatásban is megszorítás lesz."

Lehet, elképzelhető, nem tudom, nem ismerem a számokat. Igaz, stadionra van pénz és nem lehet mindenre csak úgy kiszórni a zsét.

De két dolog biztos.

Az a mód, ahogyan a kormányzat kezeli ezt a kérdést, és ahogy kommunikál (nem kommunikál) a szakmával, az bizony arcpirító!

Ha szükséges és elkerülhetetlen, akkor is úgy szorítson meg, hogy készítsen előtte tanulmányokat, mérje fel a sélehetges módozatokat, állítson fel szcenáriókat, konzultáljon a szakmával, és mindezek ismeretében döntsön.

Bambano 2011.04.30. 01:31:25

@lilly67: ahha... én próbáltam, ellentmondtam a főnököknek, nem is dolgozom már ott rég. Pedig annyi ökörséget, mint abban a multiban, kevés helyen követnek el...

beavereater [AT] 2011.04.30. 01:32:28

@Zébácsi: "Ha szükséges és elkerülhetetlen, akkor is úgy szorítson meg, hogy készítsen előtte tanulmányokat, mérje fel a sélehetges módozatokat, állítson fel szcenáriókat, konzultáljon a szakmával, és mindezek ismeretében döntsön."

Mármint őszentsége V. Orbán konzultáljon bárkivel is? Biztos, hogy nem gurult túl messzire a gyógyszered? Ha nem tűnt volna fel, ötven év kínlódásába fog kerülni ennek az országnak, hogy van egy V. Orbánunk...

lilly67 2011.04.30. 01:32:53

@Zébácsi: Én azért abban a 40%-os funkcionális analfabétizmusban nem hiszek.

beavereater [AT] 2011.04.30. 01:33:48

@Bambano: erre mondják, hogy messziről jött ember azt mond, amit akar. A flansziáknál se nagy divat a visszabeszélés...

lilly67 2011.04.30. 01:37:05

@Bambano: Ja, egyébként ez is törvény lesz kishazánkban :D, a főnöknek nem lehet ellentmondani, különben repülsz. Esküszöm, a napokban olvastam!

lilly67 2011.04.30. 01:41:19

@beavereater: :( Az azért könnycsorgatós lenne :(

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 01:44:11

@beavereater: Hogy mit dolgoztatok?

Ahol lenne esélyünk a teljesség igénye nélkül:

IT, szoftverek, K+F bázisok létrehozása, kooperációk más nemzetekkel-cégekkel, Turizmus, vendéglátás, kultúra export, sorolhatnám még.

Elfogadva az általad vázolt képet, azt kellene látni, hogy nem feltétlenül kell nagyban gondolkodni. Megy ez kicsiben is! Csak el kell kezdeni, és csak azért, mert a kínai 30e Ft-ból megcsinálja, még nem szabad kivonulni a magas szintű oktatás mezejéről!

Basszus, egy olyan nemzet tagjai vagyunk, akik mindig is büszkék voltak képességeikre. Ha egy mód van rá, én arra szavazok, hogy a leheteő legtöbb esélyt adjuk meg a jövőnknek.

Bambano 2011.04.30. 01:46:09

@lilly67: én sem. több.

a visszaszólásról meg annyit, hogy multi kőkemény gazdaságossági számítások alapján működik, amiben mi jobbak voltunk mindenki másnál. És nem az a fajta visszaszólás volt, amit feleselésnek lehetne hívni, hanem érdemi vita. Mégsem nyelték le.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 01:48:11

@beavereater:

Nem, nem gurult el...

Feltűnt, de nem most. Már 89-ben látszott, ez a fickó kavarni fog.
Ő valami olyan, mint az Öszvér az Alapítványban (Asimov).

lilly67 2011.04.30. 01:54:22

@Zébácsi: Csaba László is pont ezt mondta, hogy nem feltétlenül kell nagyban gondolkozni. Pl. idősek, tartós betegek gondozásában is van ráció. Sajnos saját családunk példáján látom, hogy mennyire megoldatlan ez a problémakör is.

lilly67 2011.04.30. 01:59:20

De tk. az a baj, hogy már a szüleim is a csodára vártak, hány éve nem történt szinte semmi? És nemhogy jobb, folyamatosan rosszabbak lesznek a dolgok. Azt kell mondanom, hogy ott tartok, mint ídesanyám, aki évek óta riogat azzal, hogy mi lesz velem öregkoromra, meg mi lesz az unokájával. Nekünk még egy kipukkanó kis ír gazdasági csoda sem jutott.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 02:32:07

@lilly67: Ezt a 40%-ot a neten olvastam, és őszintén bevallom, nem néztem utána. At viszonbt tudom, hogy több év vesszőtutása után a Pisa felmérés elmozdulást mutatott felfelé, a magyar diákok javítottak legtöbbet a helyezésükön.

A tágabb családban és ismerősi körben is van tanár, tőlük tudom, hogy az utóbbi 10 évben a felsőoktatásba jelentkezők felhozatala igen gyatra. Ha ez igaz és országosan általános, akkor baj van, nagyon nagy baj.

És ugye, nem kellene tetézni a dolgokat.

Csaba László-s kommentedhez:

Igen, és is azt gondolom, hogy kicsiben kellene kezdenünk a dolgokat, és főleg a szolgáltatóiparral, szakiparral. Túl sok a diplomás a szakmunkásokhoz képest - azaz elhibázott volt az oktatásra köktött pénz felhasználásnak aránya.

Könyörgöm, Magyar "Kakóbiztos" Bálint sügérségeiért ne a tanárokat büntessük már!

prolee 2011.04.30. 07:01:15

Gazdasági recesszió, eladósodott állam, eladósodott polgárok, morális válság, stb... Ilyen körülmények között nincs reális esély arra, hogy az oktatás, az egészségügy, vagy a nyugdíjrendszer problémáit felszámolja a kormány.
Tudomásul kell venni, hogy a helyzet most nem alkalmas ezeknek a megoldására.

Sajnos mindenkinek csak egy élete van és ez, ami nekem jutott, ebben a szarban fog eltelni.

Nem csak a tanárok óraszámát emelik, hanem a szabadságok csökkentése és a heti munkaidő emelése is napirenden van.

Én hivatalban dolgozom, hivatalosan heti 40 óra a munkaidő, de a heti 44-45 simán összejön, természetesen nem fizetik ki, mert dolgozhatnék gyorsabban is.... Az éves szabadságot csak papíron tudjuk kivenni, rendszeresen behívnak szabadságról dolgozni (csak fél napra, amit nem fizetnek ki).

Ez van. Örülök, hogy van munkahelyem, mert nyugdíjam úgysem lesz.

prolee 2011.04.30. 07:15:02

S még valami. Pénz nélkül is lehetne valamit kezdeni az oktatás minőségének emeléséért:
- tankötelezettségi életkor leszállítása (igen, jól értitek, az iskola nem "jár", hanem ki kell érdemelni), kirúgás lehetőségének visszaállítása,
- minimális tandíj bevezetése (pl. általánosban 500.- Ft regisztrációs díj, középiskolában havi 1000.- Ft oktatási hozzájárulás, csak azért, hogy ne gondolják, hogy ez ingyen van), továbbá a legfontosabb
- a tananyag racionalizálása, az ösztönzési rendszer (osztályozási marhaságok) teljes újragondolása és a tehetséggondozás hangsúlyozása,
- a pedagógus teljesítményének mérése (ilyen jelenleg nincs), alkalmatlanok kirúgása.

Ezeket pénz nélkül is végre lehet hajtani.

A tehetséggondozás alatt azt is értem, hogy dobjuk el a skatulyákat, ne tanuljon orrba-szájba matematikát az, aki teljességgel humán beállítódású és soha a maszatos életben nem lesz rá szüksége, csak a formaérettségi miatt gyötrik vele. Így talán lehetne normál szinten tartani a tanárok óraszámát, mindenki azt tanulja több órában, amit szeret, amire képességei irányítják.

az_igazi_trebitsch 2011.04.30. 07:46:16

Ennek az óraszámosdinak semmi szakmai alapja nincs, nem is ez a célja. Hoffmann, miután kétszer belerúgott Orbán, most be akar nyalni neki. Jó érzékkel rájött, hogy Orbán irtóhadjáratot folytat a számára veszélyes értelmiségi-csoportosulások ellen (lásd: filozófusok...), és engedelmesen beáll a sorba. Ráadásul két legyet üt egy csapásra: amint a kommentek egy részéből is látható, ismét sikerült megosztani a társadalmat, ismét sikerült olyan vitát generálni, ami eltereli a figyelmet az igazi bajokról.

Hoffmann beállt az Orbán-talpnyalók sorába.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.04.30. 08:27:15

Aki járt már életében tanári szobában, pontosan tudja, hogy ott dolgozni nem nagyon lehet. Nincs mindenkinek saját íróasztala, kevés a számítógép, zsúfolt, hangos. Mivel ott órára készülni, dolgozatot javítani nem lehet, teljesen világos, mire megy ki a játék. Leadandó 32 órára. Az okt. államtitkárságon ezek szerint úgy gondolják, hogy a maradék heti 8 óra elég a felkészülésre, dolgozatok kijavítására. Hangoztattam ezt már máshol is, meg kéne hívni pár embert az oktatás iránytásból, használják már végre a tanári végzettségüket, nyomjanak le pár hetet valamelyik nem elit iskolában, utána ötletelgethetnek. Ha még van kedvük:D

CoSinus 2011.04.30. 08:36:29

Végig olvastam a hozzászólásokat. A nagy többségnek fogalma sincs, hogy milyen légkör van egy átlagos iskola bármelyik óráján. Ki kell próbálni, 25-30 fős osztályokban végigtanítani egy hetet, napi 6-7 órát ( 45 perces tanórát ). Ma már nem tanítanak,hanem az esetek többségében magukra hagyva küzdenek a pedagógusok, kevés olyan szülő van, aki partner ebben. Én abból éltem, hogy órán odafigyeltem, de a 45 percből 40 hasznosan telt el. Ma jó esetben 15-20 perc ami hasznos, a többi a hiábavaló fegyelmezésre megy el. Ennek egyenes következménye hogy agyereknek többet kell(ene) otthon tanulni, amit nem fog, a tanár pedig sikerélmény nélkül távozik.
Itt megy a társadalom el és meghülyítése, ami a hozzászólásokat olvasva kezd sikeres lenni.
Nem vagyok pedagógus, de a párom az, ezért tudom, hogy mennyire bántja az, hogy iszonyú mennyiségű tehetséges gyerek kallódik el ebben a rendszerben és alig akad a szülők közt aki ne az iskolára hárítana át minden nevelési feladatot és felelősséget.
És a hozzászólások még egyre rávilágítanak, a társadalom jelentős és hangos része továbbra is nem dolgozó, felesleges költségnek tekinti a tanárokat.

Kürüsüly 2011.04.30. 11:44:48

@lilly67:

ha az általad leírt szemlélet lenne általános a közoktatásban akkor nem lenne szükség annak megváltoztatására.

A valóság az hogy a kötelező továbbképzéseket a pedagógusok többsége koloncnak érzi, fölösleges vegzálásnak ami a (nem létező) szakértelmét kérdőjelezi meg.
A valóság az, hogy a fásult pedagógustársadalom pont a kilátástalanság miatt nem képzi magát, nem kísérletezik, mert minek. Reggel felkel bemegy ledarál hazamegy. És kurvára nem készül másnapra, a dolgozatok anyagát a gyors javíthatóság szempontjai alapján állítja össze, és ugy általánosságban szarik az egészre.amit persze letagad, olyan pedagógussal még egyszer sem beszéltem aki ne áldozatként élte volna az életét.

Tanbácsi 2011.04.30. 14:34:46

@beavereater: Ez viszont persze jelentős mértékben annak a következménye, hogy az iskolai természettudományos oktatás éppen nem csinál kedved ahhoz, hogy valaki ezen a területen akarjon tovább tanulni.

Tanbácsi 2011.04.30. 14:40:01

@Kürüsüly: Mondjuk azt, hogy ez a valóság egy szerepe. De ahogy látom, most ez lesz a minta: az a pedagógus, akik 8-kor beblokkol fél 3-kor kiblokkol, keveset keres, és ez jó neki.

Tanbácsi 2011.04.30. 14:41:02

"valóság szelete". És azt kihagytam, hogy nincs is szükséges képzésre, és gondolkodásra, mivel úgyis előírnak neki központilag mindent.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.04.30. 17:00:58

@Kürüsüly: na, itt kezdődnek a demagóg általánosítások. Én pl. nem tekintem magam áldozatnak, és szeretek tanítani. Mást is dolgozhatnék, de ezt szeretem csinálni. Továbbá olyan tantárgyaim vannak, amelyek tananyaga évről-évre változik (szakmai kérdések) ezért elég nagy bajban lennék, ha nem készülnék.
A bemegy - ledarál: ennek a korosztálynak nem lehet már így lekötni a figyelmét. Ha valaki ilyesmivel próbálkozik, 10 perc után belebukna. Honnan ez a nagy tapasztalat és széles látókör? :))

Kürüsüly 2011.04.30. 17:20:49

@Budai Hella:

:)A család pedagógus, a párom családja is. Van igazgató, vagy tanító, vagy középiskolai tanár közöttük. Azt állítani, hogy "ennek a korosztálynak nem lehet már így lekötni a figyelmét" maga a színtiszta demagógia. A pedagógustársadalom nagy részének nem célja hogy bárkinek is lekösse a figyelmét, csak az, hogy hamar végezzen. Tudom van a családban olyan akinek a tanítványai minden évben 30 közt vannak az OKTV-n meg olyan is akiről tudom, hogy pont beleszarik az egészbe.

hallgatom eleget, hogy mennyire szar, hallgatom eleget, hogy milyen nehéz végigbeszélni 8-10 órát két munkahelyen(tényleg az). A fő probléma hogy nem hajlandó EGYETLEN egy pedagógus eljutni arra a szintre, hogy beismerje, hogy ÖSSZESSÉGÉBEN még mindig jól jár.
Mert minden szünetet együtt tölti a gyerekeivel, ami pont egy hónappal több mint bárkinek. Stabilan jön a fizetés, és ő garantáltan otthon van 4kor.És ha kap egy státuszt valahol nyugodtan felvehet 20 évre hitelt,mert biztos a munkahelye.
Ki kellene egyszer az általatok olyan irigyelt versenyszférát próbálni ahol olyan sokat lehet keresni.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.04.30. 17:39:14

@Kürüsüly: hosszú éveket húztam le versenyszférában, nem kellett többet dolgozni, az egymást állandóan furkáló karrierista kollégák miatt hagytam ott. Dehogy irigykedek, nem szeretnék visszamenni oda. Szóval ismerem mindkét terepet. Összességében valóban jól járok, bár sokkal kevesebb itt a pénz, de normálisabbak a kollégák, és a főnökség is. A gyerekekről már nem is beszélve:) Sehol nem mondtam, hogy szar lenne nekem. A biztos státus: az előző iskolámat egyszerűen megszüntette az önkormányzat. Június végén még vizsgáztatni szoktam. Általában nem érek haza négyre, és MINDIG van itthoni munkám estére, készülni másnapra, dolgozatok, stb. De nem is akarom folytatni ezt, nem arról szól az egész, hogy megkeseredett és irigykedő:) embereket győzködjek bármiről. Ha annyira jó nekünk, gyere el hozzánk tanítani, van egy üres státus;)
ha soha nem tanítottál, honnan tudod, hoyg lehet 25-30 Y generációs fiatalt lekötni?

Kürüsüly 2011.04.30. 17:46:13

@Budai Hella:

ehehe a végére csak becsúszott megint egy kis jelzős szerkezet a nagyvonalúság, és a intelligens társalgás jegyében:)))

Tudod mi a az érdekes, hogy amit most leírtál sablonba lehetne illeszteni, mert saját bevallás szerint MINDENKI ezt csinálja. Nem érdekes, hogy közben meg ontjuk az elmaradott tudással rendelkező olvasni nem tudó gyerekeket?Akik kikerülve az iskolából a saját szakmájukhoz nem értenek, képtelenek együttműködni,megírni egy levelet stb.?Nem lehet hogy valami még sincs rendben? nem lehet hogy talán az általad általánosnak beállított hozzáállás mégsem az?

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.04.30. 18:18:12

@Kürüsüly: mondtam már, hogy aktív tanár vagyok. Nagyobbat kell ahhoz durrantani, hogy provokálj engem:)
Nem egészen értem, mit akarsz kihozni az egészből, hogy a tanároknak csupa dal kacagás és habostorta az életük, miközben a gyerekek (hány élő, valós gyerekkel, fiatallal van munkakapcsolatod?) meg nem tudnak levelet írni. Jól foglaltam össze?

Kürüsüly 2011.04.30. 18:51:42

@Budai Hella:

Nem személyeskedtem eddig sem, provokálni meg eddig sem provokáltam senkit, gondolom számodra, ha valakinek a tiedtől eltérő véleménye van önmagában provokáció:)A vitakultúrád kritikán aluli a személyeskedéstől a megelőlegezett következtetésekig tart amit helyettem vonsz le:)Ami tekintve az áskálódással szemben érzett ellenszenvedet minimum meglepő.

Semmit sem akarok kihozni az egészből te kötöttél belém, annyit próbáltam a tudomásodra hozni sikertelenül, hogy az állandóan siránkozó pedagóguslét mögött gyakran nincs valóság, vagy teljesítmény, belátás meg pláne nincs.
Jelenleg akinek munkája van és kap fizetést jobb ha hallgat. Az elégedetlenség nem megalapozott. A piacon alig van munka, és ami van az is nyomott áron.

Az elmúlt hónapokban megpróbáltunk
alkalmazni pályakezdőket a vállalatnál ahol dolgozom, célzottan pályakezdőt kerestünk, mérnököket főleg.ez volt a 4. ilyen kísérlet az elmúlt években. Egészen elképesztő tudatlanság párosul egészen elképesztő önteltséggel. Két hónap próbaidő után sem értették a legalapvetőbb játékszabályokat sem.
A végén más korosztályt alkalmaztunk.
Érdekesség, hogy a meghirdetett állásokra darabonként 200-300 ember jelentkezett, nem tudom, hogy egy magyartanár hogy találhat ma munkát bárhol.

Nyilván kettőnk közül csak te lehetsz az okos, úgyhogy a veled történő párbeszédet berekesztem.További szép napot:)

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.04.30. 20:51:50

@Kürüsüly:

"olyan pedagógussal még egyszer sem beszéltem aki ne áldozatként élte volna az életét."

Részvétem, és sajnálatom! És ez most komoly...

Nekem olyan 1-2. osztályos tanítóm és tanítónénim volt, akikre - bárhogy is gondolok vissza - egyszerűen nem tudok rosszat mondani. Az ő személyiségük, elhivatottságuk számomra példaértékű - még most, 32 év után is - pedig nem vagyok tanár...

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2011.04.30. 22:16:12

@Kürüsüly: épp most rekeszted be, mikor már ilyen jól összespannoltunk ? :D

Magyartanár? talán iskolában?
Az állástalálásról - mint említettem, hosszasan dolgoztam versenyszférában. Nem követelt nagyobb tudást, nem volt nagyobb hajtás, viszont a (külföldi) főnök parttalanul szemétkedhetett, mert úgy volt vele, hogy "ennyiért" megteheti. Ha tényleg valami fejes vagy cégnél, érdemes lenne konfliktuskezelő tréningre járni, ha ettől a néhány pengeváltástól már megsértődtél. Amúgy meg, peace&love, szép estét neked:)

phpdev 2011.05.24. 20:34:01

@lilly67: Van itt pénz dögivel. Most vettek pár mol részvényt 500 milliárd forintért. Dögöljenek meg.
süti beállítások módosítása